Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • Omega zero: Nagyon szép hely! Az internet szerint a sziget Anton von Balabanról, Savoyai Jenő fővadászáról ka... (2025.06.19. 18:30) Csütörtök.
  • Ormándlaki János: @Pirx: Kedves Pirx! MP dolgában nyilván vannak kérdések és jogos aggodalmak. De, miután nincs más ... (2025.06.19. 13:27) Szerda.
  • 6174: @A Tengerész: :( (2025.05.28. 18:50) Szombat.
  • A Tengerész: @Műszaki: :( (2025.05.14. 17:52) Szerda.
  • A Tengerész: @6174: Szívesen... és köszönöm. (2025.05.11. 01:32) Szombat.

Linkblog

Csütörtök.

2025.06.19. 11:47 :: A Tengerész

 

Szép nap volt a tegnapi... ma viszont valahogy olyan csüggeteg (tudom nincs ilyen szó, de nem izgat) vagyok. Öregségemre egyre inkább eluralnak a hangulataim. Talán mert lehullottak rólam a társadalmi elvárások-, a megfelelés kényszere és a lelkem szabadon csapong a pillanatnyi irányba. Bár...alighanem sokkal egyszerűbb a dolog, a fiatalok optimisták, az öregek meg mindig morognak. "Régen minden jobbvót".

Nade a tegnap. Régi barátom, volt kollégám Petricskó Péter hívott fel telefonon nemrég, hogy mi van velem és hogy meglátogatna egy beszélgetésre. Hárítani voltam kénytelen, sorozatos családi vendégeskedés okán, de kedden felhívtam, hogy magunk vagyunk, ha úgy gondolja jöjjön. Kicsit aggodalmaskodott, hogy épp kölcsönadta a kocsiját, de mondtam, hogy hozzánk hülyeség autózni Pestről, jöjjön HÉV-vel, nyuggernak ingyen van és odamegyek érte az állomásra. Jött is tegnap. Csónakkal mentem át az RSD-n és kikötöttem a Halmúzeum hajója és a Viza (ex csapatszállító) közé, ott régi tengerész kollégák adják az őrszolgálatot, biztonságban van az otthagyott járművem, és kisétáltam az állomásra. Örömmel üdvözöltük egymást, lesétáltunk a hajókra és beszálltunk.

Régi barát, Sándor Karcsi épp indul az ugyanitt állomásozó retro "ulmi csónak" rendezvényhajóval.

20250618_101051.jpg

Kis csolnakommal átkelünk a folyón a szigetünkre, az idő pompás és hálistennek nincs még nagyon meleg se, javasoltam járjuk körbe a szigetet. Előtte kikötünk és felvesszük J-t is, így indulunk észak felől a Balabán csatornába ami a szigetünket keleti oldalról elválasztja a szárazföldtől. Itt mindent Balabánnak hívnak, a szigetünket, az utcánkat, a csatornát, meg ahogy a képen látszik a rendezvényhajót is. (De hogy ki, vagy mi volt a "Balabán", azt még a chat GP-se tudja, ami persze nem jelen semmit mert tapasztalatom szerint amit én nem tudok azt tízből kilenc esetben ő se tudja, vagy ami még rosszabb, rosszul tudja.)

Elhanyagolt a csatorna, úgy tűnik nyerésre állnak a méregzöldek, akik szerint a vizeket úgy kell hagyni elmocsarasodni ahogy akarnak, bedőlt fákat kell kerülgetni, a néhány centi merülésű csónakkal is gond időnként áthaladni, VISZONT legalább nagyobb csónakokkal nem esz a fene ide senkit zajongani, bulizni gusztustalankodni, szóval olyan mint csendes utcában a "fekvő rendőr". De egyelőre kajakkal, kenuval járható, és én szívélyesen üdvözölni is szoktam minden békésen erre evezőt ahogy a kertem alatt elhaladnak. A csatornát a vízi élőlények uralják, persze aki azt hiszi, hogy bármelyiküket megfigyelheti, miközben zenét bömböltet, hangosan kiabál, döng az evezőjének nyele a hajója oldalán az csalódni fog, de ha legfeljebb csak suttogsz a társaddal, óvakodsz a hirtelen mozdulatoktól a természet befogad és feltárja csodáit.

Délelőtt amikor besüt a nap a nyugati partra, a teknősök kijönnek napozni a víz tetején lebegő uszadékfákra. (Bekarikáztam, és kinagyítottam, mert gyakorlatlan szemnek nem egyszerű nagytotálon egyből észrevenni.)

teki1.jpg

Vannak kedvelt helyeik ahol tucatjával napoznak, J és P fotóznak én csak evezek és próbálom mozdulatlanul tartani a csónakot, hogy ne riasszam el az állatokat. Sok a kicsi növendék teknős, némelyik egészen apró, idei kelésű, 5-6 cm átmérőjű lehet, őket könnyebb megközelíteni, úgy tűnik még nem tanultak meg félni az embertől, de az öregek, a levestányér nagyságúak egy hangra, vagy az első hirtelen mozdulatra azonnal a vízbe csobbannak és eltűnnek. Bájos ahogy egy nagyobbacska tönkön két tőkésréce békésen osztozik egy jókora teknőssel.

Itt egy "vakvarjú", ami a legkevésbé vak és pláne nem varjú, törpegémféle, "bakcsó" a hivatalos neve és a nevét a "kvak-kvak" bemutatkozó hangjáról kapta, de itt épp csöndben van, ahogy mi is ahogy centiméterként közelítjük meg, bár fél szemmel sandít ránk, de jó emberismerő lehet mert megállapítja, hogy veszélytelenek vagyunk, egyébként is  el van elfoglalva, a vizet figyeli, apró halakra vadászik. 

bakcso.jpg

20250618_113358.jpg

Azért ami sok az már neki is sok, amikor olyan 2 méterre megközelítem, akkor méltóságteljesen elballag a mögöttes vastagabb fa fedezékébe. Okos madár na!

 

Megy az idő, fél tizenkettő elmúlt már, Péter éhes, Judit meg pláne, ő még nem is  reggelizett, siettetem az andalgást, délben zár a piac, pedig a kolbászos Iminél gondoltunk enni. J-től P átveszi a jobboldali pádlit  és belehúzunk, itt a csatornában egyrészt nem illik motorozni, másrészt a burjánzó növényzet miatt ostobaság is  (csak a halőr szokott, de hát ő hülye az evezéshez), aztán mire kiérünk a nyílt vízre lebillentem a motort és gázt adok. Amikor kikötünk a városi stéghez pont delet kongat a templom harangja, még épp elcsípünk egy méter kolbászt és két nagy sült tarját, SŐT még utánunk is elkezdenek sorjázni a kései piacozók, feldobtuk Imre boltját. A "zsákmányt" már otthon fogyasztjuk el.

A délután ejtőzős beszélgetéssel  telik a kerti pavilonban a zöldben, aztán kis kutyasétáltatás a mezőn, majd Pétert visszaviszem a túlpartra, a HÉV végállomáshoz már nem kísérem ki, ismeri az utat, csak kirakom a TESCO alatti stégnél.

Szép napunk volt, talán azért is érzek most némi ürességet magamban, de hogy kiírtam magamból, mindjárt megkönnyebbültem egy kicsit.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr8818890928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aiolosz 2025.06.19. 12:47:31

Kösz a beszámolót, így hívatlanul én is voltam ;)

Ormándlaki János 2025.06.19. 12:55:27

Gyönyörű helyen éltek Vili. Mindig irigykedem picit, mikor erről írsz. A természet csodálatos és megunhatatlan. Sokszor beszéltük Krisztivel, hogy jó lenne meglátogatni Benneteket. ?

Omega zero 2025.06.19. 18:30:55

Nagyon szép hely!

Az internet szerint a sziget Anton von Balabanról, Savoyai Jenő fővadászáról kapta a nevét, aki a Savoyai-kastélyból átjárt a szigetre vadászni. Nem tudom, mennyire hiteles az információ.
süti beállítások módosítása