Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • táncoslábú laces: Helyes,helyes mérnök ember sosem tagadja meg magát, rajzból ért.Nekem ez így jobban tetszik mint a... (2024.12.22. 14:58) Vasárnap.
  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.
  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.

Linkblog

Péntek.

2023.09.22. 01:23 :: A Tengerész

Ébredés Dubrovnik Marina Frappában 10.-én vasárnap. Az volt a terv amit Gyuri kapitány dolgozott ki jóelőre, és ami miatt erre az útra esett a választásom, hogy lehajózunk Dubrovnik alá Cavtatba, ott kilépünk Horvátországból (hajóknál ez egy hasonló eljárás mint amikor valaki átmegy a határon, csak nem csak az embereknek, hanem a hajónak is ki kell lépnie az adott országból) lehajózunk Montenegróba, Zelenikán belépünk Hercegovinába, merthogy amióta megszűnt a Jugoszlávia az már egy másik ország, de bár nem EU tag mégis be lehet lépni bele útlevél nélkül személyi igazolvánnyal, ahogy az EU tagállamokba. Nyilván az idegenforgalomból származó bevételek, amik alighanem az egyik fő nemzeti jövedelmi forrásuk, felülírják a szigorú jogszabályokat. És itt kezdődtek a bajaink. 

Elsősorban kiderült, hogy Cavtat nem üzemel, Dubrovnikban kell kilépni. Ez még nem lett volna olyan nagy baj, csak annyi, hogy 10 mérfölddel hosszabb az az út ami alatt már nem lehet megállni például fürdeni. Mert ha egyszer kiléptél az országból, akkor a legrövidebb úton és a lehető leggyorsabban el kell azt hagynod. Tehát bármennyire is jólesett volna lelassítani és megmerülni a hőségben a hűs (25 °C) habokban, nem tehettük, mert ezek az átkok telerakták kamerákkal a partot és mindenkit figyelnek. Sőt a parti őrség hajója is szemrevételezett. Gy mesélt olyan ismerősről akit ezereurós büntetéssel vágtak nyakon, mert nem a nyílt tengeren, hanem a szigetek közt, tehát belvizen hagyta el az országot 

dubrovnik_cavtat.png

De ennél nagyobb baj volt VELEM. (és akkor még nem sejtettük... ahogy Pelikán gártőr sem...) De menjünk sorjában! Kiálltunk tehát Dubrovnik marina Frappából és átmotoroztunk szembe a "Q" mólóhoz. Kis magyarázat nemtengerészeknek. Amikor egy hajó megérkezik, vagy elindul egy országból hivatalos vizsgálatot kell kérjen a be- ill. kilépéskor. Nem tudom mióta van ez így, de alighanem egyidős a civilizált hajózással. Ehhez felhúzza a "Q" lobogót az árbocára, az eljárás még abból az időből való amikor a hajók egymással és a parttal lobogókkal kommunikáltak,

flag-key.pngtehát jelen esetben egy sárga lobogót, és lehorgonyoz, várva a hatóságot, vagy kiáll a kijelölt partfalhoz és a szükséges iratokkal beballag a hivatalba. Ez egy lezárt terület, innen amíg a vizsgálat nem történt meg se be, se ki senki.

Kikötöttünk hát a Q betűvel jelölt elkerített partfalnál a Police épülete előtt, Gy kapitány meg, a hajó és a rajta lévők személyi okmányaival a dossziéjában beballagott a hivatalba mi meg vártunk. Sokáig. NAGYON sokáig. És akkor nekem valami elkezdett derengeni...CSAK NEM?? Merthogy 2007-ben már volt problémám a személyi igazolványommal. Athénból nem akartak hazaengedni Magyarországra, mert nem ahhoz a piros könyvecskéhez voltak szokva amit én még közvetlen a Kádár korszak utánból, már az új címerrel, de még a régi formátummal mint személyi igazolványt használok, merthogy örökké érvényes a beleírtak szerint, illetve amíg élek. Minden magyarul van beleírva amit külföldön a kutya se ért. Akkor nagyon nehéz volt kidumálni. DE BIZONY!  MOST is ez volt a baj. Megnéztek, kikérdeztek, vonogatták a vállukat, de kiengedni nem akartak Horvátországból. Mutogattam a horvát kishajóvezetői papíromat, jogosítványomat, mindenki bólogatott és a vállát vonogatta. Aztán nagysokára aláírtam egy papírt amin elismertem a személyi adataimat és mehettünk. Ezzel elment egy rakás idő, szóval szedtük a lábunkat motorhalálában Montenegró felé. A hőgutát kerülendő a tengeri merülközés helyett csak hátul egy kis édesvízű zuhannyal a hajó farán.

És még nagyon nem volt vége! Merthogy miután kikötöttünk a hercegovinai Zelenikán a beléptetőhelyen, Gy ugyanígy beragadt a vizsgálatba. Teltek az órák és ő nem jött. Aztán jött teljesen letörve és közölte, hogy engem nem hajlandók beengedni, mert a személyimet nem ismerik. Útlevéllel meg nem készültem. Odamentem a finánckonténerhez én is és közöltem, hogy a probléma itt áll előttük, mégis más személyesen mint egy fénykép a személyiben...bár igaz, hogy a 30 évvel ezelőtti önmagamhoz már egy cseppet se hasonlítok. Érdekes módon egyáltalán nem izgultam. Nyár van, mindenki egészséges, kihozom a cuccomat, letáborozok itt két napra egy raklapon, vagy megunnak és mégis kiengednek, vagy megvárom amíg a többiek visszajönnek értem. Gyuri csüggedtebb volt, így még nem járt soha. A rendőr meg mutogatta, hogy ebben a személyi igazolványban nincsenek meg azok az adatok amiket neki be kell vinnie a szent számítógépbe, hogy beléptessen. Én meg mondtam, hogy értem, de én akkor is be akarok lépni. Aztán kicsit félreraktak minket és foglalkoztak a többiekkel, akiknek segítettem kikötni, aztán beléptek és segítettem eldobni a köteleiket és a fináncok meg csodálkoztak, hogy még mindig ott állunk az ablakuk előtt és nem szűntünk meg probléma lenni. Aztán jött a váltás és ők is szembesültek a problémával. Lefényképezték a napon a címeres személyimet és újabb fináncok jöttek-mentek és mindenki beszélt mindenkivel és mi még mindig ott ácsorogtunk. De én ÉREZTEM, hogy van valami rugalmasság a levegőben. Mert nem voltak ezek cseppet sem elutasítók, pláne rossz emberek, csak nem tudták mi a fenét csináljanak ilyenkor. Egész megsajnáltam őket. Aztán Gy valahogy kötött egy alkut becsületszóra az illetékessel. Nem beszélek ugyan szerbhorvátul, de annyit megértettem, hogy kaptunk 3 nap laufot. Tehát most van vasárnap, szerdán 9 órakor itt legyünk visszajőve, akkor is ő lesz szolgálatban, mert ha nem, abból bajunk lesz nekünk is meg neki is. Erre lejattoltunk és irány a hajó. Gy még visszasuhant okmánybélyeg gyanánt egy üveg pálinkával és beszedtük a köteleinket és kotrás Kotorba! Na így lettem migráns Montenegróban.

Mint az alanti képen látszik, alaposan elment az idő, jócskán benne voltunk a késő délutánban. 


20230910_163744.JPG

De szedtük a lábunkat és meg is érkeztünk a kotori öböl bejáratát őrző erőd elé.

20230910_165146.JPG

kotor.png

Akinek nem ismerős, valamikor a monarchia idején itt állomásozott az egyesült hadiflotta, akkoriban a helyet még Catarronak hívták, merthogy hivatalosan olasz nevű volt akkor az egész dalmát tengerpart. Rendkívül védett hely, mind időjárási, mind hadászati szempontból, mert körbe a magas hegyekről szarrá ágyúzható bárki aki illetéktelenül akarna behatolni, de ez volt  a veszte is az első világháborúban, mert ide ( és Pólába, ahonnan a szerencsétlen sorsú Szent István csatahajó indult első és egyúttal utolsó útjára)  zárta be a monarchia hadiflottáját és kárhoztatta tétlenségre az olasz és angol hadiflotta. Az otrantói szorost elzáró blokád áttörési kísérlete során történt az alighanem egyetlen magyar vonatkozású tengeri csata, melyben Horthy Miklós sorhajókapitány ( a csatában sebesüléséből felépülte után ellentengernagy) valamivel nagyobb kárt okozott az ellenséges hajóknak, mint amennyit azok neki és mielőtt odaértek volna a jelentősen nagyobb tűzerővel rendelkező brit hajók, sikeresen menekült vissza Catarroba. (Régen olvastam az erről szóló könyvet Veperdi András barátom fordításában és ajándékaként, de nagyjából ennyi a lényeg emlékeim szerint, akit érdekel itt egy osszeállítás  http://real.mtak.hu/.../1/HSZ_2017_145_6_Kramli_Mihaly.pdf)  Egy tengeri ütközetben alig van szerepe bármiféle furfangnak, személyes bátorságnak. Akinek messzebbre visz az ágyúja és nagyobb a tűzereje az lövi szét a másikat. Mert már akkor eltalálja az ellenséget amikor az meg még őt célba venni se tudja, mert nem tud olyan messzire lőni. Hacsak a másik nem tökhülye. De erre botorság stratégiát építeni. Ezt a csatát politikai becsípődéstől függően tartják győzelemnek és vereségnek egyaránt, de  a valóságban semmilyen befolyással nem volt a háború kimenetelére. Mindenesetre a catarroi matrózlázadásnak jelentős oka volt a kikötőben tétlenségre kárhoztatott hajók legénységének sanyarú állapota.

Az öbölbejáratot őrző erődöt elhagva szélesebb vízre jutottunk

20230910_170906.JPG

Gy visszavonul a hivatalába

20230910_170926.JPG

én kormányzok befelé

20230910_170944.JPG

A villanytérkép mutatja az utat csak rá kell kattintani a robotot a rottára és kicsit figyelni nem jön e valaki keresztbe, ennyi a mesterség .

DE elment az idő és hamarosan jött a sötétség. Na itt mutatkozik meg Gy kapitány hatalmas tapasztalata. Mert hiába a technika, fogalmam sincs (pláne az én szememmel) hogy az a lámpa ott egy parti autóhoz, vagy egy vízen álló horgászhoz tartozik. A város fényei csillognak-villognak a forgalom mind vizen mind szárazföldön jelentős. De ő anélkül, hogy ránézne bármi műszerre, adja a kormányparancsokat, mondja az ott a komp, az a pislogó nem egy stoplámpa, hanem egy bója, ne menjek közelebb a parthoz, mert kagylótelep hálói vannak ott, egy nagy dög szállodhajó jön balra szemből pirossal ( a hajók bal oldalán piros, jobb oldalán zöld fény világít, innen tudni, hogy épp merre mennek a sötétben, bár mindent elkövetnek, hogy egy rakás egyéb fény elhomályosítsa a navigációs lámpákat, de ezen a fotón kivételesen tisztán látszik, hogy a böhöm nagy hajó balról szembe jön nagyjából velünk párhuzamosan), szóval megyünk teljes sebességgel bele a sötétbe mintha nappal lenne.

20230910_204426.JPG

20230910_204441.JPG

És simán kiköt a legeslegeslegcsücskében a kotori öbölnek a városfal tövében, ez nagyon tengerészes volt, elismerésem!

Ez a chartplotter szerint megtett út Zelenikától Kotorig.

kotor_tivat.jpg ( a "Tivat" az út végén nem igaz, Tivat előbb van ott balra, csak a piros pötty eltakarja a Kotor feliratot.)

Folyt. köv.

 

 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr9218218741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Műszaki 2023.09.22. 09:09:13

És ennyi bürokratikus bonyodalom után Gy kapitány tudott még őszintén mosolyogni rád? :-)

Zoarden 2023.09.22. 11:20:34

Ha az OMM haditengerészetéről, az első világháborúról szeretnél érdekesen, objektívet, jó áőttekintéssel és részletekkel olvasni, ajánlom a Hét Tenger blogot, ahol egész sorozatokat lehet olvasni a témában, amúgy könyvben is megjelentek írások.

htenger.blog.hu/

A Radetzky-osztály (10 részes)
A Korfu hadművelet (2 részes)
A nagy verseny (10 rész)
A polai rajtaütés (2 rész)
Ha rákeresel a blog keresőjével-feldobja a részeket.
Nagyon ajánlom!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2023.09.22. 13:21:36

@Műszaki: Bár nem látok a lelkébe, de szerintem igen. Ma ezt írta Emailben. "Nagyon tetszik az írásod, tényleg tárgyilagos vagy." Merthogy korábban aggódott, hogy mit fogok róla kirakni a netre és nem volt benne biztos, hogy szeretné. Valahol Jókai (akivel MÉG VÉLETLENÜL se szeretném magamat összehasonlítani) írt valahol olyasmit, hogy "Jól vigyázzon aki íróval keveredik össze, mert sose tudhatja, hogy mikor jelenik meg valamelyik írásban!". Pedig azok még komótosabb idők voltak, évek teltek el egy könyv megjelenéséig, most meg órák alatt kint van minden a neten.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2023.09.22. 13:24:16

@Zoarden: Köszönöm, ismerem, de egyszerűen nem fér bele mindenaz időbe... TALÁN télen. De télre is komoly restanciáim vannak, pl. az emlékezetblog folytatása.

KAMA3 2023.09.22. 17:44:35

Jáájj.. bele kéne írnod ceruzával, hogy érvényes csak Magyarországon! A kártya formátumú igazolvány még egy rakás egyéb dolgot is tartalmaz elektronikusan, azon kívül ami rá van nyomtatva. Az útlevél ugyanígy.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2023.09.23. 01:43:32

@KAMA3: Hát igen. De miután nem szándékozom többé elhagyni Magyarországot, már nem igazán érdekel. Bár soha nem lehet tudni mit hoz az élet, ne adja Isten, hogy muszáj legyen! Csak sajnálnám ezt a régi ereklyét, amit egészen nyilvánvalóan tévedésből kaptam örökké érvényesre kiállítva, idestova vagy 30 éve.

Zoarden 2023.09.23. 11:41:34

@A Tengerész:
Szeretnék kérdezni privátban az utadról, más elérhetőséget nem ismerve itt a blogon lévő üzenetküldéssel próbáloztam, nem tudom megérkezett-e.
Emailcímet nem leltem fel.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2023.09.23. 16:50:39

@Zoarden: Megérkezett, válaszoltam is a blog üzenőben.Az Email címem meg vilmosbartyikkukachotmail.com ( az adathalász ellen írtam így)
süti beállítások módosítása