Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Kedd.

2012.09.25. 23:03 :: A Tengerész

'12 szept.25. 001.jpg'12 szept.25. 003.jpg'12 szept.25. 004.jpgJó kemény szél volt délelőtt. Felszereltem Mákvirágot és leszáguldottunk vele a hídon túli Wellness hotelba, mert J-nek beígértem egy masszázst a fájós vállára. Bejelentkeztünk holnap délutánra. Én ugyan nem dögönyöztetem magam, engem idegesít ha (nem szexuális célból) matatnak rajtam, legutoljára Bogácson próbálkoztam masszíroztatni tagjaimat, egyfolytában szekírozott a masszőr, hogy lazuljak már el végre, de ehelyett inkább görcsöltek a hátizmaim, bár szerintem hülyén is csinálta, mert ha jól masszíroznak az magában ellazít, nem a duma ami kell hozzá. De J imádja ha ropogtatják a tagjait, legyen meg az ő akarata, addig én majd elleszek a vízben, gőzben, meg amit kínál egy ilyen komplexum. Visszafelé kemény kreuz volt. Mákvirág egyszerűen istenien viselkedik erős szélben, szinte elengedett kormánnyal lehetett menni annyira kiegyensúlyozottra sikeredett a hajócska, ragyogóan kreuzolt, a gumihurkák nemcsak a megnövelt keresztstabilitás miatt remekek, hanem sokat megfognak a hullámokon csattogás keltette spriccekből, bár J így is elázott kissé, de hát ez nem sivatagi sport. Délutáni pihenkélésből BB bócman ordítása riasztott, egy 1939-es kiadású füzetkét hozott megmutatni. Valamiféle, az iskolások számára rendszeresített tanulmányi kirándulásokról szóló sorozat 25. része, a Csepel sziget kirándulóhajókkal való körbehajózásáról szól, szóval pontosan arról amit mi "öreggyerekek" éppen csinálunk, sok régi képpel és a part menti települések bemutatásával. Azt kell mondjam alapos munka, nem csak az van benne, hogy milyen tájakon viszik körbe a gyerekeket, hanem hogy valóban odafigyelnek az egészre, beleértve a nevelést, felügyeletet. Mintha '39-ben komolyabban vették volna az ifjúsággal való foglalkozást mint manapság. Az irkából tudtam meg, hogy a Kvassay zsilip elsődleges feladata Budapest megmentése a jeges árvizektől, ugyanis korábban a kettéváló folyóágban a lassabb folyású Kisduna hamarabb fagyott be, ezzel egy torlaszt képezve ami megfogta az úszó jégtáblákat, ezek gyorsan feltolultak, fenékig elzárva a főmedret, a folyamat végeredménye lett többek közt az 1838-as  jeges árvíz. Ma amúgyis "megcsapott a történelem", délután fagyizni voltunk, aztán kézakézben körbesétáltunk a Savoyai kastélyban. Az udvaron hatalmas, ránézésre többszázéves fák állnak. Nem tudom milyen fák ezek, de az Árpád szoborral srévizavé az utca túloldalán a gimnázium előtt is áll egy, becslésem szerint 200 évnél öregebb csodás tölgy. Akárhányszor arra megyünk megsimogatjuk a kérgét, szinte érzem ahogy sugárzik belőle a vitalitás. Szóval beleborzongtam az érzésbe, hogy ezek a fák már akkor is itt álltak amikor királyok (hercegek grófok, naplopók és burzsoá..ák) kocsiztak erre, jobbágyok süvegelték az uraságot és itt állnak majd akkor is amikor mi már csak futó  emlék leszünk, ha egyáltalán ükunokáink emlékezni fognak ránk.

Tölgyfáról jut eszembe. Collingwood tengernagy aki Nelson halála után vette át Trafalgarnál a flotta parancsnokságot (És amúgy nagy hibát követett el azzal, hogy ahelyett, hogy Nelson utolsó kívánságának megfelelően lehorgonyozta volna a flottát várva a vihart, ehelyett hazaindult a harcban sérült flottával, ráadásul zsákmányolt hajókat vontatva. Ennek következtében a kitörő viharban elvesztette hajóinak jelentős részét és a  frissen csonkolt sebesültek nagyrésze miután a kötéseik felszakadtak, a hajók gyomrában hánykolódva elvérzett. Feljegyezték, hogy még a tomboló vihar süvöltését is túlharsogta a sebesültek ordítása.), no szóval Collingwood  sétái során ha  makkot talált azt gondosan elültette, mert a jövő hajóinak tölgyfa alapanyag utánpótlására gondolt. Persze amire ezek a magok vágásérett tölgyekké lettek, már régesrég acéltestű hajókkal csatáztak a tengereken. Szóval ezek a ma simogatott fák tán akkor (vagy akár korábban) sarjadtak, szóval már ÉLTEK amikor még fából voltak a hajók és Napóleon vívta csatáit Európában.

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr34803154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jonathan 2012.09.25. 23:08:53

Konnyü volt '39.-ben ilyet csinalni, nem volt nekik Hoffman Rozsajuk, hogy megfurja a jozan paraszti eszt.... :)

Mihalik Péter 2012.09.26. 09:03:14

@Jonathan: Van benne valami, sőt, meg kell említenem, hogy a háború előtt az erkölcsi és etikai, valamint a tudományos nevelés nem ismerte azt a szót, hogy liberalizmus, ennek folytán az oktatás is lényegesen fegyelmezetten és szigorúbban zajlott.
...nem is volt tanárverés, mint mostanában sajnos divat lett...

apiesze 2012.09.26. 18:26:31

@Mihalik Péter: Nem tudom, hogy volt e tanárverés (biztos előfordult, csak nem verték nagydobra), de diákverés biztosan. Hogy a liberalizmusnak mi köze a verésekhez? Én még a kimondatlanul is a"poroszos", tehát a tekintélyelvű iskolákba jártam jó 17 évig, de tekintélyt, tiszteletet (az utóbbi szerintem lényegesebb) erővel nem lehetett kivívni. Pl. gimnáziumban a matek-fizika tanárunk a 4 év alatt egyszer emelte fel a hangját (mellesleg Ő volt az egyetlen, aki magázott bennünket, ez ugye a hatvanas években nem dívott), amikor a fél osztály egyest kapott - teljesen jogosan, mert egy új anyag után mindig megkérdezte, hogy érti e mindenki, és ha csak egy jelentkező volt, hogyha nem, akkor elmagyarázta újra. Nahát neki volt a legnagyobb tekintélye. A másik véglet amokor a volt egyetemi tanár óráin a hátsó padokban ittak, meg zsugáztak. A rendszer ugyan az, csak a főszereplő már. És akkor még nemigen tudtuk, mi az a liberalizmus. 4.-kes koromban megvertem egy tanárnak mondott jelenséget (meglett az "eredménye" az első és utolsó hármasom végbizonyítványban), de a mai napig nem bántam meg, mert igazam volt.

Mihalik Péter 2012.09.26. 19:03:49

@apiesze: Persze, biztos volt tanárverés, ez nem is kérdés, csak százada annyi, mint manapság. A liberalizmus alatt azt értem, hogy itt már egy bűnözőnek is joga van, függetlenül attól, hogy ő maga is tudja azt, hogy nem cselekedett helyesen...( másét elvenni, belerúgni, megkéselni,és a többi) az egészséges liberalizmus, jöjjön, nem bánom, max. nem nézek oda, ha nem tetszik... (a hálószoba titkokat kiteregető ifjúság Andrássy úti multicolor vonulása évente például, engem megdöbbent, másokkal együtt, de...mondjuk én sem öltözök fel férfinek egy kamion platóján, hogy hirdessem azt,hogy nem vagyok buzi, mert ez a NORMÁLIS és senkinek semmi köze ehhez.( Süni, meg az Ő kis súrolókeféje jut eszembe...de ez aranyos vicc). Ami a hatvanas éveket illeti, sajnos csak 66-ban születtem, de ismerem az ún. "önkritika gyakorlására való késztetést", mivel magam is átéltem.Minden esetre szerintem megtanultuk a tiszteletet és katonák is voltunk és melózni is tudunk. Manapság, csak annyit , hogy száz fiatalból 80 puha, dagadt, megbízhatatlan és azt hiszi, hogy ő találta fel a járdaszegélyt, miközben csörög a mobil a kezében, ha kell, ha nem.

apiesze 2012.09.26. 19:37:53

@Mihalik Péter: Vannak dolgok, amiben egyetértünk: a vallás, pardon a hit (ugye nem ugyanaz:), a nemi identitás mindenkinek a legbensőbb magánügye kellene, hogy legyen. Ki és miért érez késztetést arra, hogy ezt kiteregesse..., nem tudom. Én már hajóztam mikor Te születtél és még csak jólval később született meg a film: Ezek a fiatalok. "Nehogy beleessünk abba a hibába, hogy kétségbeesésünkben mi is megbotránkozzunk a mai generációkat szemlélve, „milyenek ezek a mai fiatalok.” Nehogy felfuvalkodásunkban azt gondoljuk, hogy mi annak idején jobbak voltunk.
Velünk is sok gond volt, mi sem akartunk mindenáron beilleszkedni, velünk is sok harc volt, de tudtunk értéket hozni..." Ugyanezt teszik majd az utánunk jövők, esetleg pont az a 20%. :o)
És itt jön az, amiben nem értünk egyet. Ezek a fiatalok a jövő (sajnos már nem a mienk), viszik tovább jól vagy rosszul amit tőlünk örököltek, akár tetszik akár nem. Minden generáció (most általánosítok) szidta az utána következőt. De a világ nem áll meg. Mint de Gaulle mondta: "A temetők mind nélkülözhetetlen emberekkel vannak tele". Ugye nem kellenek példák? :o))

apiesze 2012.09.26. 19:48:33

@Mihalik Péter: Valami (szokásom szerint) kimaradt: az "önkritika gyakorlására való késztetést" én nem ismertem Jobban mondva ismertem, csak nem tartottam be (esetleg még bűnhődtem is érte). A "népgyűléseken" soha nem adtam be a kérdéseimet papíron, csak Face to Face, úgy nem lehetett sumákolni.

bananarepublica 2012.09.26. 20:09:33

Tengeresz figyelmebe!

Meghoditana a vizeket a magyar hajoflotta!

cikk- hvg.hu

halaloszto 2012.09.26. 22:30:35

az oreg fak egy nagyon erdekes tema. pont mostanaban beszelgettunk kollegaggal, hogy milyen fanak mennyire suru az erezete. kerestem a hulladekok kozott egy sziberiai borovi fenyo darabot. kb 0.7mm-enkent van rajta egy evgyuru. es az evgyuru ivebol itelve, legalabb 30-40cm atmeroju volt a fanak az a resze, amibol a deszkat kivagtak. tehat minimum 200 eves volt a fenyo. aztan hopp, deszka lett belole.

Vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.26. 23:48:05

@bananarepublica: @sevylor: Nagyívű dumák sok hibával (ki se merik mondani a teherszállításhoz elengedhetetlen mederátalakítást, netán duzzasztást)az egészből nem lesz semmi, legalábbis a teherhajózás vonatkozásában. A személyhajó katamarán modelljét már vagy két éve láttam, sajnos azóta is modell fázisban van az egész, ez magánvállalkozás, ebben az ínséges időben gondolom nincs az a bank amelyik pénzt rakna bele.... Nincs kormány amelyik bele merne vágni a Dunába, a méregzöldek azonnal kinyírnák. Pénz meg amúgyis sehol. Szóval álom az egész, de azért VALAMENNYI pénzt lehet dugni ilyesféle tanulmányokra baráti zsebekbe. Még azt se tartom kizártnak, hogy akik megvették "szaréhugyé" a hajójavítót , hajógyárat és ahova még nem építettek plázát, most megtalálták azokat a kormányzati zsebeket amikbe egy kis pénzt rakva reprivatizáltathatják az amúgy jelenleg nem termelő ingatlanrészeket jó haszonnal.

apiesze 2012.09.27. 06:57:28

@A Tengerész: A cikkhez: "A hajónak ugyanis nem kell a kikötés előtt ráfordulnia a mólóra, hanem a folyón lefelé haladva is kiköthet „menetből”,..." ezt már ezelőtt 45 évvel is tudták némely hajókapitányok a mostani logisztika nélkül is... Hablaty az egész, sajna. Ha (persze ennek így nem sok értelme van) anno Angyal Ádám áttelepíthette volna az óbudai hajógyártást Angyalföldre... Persze, ha (hehe) nagyanyámnak kereke van...

csaba03 2012.09.27. 09:21:12

@A Tengerész: a szám nem biztos, de a nagyságrendje igen: a 2013-ig terjedő uniós költségvetési időszakban Magyarországnak 1600 mrd Ft uniós forrás áll a rendelkezésére a dunai hajózás feltételeinek javítására, amit az utolsó centig el fogunk veszíteni, mert az általad is említett okokból nincs egyetlen megvalósítható projekt sem. A meglévő lehetőségeket soha nem használjuk ki (a csatlakozás előtt például az EU a PHARE programon keresztül gyakorlatilag finanszírozta volna a magyar folyami és tengeri teherhajópark cseréjét, felújítását), ehelyett légvárakat építünk, kétes minőségű tanulmányokat gyártunk. Ez persze nem a tanulmány íróinak a bűne, hanem a döntéshozó illészoltánoké.

Mihalik Péter 2012.09.27. 15:59:11

@apiesze: Én egyáltalán nem kisáltam le az ifjúságot, csak tényeket állapítottam meg és semmiféle hibába nem estem.Ezek puszta tények, tényleg dagadtak 13 évesen, mobil, ha kell-ha nem... ( régen átbringáztunk egymáshoz...)facebook...MC akármi, és Burger akármi...és "csak semmi sport" (W.C.)...szóval puhák...a 20%-ot módosítom 30%-ra...és az, hogy én kétségbe lennék esve a mai generáción, az túlzás...minden estre, a mai nevelés oktatási anyag, stb.nem olyan erkölcsös, mint 1939-ben volt és ez látszik is...

Mihalik Péter 2012.09.27. 16:14:02

@apiesze: Ami az önkritika gyakorlását illeti, nekem sajnos kötelező volt, mivel Édesapámat Ráckevéről vitték el a csendőrök 1956 novemberében, mint Nemzetőrt (káposzta osztásért Budapesten) és ezt 1972-ig valami folytán tudta minden intézmény, így én csak később kerülhettem általános iskolába. Apám 1962-ben kapott először állást...úgyhogy kussolnom kellett...Ide tartozik még, hogy 4-es koromban , miután felavattak úttörővé, kb. 2 hónap múlva egy bunyó miatt le is akasztották rólam (nyilvános ünnep keretén belül egyedül rólam kb 600 iskolás előtt)a vörös nejlon nyakkendőt...és érdekes módon 7-edikes koromban az osztályfőnököm rajtitkári megbízatást adott. Mondtam, hogy nem vagyok úttörő, mire Ő azt mondta, hogy tök mindegy, nem számít. ( Megj.: 8-ikos koromban úttörő olimpiát nyertem egy téli sportban, nyakkendő és zsebkönyv nélkül...a dobogóra sem hívtak fel!)...szóval, önkritika...az megy már,így felnőtt fejjel.

apiesze 2012.09.27. 17:39:08

@Mihalik Péter: "mivel Édesapámat Ráckevéről vitték el a csendőrök 1956 novemberében..." a csendőr elírás, vagy vicc, ugye? Más. A hoffmanrózsai ámokfutás mindennapi testnevelésórái (a feltételek biztosítása nélkül)több mint 50 évvel fordítják vissza (vagy fordítanák) az idő kerekét, amikor tornaterem hiányában a padok tetején tornáztunk a fáradt olajjal lekent padlójú osztályokban, amíg a szülői munkaközösség kommunista szombatok keretében nem épített tornatermet az iskolának. Ifjúság! Fel a padok tetejére! Ugye nem ez a megoldás? Churcill megmondta: "no sport" a hosszú élet titka, meg napi néhány szivar no meg pár üveg whisky. :o))

Mihalik Péter 2012.09.27. 18:19:41

@apiesze: Hehe..igazad van:! ÁVH-sok voltak,...bár lettek volna csendőrök!(azok legalább parasztfiúk voltak azelőtt, némi hazafias érzelemmel legbelül.)
- Arisztotelész mondta egykor: " nem a megvalósulás a fontos, hanem a szándék" ...a hoffmannrózsai ámokfutásra válaszolva. Megjegyzem, ha valakik tudnak élni közel 70-hez egy hajón, akkor a mai ifjúság is tud futni egy pár kört a suli körül, télen-nyáron-esőben és szélben és nem értem, hanem önmagukért és asszem ez lenne a lényeg, de ők tudják.Hogy mi lenne a megoldás? A megoldás az, hogy nincsen megoldás, szerintem.

apiesze 2012.09.28. 07:43:18

@Mihalik Péter: A nagybátyám "megélhetési" csendőr volt (két testvérét, meg a szüleit tartotta el). A megoldás Péter: az evolúció + túlélési ösztön. Az említett nagybátyámra évekig nagyon haragudtam, mert két-pofára tudott enni az öccse (apám) halotti torán. Aztán néhány év múlva megértettem, amikor az intenzíven (mellettem lévő ágyban akkor halt meg egy nő) jóízűen ettem a székelykáposztát - megkérdezték, "hogy' tudok én ilyenkor enni?" - a válaszom annyi volt: "én innen (mármint az intenzívről, utána a kórházból) ki akarok menni." Tehát a túlélési ösztönt nemigen lehet elnyomni. Azt hiszem, ez hozhatta haza a háborúból, a holokausztból is az embereket és ezért élhettem túl én is három hét alatt egy agyi és egy tüdőembóliát immár majd' húsz éve. Nem kell temetnünk az utánunk következőket (bár minket is temettek: "nem lesz így belőled semmi, legfeljebb utcaseprő", vagy neked nem mondták?Kétlem.). :o)

Mihalik Péter 2012.09.28. 08:39:18

@apiesze: Persze, hogy mondták, nem is kevesen, aztán mégsem lettem utcaseprő, bár zulager az voltam főiskola mellett.Ami a mások halála melletti nagy zabálásokat illeti, hát nem is tudom, szerintem gusztus és felfogás kérdése az egész... én nem tenném, mert a túlélési ösztönömön talán arra a pár percre tudnék uralkodni, minden esetre ha valaki zabál, mint egy lelencgyerek, az nem biztos, hogy az adott társaságban jó fényt vet rá,persze függ a társaságtól is.

apiesze 2012.09.28. 08:56:49

@Mihalik Péter: Valószínűleg félreérthető voltam. Akkor tűnt az nekem nagy zabálásnak, valójában csak jóízűen evett. Én is rakodtam követ, mésziszapot, szenet, mikor mi volt. Az ösztönön (a túlélésin lehet uralkodni), csak megéri-e?
süti beállítások módosítása