Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2022.06.26. 13:10 :: A Tengerész

Legelőször is köszönöm szépen a tegnapi névnapi jókívánságokat, akinek külön nem köszöntem meg attól elnézést! Azokét is eltettem tegnapra akik még április 6.-án gratuláltak.

Ma  éjszaka hat órát aludtam egyfolytában, ami ritkaság. Általában 4-5 óra az éjszakai normám, még akkor is felébredek reggel hat és hét közt, ha hajnali háromkor alszom el. De tegnap volt a tengerész találkozó Makláron és az úgy tűnik elfárasztott. De mesélem sorjában....

Hajnali négykor már felébredtem, pedig az ébresztést ötre állítottam be, de úgy látszik fejben már rákészültem a napra, nem hagyott az elmém aludni. "Természetesen" bármilyen korán jelenek meg bejőve a hajón alvásból a házba reggeli piperére, a Szmájli kutya, hiába alszik bent a szobában a kályha tövében, már amikor a kertkaput nyitom  tudja, hogy mindjárt "menés van" és mire beérek, az ajtóban vár és suhan kifelé  Amíg én  bent vagyok a fürdőszobában, cihelődök az előszobában, ott vár az ajtó előtt a tornácon vigyázzülésben, és lesi, hogy mikor indulunk az elmaradhatatlan reggeli barangolásra. Ha kilépek megszagol, hogy valóban én vagyok e, amikor mondom, hogy "megyünk" és intek, hogy valóban, akkor elrohan a kapuig, körülnéz, majd visszajön és várja, hogy rárakjam a pórázt, majd amikor mondom, hogy "mehetsz" akkor indul a kapu felé. Ha esik, ha fúj, ha világos van, ha sötét, ha tél, ha nyár, ez MINDIG így történik. Nem úgy mint J kutyájával a Picurral, aki vagy jön vagy nem, vagy megvár, vagy nem, vagy elbarangol, vagy nem, vagy odajön ha az ember hívja vagy nem. Tisztára mint a gazdája.

Úgy kalkuláltam, hogy mindenféle sietség nélkül és főleg autópályadíj fizetése nélkül kétésfél-három óra alatt odaérek Maklárra, még meg is állhatok közben lábat lazítani, inni egy korty vizet a hűtőtáskából, ehhez képest, pedig beállítottam a navigátort az okostelefonon a nemfizetős útvonalra, mi történik? Egyszercsak autópályán megyek! Ez az átok valahogy mégis rávezetett a fizetősre! Így hát kénytelen voltam betérni egy MOL kútra és kipengetni valami háromezetnyolcszázvalamennyit, mert nem volt merszem megkockáztatni a büntetést. Persze még véletlenül sincs tíznaposnál rövidebb ideig érvényes matrica... ANYÁTOK! Na ennek aztán nemcsak az lett az eredménye, hogy a békés, nézelődős autózásból autópályás teperős vesszőfutás lett ( odafelé egy nagy vészfékezéssel tömeges elakadásjelző villogózással, némi torlódás után földön fekvő alakot körülvevő térdelő egyénekkel és roncsok kerülgetésével, visszafelé egy hosszas várakozással elől nagy fekete füsttel, majd két szirénázó tűzoltóautó elengedése, aztán sokára megindulhat a sor egy kiégett teherautó roncs mellett, úgy tűnik csak a szokásos), hanem hogy elsőnek érkeztem a helyszínre ezzel alaposan meglepve Dobozi Gábor múzeumigazgató, múzeumtulajdonos, egykori kollégámat és barátomat, aki nem számított ilyen korai érkezőre. Szemmel láthatóan nem volt még felkészülve, mit is kezdjen velem, mondta nem is aludt semmit éjszaka. Úgy tűnik kicsit túlnőtte a program az elképzeléseket, egy családiház és kertje méretű komplexumban kétszáz körüli vendéget fogadni nem csekély feladat. Mondta, még takaritanak... nem is tudja, stb. Megnyugtattam, adjon munkát, mondja mit segítsek, ha takarítani, akkor azt, nem gondnak jöttem. Kérdezte csinálnék e kitűzőket? Hát persze! Egy ifjú hölggyel nekiállunk, én ollóval kivágom a nyomtatott listából a résztvevők neveit, ő meg ragasztja a lapra és rakja a tokba. Minden belépő kap egyet, így nem kell az embernek törnie a fejét, hogy ki is ez a szebejövő, akivel gyanakodva gusztáljuk egymást, hogy "deismerős, csak tudnám ki az".  Így meg csak odamegy az ember, leolvassa  és tudja, hogy ez a bácsi azonos azzal a délceg ifjúval akivel 50 éve hajózott néhány hónapot valamelyik tengerjárón. Mondjuk itt van mindjárt elsőre a Mörk Józsi egykori gépmester.

pict0172.JPG

Kedves nagytudású kollégám volt az M/S Budapest-en, pontosan emlékszem amikor a trópusi faszállítmány "kerung" deszkáiból csinálta a jövendőbeli háza emeletre vezető lépcsőfokait. ( Én az első hajómhoz készítettem ládákat a faanyagból, a ládákban hazaküldtem kamionnal a holmijaimat, otthon szétszedtem a ládát és abból lettek a  deckbordák. Hollandiába vittük a fát, az olyan anyag volt, hogy 500 év múlva se lesz gond azzal az ajtóval amit abból csináltak, az abrichternek kivitte az élét, a körfűrésszel vágott felület meg tükrös volt. ) Kérdeztem mi van a lépcsővel, mondta remek, megnyugtattam, hogy még az ükonakái se fogják elkoptatni. Na ha nincs a névtábla, a Józsi mellett is elmentem volna az utcán, mert alaposan megváltozott 1976 óta mióta nem láttam és alighanem ő se lenne velem másképpen..

Szóval csináltuk a névtáblákat, ezzel kettős terhet véve le Dobozi Gabi válláról, egyrészt nem neki kell csinálnia, még így hogy ketten csináljuk is elmegy rá több mint fél óra, másrészt levan rólunk a gondja, nem kell minket vendégként kezelni. Közben megtudom, hogy az ifjú hölgynek a lánya bizony a tengerész pályát akarja választani, ebben a tárgyban hajthatatlan, sokan óva intik tőle az anyát, pedig hát ez csak nálunk szokatlan, a nagy hajózó nemzeteknél már a hajóparancsnokok közt is vannak nők, amúgy meg szerintem egy lánnyal semmi olyasmi nem történhet meg hajón, ami szárazföldön is meg ne történhetne, csakis az elhivatottság, az erős akarat ami számít.  

Na mire végeztünk a kitűzőkkel el is kezdtek érkezni a vendégek. Akiket immáron stílusosan öltözött szép lányok fogadnak a kapuban.

pict0168.JPG

Meg "igazi" tengerészek, élükön Bauer József hosszújáratú tengerészkapitánnyal, aki a MATE (Magyar Tengerészek Egyesülete) lobogót lobogtatja.

pict0167.JPG

Ők "megadták  a módját", beöltöztek, nem úgy mint én. Pedig megpróbáltam, előző este előkerestem a hajón az ágy alatti tárolóból a trópusi egyenruhámat, amit utoljára 1987-ben öltöttem magamra, amikor a dobogó legfelső fokára álltam fel benne Balatonfüreden a vitorlás bajnokságon, de se vállban, se derékbőségben nem működött, egyszerűen kinőttem.

És a tengerészek gyülekeznek. Lehetőség szerint az árnyékban, mert pokolian tűz a nap.

pict0170.JPG

pict0173.JPG

Balra Árvai Laci, ugyancsak elektrikus mint én, együtt voltunk az M/S Petőfi-n, középen Mocsári Zoltán, őt nem ismertem, a jobbra álló Székely Boldizsár ( akivel az M/S Újpest-en voltam együtt)  hozta magával

pict0174.JPG

de annak ellenére, hogy ő "Dunász" volt, tehát nem tengerész, ő talán a "legtengerészesebb" megjelenésű valamennyiünk között.

pict0190.JPG

Czompók Gyula, aki leginkább fotózással foglalkozik, vele nemcsak a tengeren, hanem a Balatonon is hajóztam, többször volt legénységem az első hajómon, aminek a "Tengerész" nevet adtam és amiről a ragadványnevemet kaptam. Na a Gyula az ellenkező példa az öregedésre, ő azon kívül, hogy a szakálla megfehéredett, arcra nem változott semmit. (Mondjuk abban viszont biztos vagyok, hogy a nadrágszíja  neki sem a régi lukban van.)

pict0199.JPG

Készülődés a lobogó felvonására.


pict0176.JPG

Aztán elénekeljük (már persze akinek hangja van, mert én csak tátogok) a himnuszt és lassan felmegy a lobogó.

pict0180.JPG

Aki nem tudná, ez ITT a világ közepe.

pict0193.JPG

pict0178.JPG

Gaál István azt hiszem a legidősebb még élő tengerész már két mankóval, de eljött.

pict0182.JPG

A szobor megkoszorúzása.

pict0187.JPG

És már fő az ebéd is.

pict0191.JPG

Van süti is. Bauer captain úgy tűnik édesszájú.

pict0196.JPG

Több évtized után előjövök egy vallomással. Annakidején a Petőfin ő volt a parancsnok és  ketten az Árvai Lacival párban voltunk elektrikusok. Előrebocsájtom, akkor is tudtam, azóta meg, hogy voltam elégszer "főnök", méginkább tudom, nem egyszerű annak lenni. Nehéz megtalálni, ráadásul minden emberrel másképpen kell, hogy hogy lehet minden szempontból, tehát emberi, szakmai és tekintély oldalról is "jó" vezetőnek lenni. És nem mindig sikerül. Ráadásul hajón rövid ideig van az ember együtt másokkal, megismerni, kitapasztalni nincs idő. Nos ezen hímezés-hámozás után rátérek amiért belekezdtem, valahogy Bauer captainnel .... hogyismondjam, "nem ettünk egymás tenyeréből". Olyan biztonságos távolságból, fenntartásokkal, kimérten. Sose felejtem el amikor fejedelmi többesben többször kijelentette "fumigáljuk az elektrikusokat". Aztán teltek az évtizedek és ő volt az aki megjelent nálam az általam kiadott  Bisset könyv vásárlójaként, felhívott a névnapomon, tegnap is gratulált, szóval a barátom lett. Csak hogy tanulság is legyen e beszámolóban, ne higgyük azt, hogy nem változunk, vagy hogy mások nem változnak és  nem árt ha tudjuk, a viszonyaink se örökösek. És tökéletesek se vagyunk.

Hamár viszonyaink. Itt alant Szalma Botond támaszkodik az öklére.  Ő az ismeretlen ismerős. Életünkben tegnap találkoztunk először, bár ugyanabban az időben kezdtünk el hajózni, de ő tán még kezdő tisztjelölt matróz lehetett amikor én már tisztként hajóztam és nem voltunk egy hajón soha. Én hamar másfelé pályáztam ( meg kell jegyeznem jókor "léptem le" mint a patkányok a süllyedő hajóról és nyergeltem át a szállodaiparra, ez kivételes szerencseként tudatosult bennem mára),  belőle meg a MAHART vezérigazgatója lett. Aztán amikor megpróbált keresztbefeküdni a cég gengszterváltáskori törvényes szétlopásának, úgy rúgták ki mintha ott se lett volna. Ahogy hallottam, valami olyasmit mondott, hogy "amíg én vagyok itt a vezérigazgató, addig..." Na erre felkapta a fejét valaki és másnap már nem volt az. Naszóval rámköszön, "Szervusz Vili". Hát jóideje írkálok  e blog mellett különféle  Fb fórumokon, ezek szerint van aki olvas. És nemcsak olvas, hanem lát is. Én is olvasom őt és többnyire egyetértünk. 

pict0197.JPG

Kivételesen rólam is készült kép, Orosz Dalma egykori ugyancsak elektrikus kolléganőm mondta, hogy csinál egyet rólam, ne csak mások legyenek az én blogomban. Itt látható rajtam  a szerkezet amivel, bár nem tökéletes, de valamennyire mégis tudok kommunikálni társaságban a hangzavarban.

pict0203.JPG

pict0205.JPG

Dalma ( aki egyébként a Szovjetunióban végzett hajómérnök) volt a két utolsó magyar tengerjáró hajónak az építési felügyelője Asztrahányban, majd a hajócsoportfelügyelője a MAHART központban, aztán őt is lapátra tették, amikor nem volt hajlandó aláírni azt  a papírt ami kellett a hajók elbiznyákolásához. Gyorsan mentek a dolgok abban az időben.

Dobozi Gabi végighajózta az aktív életét. Amikor a MAHART széthullott, idegen lobogók alatt folytatta, most meg ez a múzeum a mindene. Búcsúzóul két kép róla.

Hogy hogyan???

pict0200.JPG

Jaaa. hogy ez poén volt!

pict0201.JPG

Gabikám köszönöm, hogy ott lehettem! Nem bántam meg. Előzetes aggodalmaimat semmi nem igazolta, ismeretlen csinos hölgyek nyomtak puszit az arcomra, kezek szorították meg a jobbomat kifejezve örömüket amiket a soraim olvasása okozott nekik, szóval jó volt na! 

 

 

 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr317867441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

táncoslábú laces 2022.06.26. 16:30:13

Nagyon boldog névnapot kívánok! Már többször akartam írni, hogy feleslegesen agodalmaskodsz az állapotod miatt. Két lehetőség van, vagy elfogadnak így ahogy vagy, vagypedig nem fogadnak el. Az utóbbiak tehetnek egy szivességet. Ha valami kételyed van, olyankor gondolj rám. Nem egészen esett le, minek neked GPS-t követni, mikor Baross tér-Örs vezér- Gödöllő-stb - Füzesabonyig és mellette ott van Maklár
süti beállítások módosítása