Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @sefotos: Szia, nem tudtam. De nem leszek ott, én a múltkor már elbúcsúztam. A polikarbonát egysz... (2024.11.05. 07:44) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.
  • A Tengerész: @whale: Kösz, de egyedi és azért ereszt, mert elrepedt egy üveg benne, szóval azt cserélni kell. (2024.10.11. 17:13) Szerda.
  • A Tengerész: @Sün77: Teljesen igaz. Sőt ha belegondolok abban sincs, hogy 80 éves koromra negyedére fogyott az ... (2024.10.04. 09:06) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2024.11.03. 23:29 :: A Tengerész

Naszóval. Akik kicsit régebben olvasnak, talán rájönnek miért ezzel kezdem.

Akik ettől még nem kezdenek gyanakodni, azoknak, két éve írtam, itt azt a blogbejegyzést, aminek a "Búcsú a tengerektől" címet adtam. Mert nagyon komolyan úgy gondoltam, hogy kiöregedtem a tengeren levésből. Nem vagyok már annyira jó egy hajóra mint voltam, és kicsit se annyira, mint elfogadható a megítélésem szerint. Most kár ezen rugózni, hogy "de a korodhoz képest...stb" NEM ERRŐL VAN SZÓ!  Az angolnak van erre kifejezése, úgy hívja "az igazi tengerész"-t, hogy  "AB" (szóval ébí) ami azt jelenti, hogy "able body". Lefordítva és jelentőségben nem eléggé hangsúlyozhatóan "alkalmas test". Ami pontosan a lényeg. Az az ember, aki alkalmas a tengeren mindenre. Ahhoz, hogy idáig eljusson valaki előbb "OS"-nek kell lennie ami "ordenary seaman"-t jelent amit magyarra "közönséges matróz"-nak (beszédes a magyar nyelv azt mondja ordenáré)  lehet fordítani. Az alatt csak a hajósinas van az alatt meg az utas, lejjebb nincs. Hencegek magamnak vele, hogy fénykoromban talán elértem az AB szintet ami a vitorlás hajón való működésemet illeti (ami persze teljesen független attól, hogy a MAHART tengerjárókon tiszt voltam), de ebből mára, hogy a 80-at karistolom leginkább az alkalmas test hiányzik. Az ilyen korú ember tengerre nem való, legfeljebb csak utasnak. Fizikailag gyenge vagyok, rosszul látok, rosszul hallok, az egyensúlyzavarom miatt rossz a mozgáskoordinációm, nincs hangom kiabálni (tehát valakinek oda kiálltani valamit ami akkor épp fontos). Szóval alkalmasság tekintetében a mocónál (hajósinas) is kevesebb. Ez a  meggyőződésem. A többi csak púder, akárki akármit mond. Na aztán két hónapja mégis voltunk hajózni Görögországban mert J annyira akarta, aztán három hete meg rámírt a Sefcsik Józsi, hogy nincs e kedvünk elmenni velük egy hétre Horvátországba katamaránozni. Én meg megkérdeztem J-t, hogy van e kedve és neki NANÁHOGY volt. A visszautasíthatatlan ajánlat úgy szólt, hogy autóval visznek-hoznak minket háztól házig, a hajó bérleti díja hét felé oszlik amiből mi ugye kettő vagyunk,  hát mentünk. Szóval az öreg cowboy legjobb meggyőződése ellenére is lóra ült. Mit mondjak erre........már semmit, legfeljebb amit Bismarck mondott "Csak az ökör következetes".

Józsi és felesége Klári a megbeszéltek szerint 26-án szombaton reggel fél kilenckor érkeztek hozzánk, hogy a cuccainkat bedobálva az autójukba 9-re a lórévi komphoz érjünk, ami innen olyan 12 km, tehát időben voltunk. A komp persze  vagy 15 perccel későbben indult a menetrendnél Adonynak a túlpartra (ezt a szokását amikor rá egy hétre visszafelé jöttünk nem ismételte meg, mert akkor meg előbb indulhatott, mert időre érkezve még láttuk a partól elindulni nélkülünk)..Zavartalan utunk volt lefelé, egy benzinkúti megállásnál összetalálkoztunk a csapat másik felével, Fejéregyházi András hozott magával két hölgyet. Andrással  egyszer találkoztam korábban, a két lányt  (maradjunk ennyiben, hajón minden hímnemű  "fiú" és minden nő "lány", kortól családi állapottól függetlenül) nem ismertem korábbról, velük bajban vagyok, mert a vezetéknevüket nem tudom kiírhatom e, különösen, mert valamilyen okból mindkettőnek más a használatos keresztneve mint ami az igazolványukba van írva, lehet ennek oka van, szóval ők Szofi és Panni.  Kora délután még jócskán sötétedés előtt érkeztünk az immáron nagyjából kötelékben haladó két autóval az autópályát elhagyva jókora kanyargás után gond nélkül Rogoznicára a Marina Frapa -ába.( https://www.marinafrapa.hr/en/rogoznica/marina ) Ahogy megérkeztünk Józsi és Klári kiszálltak és elmentek megkeresni Angelinát, "akiről"  számomra csak később derült ki, hogy nem egy nő, hanem a chartercég neve. Jó sokáig voltak távol, mire visszaértek már sötét volt, szerencsére mi addigra megtaláltuk magunktól a legfontosabbat a klotyót, mert én már úgy éreztem magam mint egy víztorony, de a többiek is, akik ott nagyjából tanácstalanul várakoztunk alighanem ugyanígy voltak vele. Kérdeztem, hogy mikor megyünk átvenni a hajót, de mondták, hogy ez már megtörtént, na mondom akkor megvan az is ki lesz a kapitány, ha a Józsi ezt egyedül magára vállalta, BÁR, hogy ki a parancsnok ezt az út végéig nem tisztáztuk, számomra ez egy kicsit furcsa köztársaság volt vezér nélkül. Én nem bánom ki az aki vezet, de szerintem kellene lenni  egy hajón mindig valakinek aki kiosztja a feladatokat, és cseppet sem bánom ha ez nem én vagyok, különösen ha a hajó és a legénység nagyrésze ismeretlen.

Várakozás közben megtaláltam hol parkoljunk a hétre, mert elsőre úgy tűnt nincs hely, csak úgy megálltunk a porta közelében, kipakoltuk két kézikocsira a cuccunkat, ilyenkor derül ki mennyi mindent hoztunk, az meg, hogy milyen messzire kell eltolni a, pechünkre defektes kerekű kocsinkat ebben a hatalmas kikötőben csak ezután derült ki, rólam aki Klárival és Judittal végeztem ezt a munkát a végére patakokban folyt a víz és szégyenszemre vagy ötször kellett kérnem, hogy álljunk meg, mert elfogyott a levegőm. De a végén csak megérkeztünk a  kikötőhelyre ahol egy gyakorlatilag vadonatúj, idei kiadásású https://bali-catamarans.hr/en/models/bali-42 katamarán várt minket. Becuccoltunk gond nélkül, bár a keskeny járót nem mindenki szerette, ez rám is vonatkozott, mert az egyensúlyzavarom miatt sötétben elég bizonytalan vagyok, de végülis se a láncban adogatott cuccok, se ember nem esett vízbe, szóval az első napi teljesítményünk hibátlan volt.

Hazudnék ha azt mondanám, hogy tetszett a hajó. Első tapasztalat, ha nem lett volna a csáklya nyele fából (azt is csak hosszas keresés után sikerült a rejtekhelyére bepattintva megtalálnia Juditnak), egy gramm faalkatrész nem volt a hajón. MINDEN az általam utált modern (indusztriális, minimálart, letisztult és még megannyi létező kifejezés arra a boldogult keresztkomám meghatározása szerint; "mindegy milyen csak szép ne legyen!") stílusban épült hideg, rideg egyenkinézet. SEMMI kifinomultság, csak brutális egyszerűség a gyárthatóság szempontjából, se dísz, se csín, se lélek. A hajó minden nyelven nőnemű, hát ez inkább egy hermafrodita volt. Fautánzatmintázatú, de ordítóan műanyag burkolatok, fehér műanyag, csillogó rozsdamentes acél, leginkább egy könnyen sterilizálható boncterem jut róla az ember eszébe, de hát gustibus non est disputandum, LEHET, hogy másnak ez tetszik, legyen volt ez az én problémám! Viszont  a célszerűség már nem egyéni hepp kérdése. Márpedig szinte semmi nem volt ebből a szempontból a helyén. Az ember ugye rengeteg holmival érkezik egy hajóra. Még egy szállodai szoba (ami szemmel láthatóan a dizájner mintája volt) sem olyan, hogy ágy, szekrény, fürdőszoba. Egy hajó meg különösen nem. Ha az ember kabátot visel amit  a lakótérben le akar vetni, akkor kellene neki valami fogas. Csak az ülőbútorokra (netán a kabinokban a fekhelyre)  pakolni, pláne ha a ruhák vizesek, amire ugye egy hajón mindig számítani kell, nem szerencsés. Arról nem beszélve, hogy míg a nagy terek egy hajóhoz képest tágasak, vannak helyek ahova még nekem a 75 kilómmal beférni is macerás, csak "lapjával" megy. Ez például a "head" ( magyarul klotyó) amiből viszont van négy darab (később kiderült, hogy van egy ötödik is, ennek később nagy jelentősége lesz). Nyitott kabinajtónál egy arasznyi hely van becsusszanni

20241030_075135.JPG

De ha a kabin ajtó be van csukva se sokkal több

20241030_075312.JPG

20241030_075204.JPG

és ha jobbra tekintünk a head nyitott ajtaja mögött van a legnagyobb sajnálatomra nyomógombos villanyöblítéses WC (ennek is lesz később jelentősége)

20241030_075152.JPG

namármost ha az ember arra rá akart kucorodni, akkor a hasát behúzva, a földön lévő használt WC papír tároló edényt a lába közé véve tudta csak az ajtót magára csukni.

De ezeknél is nagyobb baj, hogy minden bútornak sarka van a könnyű gyárthatóság végett. Márpedig egy hajó gyakorta mozog, akkor pedig esélyes, hogy az ember beveri valamely testrészét ezekbe a sarkokba, ez okból szoktak hajón minden bútort kerekíteni, na ITT nem.

20241030_074511.JPG

20241030_074535.JPG

A nagy étkezőasztalnál azért lehetett valamit érezni a szándékból... hát ilyenre sikeredett a "lekerekítés"

20241030_075046.JPG

A hagyományos "hajós" bútorok síklapjai peremmel védettek a rájuk helyezett tárgyak lecsúszása ellen, ezeket is  szépen lekerekítetten szokták az asztalosok elkészíteni, na itt ilyen alumínium síndarabokat raktak a szekrénykék tetejére könyökbeverőnek.

20241030_074501_1.JPG

23:28 van, idehaza semmi érdekes nem történt ma, holnap folytatom a mesét. 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr1518722776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása