Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Kedd.

2011.02.15. 18:40 :: A Tengerész

 Tulajdonképpen amit itt csinálunk, azt hajósnyelven úgy hívják, hogy "telelés". Tegnap annyi hasznosat (szükségeset) tettem, hogy felvágtam a nagy fejszével pár tuskót, hogy beférjen a kályhába, ma meg aprítottam hozzá némi gyújtóst, most van a cockpitban annyi fám felhalmozva, hogy a héten akár ki se kell lépjek a partra. Szóval nem nagyon van mivel elkápráztassam az olvasókat. Jönnek a mailek, mennek ma mailek, olvasgatom a fontosabb blogokat, ennyi. Ahogy szokták mondani az "unalmas téli esték". Bár ezek nem esték, hanem napok és én még életemben soha nem unatkoztam. Nekem az nem megy.

A történetek... Ugye belevágtam a "Charlie kapitány mesékbe", mert ....mert miért ne? Ez a blogolás egy szabad műfaj és úgy vagyok vele, mint amikor egy ismeretlen vidékre tévedek és  felfedezni vágyom. Kaptam visszajelzést. a "T M", akinek volt szerencséje a Charlie bácsi alatt hajózni, azt írta, hogy a tegnapi sztori biceg. Hogy ha megtörtént, ami persze ismerve a hősi legendák természetét egészen bizonyos, de ahogy ott leírta az ismeretlen szerző és én ide "egyazegybe" bemásoltam, az  úgy nem történhetett meg, mert a hős stílusához nem passzolt. Azaz rossz a mese. Nem az a baj, hogy nem tükrözi a tényeket, csak rosszul van leírva. Mintha mondjuk én hallom a "Fekete Város" meséjét, leírom, aztán mellé tesszük a Mikszáth Kálmán könyvét, hát nyilván nem én leszek a nyerő változat. Nos elgondolkodva a dolgon, úgy döntöttem, hogy miután ez az én mesekönyvem, az amúgyis anonim szerző irományát alapanyagnak tekintem és mivel ez egy népmesei műfaj, a saját stílusomban mesélem el.  Meghagyom a sztorit, nem teszek hozzá, el se veszek, csak ahogy írta a kritikusom, kicsit "elemelem" a földtől. Ha kész leszek a második mesével folytatom.

 

22:50 Mielőtt belekezdek még valami.  Nem egészen értettem, mire vonatkozhatott ez a korábbi “Páska Süme” mondás. Páska Sümének a tisztességes neve: Dr. Páska Simon Farkas volt, és alighanem olyan ember lehetett, akit az “Öreg” a nemszeretemek közt tarthatott számon, mert annak jelentősége volt, hogy kinek tette fel ezt a kérdést! Mint megtudtam a “TM”-től az öreg nagyon gyorsan felmérte, milyen kvalitású emberrel van dolga és ha a tegnap idézett  mondat elhangzott a szájából, az illetőt berakta a “sümefileba” , ami olyasmit jelenthetett, hogy „nekem te nem vagy partner” és ettől kezdve így  is  kezelte.

 

 Második mese: 

A hajó bal oldalával a K2-es rakparthoz kikötve állt a Vámmentes Kikötőben. Charlie bácsi a kabinjában ült, és reggeli feketéjét szürcsölgette, kezében a Kulüp török cigaretta illatos füsttel töltötte meg a kabint. Charlie bácsit, mintha divatlapból vágták volna ki. Deresedő halántékával, makulátlan sötét öltönyével és finom fehér igével, ízléses nyakkendőjével bankvezérnek, vagy akár középkorú filmsztárnak nézett ki, mint tengerészkapitánynak.

Kopogtatás a kabin ajtaján.

  - Szabad – mondja Charlie bácsi. A wachman beszól a kabinba:   „Parancsnok úr kérem, az igazgató elvtárs érkezett a hajóra.”

 -Köszönöm, megyek máris. Maga meg szóljon az első pincérnek, hogy álljon készenlétben! 

Charlie bácsi kimegy a fedélzetre és üdvözli az éppen hajóra lépő igazgatót.

-Szervusz kedves direktorom! Igazán örömet okozol ezzel a nem várt korai látogatásoddal. Kérlek, fáradj be hozzám, éppen kávézom. Megkínálhatlak Téged is?

 Felmennek a parancsnoki kabinba, az I. pincér hozza a kávét, meg konyakot tölt kis pohárkákba.

-Charliekám nem lesz kissé korai ez a konyak?

-Ugyan kedves direktorom! Hiszen már fél kilenc is elmúlt, és így legalább félórás késésünk van ezen a téren. No, egészségünkre!

-Különben is meg kell ünnepelnünk a szovjet-magyar együttműködés terén kifejtett tevékenységünket, mert a legénység nagyon kitett magáért a rénii kikötőben a rakodás alatt.

- Charliekám ennek igazán örülök. Mesélj, részt vettetek valamilyen közös felajánlásban, vagy tevékenységben a szovjet partnerekkel? Feltétlenül írjatok jelentést róla, mert az ilyesmi mindig jól mutatat a szocialista brigádmozgalom dokumentációjában, és persze, a munkaversenyben is értékelni fogjuk. Szóval, mi is volt ez a közös tevékenység?

-Hát, meg kell mondanom, hogy nem volt egyszerű dolog megszervezni, de a hajó vezetésének gondos szervező munkája révén lehetővé tettük, hogy a rakodási munkálatok töretlen kiszolgálása mellett csaknem az egész személyzet felváltva részt vehessen a dologban.

-Végül is miről volt szó? Mit csináltatok?

-Nem akarok elébe vágni a dolgoknak, de annyit előre bocsáthatok, hogy a szovjet partnerek a legfelsőbb megelégedésnek adtak hangot és sugárzó arccal köszönték meg a közreműködésünket.

-De hát miben állt ez a közreműködés, mondd már!

-Kérlek kedves direktorom, nem fogod elhinni, legalább húsz fiatal szovjet dolgozónőt elégítettek ki a fiúk, és közben a rászorulókat még nylon harisnyákkal és egyéb kedves emléktárgyakkal is ellátták. Hidd el nekem kedves direktorom, mindkét fél számára rendkívül eseménydús volt a tartózkodásunk  Réniben.

 Na most ugye ennél a történetnél leginkább ketten, vagy tán még valaki az igazgató elvtárs kíséretében, vagy tán az első pincér  lehetett jelen, tehát a történet elég sok szájon át alakulhatott. De ahogy este a pupán ( a farfedélzet, ahova a legénység ki szokott ülni jó időben egy kis beszélgetésre azokban az időkben, amikor még se video se számítógép nem volt, hogy elidegenítse egymástól a hajó személyzetét) szóltak a mesére való felhívások; "Mesélj valami jót, az se baj, ha nem igaz!". Hát ez is egy ilyen mese volt.

 

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr612663520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

harpi4 2011.02.15. 20:18:49

Ami a Charlie bácsi történeteket illeti, nincs kizárva, hogy "TM"-nek igaza van. A szájról-szájra terjedő legendák mindig változnak az idők folyamán. A meséktől viszont az különbözteti meg őket, hogy van igazság alapjuk. Valahogy így vagyok én is ezekkel. Ráadásul az illető, aki párbeszédes formába öntötte a történeteket, sajnos már nem él, így nem tudom megkérdezni. Magam is hallottam mind a hármat, ilyen-olyan változatban. Főként a "telefonost", melyet én úgy ismertem, hogy még taxit is rendelt, amit a lejáratban az ajtó mögött hallgatózó pincér hajtott végre. Végül is mindegy. A lényeg az, hogy van bennük némi igazság is, amúgy pedig nagyon jól jellemzik az "Öreget". Mindamellett, ha valaki, aki tényleg jelen volt valamilyen esetnél, jól tenné, ha leírná, hogyan is történt az valójában. Amit én írogattam össze, az mind ilyen, aminek részese, vagy szem és fültanúja voltam. Ez nem a reklám helye, de a MATE-ban a Mercs Lajos elkezdte gyűjtögetni és elektronikusan rögzíteni a régi történeteinket, hogy maradjon valami az utókornak is, ha mi már megkapjuk a "deep six"-et.

beho 2011.02.15. 20:43:11

Akkor rajta, élvezhessük mennél előbb!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.15. 20:45:19

@harpi4: Jön majd a telefonos is, éppen most dolgozom rajta. A reklám miatt meg ne izgasd magad, amit itt "reklámozunk", arra nem vonatkoznak a szar kereskedelmi médiára vonatkozó szabályok. Szóval ez a reklám helye.

harpi4 2011.02.16. 07:40:40

@A Tengerész: A Páska Süme elméleteddel sajnos nem értek egyet, ugyanis a "Süme" a legendás "szittyák" csapatba tartozott, többek között a Sidló Bélával és a Charlie-val együtt, akiknek a "futását" valamely költői vénájú tengerész megörökítette. A Sümével az öreg Ch. jóban volt, sokat piáltak együtt. Ezeket a néhai Capt. Szomortól tudom, aki, mint fiatal tisztjelölt ott legyeskedett a "szittyák" körül.
süti beállítások módosítása