Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • tesz-vesz: @A Tengerész: nem is kell olvasni, még munka közben is meghallgathatom: www.youtube.com/watch?v=... (2025.08.22. 13:23) Péntek.
  • tesz-vesz: @A Tengerész: pontosan ezért kellene valami értelmi cenzus, alap politikai, történelmi ismeretek... (2025.08.21. 17:43) Csütörtök.
  • tesz-vesz: Ez jól nézhetett ki este élőben (2025.08.21. 13:32) Kedd.
  • 6174: Igen, ott: delpack.hu/silicagel-paramentesito meg itt: hobbihaz.hu/SPECIALIS-SZILIKA-GEL-VIRAGSZAR... (2025.08.18. 21:07) Hétfő.
  • Pirx: @A Tengerész: Én 62 vagyok, és néha elkeseredek azon, hogy már nem ugrok le a fél méteres kőpárkán... (2025.08.01. 13:31) Szerda.

Linkblog

Csütörtök.

2010.04.15. 21:24 :: A Tengerész

A változatosság kedvéért megint esett egész nap. Ennyit a talaj felszáradásáról. Miután külső munkákról nem lehetett szó, folytattam a lakkozást a műhelyben és a ponyva alatt a cockpitban a műszerpultba bevágtam valamennyi műszer nyílásait. Pillanatnyilag így néz ki.

Persze szebb lenne, ha valamennyi műszer egy családba tartozna, a hat műszer nem ötféle tipus lenne, de hát ilyeneket sikerült vennem, szereznem, végülis nem olyan nagy baj, működjön, ez a lényeg. Szépség van bőven más elég a hajón.

Szólj hozzá!

Szerda.

2010.04.14. 19:35 :: A Tengerész

Ma lakkozásal kezdtem. A tegnap lepácolt és lenolajjal kezelt cockpit szegélylécek így néznek ki.

Előszedtem a "naftalinból" az öt éve elkészített kormánykereket, hogy alaposan lelakkozzam mielőtt nemsokára a helyére kerül. Hogy ne follyon meg a híg lakk, folyamatosan forgattam lakkozás közben és tovább, amíg hőlégfúvóval megszárítottam annyira, hogy már tapadós lett a lakk. Az a technika, hogy ilyen túlhigított lakkal dolgozom sok rétegben, ilyenkor hátrány, de kárpótol a tökéletes felület, amin az ecsetvonások nem látszanak. Hogy lássak az ellenfényben, egy erős reflektorral világítottam.

Ma különösen kedves látogatóm volt, Hrehuss Gyuri barátom, aki kormányosom volt, amikor az Orion nevű vas ötvenessel vasaltuk a Balaton hullámait úgy 40 éve. Erre a jó kis hajóépítő helyre is ő protezsált be, úgy hogy nagy hálával tartozom neki. Attól függetlenül, hogy alapjábavéve egyedül építem a hajót, soha nem tudtam volna eljutni idáig a sok kisebb-nagyobb baráti segítség nélkül. Hányszor kellett már (és még kell majd) erre-arra csapatot összetrombitálnom, mert nem bírtam egyedül erővel valamit!

Leszedtem a Technodrive irányváltó fedelét, megtisztítottam a peremeket, lemostam etilacetáttal, Loctite tömitőanyaggal precízen újra tömítettem és lecsavaroztam. Remélem ezzel vége az olajfolyásnak. Kisütött a nap. Még múlt hét pénteken nekikészültem, hogy villástargoncával felrakjuk a gázpalackos ládát a deckre, de a targoncára még csak volt ember, de nem találtam kezeket a decken való helyre emelgetéshez (saccperkábé bő 100 kilós a láda), na mondom majd a jövő héten. Most meg napok óta esett, de ma hogy elállt menten rászerveztem nagy optimistán, mert nagyon bosszatotta már a szemem az egy hete raklapra odakészített láda a műhelyben. Eredmény, csúfos kudarc, amikor próbából bejártuk még teher nélkül az útvonalat úgy elsűlyedt a targonca a felázott füves talajban, hogy teherautóval kellett kihúzzuk. Még jó, hogy volt egy 20m-es fuxolt drótkötelem, meg nagy seklim hozzá, így az autó a beton placcról tudta húzni, mert különben az is elkaparta volna magát a 2,5 tonnás targoncát vonszolva a sárban. Hogyan tovább? Várni kell a talaj felszáradásáig és a kritikus szakaszt valahogy be kell deszkázzam, mert a laza homok se sokkal jobb, a nehéz, legfeljebb ha 15 centis fenékmagasságú targonca aránylag kicsi és keskeny  tömörgumi kerekeit nem terepre találták ki.

2 komment

Hétfő.

2010.04.12. 22:25 :: A Tengerész

Második napja esik az eső. Csendes áztatókitartó hideg lé, minden nyirkos, kicsit se tavasszerű, olyan jó kis takonyhúzó idő. Szerencsére még pénteken felraktam a gunwale peremére az utolsó faborítást hátúl a tükör fölött, amikor még hétágról sütött a nap. Most bezzeg áll rajta az esővíz. Ha valami jól van lakkozva, akkor ilyen cseppekbe ugrik össze.

Alakul a cockpit szegély. Ilyen ami a fa alatt van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      És ilyen a fa, ami letakarja, a pistifúróval készített furatok egyikében egy pinnel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 

 

Nem tudom ki hogy van vele, de ha elkezdek egy munkafázist, utálom félbehagyni és másba kezdeni. Pedig most erre lett volna szükség, mivel rákezdett az eső és ahhoz, hogy a szegélyt a bal oldalon is megcsináljam, (mivel a ponyvát tartó lábak átmennek a szegélyen) le kellett bontani a tetőt, legalábbis annyira, hogy a lábak kihúzhatók legyenek. Némi vacilálás után mégis nekiálltam és meg is csináltam, olyan jól sikerült, hogy csak egy kicsit áztam el. Így a bal oldalra is fehegesztettem a lemezt és megcsináltam a fát is. A képen már a visszaponyvázott állapot látható és az is, hogy csak kis tócsa vízek vannak a padládát takaró kartonlapon.                         

A fák méretre munkálva, maróval az élek lekerekítve, lecsiszolva, pácolás előtt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juteszembe, megmutatom még a speciális "szerszámot", amivel a bakelitport szitáltam az érdesítendő felületre. Anyaga leköszörült tetejű sörösdoboz  és "J" függönydarabja.

Szólj hozzá!

Szombat.

2010.04.10. 21:20 :: A Tengerész

Nagyon vártam, hogy hozza már a postás a kedden feladott (http://www.autobontokalocsa.hu/) trabiműszert, meg a túláramvédő kapcsolót. Na ma megyek a hajóra, ott a cédula a levélszekrényben, a postásnak esze ágában se volt kézbesíteni a csomagot, bár "J" a jelzett időpontban otthon volt, csak fel kellett volna csengetnie, ha nem akart emeletet mászni, de egyszerűbb neki, ha én megyek a küldeményért a postára. Szóval hétfőn majd meglesz a cucc.

Ma rákentem az utolsó lakkokat a járóra. Ilyen lett. 

Jó érdes, ezen nem fogunk megcsúszni. Mondjuk ráülni pl. nem ajánlatos, mert szerintem egy ülésből elfogy a nadrág.

A hátulja így néz ki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Azért ilyan kacifántos, mert a gunwale készítésekor lehullott íves kőris maradékokból és az árbocgyártás fenyő lécmaradékaiból készült, így erős, rugalmas  és könnyű. Mielőtt a felső, ugyancsak maradék rétegelt lemez csíkot (nem ért végig sajnos, mert a táblaméret 2,50 , ez meg valamivel több mint 2,70m) ráragasztottam volna megkértem  "Z"-t a 100 kilós műhelyszomszédot, sétálgasson egy kicsit rajta és miután őt kibírta gond nélkül, a teherpróbát sikeresnek minősítettem és bátran befejeztem a járót.

Nekiálltam a cockpit szegélylécei befejezésének, ezeket durván már kifűrészeltem korábban, amikor még attól tartottam, hogy kiakolbólintanak a műhelyből és a hajón helyhiányos helyzetben kell befejeznem, de most  ezt is meg tudom csinálni a műhelyben. Mondjuk egészen pontosan hol a hajón illesztgetve, méricskélve, hol a műhelyben faragva. Persze mindíg az a szerszám kell, ami éppen "odaát" van, erről már panaszkodtam, de annyira bosszantó, hogy muszáj megint felemlegessem.

Ma dél felé benéztem a gumicsónakszervízbe egy kis beszélgetésre az autóját szombati pihenésképpen a kapu közeli műhelye előtt szerelő "F"-hez, amikor csöng a telefonom. Hát egy kedves korábbi hajólátogató házaspár áll a kapuban, akik amikor megnézték az árbocműhelyben a munkámat, említettem nekik, hogy a maradékokból fogok csinálni kürtőskalács készítő enyhén kúpos hengert, mert nagyon szeretem ezt a süleményt, és majd Amapolán faszénparázson fogunk sütni, amikor már unjuk a pecsenyét.  No azt mondták, hogy ne vesződjek vele, ők hoznak nekem ilyet. Szóval föltekintek és ők állnak a kapu előtt ilyen szépségeket lóbálva. Nos amikor kapok valami igazán használható ajándékot, azt mindíg az ajándékozóról nevezem el. Így fúrtam pl. ma délután a cockpit jobboldali szegélylécébe  a "pin"-eknek (nem tudom magyarul hogy nevezzem azokat a fa izéket, amikre a shottokat akasztom) a 25-ös furatokat a legnagyobb "Pistifúróval", és a kürtőskalácsot is a " Judit- és Lacifán" fogjuk sütni. Amúgy éppen a jobboldali szegélylécen fekszenek, ott ahova még nincsenek befúrva pinek furatai. A kiszélesedő részbe hat pin lesz bedugva az orrvitorlák és a grósz shottjainak. A fa alatt 3-as acéllemez erősítés van, bár  a 28mm vastag kőris is olyan bivalyerős, hogy ez alighanem túlbiztosítás a részemről. Visszatérve a "J/L" fákra, a használat előtt olajjal be kell majd ereszteni őket, csak arra kell majd vigyázzak, nehogy megszokásból lenolajat használjak étolaj helyett. :-))

Szólj hozzá!

Szerda.

2010.04.07. 19:29 :: A Tengerész

Megpróbálok egy seggel "n" számú lovat megülni, ahol az n>1. Gyorsítok a műhelymunkákkal, tegnap befejeztem a járót, ma beeresztettem lenolajkencével, kész a műszerpult takaró lapja, utolsó lakkréteget raktam rá ma, tegnap gyorsan csináltam egy mahagóni alaplapot egy kombinált műszernek a szalonba (külső-belső levegőhőmérséklet és vízhőmérséklet), hogy ezeket is véglegesre tudjam szerelni. Mindeközben bebújtam a gépházba, ahol legalább egy éve (de lehet, hogy kettő) nem fordultam elő, szomorúan konstatáltam, hogy a fagyálló hűtőfolyadékból egy kevés egy bilincsnél kiszivárgott a fenékbe és a változatosság kedvéért ismét csöpög az olaj az irányváltóból, úgy, hogy nincs kegyelem, megint kiszereltem, szétszedem és újra tömítem az öntvény dekli peremét. Nem mondom, hogy nagyon nagy véleményem van az olasz precizitásról. Elkezdtem lázas koncepciókat gyártani a generátorok felerősítésére és hajtására, mert egyrészt kettő lesz belőlük, egy a starter (motorindítás, horgonycsőrlő), egy meg  háztartás (az összes többi fogyasztó) funkcióval. Az eredeti 55A-es Bosch generátor sem marad a helyén, mert egyrészt ott útban van a lábamnak, amikor lemászok a"bányába", másrészt módosítanom kell az ékszíjhajtás áttételét, mert autómotor korában magasabb fordulatszámon járt a gép, mint most fog, így ha maradna az eredeti áttétel, nem töltené az akkut megfelelő áramerősséggel. Kapok a Szabó Tibitől technikumi osztálytársamtól egy Nissan generátort, ami 80A-t tud, ez tölti majd a háztartási akkutelepet. Ja és közben  a műhelyben elkezdtem kivágni  a gázpalackos láda tetejének lemezborítását, mert amíg nem rakom a helyére a deckre, addig nem tudom elrakni a palackokat és nem tudok dolgozni tőlük a cockpitban. A fuxban a műhelyben is rendet kéne rakni, de amíg nem húzom be a kábeleket amik a rakodó polcok mögött mennek, nem pakolhatom meg a polcokat, de amíg minden a munkaasztalon hever, nem tudok ott dolgozni, mindent a műhelyben kell csináljak, de az meg örökös mászkálás és időveszteség. Naná, hogy mindíg az a gép, szerszám kell, ami "odaát" van. Szóval egyik munka tólja maga előtt a másikat, kezd eluralkodni felettem a káosz. Ugye elsőbbséget élveznek azok a munkák, amiket terjedelmes méretüknél fogva csak a külső műhelyben végezhetek, mert ezt a műhelyt a hónap végéig el kell hagyjam. Viszont ha legeslegkésőbb június elején le akarom tenni a hajót, minden a motorüzemhez szükséges munkának nagyjából el kellene addig készülnie. Szó ami szó időzavarban vagyok. Ugyanakkor e blog jóvoltából segítő kezek nyúlnak felém. Pl. gondban voltam, hogy védjem meg a luxushorgonycsőrlőmet a túláram ellen. Mert egy alapos túlterhelés és leéghet a motor. No amikor a Trabant műszert kerestem, amit majd átalakít nekem a "SZ T" fordulatszámmérőnek, jelentkezett egy olvasóm akinek autóbontója van és ma feladta postára a Trabi műszert és egy "lánykorában" szovjet harckocsiban szolgált áramvédő kapcsolót, amihez majd ki kell kísérletezzek a keresztkomám fiának egyenáramú lakatfogóját (122A a horgonycsőrlő motor üzemi árama) és műhelygarázslaboratóriumát használva egy söntöt, mert a harckocsikapcsoló gyárilag 50 A-es csak.

2 komment

Húsvét Hétfő.

2010.04.05. 09:07 :: A Tengerész

A Jóisten locsol bennünket. Márminthogy esik az eső. Kicsit elpiszmogtam itthon az időt, de mostmár megyek a hajóra. Húsvét hétfői jókívánságom mindenkinek Amapoláról http://mp3bear.com/los-indios-tabajaras-amapola

Immáron este van. Tegnap egy fél napot tartott, amíg képbe kerültem a cockpit vezérlőpulttal. Tán két éve is van annak, hogy kiszedtem az ideiglenesen berakott műszereket és mitagadás elfelejtettem, mi hova volt bekötve. Csináltam ugyan feliratokat anno a vezetékekre, de most volt amit nem tudtam elolvasni és a kapcsolás is változott azóta. Így néz ki a dolog idáig. Ott középen áll majd a hátsó árboc. Az üres lyuk már a fordulatszámmérő helye.  A piros led az esetleges gépháztüzet jelzi, a zöld a gépházi szellőzőventillátor működését. A három jelzőlámpafoglalat a "gyújtás" (bár dieselnél ilyen nincs, tehát inkább a feszültség alá helyezés) az izzítás, és az akkutöltés jelzőlámpáihoz való. Holnap újabb műszerek kerülnek be. El kell helyezzem a gépház hömérsékletét mutató műszert, meg a mélység és sebességmérőt. Be kell húzzak még egy rakás drótot. Még a szalonba is jut belőlük, az eddig csak, ideiglenesen lógó külső-belső hőmérséklet mutatót kiegészítem egy műszerrel, ami a hajó alatti víz hőmérsékletét mutatja. Ezek a műszerek is újrafelhasznált anyagok, amikor bontottuk a Novotel-BKK konyhán a régi hűtőkamrákat, príma hőmérőket mentettem meg a sitteskonténertől. Az a piros bogyó ott a nagy lyuk alatt kihúzva bowdennal működteti az adagoló dekompresszort, ezzel állítom le a motort. A "gyújtás", izzítás, Start és ventillátor kapcsolók illetve gombok a műszerpult oldalán vannak, akárcsak az irányváltó és a töltés állító karok.

Szólj hozzá!

Szombat.

2010.04.03. 19:24 :: A Tengerész

Pár napja összekapartam némi  pénzt egy használt elektromos horgonycsőlőre. Igazából nagyon szívtam a fogam, mert még így is, hogy fele árba került mint egy új, meglehetősen súlyos volt az összeg, de nagyon jó állapotúnak nézett ki, úgy tűnt nem is használták, csak fel volt valahova szerelve. Azért villannyal húzni a macskát mégiscsak más, mint kézzel ketyegtetni. Cak-csak öregszem, ki tudja meddig bírom erővel. Szóval attól eltekintve, hogy szerintem valami vas hajón volt profi módon felszerelve (tehát úgy, hogy alulról bement a gumi fenéklemez alá a sós víz és az elektrokorrózió lunkerosra ette az öntvény  talpkeretet), de ennek jelentősége nincs, drótkefével megtisztítottam, etilacetáttal lemostam és epokittal kijavítottam az öntvényt. Annakidején rutinmunkám volt ez a Petőfi nevű szovjet építésű Mahart tengerjárón, ahol a decken lévő alu dugaljházak rohadtak szét hasonlóképpen, állandó testzárlatot okozva. Az epokitt amit használtam, elég régi maradék, de semmi baja, néztem a dobozon az árát, 27,30 Ft-ba került.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szétszedtem, hogy megnézzem igazából mit is vettem, nos  a kefék éppen csak be vannak csiszolva, a kommutátor tükörfényes. Megnéztem a hajtóműben az olajat is, aranysárga volt, ez a gép nem dolgozott még 10 percet se, nem volt egy rossz vétel. Megcsináltam azokat a dolgokat rajta, amit az olaszok a gyárban elhanyagoltak, kiemeltem a motort és alaposan bezsíroztam a  reteszhoronnyal kialakított hajtómű hüvelybe  csatlakozó tengelyvéget, nehogy úgy járjak valaha, mint "RP" barátom, akinek le kellett fűrészelnie a leégett motor forgórészt, mert úgy összerohadt. Bár nem szándékozom leégetni a motort, kell majd valmi túláramvédelem, már mozgok a témában. Az öntvény furata nem volt lesorjázva ahol a vezetékek kijönnek, olyan éles volt mint a borotva, valós volt a veszély, hogy a rezgések következtében egyszerűen elvágja a szigetelést (ahogy áthúztam a lyukon már hántolta a szigetelést) és összeég az egész hóbelevanc, na lecsiszoltam az éleket, a vezetékeket betekertem plusz szigetelőszalaggal és az egész köteget pedig pvc ponyvacsíkkal. Bezsíroztam a parafa szigetelést a motorburkolat és a hajtóműház közt, hogy valóban vízhatlan legyen, merthogy taplószáraz volt, a digók ezzel se sokat törődtek.

2 komment

Péntek.

2010.04.02. 22:01 :: A Tengerész

Hárman (!!) jelentkeztek, 48 órán belül, hogy kapok tőlük Trabi, illetve más, fordulatszám mérőt. Nem szeretnék elbizakodottnak tünni, de büszke vagyok. Amúgy így fog kinézni.

 Bevallom halovány fogalmam se volt, hogy most lesz Húsvét és, hogy ma Nagypéntek van, csak délben a rádió figyelmeztetett. Úgy, hogy húsos pörcöt és kaszinó tojást ebédeltem lilahagymával, mert csak ez volt a hajón. Mondjuk mint nyakas kálvinistára a katolikusok szigorú bőjtje amúgy se vonatkozik, de Nagypénteken mi se szoktunk húst enni, de remélem az Öreg megbocsátja. Ennél nagyobb bűnöm sose legyen! Ahogy visszaemlékszem, szándékosan soha nem ártottam senkinek, még annak sem aki ahol csak tudott ártott nekem. Ez talán többet számít majd a végelszámolásnál.

Szólj hozzá!

Szerda.

2010.03.31. 19:18 :: A Tengerész

Ha valaki nem tudná, mostmár biztos itt a tavasz. Tegnap reggel még csak dagadt rügyek voltak az öreg, félig már kiszáradt  mandulafán, de estére virágbaborult.

 

Lakkozás és cockpit padládakészítés folyik. Kicsomagoltam a fóliaburkából azt az idáig főleg munkaasztalként használt, és a cockpit közepén a padlóhoz hegeszetett álványzatot, ami egyrészt a hátsó árboctalpat trögzíti, másrészt a felső lapján van valamennyi, a motorüzemi+ sebesség és mélységmérő műszer és kezelőszerv. A szokásosnál valamivel bőségesebb a műszerezettség, pl a szokásos motor fordulatszám, olajnyomás műszeren túl, kijelzője van a motor hűtővíz hőmérsékletének, az olaj hőmérsékletének, a gépház hőmérsékletének is és van, egész pontosan lesz  plusz egy piros led, ami akkor gyullad meg, ha a gépház hőmérséklete kb. 70-80 fokra emelkedik. A fordulatszámmérővel még bajom van, a boltokban kapható műszerek mind magasabb fordulatszámra, autóhoz valók, nekem meg 1000-2500/min körül lesz az üzemi fordulatszámom, hülyén nézne ki, ha a mondjuk 7000-es skálán mindíg a nulla közelében mutogatna. A "T" akinél a generátoraim vannak felújításra, csinál egy kivezetést valamelyik tekercsvégre, amiről a frekvencia jelet le tudom venni, ha találnék valahol egy régi Trabant ledsoros üzemanyagfogyasztás kijelzőt, azt ösze tudnám vele buherálni. Ma bevittem a műhelybe az állvány felső lapját, amiből a műszereket kiszereltem a ....hm....tán három éve volt motorpróba után, hogy ne sérüljenek, mert csinálnom kell valami végleges védőtetőt rá, hogy ha visszarakok mindent a helyére, plusz beépítem a mélység/sebességmérő műszert, használaton kívüli állapotban takarva legyenek, mert arra könnyedén kerülhetnek vörösboros poharak, sörösüvegek   kikötői tartózkodáskor.  Aztán, miután a motor műszerei közönséges autó műszerek, nem hiszem, hogy nagyon vízállóak lennének, kell gondoskodjak egy átlátszó esővédő tetőről is. A műszerpult felső lapja a szokásos bontott 8mm vastag fehér bakelitlemez, mahagóni furnérral fogom borítani, hogy csinosabb legyen, jól fognak benne mutatni a  műszerek.

2 komment

Kedd.

2010.03.30. 19:42 :: A Tengerész

 

Tegnap "J"-vel felszereltük a szegélyléceket végre! Valami fergetegesen szép lett. Legalábbis szerintem. De nézzétek meg ti is! A korlátlábak csőhüvelyei és a vantni bekötőpontok átvezetése is jól sikerült.

Amúgy ami itt fekszik a decken egy olyan puffer (fender) ami most kölcsön van nálam a Vizáról, mert ilyet, csak nagyobbakat akarok (majd)csinálni Amapolára, mert a történelmi küllembe nem igazán férnek bele a mostani fehér, alul-felül kék felfújható ballonok. Szép nem?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Ma folytattam a ragasztását a padláda tetőnek. Körisből van, így alakul deszkáról deszkára.

A fartükör gunwale szegélyléc is alakul, lepácolva háromszor, holnap kezdem lakkozni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kedves olvasóim, komentezők! Nagyon szeretném azt hinni, hogy ennek a naplónak a tartalma, amiről én tehetek, olyan olvasóközönséget vonz, akiktől távol áll a blogoknál oly gyakori, sértő vagdalkozás. (eddig még nem volt ilyen) Tisztelettel kérek mindenkit, hogy tartsuk be az egymás és egymás véleménye iránti udvariasságot! Miután én kezdtem a duzzasztás körüli véleménnyilvánítást, szükségesnek tartom mégegyszer nyomatékosan leszögezni. Nem értek hozzá, még egy kicsit sem. De! Úgy gondolom mint magyar állampolgárnak, jogom van 10millómagammal együtt arra, hogy ne csak a Joshi Barat showhoz  legyen véleményalkotáshoz elegendő információm, hanem a legutóbbi kori történelem során engem is érintő ezermilliárdokba kerülő elvetélt projekttel kapcsolatban is legyen igenis MINDEN az orromra kötve. Namármost a téma körül továbbra is teljes a homály és ezt az a néhány komment is igazolja, amit idáig írtatok. Tehát se ti, se én nem tudunk semmit pontosan. Márpedig ez disznóság! Nem akarok itt tőletek idézni, de van aki azt hiszi, hogy egyedül a villamosenergiatermelés indokolta volna  a duzzasztóművet, pedig nem. Van aki azt hiszi, hogy a Dunából egy kibetonozott csatorna lett volna, pedig én ebben kételkedek. Van aki azt hiszi, hogy lehet gazdaságosan hajózni kismerülésű apró hajókkal, pedig nem lehet. Aztán mások azt hiszik, hogy a szigetköz vízellátását hülye sarkantyúkkal meg lehet oldani, pedig nem lehet. Van akik azt hiszik, hogy a szlovákok disznóságot csináltak velünk, pedig ők csak futottak a pénzük után, jobban törődtek a nemzetük érdekeivel, mint mi. DE!Mindezek, meg még  száz más kérdés tisztázható lenne a két ellenkező véleménnyel rendelkező fél közt egy többrészes vitában a Magyar Tudományos Akadémia nagytermében, amit a közszolgálati TV közvetítene. Persze lehet, hogy nem az intelligens mosóporhívők néznék, de akkor mindnyájan akiket viszont érdekel a dolog nem itt szerencsétlenkednénk a vélekedéseinkkel. Én úgy gondolom, miután a "zöld" oldalról nem hallottam, olvastam meggyőző érvekkel alátámasztott véleményt, hogy nálam a reális zöldek győztek. Amit a méregzöldek csinálnak, az azért veszélyes, mert a jóérzésű, becsületes gerinces embereket, akik viszont nem értenek a szakmához egyszerű, jól érthető jelszavakkal meggyőzi. A "tiszta beszéd" mindíg népszerű, mert könnyen emészthető, de éppen ezért nagyon veszélyes. Aki egyszer bedőlt, az ottmarad éppen mert gerinces. Csak nem fogja megváltoztatni a véleményét! De vannak dolgok, amik nem egyszerűek, ezért nem lehet egyszerűen megmagyarázni. Hogy mondjak példát, a 30-as évek borzalmas németországi nyomorára egy Hitler nevűnek volt egyszerű válasza, a másik oldalon korábban Lenin mondott egyszerűeket a népeknek. Eredmény? Hány? 30, 50, 80 millió áldozat??? A gerincesek meg pillanatok alatt találták magukat az "elvtársaik" által működtetett koncentrációs táborban, gulágokon, Andrássy út 60-ban. Visszatérve. Hiányolom a "tiszta Párbeszédet". Aki ezzel nem ért egyet, azzal a vitát is vállalom. Persze csak udvariasan.

Majdelfelejtettem! A boscalina (pilot ladder) lépcsőfokai is lepácoltattak. Csak pác, mert a szabály, hogy nem szabad festeni, a pilot rá se lép, ha festve van. (ugye a festék mindent eltakar, a korhadást is) Persze Amapolára egyrészt sose fog pilot jönni, másrészt ha netán jönne akkor se felmászik, mint egy olajtankerra, hanem lelép rá a hajójáról, neki nagyobb van. Erre a rövid létrára kifordulásgátló se kell.

6 komment

Vasárnap.

2010.03.28. 21:24 :: A Tengerész

Az óraállítás miatt később kezdtem, mert a szokásos, "régi" hatkor ébredtem. Minden lakkozás megszáradt, kifaragtam a tükör gunwale peremén lévő szegélylécet, amit tegnap este összeragasztva hagytam a szorítókban. Ez csak kb 3m, gyorsan végeztem vele, délre már az egyetlen deszkahiba epoxis javítása is megvolt, most az köt a folpack "zsaluban". Kipakoltam a rettenetes kuplerájt a cockpit jobboldalából, elszörnyedve láttam, az öt év alatt becsapó és ott a kacatok alatt megálló eső, hólé mennyire tönkretette a padló festését, itt komoly rozsdásodás történt, ezt alaposan le kell kezeljem, mielőtt a padládához hozzákezdek. Kimértem szerkesztettem a padláda fedelét, ami gyakorlatilag a tükörképe a már régóta kész baloldalinak,persze néhány milliméternyi eltérés adódhat a szerkezeti pontatlanságokból. Kiszabtam a teljes fedél köris deszkáit, amiknek az anyagát már több mint egy éve 10 cm szélesre és 10mm vastagra vágtam és gyalultam, mert már akkor meg akartam csinálni, csak jött a tavasz és helyette rátértem a rudazatra. A fedelet, és majdan az oldallapot is egyenként tudom csak lécről lécre haladva összeragasztani a szorítók korlátozott fogásmélysége miatt. Az első sort leszorítóztam a keresztlécekre, gondolom naponta kettőt tudok haladni, amíg a ragasztás köt, addig mindíg valami mást csinálok majd, 10 nap alatt alatt meglehetek tetejével, oldalával. Csavar nem lesz benne, mindent ragasztok. Izgulok a holnap miatt, most ugrik egy kisebb majom a vízbe, úgy tűnik jó idő lesz, szeretném mindkét, hosszú munkával elkészült oldalsó szegélylécet a helyére csavarozni, este majd elmesélem mire mentem.

Mai ajánlatom, egy kis adalék a fellángolt vízlépcsővitához, https://www.youtube.com/watch?v=ywatmmbFuLI&feature=related  és https://www.youtube.com/watch?v=CCsv-hdch-U&NR=1

13 komment

Szombat.

2010.03.27. 21:30 :: A Tengerész

A boszkalina (pilot ladder) lépcsőfokai végre elkészültek. Már csak a finom csiszolás van hátra és a felületkezelés. Folyamatosan lakkozok. A gázpalackos ládán, a főárboc darabjain, meg a rudazat maradékain, a szegélyléceken és a cockpit oldaldeszkákon szaporodnak a lakkrétegek. Lassan (nagyon lassan) vége a famunkáknak. Már csak a cockpitban a jobboldali padláda és az asztal van hátra. Ha kijavul az idő végleg (jövő hét közepére ismét havat jósol a meteorológia) neki kell álljak a végleges fenékfestésnek csak a megfelelő algagátlót kell még megtaláljam. A Rick Csaba igérte, hogy kitalálja mi a legjobb nekem. Legkésőbb június elején, ha a fene fenét eszik is vízre megy a hajó.

Szólj hozzá!

Szerda.

2010.03.24. 19:40 :: A Tengerész

Ahogy ez mostanság szokott lenni, se tavasz se ősz, pár napja még tél volt, ma meg már nyár, 20 fok délben és símogató napsütés. A tegnap háromszor bepácoltam a léceket (az első két pácolás után csiszolás, ami a kiszálasodást leszedi)majd  ma a Vizás  fiúkkal (akárcsak én, nyugdíjas "fiúk") kivittük a napra, ahol a sötétre pácolt deszkák alaposan beszívták a lenolajkencét, amivel beitattam őket. Aztán délután miután kinapozta magát, a gumicsónakos brigáddal visszavittük a műhelybe. Amit csak lehet mindent egyedül csinálok, de fantasztikus az a segítség, ami jószívvel árad felém azokban a ritka esetekben amikor mégis szükségem van rá. A másik a blog nyomán kapott lelkes mailek és kommentek. Nagyon jól esik. Sok jó ember fantáziáját megmozgatta ez az eszetlen project.

A cockpit oldaldeszkáira is felvittem még egy lenolajat.

Csudajó volt végre a símogató napsütésben dolgozni. Persze eljön majd az idő hamarosan amikor menekülök az árnyékba, még nem felejtettem el a tavalyi rudazatgyalulást a tikkasztó hőségben a tűző napon.

Más. Aki valóban tisztán akar látni  egy dunai vízerőmű vonatkozásában, továbbá meg akarja ismerni egy csodálatos magyar ember pályáját, annak kötelező olvasmány: Árpási Zoltán; Mosonyi Emil a vízépítés professzora. Megjelent 2006-ban a Kossuth Könyvkiadó gondozásában. Nemzeti tragédiánk, az okos zsidókat kitaszították az országból a fasiszták, az okos nemzsidókat a kommunisták, maradt a hülyeség. Éljen a médiadomináns "értelmiség"! Győzike for president!

2 komment

Kedd.

2010.03.23. 19:58 :: A Tengerész

Lassan a végére jutok a szegélyléceknek. Már nagyon ideje. Minden testhelyzetben lecsiszoltam tegnap és kijavítottam epoxival a hibákat. (Mégegyszer, 12m hosszú és közel 2m az ív mélysége.) Elég macerás mozgatni, ezért amikor sor kerül rá, többnyire elkapok valakit a környéken mászkálók közűl és használom a kezüket.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Miután sokan olvassák ezt a blogot, akiket esetleg érdekelnek a "fogások", (elnézést azoktól, akiknek ezek triviálisak) a kevésbbé járatosak számára mutatom az egyszerű trükköt, hogy csinálom, hogy a csavarok furatai pontosan ugyanolyan mélyek legyenek mind a száznál és főleg nehogy átszaladjanak a léc látható felső felületére, merthogy alulról lesznek felcsavarozva, így a felerősítés felülről láthatatlan. Egy nagyjából négyszög keresztmetszetű lécdarabkába belefúrok hosszában, levágom a körülbelüleges méretre, aztán kerekre faragom (csak a szépség kedvéért), majd a fúrón beállítom a befogást  a tokmányban úgy, hogy a kívánt furatmélység álljon ki. Bolondbiztos megoldás, nem lehet "túlfúrni".

 Ahogy a képen látható, az éleket meg úgy kerekítem le, hogy a megfelelő profilú marófejet befogva, a felsőmarót egyszerűen végigtolom a széleken.

 

Szólj hozzá!

Vasárnap.

2010.03.21. 15:28 :: A Tengerész

Ma már reggel hétkor a hajón voltam. Úgy indult a nap, hogy kifogyott a negyedik, utolsó fenéktankból is az édesvíz, így azzal kezdtem, hogy betöltöttem úgy 900 litert, ennyi folyt be egy óra alatt, miközben a műhelyben dolgoztam. Amúgy a víztöltésre egyébként is csak a vasárnap az alkalmas, mert a csap a csarnoképület mellett van az út túloldalán és a slaugot át kell vezetni az úton ahol hétköznap a nagy taharautók szétnyomnák. Az egészben a munka a közel százméternyi tömlő kiterítése, majd feltekerése. A vizet mérőn keresztül töltöm, így mindíg tudom, hogy állok. Nem töltöttem teljesen tele a tartályokat, ennyi úgy gondolom kitart a vízretételig,  nem kell a daruzáskor a plusz teher. Amíg a víz folyt én a műhelyben melóztam.

Délutánra a jobboldali szegélyléc majdnem teljesen kész volt. Minden úszik a faporban, csiszolom sikítóval, szalagcsiszolóval kézzel, és főleg elszántsággal, még a fülemből is dől a por, persze csak porálarcban tudom csinálni, de még így is köhögök köpködök, taknyom nyálam egybefolyik, már nagyon elegem van ezekből az alapjábavéve felsleges, csak a szépséget szolgáló, hisz statikai funkciójuk nincs, deszkákból.  Olyanok, mint az autókon a műanyag lökhárítók, amik ugye a legkevésbbé se hárítják a "lök"-öt. Azért eltekintve néhény hibától, amit csak én látok (aki más meglátja és szóváteszi, azt azonnal eltávolítom a hajóról) egész szépek lesznek, túl szépek, ha valaki rálép majd a cípőtalpa recéjébe szorult murvaszemcsékkel, a szivem szakad  meg. Amúgy az lesz majd a szabály, hogy semmire nem szabad lépni ami barna és fa. Aki megszegi a szabályt, az megy a kocsmába és hoz egy rundót. Apropos, hogy kiment a divatból a régi szép szabály, ha valaki bármit beejt a vízbe, azonnal hoz helyette egy újat, és plusz mindenkinek, aki a hajón van, annak fizet egy italt. Emlékszem volt egy egészen vacak bicska valamelyik hajón, amit mindíg megpróbáltunk valaki útjába rakni, mert jól jött volna helyette egy új, plusz a rundó.

Mielőtt elvonultam ebédelni, mindkét kiflit felállítottam a domború élére némi ügyeskedéssel  merthogy ma egyedül voltam az egész telepen, vigyázva, hogy nehogy eltörjön és az összes toldásnál, csomó lyuknál kijavítottam epoxiba kevert mahagóniporral ahol esetleg kellett, holnapig köt, a műhely tele vele, így hazavonultam, amúgy is jól elfáradtam, nem árt egy kis pihenés.

A délelőtt hallgattam a Klubrádió tegnapi adásának ismétlését, már amikor persze  nincs bekapcsolva éppen semmi gépem, szóval miután minden adást így hallgatok, a műsorfigyelésem elég hézagos. Na éppen Bős-Nagymaros, duzzasztás, vagy nemduzzasztás, az ártéri, szigetközi  vízutánpótlás a téma, az interjúalany Bárdosi Deák Péter a Dunakör, a műsorvezető megszólítása szerint, "szekértője". Eltekintve attól, hogy egy alapképzettsége szerint, legalábbis a neten található info szerint fizikus, de amúgy a többi, főleg (élet)művész Dunakörössel egyetemben mindenféle szakirányú képzettséget nélkülöző egyén mitől lesz "szakértő" egy rádióadásban, bosszantó az a magabiztosság, amit az ember, akárcsak a többi társa minduntalan megenged magának. SOHA nem hallottam olyan műsort, ahol igazi szakértővel vitába bocsátkoztak volna. Csak az örökös botrányra szomjazó,  relytélyes kapcsolataik révén felpuhított  médiaközegben mozognak, ahol soha nem kell kemény, szakember által feltett kérdésekre válaszolni, csak egy tátottszájú riporternek, aki hasraesik a sokéves mozgalmárharcban szerzett érdemrendjeik láttán. Annakidején én is megbillentem egy kicsit. Amikor a létező szocializmus döglődésének hajnalán a vízlépcsőt támadó kampány idején kishíjján beálltam a sorba. De az örökös beteges igazságkeresésem megóvott attól, hogy bedőljek a sok hazugsággal, demagógiával megtámogatott kampánynak. Vettem a fáradságot és felkerestem az akkor már régóta nyugdíjban lévő, tehát mindenféle vízügyes lobbiérdekben érintetlen Szilvássy Zolit, régi vitorlás klubtársamat és alaposan kikérdeztem. Nos igazi érveket hallottam, műszaki adatokkal alátámasztva, egy olyan embertől aki egész életét a szakmában töltötte. Egyfolytában vártam, hogy valaki a "másik oldalról" szembeszáll ezekkel a megygőző érvekkel. De nem hallottam érveket, csak lózungokat. A csúcs az volt, amikor a Tilos rádió egyik adásában megszólalt egy tüntetés előtt néhány órával Hajóssi Adrienn, a Dunakör egyik reprezentánsa, a nagymarosi erőmű koporsójába folyamatosan százas szögeket verő amazon, ha élhetek ezzel a képzavarral. Érvként elhangzott a szájából az erőmű ellen(!) hogy ha egyszer elkezdik építeni őket, nem lehet abbahagyni a hordalékosodás miatt. Nos a németek osztrákok elkezdték, a szlovákok folytatták....He? Akkor? Fel is hívtam a műsort azonnal és vitába keveredtünk ..volna, de azt mondta, hogy nemsokára kezdődik a naggyűlés, menjek el, ott majd választ kapok minden kérdésemre. Elmentem. A "reális zöldek" (akiket a Hajóssi Adrienn egyszerűen csak kivénhedt kommunistáknak illetve munkásőröknek nevezett) kisebb csoportja kultúráltan beszélgetett a Wörösmarthy téren, ahol nagyjából azokat az érveket hallottam, amiket már ismertem. Átmentem a szomszédos József nádor térre, ahol hatalmas tömeg nyüzsgött, zászlók pártjelvények(!!) táblák, bombasztikus fotómontázsok, szóval minden aminek semmi köze az érvekhez, csak a hitre gyúrunk. Próbáltam közel férkőzni az elnöki emelvényhez és feltenni néhány kérdést ami bennem bújkált. Nos a válaszok eleinte kitérők voltak, majd a harmadik negyedik próbálkozásom után előbújtak az öklök és elkezdtek velem kiabálni, hogy nekem nem itt van a helyem, hanem a szomszédban a Wörösmarthy téren. Hát azóta se sikerült senkitől válaszokat kapnom, "arról az oldalról".  Pontosan emlékszem, amikor  a dunakörösök nyilatkozataitól volt hangos a média, hogy a "C" variáns, a Duna elterelése csak "papírtigris", nem merik megcsinálni a buta tótok (nota bene csupa magyar ember dolgozott ott, hisz nagymagyarország területén van az erőmű) hiszen akkor a trianoni határ is arrébb megy, de megcsinálták. Tehát a méregzöldek hazudtak. Eredmény? Semmi, csak még magabiztosabbak. Bebizonyosodott, amit a vízügyesek megjósoltak, hogy kiszáradnak az ártéri erdők, de hát ugye a szakértelem csak egy bolsevista trükk, Karátson Gábor fantasztikus képek festője jobban tudja. Csak filozófia kérdése az egész. P...csába a tényekkel! Nem az a hiba, hogy megszegtünk, egy érvényes szerződést, hanem a szemét szlovákok nem adnak elég vizet, mert kell nekik a szar erőművükbe, amit betartva a szerződést megépítettek. És ma a "szakértőnek" Bárdosi Deák Péternek van képe azt mondani  ultima rációként a Klubrádióban, hogy a vízerőmű Nagymarosnál egy a Szovjetúnió által ránkkényszerített terv volt! És nincs senki aki a szemébe mondja, hogy ez gyalázatos hazugság. Hogy az erőmű terve a Horthy időkben kezdődött. Tán Horthy is szovjet kém és munkásőr volt? De ép ésszel el tudja valaki amúgy képzelni, hogy nem lesz@rták magasról a ruszkik, hogy mit csinálunk mi itt két apró vazallus ország a Dunánkkal? Netán ki akarták lopni az így termelt áramot? Elég volt nekik a fater órája. Aztán azt mondja a "szakértő" (merthogy annyira bedühödtem, hogy leálltam a munkával és hallgattam a gyalázatot) hogy a hajózás problémáját is meg lehet oldani máshogy. Nem részletezi, hogy víz nélkül hogy lehet. (Úgy, hogy egész Európa dobja a szemétbe a valamennyi ország által aláírt szerződésekben, tehát általunk is  vállalt normákhoz kialakított hajóparkját és helyette csináljon laposfenekű apró bárkákat.) Én tudom! A hajókra kerekeket kell szerelni és a parton ki kell építeni úgynevezett utakat. És a hajómotor ne a hajócsavart hajtsa, hanem a kerekeket! Kéne szabadalmaztatni. Úgy hívnák, hogy szárazhajó. És nem kéne hegyesnek lenni az orrának se, meg ugya he nincs víz ami hűtse  a menetszél hűthetné a motort. Egy hőcserélőbe menne hűtővíz és etleg egy ventillátor. A hajóvezetőt meg sofőrnek hívnák. Micsoda újdonság! És végül azt is kijelenti, hogy nem kell a vizienergia, mert "energiabőség" van. (!!!) És egyikre se tudta azt mondani a riporter, hogy álljunk már meg, kinek van itt agyrákja!

22 komment

Szombat.

2010.03.20. 19:49 :: A Tengerész

Lassan kialakult a jobboldali szegélyléc. Lemartam a felső éleket kerekre, már csak a finomcsiszolás van hátra. Aztán persze a pácolás,(mahagónivörös lesz ez is, mint a korlátok és a cockpit körben) a lenolaj, meg a a lakkozás. Holnap folytatom a baloldalival, amit "J" -vel ketten felfektetünk a bakokból, munkaasztalból, ládából, szemetes kukából kialakított munkafelületre. Ez a 12 méteres hosszúság elég macerássá teszi a dolgot, de mostmár hamarosan készek lesznek, aztán ha a helyükre kerültek, már csak kisebb darabok vannak hátra.

Tegnap különös éhség tört rám. Ugyanis kivittem a hajóra az elhasznált sütőolajat, amit mint környezettudatos polgárok ugye nem öntünk a lefolyóba, sőt a kukába se, hanem részletenként beöntöm egy fűrészporral megtöltött  ötkilós festékeslatába és berakom a kályhába. Nos az elhasznált olaj nem túl kellemes illatú, de amikor ég a kályhában a tűz, a környezetet belengő füstnek olyan hamisítatlan pecsenyeillata van, hogy a decken dolgozva egész délelőtt a nyálam folyt, mint a Pavlov kutyájának. Ma is  betüzeltem egy adagot, de a műhelyben dolgoztam, így elmaradt az "étvágygerjesztő".

Szólj hozzá!

Péntek.

2010.03.19. 19:45 :: A Tengerész

 Ma kicipeltük a Vizás cimborákkal a baloldali szegélylécet és azt is pontos méretre igazítottam. Ehhez dekopír fűrészt és fúrógépbe fogott, direkt erre a célra gyártott, tehát nyeles, "gömbölyű reszelőt" használtam. A munkát félbehagytam amíg a régi jóbarát , túratárs (valamikor régesrég, amikor még gyermekeink kicsik voltak, csináltunk közös egyhetes családi túrákat 4-5-6-8-10 hajóval a Balatonon, azóta a kicsik megnőttek és sajnos szegény Ripka Laci, "Nagyapó" meg már odaát hajózik) "D P" a Vitorlázás magazin főszerkesztője egy riportot csinált velem a lap számára, na végre nemcsak a bulvármédia érdeklődik irántam. Aztán befejeztem a passzítást, és miután Vizáék közben hazamentek, a gumicsónakos genggel vittük vissza a műhelybe a fadarabot, voltunk rá négyen, akkora lelkes csapat jött segíteni, még sok is volt a kéz. Jó érzés nagyon, hogy annyian vannak akik szívesen segítenek, csak szólnom kell.

Szólj hozzá!

Csütörtök.

2010.03.18. 07:04 :: A Tengerész

Mégiscsak jött még két  olvasói jelentkezés,  és megvan az ötödik nőolvasó a 135 férfi mellé. Ennyire "férfias" dolog ez a hajóépítés?

Most reggel van, megyek Veresegyházára a Szabó Tibi volt technikumi osztálytársamhoz, aki felújítja az Amapola generátorait és önindítóját. Nem volt velük baj Merci autómotor tartozék korukban, illetve a második generátor a régi Wartburgomból való, az is hibátlan volt, de azt akarom, hogy ne legyen velük később se gond, ha már a hajóban működnek.

Tegnap a Toldy Mikivel kivittük a hajóra a jobboldali szegélylécet és kiigazítottam az illesztéseket a korlátláb 45mm átmérőjű furatainál, meg a vantik kivágásainál, hogy ha a végleges felszerelés jön csak rá kelljen ejteni a helyére. Bejelöltem a végleges szélét kívülről és alulról a felerősítő csavarok helyét a furatokon át, amiket tegnapelőtt csináltam. Nem volt egy egyszerű dolog mindez, de némi fortéllyal megoldottam. Visszavittük a műhelybe nagy óvatosan, szerencsére nem tört el, vagy reccsent meg a 12 méter hosszú, durván 4X6cm keresztmetszetű, lyukakkal és kivágásokkal meggyengített fakifli. Délután azon dolgoztam tovább, megkezdve a végleges forma kialakítását. Mit mondjak, macerás egy munka.

Szólj hozzá!

Kedd.

2010.03.16. 19:16 :: A Tengerész

Reggel még hólatyakot lapátoltam a deckről érkezéskor, de már sütött a nap és pár óra múlva a leghatározottabban tavaszillat volt. Már tegnap is kitartóan fújta a nótáját  a cinege valamelyik fán, ami azért csakcsak a tavasz jele. Persze ismét dágvány van a hajó mellett, de remélem holnapra a szél és a napsütés felszárítja. Soha éltemben nem voltam még ennyire fogékony az időjárás változásai iránt. Ugye az ember persze örül, vagy bosszankodik, attól függöen, hogy fázik, vagy ázik, vagy éppen kellemesen sütteti a hasát a nappal, de most annyira függök a munkám kapcsán minden rezdülésétől az időjárásnak, hogy most értem meg igazán a szántóvetőket, vagy a természeti népeket, miért is tisztelték a napot istenként.

Újabb ragasztásokat végeztem a járón majd kiszabtam a boszkalina lépcsőfokait és ahol kell a felfüggesztő köteleknél megvastagítottam őket. Most minden ragasztás köt holnapig a szorítókban.

Miután már napok óta nem jön újabb regisztráció, megállapítom, hogy a többé-kevésbbé állandó olvasóim száma kerek 140.

1 komment

Hétfő.

2010.03.15. 20:06 :: A Tengerész

Ma is, mint már annyi éve munkával ünnepeltem. Nem jó nekem semmi. Ahogy szoktam volt mondani, még a sz@r is keserű. Pár napja még azért nyafogtam, hogy felszáríthatná már a sarat a szél, ma meg olyan szél fújt, hogy hiába sütött a nap hétágról (mondjuk mindössze 4 fok volt) majd lefagyott a kezem a decken. Merthogy csináltam pont 100 db 6-os furatot a gunwale peremébe. Véletlenül pont ennyi lett, pedig nem számoltam és nem is mértem a távolságokat csak úgy sacc per kábé, oldalanként 45 és a farnál 10. No szóval a szél, a hideg, meg az, hogy a kézközelben szívja be a fúrógép a levegőt, megtette a magáét, úgy fázott a kezem, hogy párszor abba kellett hagyni és a kályhánál megmelegíteni, mert már fájt. Amúgy is rájár a rúd a kezeimre, a sok faportól kiszáradt bőröm kirepedezik a körömágyaknál (bezzeg ha kenném a "VT" könyvkuncsaftom kenőcsével, amivel akkor lepett meg, amikor látta a blogban a vízhólyagjaimat), tegnap meg kiugrott a kezemből a fúrógép a jó kis NDK-lyukfűrésszel és amikor hülye fejemmel reflexszerűen utánakaptam, megpróbálta levágni a bal hüvelykujjamat. Szerencsére nem sikerült neki, de jól belevágott az első ujjperc hajlatába, annyira fájt le kellett üljek, mert kiment belőlem az erő, az is hogy felmerült bennem, hogy abbahagyom aznapra a munkát, de aztán ahogy jóanyám mondta "meggyaluszott" a fájdalom, így folytattam a munkát, némi papírzsebkendővel és szigetelőszalaggal (ez a legjobban bevált sebkezelési eljárásom, előtte alaposan kiszopogatom a sebet) megszüntetve a vérzést. 

Visszatérve a munkára, a furatokat egy-egy ecsetvonással, rozsdagátló alapozóval lekezeltem, nehogy berozsdásodjanak, amíg helyükre kerülnek a szegélylécek. A decken a munkát négy-ötóránként, a ragasztó kötésidejének megfelelően megszakítottam, hogy újabb távtartókat ragasszak a járóba.

1 komment

Péntek.

2010.03.12. 19:37 :: A Tengerész

Nem tudom ide bemásolni a "Kelet" gőzös megtorpedózásának és a rajta lévők megmenekülésének történetét, mert a szkenelés nyomán egy 19MB-os PDF dokumentáció született és ez nem fér be ide. Ha van valakinek ötlete, hogy lehetne megoldani, szívesen veszek minden  tanácsot.

Olvad a hó, pillanatnyilag jó kis dágvány veszi körül Amapolát, "imádom" a sarat behordani a hajóba. A múltkor szerencsém volt, mert az olvadást erős szél követte és gyorsan felszáradt a talaj, most nem tudom meddig lesz ilyen mély a pálya.

Nyúlik a jobboldali szegélyléc+újabb réteg lakk az árbocon+készül a gangway.

13 komment

Csütörtök.

2010.03.11. 20:44 :: A Tengerész

Remélem az utolsókat rúgja(belém) a tél. Éjjel szakadt a hó, ezt egész nap folytatta. Megint hólapátolással kezdtem a decken reggel. Ilyen körülmények közt szó se lehett a szegélylécek próbálgatásáról, örültem, hogy nem bukfenceztem le a latyakos deckről. A tanulság, ha úgy tetszik hajóteszt; semmi esetre se szabad valami hathatós csúszásgátló réteg nélkül hagyni a fedélzetet, mert különben csak idő kérdése a baleset. Az időjárás kényszerében fejest ugrottam a sötétbe. Mivel próbáról szó se lehetett, legjobb tudásom szerint a korábbi ceruzajelek mentén, úgy érzésre, készre ragasztottam a baloldali teljes ívet. Nagyon remélem, hogy stimmelni fog. Holnap folytatom a jobboldalival ugyanígy.

 Amíg a szorítókban köt a ragasztó, nekiálltam a következő, műhelyben végzendő famunkának. Elkezdtem a partraszálláshoz gyakorta nélkülözhetetlen járó készítését. Ez praktikusan egy egymástól 25mm-es távtartókkal kibeilagolt 10mm vastag, 30mm széles, élére állított kőris lécekből készült kéttámaszú tartó. Úgy 25cm széles, 2,80m hosszú, és hogy cifrázzam középen 70mm-t domborodik.  A domborúság nem csak az erőt szolgálja, de így pontosan követi majd a korlát mellett a hajó oldalívét.

 

Szólj hozzá!

Szerda.

2010.03.10. 21:12 :: A Tengerész

Szegélyléc ragasztás, árboclakkozás. Kicsit monoton a történet, de hát nincs mit tenni, csak nyomatni kőkeményen, hogy tavaszra vízre mehesen Amapola. Elkezdtem "felégetni magam mögött a hidat", azaz felmondtam a műhely bérleti szerződését április végével és a hajó építési hely bérletét meg június végével. Persze nem lesz teljesen kész a hajó addigra, de megkezdhetem a  motoros álló és futópróbákat és ez a lényeg. Aztán ami marad munka, azzal már reményeim szerint végzek a vizen ősszel és télen.  

Úgy tünik befejeződött az olvasók regisztrációja, merthogy két napja nem jelentkezett senki. Ezek szerint 128-an olvasnak többé-kevésbbé rendszeresen.

1 komment

Kedd.

2010.03.09. 21:17 :: A Tengerész

Nagyon "kifehéredett" a napló, berakok pár fotót. Így néznek ki a rudak a negyedik-ötödik lakkozás után. Ez a főárboc deréktörzs, 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ez meg (balról jobbra, illetve alulról felfelé) a csúcsvitorla első élében lévő rúd, a főárboc sudár, egy csáklyanyél és a lobogórúd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hosszabbodnak és vastagodnak a gunwale peremére kerülő kajla staflik amikkel már hetek óta kűzdök.

 

Tegnap Béla a Vizáról páratlan dokumentummal lepett meg. Potzner Frigyes, a "Kelet" nevű magyar gőzös kapitánya eredeti jelentésének fénymásolatával, melyet  a Magyar Királyi Tengerészeti Hivatalnak tett, a hajójának 1940-ben történt megtorpedózásáról és a legénység, plusz az ugyancsak német tengeralattjáró torpedótalálata következtében korábban elsűlyedt és a "Kelet" által kimentett, brit hajó hajótörötteinek megmeneküléséről. A jelentés azonos azzal a Juba féle dokumentummal, amire a lábjegyzetben hivatkozik a Horváth Józsi a  www.uskok.eoldal.hu/cikkek/cikkeim_-irasaim/a-kelet-es-a-nyugat-gozosok-ii_-vilaghaborus-tortenete_ 
oldalon.  Én eddig nem is tudtam, hogy magyar hajóval ilyesmi történt. Mindenesetre megkértem valakit, hogy szkenelje be nekem az egészet, ha netán mutatkozik valamelyes érdeklődés (és rájövök hogy kell felrakni ide) szívesen megmutatom valamelyik nap itt.

1 komment

Hétfő.

2010.03.08. 21:30 :: A Tengerész

Semmi új. Szegélyléc további toldás, immáron mindkettő olyan 7-8 méteres. Úgy néz ki, hogy nem kell talán félnem attól, hogy eltörik a mozgatáskor, dacára a méretes furatoknak feltünően erős, viszont már ebben a hosszban is elég körülményes jönni-menni vele. "AL" csepeli asztalos felhívott és rendkívül előzékenyen felajánlotta, hogy ha majd fel kell szerelni segít több kollegájával együtt, de hát ma is három alkalommal kellett ki-be vinnem próbálgatni, ennyiszer nem csődíthetek oda embereket előre teljesen  kiszámíthatatlan időpontokban.  Azt kell mondjam, hogy vetekszik a főárboc elkészítésének macerájával, pedig az se volt "piskóta". De megoldom az holtbiztos. Bár ma elöször futott át az a gondolat az agyamon, hogy talán nem is leszek képes befejezni ezt a hajót. Annyi minden apróság van még hátra! Ez a szegélylécezés is komplikáltabb mint gondoltam. Terveim szerint már rég a fenékre kéne kennem az algagátlót, miközbe  minden más készen van....:-((

Ismét felraktam a "botokra" egy réteg lakkot.

3 komment

Vasárnap.

2010.03.08. 00:04 :: A Tengerész

Most nézek rá a dátumra és jut eszembe, hogy ma 22 éve született meg a kislányom. Szép kis apa vagyok, hogy jól elfeledkeztem a szülinapjáról. Pedig "J" még szólt is jóelőre. De az is kiment a fejemből.

Hogy az évszázados bölcsesség mennyire igaz ma is! Ugye mint már többször emlegettem febrár másodikán sütött a nap, tehát visszament a medve. Volt ugyan pár napja egész barátságos idő is, de tegnap visszajött a tél, ma reggel mindössze másfél fok volt a szalonban amikor kiérkeztem a hajóra, kint meg mínusz négy. Keményen fűteni kell. Délután meg amikor kiléptem a műhelyből alig láttam, úgy szakadt a hó, amire megtettem azt a 100 métert a hajóig, úgy kellett lerázzam magamról, hogy ne bent olvadjon le rólam. A deck ismét életveszélyesen csúszik, ráadásul a szegélylécezés miatt a korlátokat is leszedtem, nincs nagyon mibe kapaszkodni. Ha így folytatódik, nem fogom tudni a szegélylécezést befejezni a héten, pedig már nagyon szeretnék túllenni rajta, hogy kezdhessem befejezni a cockpitban a munkákat, de ebben a hidegben azt se tudom csinálni. Szóval meglehetősen hátráltat az elhúzódó tél. Egy jóbaráttól kaptam egy éves időjárás előrelezési diagramot, én mondtam neki, hogy nem hiszek az ilyesmiben, nagyjából annyi igaz belőle, hogy nyáron melegebb van mint télen, de ő nagyon bizonygatta, hogy ez működik, nos az elmúlt hetekben a napi maximum hőmérséklet is alatta volt a jóslat szerinti minimumnak. De úgy tűnik világjelenségről van szó, tegnap néztem a híradóban, hogy az Északi Tengeren befagytak a kompok és az egyéb géphajók, de még a segítségükre küldött jégtörők is. Ennyit a globális felmelegedésről. Amúgy nagyon gyanús a dolog nekem, pl. ugye Grönland az gondolom "green land", azaz zöld part, vagy föld, tán a vikingek nevezték el így, akik vagy 500 évvel Kolumbus előtt jártak Amerikában, nos ha akkor ott zöld növényzet volt, ma meg csak jég meg hó, akkor a globális felmelegedés nem ma jelentkezett elöször.

Ma ragasztottam tovább a szegélyléc rétegeket és lakkoztam a rudazatot, de félő, hogy  nem tudom majd az immáron 8-9 méteresre nőtt fadarabokat ki-be próbálgatni, ez nem az a munka amit hóesésben a síkos decken csinálni lehet.

A regisztrált olvasók száma idáig 127.

3 komment

Péntek.

2010.03.05. 19:51 :: A Tengerész

Megjött a Viza! Éppen ebéd utáni álomba zuhantam, amikor félálomban nagy motorzúgást észleltem, na mondom ez vagy valami kamion-daru manőver, vagy hajó, de hiányzott a talajremegés, akkor meg csak hajó lehet, tán megjöttek a régi cimborák a partraszállóhajóval. Azzal tovább aludtam. Felébredvén látom ám, hogy a helyén áll a hajó. Átmentem, elmesélték a kétszeri sólyázás, a fenékmunkák, hajócsavarcsere és a rengeteg bénázás viszontagságait. De úgy tűnik, megvolt a hatósági vizsga és apró hiányosságok kijavítása után végre annyi idő után (előbb kezdték az elvileg menetkész hajó javítgatását mint én az Amapola építését) meglesz az érvényes hajólevele a hajónak.

Folytattam a szegélylécek illesztését, ragasztását. Sokkal komplikáltabb mint gondoltam. A jobboldali sorból ragasztottam egy adagot, aztán amíg a ragasztás kötött, megcsiszoltam a rudakat, amiket tegnapelőtt lelakkoztam és felraktam a következő réteg lakkot a rudakra, egyet meg a gázpalackos ládára. Délután leszedtem a szorítókat és a baloldali sorból is összeragasztottam egy adagot, az holnapig megköt. Úgy néz ki két adagot (kétszer három méter) tudok egy nap megcsinálni. Ez, mivel 27m a hajó körben, három réteg, azaz két sor ragasztás, tehát 54m, eltart majd néhány napig. Ahogy nő a hossz, úgy lesz egyre nehezebb odapróbágatni a hajóhoz. Az, hogy majd műhelyben előregyártom és egyszerre rakom az egészet a helyére, csak egy álom volt, minden illesztést a hajón kell összarakni, a műhelybe visszavinni, ha minden nyílás (korlátlábak és vantnik bekötőpontjai)pontosan stimmelnek és ott tovább ragasztani, megint kihozni, stb.

Megvan a negyedik női olvasóm, az összlétszám idáig 123.

1 komment

Csütörtök.

2010.03.04. 20:40 :: A Tengerész

Ma kimaradt a hajóépítés. Jóbarátaim többen is rámküldtek internetes oldalakat, ahová beregisztrálva a gyanútlan kiállítók belépőt küldtek, amit kinyomtatva "J"-vel ingyen bemehettünk a Hajókiállításra. Igazából azért mentem, mert ilyenkor sok kedves régi ismerőssel összefut az ember, mivel a Balatonon már évek óta nem vitorlázom, bálba nem járok, erre máshol nincs lehetőségem. Megmondom őszintén a kiállított modern műanyag hajók (bármilyen szépek amúgy, ezt elismerem) nem különösebben érdekelnek, menthetetlenül elfordultam a hagyományos anyagok és technológiák felé. Bizisten legjobban egy elektromos motorcsónak teakfa dörzsléce tetszett. Folyamatos a kacérkodásom a különféle hajózási műszerekkel, chartplotterekkel, radarokkal, rádiókkal, de igazán akkora a választék, hogy kevés a tudásom, hogy egyáltalán abban döntsek, hogy mi az amire igazán szükségem van belőle. (Aztán, hogy mi az amit megfizetni is képes vagyok az még ezután jön.) Megnéztük a lakóautókat is, szavaztunk az öreg VW mikrobuszból kialakított lakóautóra, mint a kiállítás legszebbjére, holott volt ott hatszor akkora méretű és árú csoda,  de hát nekünk itt is a régi volt a kedves. Na néztünk hajóbicikliket, mivel ez aktuális (lenne). De az árak elborzasztók. Ha megnézitek, http://www.lanchalozat.hu/index.php?modul=termek&kod=1979&marka=15&mkod=454&kezd=0 ez amit el tudnék képzelni kettőt Amapolára. Merthogy jó kicsire összecsukható, erős, jól felszerelt, ránézésre is komoly holmi. De hát ennyiért nem lesz nekünk. Majd visszük amink van, persze szétszedve.

1 komment

Szerda.

2010.03.03. 19:14 :: A Tengerész

Folytattam a szegélyléceket. Tegnap este a "KJ" műhelyében vastagsági gyaluval legyalultam az összeset. Úgy lesz összeragasztva, hogy 9mm vastag köris alul, 24mm vastag borovi fenyő középen, majd ismét 9mm vastag kőris felül. Ezek egymástól eltólva felül fecskefarok, középen és alul pedig tompa illesztéssel lesznek összetoldva. Persze csak részletekben tudom összeragasztani, darabról darabra, rétegről rétegre. Ma délután az első három darab fát megkentem ragasztóval és összeszorítóztam. Miután ehhez elfogyott minden munkafelület, nekiálltam a főárboc és a többi, még csak lenolajjal beeresztett rúd lakkozásának.

114-nél tart at olvasók számlálása, miután ma már csak három újabb jelentkező volt (abból mindössze három nő, egy éppen az imént "futott be"), úgy tűnik nagyjából ennyien olvasnak. Nem rossz érzés. Főleg, hogy kivétel nélkül mindenki aki értékel is, pozitívan, néhányan különösen meleg lelkesedéssel értékelnek.

1 komment

Hétfő.

2010.03.01. 19:35 :: A Tengerész

Folytattam a szegélyléceket a mellvéd jobb oldalán. Nem egy látványos dolog, nincs rajta mit fényképezzek. Babramunka és jó fárasztó.

Reggel elhoztam a megvarrt bakancsomat a susztertól. (pénteken valamilyen rejtélyes okból nem nyitott ki) Ami itt következik nem hajóépítés, akit csak az érdekel ugorjon! Nagyon sajnálom, amikor valamely régi foglalkozás a rengeteg szakmai bravúrral évszázadok során kialakult mesterségbeli tudás szinte művészetig fejleszetett tökéletesedése végetér, elenyészik, kihal az öreg mesterekkel. A modern tömegtermelés korában bekövetkezett  technológiaváltás, továbbá az eligénytelenedés okozza ezt. Az idős mester tökéletesen megjavította a 25 éves Csehszlovák túrabakancsomat, mert ezt még lehet. Ezt még gojzervarrással készítették és bőrből van. Nem kell sokat faggatnom a szakma fortélyairól és jövőtlenségéről. Dől belőle a szó. A milliárdosokat szidja, akik kiszállnak a több tucat milliós villájuk előtt a sokmilliós autójukból és vacak kínai, vagy olasz cipőt hordanak, de leginkább farmert és tornacipőt. Nincs tanulója, segédje, kivész vele a szakma (85 éves). Mutatja az újságcikkeket, amikben olasz csodacipőkről áradozik az újságíró, amit a sztároknak csinálnak és sorolja a rajtuk lévő szakmai hibákat. Előkap néhány csodálatos darabot, kiállításokra csinálta őket. Engedélyt kértem, hogy lefényképezhessem. Itt megmutatom, akit érdekel, nekem a nyálam folyt, amikor a kezembe vettem ezeket a mesterműveket.

Ez a cipő triplasoros gojzervarrott remekmű. A három sor varrás körben kb. 2 milliméteres öltéstávolsággal, egymástól eltólt öltésekkel készült. A bőr talp éle, sarka és talpa mintával díszített.

   

Ez a női cipő csak szimpla gojzervarrott, de a sarka nem ám műanyag, hanem rétegenként ragasztott bőr, csak a legalsó kopó réteg gumi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A "készárúraktár" a sok javított lábbeli közt bekarikázva az enyém.

Ha netalán valaki akar csináltatni méret után egy cipőt, amíg a Kriskó mester még él, megteheti az István úton a Nefelejcs utcától északra pár méterre. Kérdeztem mibe kerül egy ilyen cipő, "tán megvan százezer is". "Több", mondta a mester röviden. Na nekem nem lesz ilyen cipőm.

Ja, ma  jelentkezett újabb 18 olvasó. Ez idáig 106. Várom a további jelentkezőket.

2 komment

süti beállítások módosítása
Mobil