Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • KAMA3: No csak vigyázva ezzel a bemondásra elhisszük, hogy oltva volt az eb. Mikor engem harapott meg egy... (2024.11.25. 17:08) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Vasárnap.

2021.09.05. 17:42 :: A Tengerész

Csütörtökön messenger üzenetet kaptam. Jozsef Kis
Talán tudod, hogy az MSE klubnak szeptember 18-ig el kell hagyni a HHH repteret. Az MNV felmondta a klub kezelői státuszát. Szóval az ottlétünknek vége (vitorlák, gyalog és motoros sárkányok, siklóernyők stb.). E szomorú esemény alkalmából most szombaton (4-én) lesz egy kis összejövetel a felső (sárkány) hangárban. Igyekszünk mindenkit - aki valaha is itt repült - összecsődíteni. Örülnénk , ha Te is itt lennél. A buli dél körül kezdődne. Lesz kaja meg sör. Ha tudsz, gyere el. Üdv: K Józsi
Pénteken egy másikat.
Zoltán Baráth
Szia Tengerész! Tudom későn szólok, de mindig a határidő lejártakor gyorsulnak fel az események. Az is lehet, hogy tudsz már róla. Szept 4-én sárkányhangáros buli lesz, annak siratására, hogy kirugják a klubot a reptérről. Szedd össze magad és gyere. Üdv Zotyó
Aztán néhány órával később meg egyet.
Sándor Endre Szabó
Szia Vili! Holnap du. záró találkozó lesz (+ bogrács) a HHH felső sárkányrepülő hangárnál. Megtaláltak téged?
Amit az üzenetek értelmezéséhez és értékeléséhez tudni kell: 1. HHH az Hármashatárhegyet jelent. 2. MNV az Magyar  Nemzeti Vagyonkezelőt. 3. A "klub" az az MSE azaz Műegyetemi Repülő Sportegyesület, mely 1921 óta mindenféle történelmi viharok és viszontagságok közepette kényszerátalakulásokkal, MHS, majd MHSZ felügyelettel, de tulajdonképpen megszakítás nélkül gazdája, üzemeltetője, gondozója, fenntartója volt a hármashatárhegyi repülőtérnek és környékének. Én például akkor repültem ott "gyalog" sárkánnyal amikor éppen MMRK-nak hívták, ami Mezőgazdasági és Műegyetemi Repülő Klub-ot jelentett. 4. Ezt a három embert akiktől az értesítést kaptam, nem láttam több mint 30 éve, azóta, hogy  "szögre akasztottam" a sárkányt, amikor sorra születtek a gyermekeim és gyermekeim anyja azt mondta, hogy egy háromgyerekes családapa már nem szaladgálhat hegytetőkön a mélybe vetve magát szárnyakkal a hátán hétvégenként, szóval letiltott a repülésről. És az eltelt rengeteg idő ellenére hagytam annyi nyomot, hogy hárman is voltak akiknek eszébe jutott, hogy a búcsúvacsorán ott  a helye a "Tengerésznek" is. (merthogy már akkor is úgy hívtak) Mit mondjak, az a minimum, hogy megtisztelő.
Miután az időjárás is kedvező volt, nekiindultam. Átkeltem a Dunán, HÉV-re, villamosra, metróra, majd újabb HÉV-re, végül autóbuszra szálltam és úgy közel 4 órás út után a Szépvölgyi út legvégén ott álltam az erdő szélén.  Emlékeztem, hogy volt ott egy nagy autóparkoló ( amikor egyik klubtársnőnket anno elragadta a Mária csúcs tetején a turbulencia, itt a parkolóban sikerült kényszerleszállnia), ezen kellett keresztben átvágni és a sarkából indult egy turisrtaösvény, amiről enyhe jobbratartással lehetett kilukadni a sárkányrepülő hangárhoz, ami még a háború előtt épült, abban voltak a  Rotter Lajos és Rubik Ernő ( a "bűvöskockás" papája) által tervezett vitorlázógépek, amikor még gumikötéllel húzták be őket a lejtőn. ( aki látta a "Kétszer kettő néha öt"  című filmet, na a repülős jelenetek azok ott készültek) A háború után, már az MHS korszakban épült az alsó hangár a reptér mellett, akkor már gépi csörlővel, illetve motoros repülőgéppel húzták a magasba a vitorlázógépeket. A funkciójavesztett hangárt vették birtokba a sárkányrepülők, amikor ez a sport elkezdett meghonosulni Magyarországon. Nekünk pompásan megfelelt, birtokba vettük "Kilencfa" és "Vöröskővár" enyhe lejtőit a gyakorló siklásokra és amikor már az ember megszerezte az "A" vizsgát, akkor mehetett a Mária csúcsra igazi magasstartra. Na ennek van most vége szeptember 19-vel. A vergődés az MHSZ kimúltával kezdődött. Megszűnt az állami háttér, minden maszek lett, a repülés mögül eltűntek az állami pénzek, hiába volt a repülők lelkesedése, a rengeteg beleölt munka, olyanok fúrták fenékbe a közös hajót, mint hogy meghalt a juhász akinek a juhai évtizedeken át kiváló állapotban tartották a reptér gyepszőnyegét ( a birka a legjobb fűnyíró, pont méretre vágja a füvet még ha nem is pont sík a talaj, egyúttal trágyázza is, környezetbarát és minden évben egy nagy közös birkapörkölttel töltötte meg a repülők bográcsát és gyomrát), a birka is ember, nem lehet máshonnan odavinni mert utál utazni mint én, szóval géppel kellett kaszálni a füvet ami, traktor, gép, üzemanyag, szóval iszonyatos pénz. Szigorodtak a környezetvédelmi szabályok és a hivatalokból eltűntek a repülők, helyettük viszont sokasodtak a jogászok, márpedig azt most ÉN adom írásba mindenkinek, ha valamiről azt akarod, hogy holtbiztosan nem működjön, akkor bízd a jogászokra!
 A klubot mindenféle jogszabályokba csomagolt bunkókkal sújtották, mely csapások alatt évekig, évtizedekig hajladozott a társadalmi (lefordítom CSÓRÓ) közösség, mire eljutottunk odáig, hogy e hó 19.-én bezárják a hangárokat, műhelyt, oktatótermet és a kulcsokat leadják a vagyonügynökségnek. Vége az 1921-óta tartó  állapotnak. Hogy mi lesz ezután? MINDENKI ezt kérdi. Én nem tudom és senki akivel ott tegnap beszéltem nem tudja. Pedig többen is ott voltak akik még ma is érintettek. Az, hogy az évek során 180 fokos változások történtek "fentről" a hozzáállásban, a megnyugtató, támogató elnézéstől a hirtelen lecsapó vasszigorig, azt jelenti számomra, hogy van akinek van terve és alighanem hatalma is hozzá, hogy hogyan hasznosítsa ezt a hatalmas területet. Az hogy Natura 2000, ahova a törvény szerint nem szabad semmit építeni, tudjuk mit jelent a visszahatólagos törvénykezés korában. Meglátjuk. ENGEM persze személy szerint nem érint, 30 éve nem repülök és alighanem nem is fogok már ebben az életemben, de azért könnyezem.
De, bocs, elkalandoztam. Szóval kerestem a parkolót a buszvégállomás közelében. Nem találtam. 30 év nagy idő, közben felnőtt egy másmilyen erdő. De elindultam az orrom után és úgy éreztem találtam egy jó ösvényt. Szerencsére volt nálam "okosteló" ( használni butát használok, ezt az okostojást csak navigációra, meg ha mobil net kell jártamban keltemben), úgy hogy láttam merre járok a térképen... láttam is hamarosan, hogy EZ az ösvény nem AZ az ösvény. Nem részletezem, némi útkeresés és csapásváltás után kilyukadtam a "Vöröskő" tövében, onnan már láttam  a hangárt szóval enyhe kerülővel, de odataláltam.
Korán érkeztem, még jó, hogy reggeliztem, mert a bográcsozáshoz még a krumpli se volt elővéve, úgy hogy tüzifagyűjtéssel, krumpli és hagymapucolással indítottam. (ne keress a képen, addig leraktam a hámozókést)
pict0001_9.JPG
pict0111.JPG
Aztán gyűltünk egyre többen.
pict0119.JPG
Volt akit ismertem, volt akit nem. Volt akit MEGISMERTEM, volt akit nem. Néhányan ( a szerencsések) nem sokat változtak, de a többség sajnos megöregedett, eltűntek a dús hajkoronák és megvastagodtak a derekak. 30 év nagy idő. Nekem a felsoroltakon túl egyéb bajom is volt, mert akit ismertem is a nevére nem emlékeztem. Repülőknél a többséget amúgyis másképp hívják mint ami a  neve, én is a hajóm után lettem "Tengerész", vesszek meg ha tudom a "Pepi", a "Papa", a "Tűzoltó", "Orrkerék" vagy a "Frédi" polgári nevét, de én még ezen túl is bajban vagyok, mert a névmemóriám annyira pocsék. De szerencsére mások is így voltak ezzel, bemutatkoztunk egymásnak régi ismerősök.
Itt például balra "Pamacs" Neki hatalmas mellig érő fekete körszakálla és bozontos haja volt... felismerni most így.... Jobbra viszont a Kánnár Laci egy hangyányit se változott, pont ugyanúgy néz ki, mint amikor 32 éve egy rosszul megkötött csomója kioldódott. A baj az volt, hogy ez a csomó tartotta őt a sárkányon. Egy darabig lógott a trapézon, de ha ennyire előre van terhelve a sárkány akkor maximális sebességgel ér földet. Az volt a szerencséje, hogy ő már akkor ejtőernyővel a hátán repült amikor az még nem volt kötelező (lehet még most se? nem hinném az agyonszabályzott világban), így azzal ért földet.
pamacs_es_kannar_laci.JPG
"Pepi" nyakában unokájával, amikor még együtt repültünk a fia Marci volt pont ekkora. Zöld pólóban jobbra a "Cész" a többieket is ismerem... csak a nevek.....
pepi.JPG
balra az asztalnál "Junior Tinédzser " és Kiss Jocó... legalábbis azt hiszem. Háttal csíkosban a "Bajusz",  a távolban balra kockásban a "Nagy Sipi" benne biztos vagyok. Amikor még tanultam a "szakmát" és a lejtőn futkostunk a szárnyakkal, mindig mondta a frankót "fuss, fuss!!" Amikor pofára estünk, akkor is mondta a tutit "mert nem futottál eléggé". Kis magyarázat, az emberbe a törzsfejlődés során amőba korától fogva beleivódik, hogy minél gyorsabban fut annál nagyobbat esik. Namármost a sárkányrepülésnél ezt kell legyőzni, mert pont fordítva van, ha nem futsz elég gyorsan, akkor esel nagyot. Ez utóbbi három képet "Tojás" küldte át messengerben.
asztal.JPG
Nagyobb bajom a hangom. Bármiféle társaság a társalgásban materializálódik, lesz élő, én meg a suttogásommal halott vagyok. Azt mindenesetre megállapítottam, hogy szörnyű öreg vagyok, mert az összes viccet, kivétel nélkül, amin nagyokat röhögtek a zöldségpucoló marhalábszárat bicskázó társaim ismertem.
Kicsit körbenéztem a hamarosan gazdátlan (vagy nagyonis újgazdás {ő már tudja}) hangárban. Hogy ezekkel a szárnyakkal mi lesz?
pict0123.JPG
pict0124.JPG
pict0125.JPG
pict0126.JPG
pict0127.JPG
pict0128.JPG
Ki tudja? Az eseményről légifelvétel is készült, na EZ is tilos már, minden szép lassan annyira szabályzott lesz, hogy csak ami kötelező azt lesz szabad. 
pict0118.JPG
pict0120.JPG
Miután elfogyott a pucolni való krumpli elvegyültem, de nagyon zavart a beszédképtelenségem. El is határoztam, hogy amíg nem lesz jelentős javulás kerülni fogok mindenféle társaságot. Jó volt, jó volt találkozni régiekkel és nagyon jólesett, hogy örülnek nekem, de többé nem megyek sehova ahol beszélni kell.
A bográcsot olyan déltájban raktam fel a tűzre, de a hagyma is vagy egy óra volt mire jó lett alapnak
pict0117.JPG
Szerencsére közben nem éhezett senki, egy hölgy finom süteményeket kínált (őt nem mertem megkérdezni hogy hívják, mert lehet, hogy ismerem), volt többféle pogácsa, szőlő és sör, a Tűzoltó pedig különleges formájú és extravastag enyhén égetett palacsintákat alkotott ipari mennyiségben, baracklekvárral fogyasztottam.
pict0116.JPG
De miután a társalgás nem jelentett igazán opciót, a hazaút meg további közel négy órával kecsegtetett, nem vártam meg a minden bizonnyal finom marhalábszár pörköltet, búcsút vettem a társaságtól és nekiindultam a hegynek.
Mit mondjak visszafelé is eltévedtem. Úgy gondoltam jófelé indultam, de a csapás enyhén, majd egyre jobban lejteni kezdett. Nem lesz ennek jó vége gyanakodtam, és úgy is lett. Mert a "parkoló", ami ugye 30 év alatt eltűnt,  határozottan a hegynyereg túloldalán van/volt. A hegy tutira nem lett kisebb, márpedig ha lefelé megyek akkor valamikor muszáj lesz felfelé is menni. De csak mentem lefelé, mint Algernon a labirintusban, a telefonon az irány ugyan nem volt éppen rossz, de a szintkülönbség köztem és a vágyott buszmegálló közt minden lépéssel nőtt. Na jó sokára és a célponttól a térkép szerint nem is túl messze lett egy ösvény keresztben a jó irányba. NA EZ AZ. Nézem az időt, lacafacázni kevés, negyed óra sincs a busz indulásig, sietés van. Siettem. Hegynek felfelé erős emelkedőn. Nem cifrázom a drámát, de ha 3 perccel tovább tartott volna összeesem. Aztán a végén a busz felé már aszfalt és lejtő, szóval mire odaértem a megállóba (és vagy 5 percet még vártam is a buszra) kicsit ki is lihegtem magam, de jólesett lerogyni a buszon az ülésre. Busz-HÉV-villamos-Hév-majd a végén csónakázás a szigetre, kutyasétáltatás, zuhany a hajón, a házban egy tényér leves és irány a hajó és az ágy. Este tíztől reggel hétig aludtam egyfolytában, ilyen tán gyerekkoromban volt utoljára, normálisan öt órát alszom éjszaka. De szép nap volt.
És akkor a máról.
 Felhúztam a Duna fenekéről a munkadarabot és ráhajlítottam a gunwale-ra. Közben hellyel-közzel hőlégfúvóval melegítettem, de igazából az elszántság volt ami hatott. Elég volt a  lacafacázásból!
pict0129.JPG
Most jó sokáig így marad, hogy szokja.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr3616678248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sefotos 2021.09.05. 21:27:17

Szép megemlékezés az eseményről, jó, hogy eljöttél. Amúgy az én képem a harmadik ("Okostojás"), sajnos 15 évvel ezelőtt készült, ideje cserélni.
A nyolcvanas években voltam aktív, 6 évig, még szakosztályvezető is voltam kicsit. Utána 14 év moszkvai munkavégzés, stb.
Most csak rövid időre tudtam kinézni, mert fiam Angliában él és nagyon hajnalban kellett utána kivinnem a repülőtérre. De az egyik saját építésű villanybiciklim körbevitt az események során. Az alsó 2 hangárnál igen sok vitorlázó sporttárs emlékezett, közben még 2 gépes csörlős üzemet is tartottak, repültek. James, volt műszaki főnökünk is a lenti hangárnál búsult, ő egy vassal teli műhelyt kell, hogy felszámoljon most. Mások pendliztek az alsó-felső hangárok között, pl. Martinecz Endre mootoros könnyürepülő tulajdonos és aktív pilóta.
A felső hangárban látott repülőképes szárnyaknak van tulajdonosa, talán Zümi, el fogja őket szállítani.
A fő szervező és az emlékek rendszerezője Zotyó és Kánnár Laci.

Égboltos Kft 2021.09.05. 23:55:15

Bizony, jó hogy jöttél! Amikor írtad, hogy ez neked 4 óra oda és 4 óra vissza, igencsak gondolkodtam, hogy mit kívánjak, gyere vagy ne. Nem kell beszélni, vannak akik mondják helyetted. Kedves amit írtál, más is volt hozzád hasonlóan találgatott.Mellékelnék két új képet ami kapcsolódik a tiedhez, de nem látom, hogy lehetne. Na, majd másképp. Légy erős,üdvözöllek Zotyó

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2021.09.06. 06:05:37

@sefotos: @Égboltos Kft: Welcome aboard! Köszönöm a jóságos szavakat.

KAMA3 2021.09.08. 09:42:27

Sajnos ez a szomorú sors vár Fahegyre is. Azelőtt körben szőlők voltak, meg kicsit távolabb zártkertek. Az elmúlt 30 évben iszonyatosan közel jött a város a reptérhez, és egyre több "embert" "zavar" a repülőtér működése. Most ez a folyamat fölgyorsul, mert az ingatlan piac elszállása miatt sokan megint kiszorultak a zártkertekbe lakni.
süti beállítások módosítása