Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Műszaki: Na ez az a hülyeség amért nem gondolom követendőnek ennek a srácnak az elképzeléseit. ww... (2024.03.07. 19:50) Hétfő.
  • KAMA3: Én bevallom őszintén, hogy erre az időre (félig szándékosan) felfüggesztettem a blogod olvasását, ... (2024.03.01. 09:56) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Ha nem írok ne válaszolj!: Már lezártam. Majd építek egy ferde rampát amin feltolom a talicskát. ... (2024.03.01. 00:31) Szerda.
  • A Tengerész: @Paduc: Rémlik.... (2024.02.25. 02:14) Szombat.
  • A Tengerész: @akiga: Igen tudok róla. (2024.02.23. 08:39) Szerda.

Linkblog

Vasárnap.

2013.01.21. 00:05 :: A Tengerész

Nekiláttam a fa blokkoknak. Már az elején bajba voltam. Ahányszor nekiláttam, hogy fallnak, shottnak hány és milyenféle kell annyiszor jött ki más szám. Egy rakás papírt teleskicceltem, de egyszerűen lehetetlen kiszámolni pontosan. Mindig más fajta felhúzó (ugye  a gaff miatt többféle megfogás jöhet számításba), kötélterelgetési megoldás jut az eszembe és pontosan tudom, hogy a végleges, ami majd a gyakorlatban is működik egy egészen másfajta lesz, mint amiken most tűnődök. Szóval alapos tartalékkal és választékkal kell számoljak, ha nem akarom, hogy a riggelésnél majd pont egy-egy darab hiányozzon. Ami biztos, 50 felett lesz a számuk, kell egyfülű, kétfülű, kengyeles és furatos, (aki nem emlékezne voltak próbadarabok bő egy éve http://amapola.blog.hu/2011/09/11/vasarnap_20110386 , http://amapola.blog.hu/2011/09/15/csutortok_80877#more3230412  ) szimpla, dupla és tripla, szóval elleszek vele jó pár hétig. Persze ezeket már egészen másfajta munkamódszerrel kell csináljam mint a próbadarabokat. "Szalaggyártásba" fogtam, azaz nem egydarabokat csinálok egymás után, tehát csak akkor fogok a következőbe amikor az előző már készen van, hanem a gyártást elemekre bontva  az azonos fajtákból a teljes mennyiségre elvégzek egy  dolgot és csak ha minddel megvagyok akkor fogok a következőbe. Így sokkal gyorsabb a munka, termelékenyebb vagyok, viszont ha már a harmincadik lemezalkatrészt munkálom, köszörülöm, fúrom azonos méretre, nagyobb az esély a selejtgyártásra, vagy pláne a balesetre, mert az ember figyelme a monoton ismétlődéstől elkalandozik, tiszta Chaplin "Modern idők".  Magukat a danamid görgőket bőséges mennyiségben kiesztergáltam már vagy két éve ( http://amapola.blog.hu/2011/03/12/szombat_1292  jézusom, hogy röpül az idő!!) , akkor még nem döntöttem el pontosan hogy milyen kötél átmérőkkel fogok dolgozni, mindenféléből csináltam bőven (legalábbis most még azt hiszem) mostmár nem halogathatom tovább a döntést. Ami biztos, a fallok 10 mm-esek lesznek, a shottokban még elég bizonytalan vagyok, 12 és 14mm kötélátmérők közt bizonytalankodom. Nem is a szakítóerők amik döntenek, inkább az, hogy egy vékony shottot kellemetlen kezelni, mert vágja az ember tenyerét és bizonytalanabb rajta a fogás is. Különösen azért mert (legalábbis egyelőre) semmihez nem lesznek csörlőim, mindenütt csak a nyers erőszak fog uralkodni a hajón. Ez most, a kényelmes korszakban talán kissé szokatlannak hangzik, de én emlékszem rá amikor az Orion nevű vas 50-esen semmiféle winch nem volt, a fallokat simán "íjazva" feszítettük meg, a génuát meg úgy húztuk be erős szélben, hogy a Hrehuss Gyuri felnyomta lobbanásig a kormányt és gyorsan betéptük, aztán leejtette a hajót és működött. Nekem amúgyis sokkal kisebb vitorláim vannak mint egy 50-es cirkálónak, éppen azért választottam a sokvitorlájú ketchet, hogy az összvitorlafelület több kisebből álljon össze. Így a rig komplikáltabb ugyan, de kisebb munka és erő (ami az évekkel sajnos fogy) az egyes "kárpitok" kezelése.

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr145029755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2013.01.21. 07:40:50

Ha csörlőid nem is, de azért gondolom valamiféle csigaáttételes készséged lesz a kötelek behúzásához. Nem kételkedem az erődben, de te sem leszel fiatalabb...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.21. 09:21:52

@whale: Hát igen. Éppen ezen sopánkodtunk RP-vel Emailben az imént. Akárhogy igyekszem, az utóbbi 10 évben legalább ötöt öregedtem. A bumokon természetesen lesznek csigasorok. Továbbá. Egy "készség" meg régóta honol az agyamban ötletszinten, ki kell dolgozzam a részleteket. "Erőspistának" fogom talán elnevezni. Ez egy olyan erőkaros izé lenne aminek az egyik végét be kell akasztani egy fix pontba, egy hosszú kart előrebillenteni, melynek a talppontja csatlakozik csuklóval a fixponthoz rövidkötéllel, a csuklótól a hosszúkar egy, a talpcsuklóhoz közeli pontjából csuklósan indul egy másik rúd, a végén egy kitalálandó, húzásra záródó "vaskéz" . A vaskezet rá kell klattyintani a meghúzandó fallra, shottra és a kinyújtott hosszúkart hátrabillenteni. Ekkor a rövidkar behúzza a kötelet, amit rászedve ismételni lehet akárhányszor a műveletet. A karok aránya mondjuk 1:4, azaz az erőjáték mit egy jobb csörlőé, viszont billenteni sokkal nagyobb erőt vagyok képes kifejteni, mint egy kurblit tekerni. Tehát ha, ahogy tervezem, eleve csigákkal lefelezem, harmadolom "odafent" az erőt ami a gafok emeléséhez kell, akkor ELVILEG olyan lehet a vitorlafelhúzás, mintha nem 70 éves vénember lennék hanem 30 éves bölény.

Gáz Géza 2013.01.21. 13:05:53

Emlékszel shot csörlőkre kerékpár racsnikból /alul-fölül ellentétes záró iránnyal és (dentakrilból formázott csörlő formájú) házba cserélhetően csavarokkal rögzítve csináltunk. Fölül 30-40 cm-es meghúzó kivehető-karral. Karos falfeszítő láncszem állításos tipus. copiryte Szilva&Apo+ Rihonya ORIONrt. :)

whale 2013.01.22. 06:44:59

@A Tengerész: "...a végén egy kitalálandó, húzásra záródó "vaskéz"."

Nem kell kitalálni, már kitalálták.:) Igaz, hogy nem retro, inkább high-tech, viszont jó.:) Nézd csak!

explo.hu/termek/climbing_technology_quick-up_sx_balkezes_maszogep.html

whale 2013.01.22. 06:50:58

Ja és még az jutott eszembe, hogy a talpa gömbcsuklóval csatlakozhatna a rúdhoz, hogy a tengelyes megoldással ellentétben minden irányba tudd húzni, ha kell.

whale 2013.01.22. 07:08:51

@A Tengerész: Talán az autóiparban használatos gömbfejek használhatóak volnának erre is. Kissé darabos a gondolkozásom így reggel.:)

bananarepublica 2013.01.22. 11:47:02

Tengeresz
Meg rengeteg a tennivalo,hiaba retro lessz a lelkem,2014 celoztad meg indulasnak?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.22. 21:25:45

@Gáz Géza: Hát ilyenbe már nem kezdek. Annakidején egyszerűen nem lehetett kapni nálunk ilyesmiket, azért lettek ezek a kínszülte dolgok. A másik meg, hogy állami műhelyben állami anyagból állami munkaidőben csináltunk fusit. na ennek is vége. Egyelőre nem lesz semmi, aztán ha járok idegenben hajóbontóban majd körbenézek.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.22. 21:31:01

@whale: Ez nem lenne egy fixen valahova odaerősített cucc. Mondjuk kellene belőle kettőt csináljak, ha netán az egyiket ott kell hagyni valahol ideiglenesen (mint amikor a csörlőn is rajta kell hagyni gyakran a kötelet)a kar tövéről lelóg egy kötél a végén hurokkal, azt beakasztom, használom, aztán leveszem amikor már rögzítettem a meghúzott kötelet. Kösz a linket, megnéztem a sziklamászó cuccot (meg az árát is) majd kézbeveszem boltban és csinálok a tizedrésze árból.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.22. 21:33:52

@bananarepublica: 2013-ban mindenféleképpen hajózni fogunk. Olyan készségi állapotban amiben éppen elér bennünket a nyár. Aztán majd az idő, meg az erő, meg a lehetőségek terelnek. Itt semmi nincs kőbevésve, ez a fajta élet nem arról szól.

egeresz 2013.01.22. 22:13:12

ezeket a sziklamászó, barlangász kötéltechnikai cuccokat tizedgrammra mérik, titán-alu, vagy kompozit szerkezettel. Az árából 30% a hype, 65% az, hogy könnyű. És ennek megfelelően nem is bírják a gyűrődést, alig néhány leejtés vagy ütődés, és máris cserélni kell.
Neked ugye nem kell sem hype sem az extrém könnyűség, sem a 2-3 tonna terhelhetőség. meglesz az a tizedéből, talán a huszadából is :-)

egeresz 2013.01.22. 22:44:34

ez a "vaskéz" nagyon megterheli a kötelet. (összepréseli). Ennek csökkentése érdekében a rászoruló rész és az ellendarabja is íves, a kötél átmérőjének megfelelő mértékben.

Ennélfogva csinálhatsz a különböző átmérőjű kötelekhez különbözőt, vagy csak egy "jó átlag" -ot.

A sziklamászásban ez a mászógép csak egy modern úri huncutság, egész jól helyettesíthető a főkötél 1/3 .. 1/6 vastagságú segédkötéllel, egy speciális csúszó-szoruló hurokkal. (pruszik, pruszikcsomó, pruszikkötél)
Mondjuk a pruszik sokkal nehézkesebb és lassabb, mint a mászógép. Vagy csak én vagyok gyakorlatlan :-)

Vitorlázásban nem használnak pruszikcsomót? (prusic knot)

csaba03 2013.01.22. 23:36:54

@egeresz: a mászógép nem úri huncutság, és annyira nem is modern. Valamikor a 70-es évek végén találták ki. A ma ismert barlangász technika nem működne nélküle. A függőleges barlangok bejárása szempontjából forradalmi változást jelentett. Előtte egy 100 m mély barlangi aknába legalább 100 kiló felszereléssel (csőrlők, hágcsók, drótkötelek) lehetett lejutni, ma ehhez csupán egy, ereszkedő- és mászó pályaként szolgáló, 10-es kötélre, és fejenként egy ereszkedő- és két mászógépből álló felszerelésre van szükség (single rope technique). A hegymászásban kisebb a jelentősége, nagyobb expedícióknál, kötéllel már kiépített szakaszokon, kapaszkodó eszközként a mászás könnyítésére, gyorsítására, a biztonság növelésére szolgál. A pruszikcsomóval való felmászás ezzel szemben csak vészhelyzetben használatos, pont azért, mert lassabb, és nehezebb. Viszont a pruszikcsomó alkalmas az ereszkedés biztosítására, amire ez az eszköz nem. 2-3 tonnáról szó nincs, a terhelhetősége ~500 kg, nagyobb erő hatására elnyírja a kötelet (nem biztosító eszköz!). És nem megy tönkre néhány ütődéstől, leejteni persze nem kell 30 m magasról. Én egy 19 éves példányt használok, igaz, ma már elég ritkán. Az eloxálás 50%-ban lekopott róla, de egyébként kifogástalan állapotú.
Azt viszont nem hiszem, hogy hajón túl sok mindenre használható lenne. Konkrétan csak azt az egy előnyét tudom elképzelni, hogy egy stopperen átvezetett kötelet könnyebb nagyobb erővel meghúzni a fogantyúba kapaszkodva, mintha csak simán a kötelet markolja az ember.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.22. 23:53:34

@egeresz: Hajón általában olyan csomók alkalmatosak amiknél a kötelek másik vége valahol messze van, tehát ez a pruszikcsomó nem igazán használatos, bár én már kötöttem ilyet, igaz fogalmam se volt, hogy ez a neve. Ami kicsit hasonlóan tart, hasonló a fogásmódja az a rolling hitch (fogalmam sincs mi a magyar neve) ez egy nagyon fontos csomó. www.netknots.com/rope_knots/rolling-hitch/

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.22. 23:55:25

@csaba03: Én valami olyasmire használtam, hogy egy eleve kifeszített kötélre kellett egy hurok, amire fel akartam akasztani valamit.

Gáz Géza 2013.01.23. 20:01:59

Jó szórakozást és élvezkedést ebben a szörnyű időben. :)
www.classicyacht.tv/

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.23. 20:30:21

@Gáz Géza: Sajnos ennek a sz@r mobilnetnek a letöltési sebessége alkalmatlan a szakadozásmentes lejátszásra, mindenesetre már az első képeknél látszik, hogy elkelne az "erőspista".

jobbikbal · http://www.facebook.com/photo.php?fbid=312647675440551&set=a.144971282208192.19220.100000859632031&t 2013.01.24. 07:57:57

Én már lemondtam a Fialáról! Mindent, mindenkit kritizál, megvet, de nyalja a seggét a Lázárnak, és a Navracsicsnak, vagy az éppen hatalmon lévőknek! Gyomorforgató! Amikor hallgatom a Kelj Fel Jancsit, akkor sokszor a te hozzászólásid adják a színvonalat, mert az egy vonalon halad, nem úgy mint a barátunké, aki folyamatosan csapong balról jobbra!
süti beállítások módosítása