Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Vasárnap.

2011.09.11. 20:42 :: A Tengerész

Na. Fogynak a problémák. Ugye a gyertyapipa már nem ugrál le, "F" meg megjavította a gumicsónakomat. Nekem megmutatta trükköket hogy csinálja, de megígértem neki, hogy a blogban nem írom le, mert rontanám az üzletét. A kilinccsel egyelőre felhagytam, mert a tegnapi kommentek reményt öntöttek belém, hogy hátha mégis kapok bontóban. Holnap körbetelefonálom a bontókat. (Egyszer egy korábbi lakásunk telefonszáma mindössze egy számmal különbözött a Metáll autóbontóétól. Hát nem volt nyugtunk tőle. 10 telefonból 9 őket kereste.) Na szóval így semmi akadálya nem volt, hogy megcsináljam a próbacsigát. 

 

Egy tegnapi komment megelőlegezi, hogy szebb lesz az enyém, mint a belinkelt gyári holmi. Nos azért annál a csúcsmodellnél nehéz lenne szebbet csinálni. De nem is célom. Persze szépnek kell lennie, de nem kell túlzásba vinni a dolgot. Amapola nem egy puccos luxuskurva, hanem egy csinos derék, erős, strapabíró, minden (néha extrém) igényt kielégítő derék feleség. Ehhez illőnek gondolom ezt a ma elkészült mintadarabot. A faanyag az évekkel ezelőtt vásárolt furnérgyári hulladék kőris, a réz szegecsek a menetzárlatos régi hegesztőtrafóm szekunder tekercséből valók, a görgők tengelyanyagát mint már említettem a Furtenbacher Tónitól kaptam, a rozsdamentes lemez csíkokat még tavaly vágattam le a lakatosok maradékából a nagy darabológépükkel, nem sokkal mielőtt tönkrementek volna és felszámolták volna a rozsdamentes cuccok gyártását.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Még majd egy kicsit csiszolgatni és felületkezelni kell. Utóbbira nézvést még bizonytalan vagyok. A lazurozást, tekintettel a mechanikai igénybevételre nem tartom jónak ehhez. Leginkább arra hajlok, hogy meleg olajban áztatom pár napig, aztán kicsöpögtetem belőle a felesleget és terpentines viasszal bedörzsölöm. Ez nem fog felújításkor nehezen eltávolítható bevonatot képezni, viszont megakadályozza a nedvesség behatolását a fa rostjaiba. De ha valakinek jobb ötlete van szívesen hallgatom.  Alaposan megnézegettem a régi hajókra vonatkozó szakirodalomban fellelhető képeket és valamilyen okból a tengely végét mindenütt egy díszes, jobbára bronz érme takarja, vagy a gyártó, vagy a hajó címerével. Én egyszerűen egy fa dugót ragasztottam be biztosításnak, hogy ne tudjon kicsúszni a rozsdamentes stift, de van valahol a hajón egy kis zacskó tíz és húszfilléres, egy kipucolásra ítélt íróasztal fiókjában bukkantam rá és nem dobtam ki. Ha megtalálom, húszfilléreseket fogok két apró csavarral felerősíteni a fa dugó fölé, ez lesz az én házicímerem.

23:24 Juteszembe. napközben mindig hallgatok valamilyen rádióadót. Délfelé mondja, hogy meghalt Cliff Robertson. A Virágot Algernonnak filmet előbb láttam és később olvastam a könyvet. De lehet, hogy a fimnek Charlie volt a címe. Mindegy. Volt ennek már vagy 30-35 éve. De a film és a könyv is olyan volt, hogy aki egyszer látta, olvasta, az nem felejti el többé. Legalábbis én  így vagyok vele. Hasonlóan vagyok a "Száll a kakukk fészkére-Kakukkfészek" könyvvel-filmmel. Csak annyi a különbség, hogy utóbbit előbb olvastam mint láttam. De ezeket se felejtem el soha.  Ugyanakkor most a TV -ben odakattintott "J" egy csatornára amin egy film ment, amit már tuti, hogy láttunk, nem is túl régen, de egyikünknek se volt fogalma, hogy miről is szólt. 

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr633219286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2011.09.11. 22:14:02

Úúúúúú, ez gyönyörű lett!!!

laszló 2011.09.11. 23:18:28

Szép,szakszerű munka...gratula...
Ami a felületkezelést illeti,az olajfürdő jó ötlet,de semmi esetre sem viaszolnék a helyedben.A viasz egyáltalán nem vízálló,lemosódik.Fabalzsamként még elmegy,ha van alatta valami bevonat,egyébként a fabalzsam nem viaszból van csak viaszos.Keményebb jobb ha gyantát oldasz fel terpentinben vagy benzinben (erdeifenyő,vörösfenyő,kopálgyanta,dalmar,benzoe).Vízálló bevonatott kapsz bedörzsöléssel.Az olajfürdő után használhatsz még keményfa olajat is(teakolaj)időjárásálló tartós felületett ad,s van vörös színben is.Kapható szinte minden nagyobb kertibútorosnál,kobalt van benne elég jó cucc.Bármikor lehet frissítő olajozást végezni(a lenolaj 8 napig köt,frissíteni utána érdemes).

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.11. 23:53:43

@laszló: Hüm. Gyanta...hol árulnak ilyesmit? Mármint természetes gyantát. Mert a műgyanták nem igazán erre valók. Az epoxi pl nem bírja az UV sugárzást, valami lakkal kell védeni, márpedig nem akarok bevonatot rakni rá, mert akkor max 3 évente csiszolhatom, lakkozhatom. Kérdés a természetes gyantával nem járok e ugyanígy. Lehet elég, ha időnként átkenem teakolajjal. Igazából az lenne jó, ha vákuumban tudnám olajozni. De hát ez kivitelezhetetlen. Bár mondjuk egy régi kuktafazékban egy hűtőgépes vákuumszivattyúval... de lehet, hogy a kukta nem jó ötlet, mert nyomásra van kitalálva a tömítése.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.09.12. 10:08:27

Tengerész! Már megint szerénykedsz! Szerintem ez a csiga már így elsőre majdnem olyan szép, mint a "gyári", ha meg belejössz, és "sorozatban" fogod gyártani, meg jó (pl. a vákumos!!) felületkezeléssel, akkor lazán verni fogja a gyári mezőnyt!!
GRATULÁLOK!!

laszló 2011.09.12. 19:12:06

@A Tengerész: Szerintem is az olajozás a legegyszerűbb.A balzsam csak természetes gyantából készül,és kellemes illatúak.(bár,lehet már ez is szintetikus)Nem csiszoljuk fel fríssitéskor,csak visszaoldjuk. Whale rátapintott a lényegre,telítést nyomással,áztatással bizonyos esetekben főzéssel végzünk.De nem készterméket,alkatrészeket alapanyagot.A kuktában lehetne telíteni pl: olajjal kérdés, hogy a ragasztás bírja e.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.12. 22:04:00

@laszló: Azokat a "PIN"-eket amikre a shottok, fallok lesznek lekötve ugyancsak kőrisből esztergáltam és azt csináltam, hogy hűtőgépolajba (ez volt) kifőztem őket. Egy darabik egy kicsit csepegett belőlük az olaj, aztán abbahagyta és egész kellemesen néznek ki, persze nem tükörfényesek. Talán a csigáknál is beválik a módszer. A ragasztás miatt nem aggódom, PUR ragasztóval ragasztottam össze, azt nem oldja tudomásom szerint semmi.

egeresz 2011.09.13. 12:30:05

A vakumos kezelesrol:
ez "csak" a viztartalom eltuntetesere szolgal. Ha ez egy ezereves koris, akkor mar nincs miert szaritani. Hogy a vakumos (30 fokos) vagy a 70 fokos melegiteses szaritas a kimeletesebb, azt nem tudom. Szerintem lassan kell szaritani, kulonben roncsolodik a fa anyaga.

Az olajjal telitesnel -ugy tippelem, bar nincs evtizedes tapasztalatom- barmilyen olaj jo, de minel kemenyebb, es minel magasabb homersekleten folyik, annal jobb. Ha az olaj normal homersekleten kemeny (mondjuk 60 foknal folyik) vagy valami oldoszerrel lesz folyekony, akkor a fa felulete polirozhato lesz, ha szobahomersekleten is folyik az olaj, akkor meg olyan, mint az altalad eddig is keszitett korisfa cuccok: kicsit erdes. Nem hiszem, hogy azok tonkremennenek mondjuk alig 30 ev alatt tengeri uzemben.

Azt mondjuk nem javaslom, hogy benzinben feloldott fenyogyantaval kuktaban melegitve 120 fokon es nagy nyomason kezeld a faanyagot, de egy nem egheto/nem robbanasveszelyes olajjal mehet a kuktas moka:
mondjuk 40 fokra melegitett olaj, es kompresszorral adsz neki masfel bar nyomast. Fel ne robbantsd a kuktat ;) aztasd benne egy orat, napot, hetet, mittudomen :-)

abraxas 2011.09.13. 16:49:53

Szerintem már most jól föst! :o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.13. 19:39:22

@egeresz: Mondjuk ez a hűtőgépolaj egyáltalán nem ég, tehát nyugodtan hevíthető. De azt hiszem a nyomással nem vacakolok. Egyszerűen bedobom egy vödör olajba, kiteszem a napra és ott hagyom pár napot. Esetleg ha közben hűvösre fordul az idő, felrakom a kályhára főni. Még azt nem tudom, hogy ha utána amikor már beszívta az olajat, kicsöpögött a felesleg érdemes e bármit is csinálni még vele. De szerintem meg fogja mutatni magát használat közben és még mindig nem késő valamivel utókezelni.

egeresz 2011.09.14. 06:59:18

ha nagyon szepen megkerlek, akkor dobsz a csigak melle az olajfurdobe egy kis darab korisfa maradekot, amit majd a lecsopoges utan felbefureszelsz? Nagyon kivancsi vagyok, hogy meddig isza be magat az olaj: 1-2 mm, 1-2 cm?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.14. 20:47:59

@egeresz: Sőt! Remek ötlet, én is nagyon kíváncsi lettem a dologra. Csak az a kérdés fog e látszani az átitatottság, mert ez a hűtőgépolaj teljesen víztiszta átlátszó. De arra gondoltam, hogy megszínezem valamivel. Vajh mi az ami oldódik olajban? Egyet ismerek, a pirospaprikát, legalábbis étolajban, vagy libazsírban remekül oldódik. Igazi magyaros megoldás lenne, paprikás csiga! (Vagy fejezet egy francia szakácskönyvből?)

Maulis Ádám 2011.09.15. 10:15:41

A "PIN" -eken láttam az olajozást, ez látszik, egyszerűen máshogy néz ki a fa.
De, ha mégsem látszik, akkor sem kell az olajat szinezni: Ugye pont az a lényeg, hogy az olajos fa nem issza a vizet, az olajtalan fa meg egy kicsit. Ha a félbevágott maradékot a félbevágás után szinezett (vízfesték, ételfesték ;-) vízben hagyod fél órát, akkor ott látszódnia kell, hogy hol itta be a vizet, hol nem.

Meg se tudom becsülni, mert pl. egy lassan növő akác gesztje gyakorlatilag semmit nem iszik be, se vizet se olajat se semmit, és nem is megy tönkre 30-40 év alatt. Kőrisfa nagyon kevés volt a kezemben (csak egy 60 eves szerszámnyél) az ilyen 60 évesen hihetetlen anyag, elkopott rajta a fémfűrészem. Klasszikusan szerszámnyélen kívül a lovaskocsik kerékagyait készítették kőrisből, azt pedig a gazda rendszeresen zsírozta (szalonnabörrel áttörölte). Nem is kopott el neki.

egeresz 2011.09.15. 10:16:55

oh, az elozo is en vagyok :-)
süti beállítások módosítása