Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szerda.

2019.08.14. 22:02 :: A Tengerész

A fizika a legcsodálatosabb tudomány a világon. Egyrészt, mert alapja a matematika, származtatott tudományai meg számtalanok, benne olyanok mint a kémia, biológia, elektrotechnika, mechanika és még számtalan ága-boga. De minden ami egzakt az a fizikán alapul. 

Szóval volt az az elméletem, hogy abból a motorból leeresztett olajból, ami már gravitációs úton nem különült el a víztől, majd ha elkezdem melegíteni a benne lévő láthatatlan víz, ami nyilván nem tesz jót a kenőanyagnak majd kigőzölög. Úgy spekuláltam, hogy a melegítés bizonyos határokon belül nem árthat az olajnak, a motorban működés közben a hűtővíz üzemi hőmérséklete 120 fok körül van, akkor az olaj érintkezhet akár ennél jóval melegebb fém alkatrészekkel is, mégse lesz tőle baja. Találtam a kacatjaim közt egy remek alumínium lábost, ezt az előző tulajdonos hagyta  a házban és J egyből kidobta, én meg elraktam, hogy "egyszer majd kell valamire"...  és lőn. Betöltöttem egy PET flakon olajat, szemre nem volt alatta víz, de az ember ne bízzon a szemében! A tornácon áll az én "ipari" PB gáztűzhelyem, egy régi kétlángos Lampart, ez is a házzal jött, ez volt a konyhában, aztán amikor bevezettem a gázt, kikerült a házból, ezt is elraktam, hogy nekem jó lesz az még amikor olyat kell melegítsek amivel J kivágna  a konyhából, ha csak meg merném környékezni vele a gyönyörű rozsdamentes Gorenje szuper tűzhelyét. Na többször használtam már ilyen ipari célokra, bitument, viaszt olvasztani, most se hagyott cserben (ezen még nincsenek ilyen firlefrancok, mint a lángőr, kinyitom, jön a gáz, elzárom nem jön a gáz, pont ahogy nekem kell). Elkezdtem "főzni" az olajat, beledugtam a digitális hőmérő érzékelőjét, 100 foknál elkezdett bugyborékolni az olaj, szóval valóban víz volt benne. Takaréklángra állítva 110 fok környékén szépen forrt az anyag és teljes lángon se ment a hőmérséklet 130 fok fölé, miközben hangosan bugyborékolt, sercegett pattogott és gőzölgött az egész. Miután kissé spriccelt, ráraktam J hússütésre használt fém védőhálóját, amit már úgyis le kellett cserélni, mert szúrós lett a széle, ezután, hogy gépolajhoz használtam, eldőlt, újat kell venni szombaton a piacon.

001_181.JPG

A fizika tökéletesen működött. Hiába melegedett folyamatosan az anyag, a hőfok megállt 130-nál, de mintha odanyomtatták volna a kijelzőre,

004_93.JPG

MIÉRT? Mert a párolgás hőt von el. Ha növeltem a lángot, a hőfok is emelkedett, de beállt egy magasabb, fix  értékre. Visszavettem a lángot takarékra és így mindaddig amíg az olajban lévő víz nagyja ki nem gőzölgött, a hőmérő 130-at mutatott. Úgy fél óra rotyogás után, anélkül, hogy a lángot növeltem volna, lassan elkezdett emelkedni a hőmérséklet, miközben a bugyborékolás fokozatosan apró buborékokra váltott, majd pezsgésre, a néha durrogó,  kattogó-pattogó hang sercegésre. Mire a műszer elérte a 170 fokot teljesen megszűnt mind a habzás, mind a sercegés, kiforrt az olajból a víz, elzártam a gázt és hagytam kihűlni az immáron víztelenített olajat. Három flakonnyi anyagot, kb 3,5 litert főztem ki így, holnapra maradt még kettő. Ezzel fogom feltölteni a motort a tisztító próbaüzemhez.

Tegnap nem értem rá a hajóval foglalkozni. A szomszéd házat felújítják és kicserélték az összes fa nyílászárót műanyagra, valamint felszedték a drága jó tölgyfa parkettát is, hogy valami divatosabbra cseréljék (én biztos meghagytam volna). A szomszéd megkérdezte, hogy kell e nekem a faanyag tüzelni, én meg igent mondtam, sajnáltam volna a  ha sitteskonténerbe kerül a drága jó anyag.  Kihasználtam, hogy enyhült az a rettenet hőség, az ajtó-ablaktokokat felaprítottam láncfűrésszel és a parkettával együtt elraktároztam. Van majd egy köbméter, ha azt veszem, hogy egy napi munka volt, nem is annyira rossz órabér. A parkettát majd óvatosan adagolva kell eltüzelni, keverve a fabrikettel, mert Bonobittal ragasztották le, ami ha túl sok kerül a parketták hátoldalán a cserépkályhába, a fafűtéses kályhának túl nagy hőterhelést okozhat. De majd vigyázunk.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr5115009456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása