Nekiláttam a fa blokkoknak. Már az elején bajba voltam. Ahányszor nekiláttam, hogy fallnak, shottnak hány és milyenféle kell annyiszor jött ki más szám. Egy rakás papírt teleskicceltem, de egyszerűen lehetetlen kiszámolni pontosan. Mindig más fajta felhúzó (ugye a gaff miatt többféle megfogás jöhet számításba), kötélterelgetési megoldás jut az eszembe és pontosan tudom, hogy a végleges, ami majd a gyakorlatban is működik egy egészen másfajta lesz, mint amiken most tűnődök. Szóval alapos tartalékkal és választékkal kell számoljak, ha nem akarom, hogy a riggelésnél majd pont egy-egy darab hiányozzon. Ami biztos, 50 felett lesz a számuk, kell egyfülű, kétfülű, kengyeles és furatos, (aki nem emlékezne voltak próbadarabok bő egy éve http://amapola.blog.hu/2011/09/11/vasarnap_20110386 , http://amapola.blog.hu/2011/09/15/csutortok_80877#more3230412 ) szimpla, dupla és tripla, szóval elleszek vele jó pár hétig. Persze ezeket már egészen másfajta munkamódszerrel kell csináljam mint a próbadarabokat. "Szalaggyártásba" fogtam, azaz nem egydarabokat csinálok egymás után, tehát csak akkor fogok a következőbe amikor az előző már készen van, hanem a gyártást elemekre bontva az azonos fajtákból a teljes mennyiségre elvégzek egy dolgot és csak ha minddel megvagyok akkor fogok a következőbe. Így sokkal gyorsabb a munka, termelékenyebb vagyok, viszont ha már a harmincadik lemezalkatrészt munkálom, köszörülöm, fúrom azonos méretre, nagyobb az esély a selejtgyártásra, vagy pláne a balesetre, mert az ember figyelme a monoton ismétlődéstől elkalandozik, tiszta Chaplin "Modern idők". Magukat a danamid görgőket bőséges mennyiségben kiesztergáltam már vagy két éve ( http://amapola.blog.hu/2011/03/12/szombat_1292 jézusom, hogy röpül az idő!!) , akkor még nem döntöttem el pontosan hogy milyen kötél átmérőkkel fogok dolgozni, mindenféléből csináltam bőven (legalábbis most még azt hiszem) mostmár nem halogathatom tovább a döntést. Ami biztos, a fallok 10 mm-esek lesznek, a shottokban még elég bizonytalan vagyok, 12 és 14mm kötélátmérők közt bizonytalankodom. Nem is a szakítóerők amik döntenek, inkább az, hogy egy vékony shottot kellemetlen kezelni, mert vágja az ember tenyerét és bizonytalanabb rajta a fogás is. Különösen azért mert (legalábbis egyelőre) semmihez nem lesznek csörlőim, mindenütt csak a nyers erőszak fog uralkodni a hajón. Ez most, a kényelmes korszakban talán kissé szokatlannak hangzik, de én emlékszem rá amikor az Orion nevű vas 50-esen semmiféle winch nem volt, a fallokat simán "íjazva" feszítettük meg, a génuát meg úgy húztuk be erős szélben, hogy a Hrehuss Gyuri felnyomta lobbanásig a kormányt és gyorsan betéptük, aztán leejtette a hajót és működött. Nekem amúgyis sokkal kisebb vitorláim vannak mint egy 50-es cirkálónak, éppen azért választottam a sokvitorlájú ketchet, hogy az összvitorlafelület több kisebből álljon össze. Így a rig komplikáltabb ugyan, de kisebb munka és erő (ami az évekkel sajnos fogy) az egyes "kárpitok" kezelése.
Vasárnap.
2013.01.21. 00:05 :: A Tengerész
18 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
whale 2013.01.21. 07:40:50
A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.21. 09:21:52
Gáz Géza 2013.01.21. 13:05:53
whale 2013.01.22. 06:44:59
Nem kell kitalálni, már kitalálták.:) Igaz, hogy nem retro, inkább high-tech, viszont jó.:) Nézd csak!
explo.hu/termek/climbing_technology_quick-up_sx_balkezes_maszogep.html
whale 2013.01.22. 06:50:58
whale 2013.01.22. 07:08:51
bananarepublica 2013.01.22. 11:47:02
Meg rengeteg a tennivalo,hiaba retro lessz a lelkem,2014 celoztad meg indulasnak?
A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.22. 21:25:45
A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.22. 21:31:01
A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.22. 21:33:52
egeresz 2013.01.22. 22:13:12
Neked ugye nem kell sem hype sem az extrém könnyűség, sem a 2-3 tonna terhelhetőség. meglesz az a tizedéből, talán a huszadából is :-)
egeresz 2013.01.22. 22:44:34
Ennélfogva csinálhatsz a különböző átmérőjű kötelekhez különbözőt, vagy csak egy "jó átlag" -ot.
A sziklamászásban ez a mászógép csak egy modern úri huncutság, egész jól helyettesíthető a főkötél 1/3 .. 1/6 vastagságú segédkötéllel, egy speciális csúszó-szoruló hurokkal. (pruszik, pruszikcsomó, pruszikkötél)
Mondjuk a pruszik sokkal nehézkesebb és lassabb, mint a mászógép. Vagy csak én vagyok gyakorlatlan :-)
Vitorlázásban nem használnak pruszikcsomót? (prusic knot)
csaba03 2013.01.22. 23:36:54
Azt viszont nem hiszem, hogy hajón túl sok mindenre használható lenne. Konkrétan csak azt az egy előnyét tudom elképzelni, hogy egy stopperen átvezetett kötelet könnyebb nagyobb erővel meghúzni a fogantyúba kapaszkodva, mintha csak simán a kötelet markolja az ember.
A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.22. 23:53:34
A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.22. 23:55:25
Gáz Géza 2013.01.23. 20:01:59
www.classicyacht.tv/