Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Csütörtök.

2011.09.15. 21:00 :: A Tengerész

 El kellett robogózzak néhány dolgot beszerezni. Többek közt egyfajta csiszolótárcsát csak az Új Köztemetőnél kaptam, mert a sírkövesek akik arrafelé tenyésznek ilyet használnak és máshol nem árulják. A pokoli rázós macskaköves úton nem esett le ugyan a feldrótozott gyertyakupakom, viszont visszafelé kettétört. Bravo. Az élessarokig elmentem valahogy, kétszázméterenként félrehúzódva leállva és alápiszkálva a járműnek, aztán ott lekaptam a burkolatot és szembesültem a dolgokkal. Úgy jutottam haza, majd a hajótól az autós boltig Csepelen az Ady Endre utcába, hogy egyszerűen nem raktam vissza a burkolatnak azt a részét ami a gyertyát takarja, hanem felgumipókoltam a csomagtartóra és menetközben a forgalomban  időnként a sarkammal helyére rugdaltam a gyertyapipát. Mit mondjak "ütközetben a kardrántásnak ez a módja"...Közben eszembe jutott keresztkomám "SzA" példája, aki egy hasonló "menet közbeni szerelés" miatt motorozott neki egy rendőrautónak és halt meg a mögötte ülő társa, szóval nem jó dolog így közlekedni, de az új gyertyapipa úgy tűnik nem akar leugrálni, remélem ad acta tettem a problémát végre. Na ilyen a "keresztbeseklis" csiga. A két lemezt összehegesztettem és keresztbe kifúrtam, mielőtt a fa házba bedugtam volna és a danamid görgőt a tengelyével helyére raktam volna.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr393230412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2011.09.15. 21:53:47

De miért kell összehegeszteni? Ha csak simán kifúrtad volna a két lemezt és úgy tolod át rajta a sekli tengelyét, jobban eloszlottak volna az erők szerintem. Így-mivel egy pontban hatnak-sokkal jobban nyírják-csavarják adott esetben a lemezt és a tengelyt, mint ha egymástól pár centire két pontra hatnak ugyanazok az erők. Javítson ki valaki, ha tévedek.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.16. 08:35:12

@whale: Szerintem meg pontosan így lesz erőjáték szempontjából egyértelműen meghatározott a szerkezet. Képzeld el, hogy az egymástól 13mm-re lévő két lemezt nem köti össze semmi, csak a sekli csavarja megy át mindkettőn, meg a csiga tengelye. A seklit egy erő húzza, az természetesen nem biztos, hogy pontosan tengelyirányban hat, hiszen a másik oldalon két kötél is húzza valamerre, hogy hogy áll be végül az teljesen véletlenszerű, sőt az is előfordulhat, hogy a csiga fa oldala megtámaszkodik valamin és ekkor a sekli kifejezetten oldalra billenve tart. Mitől nem hat az erő ilyenkor az egyik lemezre másképpen mint a másikra? Ugye a sekli csavarja nem tölti ki pontosan a furatot. Ha már egy kicsit elbillen, akkor csak az egyik oldali lemezt húzná, sőt görbítené, ha a csiga épp oldalt megtámaszkodott az árbochoz. Ekkor azonnal fellép egy csúsztatófeszültség, ami a csiga tengelyét máris el akarja és fogja is ferdíteni. Így viszont az erő egy pontban hat akármerre is húz éppen és a két lemez biztosan nem fog elmozdulni egymáshoz képest. Most jut eszembe; a két lemez még akkor is elcsúszhat egymáshoz képest (ugye a görgő tengelye nincs belehegesztve, ilyenkor jól befeszülne az egész, nem forogna )ha csak úgy benne van a cucc a ládában az anyagok közt. Most akkor "használat előtt tengelybe állítandó" felirattal ellátni minden blokkot....macerás.

whale 2011.09.16. 10:40:24

@A Tengerész: "Képzeld el, hogy az egymástól 13mm-re lévő két lemezt nem köti össze semmi,..."

Na, mondjuk én ezt úgy képzeltem el azért, hogy UGYANÚGY készíted el a lemezt, mint a másik csigánál-tehát nem két független elemként-és úgy fúrod ki.:))

"Mitől nem hat az erő ilyenkor az egyik lemezre másképpen mint a másikra?"

Egyrészt azért, mert nem két lemez, hanem egy,-mint ahogy fent írtam- másrészt nyilván másként hat, de szerintem ez pont jó, mivel így MEGOSZLIK a terhelés. Ha egy pontban nyírod-csavarod a lemezt és a tengelyt, én józan paraszti ésszel azt gondolom, hamarabb elnyíródik-csavarodik-nyúlik, mint ha két pont között osztod el a tehelést. Rémlik valami mechanikai ügy gép-és kötözéstan tanulmányaimból, de olyan régen volt és annyira nem használtam aztán, hogy kikopott a fejemből.:))
De ha egy mechanikus hozzászólna, biztos okosabbak lennénk.:)

"Most jut eszembe; a két lemez még akkor is elcsúszhat egymáshoz képest (ugye a görgő tengelye nincs belehegesztve, ilyenkor jól befeszülne az egész, nem forogna )ha csak úgy benne van a cucc a ládában az anyagok közt."

Ezért gondoltam, hogy EGY darabból csináld a lemezt, mint a másiknál...

beho 2011.09.16. 19:44:33

Én csak azt csodálom, milyen szépek Tengerész körmei

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.16. 19:59:38

@whale: Ahááá! Szóval, hogy hajtok egy ugyanilyen fület rá és azt fúrom ki keresztbe a seklicsavarnak. Hát elég bizarr kinézetű blokk jönne létre... Ráadásul ugye a visszahajtás az 13mm átmérőjű félkör, abba nem lehet belefúrni, tehát csak az alatt lehet megfúrni a már párhuzamos részt, így az "U", vagy omega sekli belsejét helyből majdnem teljesen kitöltené a visszahajtás, mi maradna a csatlakozó akárminek? Ha meg nem kerekre, hanem szögletesre hajlítom azt baromi nehéz megcsinálni, ezt a 2-es lemezt elég nehéz alakítani. Egy derékszögű hajtás még könnyen megy satuban, de utána vissza kell hajtani 13mm-re megint a másik szárat. Ehhez kukáztam 13mm vastag vasat amire ráhajtom, de nem megy könnyen. Igazából egy szerszámba kellene golyóspréssel belesajtolni, gondoltam is rá, de hát ilyen kis szériához nem éri meg szerszámot csinálni. Amúgy még a kerek visszahajtásnál is SOKKAL egyszerűbb két darabból megcsinálni és összehegeszteni a keresztbeseklis változat acélkengyelét.

whale 2011.09.16. 20:52:27

@A Tengerész: "Hát elég bizarr kinézetű blokk jönne létre..."

Az lehet, de meglenne az az előnye, hogy egyfélét kellene csak csinálnod, ami ráadásul mindkét irányra jó lenne...

"...az "U", vagy omega sekli belsejét helyből majdnem teljesen kitöltené a visszahajtás, mi maradna a csatlakozó akárminek?"

Na, ez viszont tényleg baj. Akkor sztornó az ötlet. Saját....khm "joystick", saját csalán, nem kibicelek.:))

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.17. 07:46:32

@beho: Hehe...az enyémeket a pénteki képen láthatod. Ez "J"-é.
süti beállítások módosítása