Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • 6174: Boldog névnapot,jó egészséget, Tengerész! (2025.06.25. 10:00) Kedd.
  • Pirx: Kedves János! Leírtam. MP megtette a kötelességét, megszüntette, a választók "nincs kire szavazni,... (2025.06.23. 16:01) Szerda.
  • A Tengerész: @aiolosz: Nagyon szívesen, örülök ha tetszett. @Ormándlaki János: Csak rajtatok múlik, a teljes él... (2025.06.20. 07:18) Csütörtök.
  • 6174: @A Tengerész: :( (2025.05.28. 18:50) Szombat.
  • A Tengerész: @Műszaki: :( (2025.05.14. 17:52) Szerda.

Linkblog

Vasárnap.

2025.06.22. 17:33 :: A Tengerész

Az ember azt hinné, hogy felkészült és tudja és csinálja. Hát NEM. Sokkal inkább "ember tervez, isten végez" ahogy boldogult anyám mondta volt... bár visszagondolva, ő inkább úgy szokta mondani "mindig b@szik valamit a kutya".

De mondom sorba. Tegnap piszok meleg volt, meg baromira sütött a nap, azt mondta a meteorológus, hogy erős UV sugárzás, és mindenki (pláne az idősek) kerülje a napot, naná, hogy kitaláltam, hogy itt az ideje a délben napon dolgozásnak. Mert most, hogy rendberaktam  a hajón a melegvízgyárat, hamarosan vizet is kell tölteni az édesvíztankokba, de a csatlakozót a meredek parti falban benőtte a bozót. Az a menetrend, hogy én a hajóról kidobok egy kötelet, J azzal kihúzza a víz felett a slaugot, rákattintja a gyorscsatlakozós végét a pari csutkára, aztán megnyitja a kertben hátul a kerticsapot és megy a víz a hajóra. De ahhoz le kell ereszkednie a meredek partfalon, amin a földbe vágott lépcsőfokokat az idő és a legutolsó használat óta több mint egy éve bedurvult növényi vegetáció teljesen használhatatlanná tette, a jelenlegi fájós állapotában biztos nem tudott volna ott leereszkedni. Nekiálltam hát elsőre kivágni a növényzetet.

Fentről indultam, aztán rájöttem, legjobb ha leverem a nagy pajszert odafent, rákötök egy kötelet és abba kapaszkodom, mert anélkül esetleg legurulok a vízbe. Persze kapaszkodva nehéz dolgozni, de megoldható.  Néhány óra múlva lent voltam a víz szintjén és bele se estem és a legalsó két lépcsőfoknak le is vertem a cönköket és deszka támaszt is létesítettem, amikoris éreztem, hogy hacsak nem akarom magam csapágyasra kihajtani, akkor MOST kell abbahagyjam és árnyékba vonulni. 

(Az a két deszka ott lent az alsó két lépcsőfok támasza, hogy ezután ne omoljanak le a lépcsők az eróziótól. A vödör alatt a karó végén meg a dugaszolóaljzat amiről a villany megy a hajóra, meg a stégre. Nem éppen az a szabvány "luxusmarinás"  parti csatlakozó, de 12 éve működik .)

41d72b92-3f3f-459c-a307-fdcdc737b907.jpg

Szóval majd holnap (azaz ma) befejezem a négy lépcsőfokot. És itt szólt közbe Isten, (vagy az a bizonyos kutya). Említettem, hogy amikor itt volt a lányom bevonultam a gépházba a bojler alatt a csepegést keresni és nem csepegett, de a dolog azóta is fúrta az oldalam, tegnap délután kinyitottam a szalont a gépháztól elválasztó falat és bekúsztam.. ÉS bizony tele volt a tányér alatta amt otthagytam csepptálcának és túl is folyt és a bilge hátsó szektorban is volt pár deci víz, SZÓVAL folyik a bojler! Na mindjárt mondtam is J-nek, hogy dolgunk van holnap. Ő meg mondta, hogy "tényleg a kerítést kell csináljad a virágok előtt". Mondtam nem épp erre gondoltam, de ő meg mondta, hogy de ő meg erre. Úgy hogy kerítéssel kezdtünk ma, leszabtuk a dróthálót, levertem a karókat, számszerint kettőt, drótoztunk és feszítettünk és ahol nem szúrt össze a 20x20-as háló szabott vége ott a rózsák tövisei miatt véreztem, de meglett a háló a kutyák ellen. "Rendes" helyen a kutyákat láncon tartják, de hát mi nem vagyunk rendes hely, inkább kerítünk, a sok gödörbe amit meg ásnak, esetenként belelépve káromkodunk.

Na ezzel megvolnánk, indulás a hajóra bojlerezni. Hogy világos legyek, a 25 literes bojlert ki kellett emelni ONNAN (mondjuk a képen egyrészt a bojler már nincs rajta mert kiszereltem, másrészt meg nem érezni, hogy a hely csak olyan 65-70 cm magas)

pict0060-1.JPG

 a gépház végéből a szokásos magzati pózban görnyedve, na ezért húztam ezt a munkát már vagy két éve. Előtte kemény logisztika, és büszkén jelentem ki sikerült mindent kitalálni, hogy mi kell majd hozzá, szerszám, eszköz (gumicső, kis vödör, nagy vödör, tölcsér stb), merthogy a bojlert kiemelés előtt le kellett üríteni ÚGY, hogy a víz ne folyjon a bilgébe, mert onnan  a motor alól kiszivacsolni külön varázslat lett volna. Mindent kicipeltem a hajóra, bekúsztam a gépházba, J meg helyet foglalt a sámlin a szalonban és adogatta a szerszámokat és ürítette a köcsög vizeket ahogy trükkösen szakaszosan engedtem le a bojlert és adogattam ki az edényt. Büszkén jelentem, hogy azt nem mondhatom, hogy "egy csepp sem", de egy decinél több biztos nem folyt a gépházba, az meg majd kiszárad.

Ezután kicipeltem a műhelybe a bojlert és most jött a dolog legizgalmasabb része HOL FOLYIK? Nos kiszerelve a fűtőbetétet a tömítésnél ott a nyom (bekarikáztam)

pict0058-1.jpg

Ez a bojler alja, a fűtőbetétet Sziloplaszttal tömítettem a fedél alatt és a nyomás kinyomta a sarokban. Azt is tudom hogy történhetett. a tágulási edényben a gumilabda évekkel ezelőtt kipukkadt, ezért az edény színültig megtelve megszűnt a rendszerben a légpárna. Amikor a bojler melegítette a vizet (mint az közismert a folyadék összenyomhatatlan {ugye Schafranek?}) , az tágult és a rendszer leggyengébb pontjánál (mindig van egy leggyengébb pont) kijött a víz. És erre aztán rászokott. A tágulási edényt időközben kicseréltem, de a luk maradt.

pict0059-1.JPG

Ami a jó hír, sehol egy makula vízkő a fűtőbetéten, Ráckevén lágyvíz folyik a csapból. ( 5 német keménységi fok, egyszer kititráltam) Csak a rend, és azok kevéért akik nem 20 éve olvassák a blogot, a bojlert 25 literes kidobott rozsdamentes szódásballonból csináltam, a fűtőbetét meg háromfejes presszógép tartalék alkatrész. Holnap megyek a boltba Gumiámért, mert a régi Sziloplaszt bekötött a kartusba. Ehhez a kis tömítéshez elég a kis tubus, nagyot nem érdemes venni, mert amit nem használok fel az beköt sajnos akármit is csinálok vele.

Szerencsére a villanybojlernak mostanában nincs dolga, van időm megreparálni, dolgozik a napkollektor. Már kora délutánra ennyi a vízhőmérséklet a napbojlerban a decken.

pict0062_4.JPG.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr5618893256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása