Szorítók alatt culágok közt köt a kormányhosszabbító ragasztása. (két vékonyabb kőrislécből van).
A Tequila korábbi kormányával nem csak az volt a bajom, hogy ott csúnyáskodott a fartükrön és hogy a mozgatása is nehézkes, hanem nem volt rajta kormányhosszabbító. ( Tudtátok, hogy van magyar neve is? úgy hívják "cuca", Kádár Ferenc, "Hajósmesterség" c, enciklopédikus szakkönyvéből tudom). Márpedig egy jollét, amit ugye kiül az ember, ha már arravaló szél van, hogy a bánatba kormányozzak "cuca" nélkül? ( na jó nem fogom azért többet használni a szót, nekem se tetszik). Amikor még oktatóhajó volt, sose ülték ki(!!), hanem reffeltek, mert a hivatalos doktrina ez és a vizsgán is azt kell bejelölni a tesztlapon, hogy ha erősödik a szél akkor reffelni kell, passz. Na én nem tudok, pláne jollét kormányhosszabbító nélkül kormányozni. Még többtonnás kielereknél is bennem van a rugó, hogy lúvba kimásszak. Kétségtelen, hogy veszélyes jószág ha beakad a deck alá forduláskor, boldogult ifjúkoromban amikor még a siófoki kikötő nem zsúfolt hajóparkoló volt, hanem szabad víztükörrel rendelkezett és csak a mólóhoz voltak kikötve ( és MINDIG volt szabad hely, el tudja ezt ma valaki képzelni?), gyakorta vitorláztunk bent a kikötőben kalózzal, amikor nem lehetett kimenni viharjelzés miatt. Ugye ez ember, különösen ha a mólón nézőközönsége akadt (és még különösebben ha az a fiatalabb és csinosabb ellenkező nemből került ki) "tette magagát". Mintegy oda se figyelve fordulózott az erős szélben a sima hullámmentes vízen az utolsó pillanatban, mielőtt felkoppant volna a kövekre. Kalózzal, ami szinte helyben fordul, ezt nagyon látványosan lehetett csinálni. Nos hálistennek nem velem esett meg ( tényleg, de kevésbé éles helyzetben velem is megesett), hogy egyszer valakinek egy ilyen kicentizett helyzetben amikor a kormányrudat átlökte volna a túloldalra beakadt a hosszabbító a deck alá, ami azért borzasztó, mert onnan kihúzni csak pont a rossz irányba való mozdítással lehet, tehát biztos a frontális ütközés a valamivel ami előtt épp fordulna a kormányos. Szóval vigyázni kell. Az első hajómon ( a Tengerészen amiről a nevemet is kaptam) ez okból volt egy bekattintható veret a kormányrúdon és megszoktam, hogy forduláskor automatikusan beleklattyintom a hosszabbítót, a Tequilán is ilyen lesz.