Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szombat.

2013.01.12. 20:03 :: A Tengerész

Kemény nap volt. Igaz rápihentem. Csütörtökön olyan fáradtság fogott el, hogy egyszerűen nem volt kedvem, erőm semmihez. Aludtam, olvastam, neten szörföltem egész délelőtt. Csak délután dolgoztam vagy három órát a főárboc topvereten.  Pénteken aztán folytattam a vasmunkát, legalábbis délelőtt. Délután addig szekíroztam J-t, hogy hajlandó volt bringára szállni (állandóan kell terrorizáljam, hogy leküzdje különböző félelmeit,  most éppen "csúszik az út", máskor "ugyanarra jöjjünk vissza, mert messze lesz ott a villamosmegálló", szóval túlteng benne a kényelemszeretettel vegyes, kihívásoktól való félelem ) és elkarikázni velem a Tescoba, mert a"folyadékok" (tej, ásványvíz, gyümölcslé) fogytán voltak. A meteorológia, bár sokszor szidjuk, azért (ha épp nincs karácsony, mert akkor nagyon mellélőttek) párnapos prognózist egészen megbízhatóan ad, én természetben élő emberként állandóan figyelem, feltétlen ki akartam használni a meleg száraz időt a kerékpáros bevásárlásra és milyen jól tettem, ma hideg  volt és hóesés, de mostmár eshet, fagyhat, kaja bespejzolva jó pár napra (sajnos a bejgli az elfogyott és a pogácsának is a végén járunk, a füstöltkolbászos babelvesből meg ma ettük meg az utolsó adagot), holnap rakott krumpli lesz. Ma délelőtt felaprítottunk úgy két hétre való ajándék tűzifát a parkettások hulladékából, mellette folytattam az árbocvereteket, topveret kipipálva, igazából már csak egyet kell befejezni, azt a meglehetősen komplikált darabot, ami összefogja az árboctörzs csúcsát az árbocsudár talpával ( ezt hívták járomfának a fa hajós korszakban, a klippervilágban már ez is vasból volt ), ehhez csatlakozik, az alsó forstág a háromból,  a klüver ( a három  orrvitorlábólból {klüver, fock, flieger} a legbelső) fall csigája, a grószfall egy csigája a gaff liftje és a dirk csigája. És még ki kell találjam azt a valamit, ami ide csatlakozik és amit "tereb"-nek neveztek valaha (sőt mégvalahább árbockosárnak) és mára szálinggá egyszerűsödött, de nekem valami olyasmim lesz ami átmenet a kettő közt.

Este a műhelyből kilépve gyönyörű havas táj fogadott, miközben a hajó felé bandukoltam (s égtek lelkemben kis rőzsedalok) éppen arra gondoltam, hogy nagyon kell vigyázni, mert a hó alatt jeges a füves sólyatér, amikor kicsúszott alólam a lábam és hatalmasat estem, de szerencsére semmi bajom, még csak meg se ütöttem magam igazán.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr735014381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silvermoon 2013.01.12. 20:40:14

Esmet gondban vagyok, talan valakinek van itt fogalma arrol, h hogyan van illesztve egy vitorlasra az aluminium arboc? Ugyanis immar csak ugy folyhat be a hajobma az essoviz, h az arboc tetejerol le csorog es bellul valahol szetfolyva beazik az egesz vacak. MAr minden letezo es lehetseges nyilast el tomitettem es megis boseges beazasom van. Mar a guta kerulget mert mindenem atazik es peneszedik. Az arbocot 150 dollarert emelik le, de elkepzelesem sincs hogyan is nezhet ki a dolog. Van valami tomites vagy akarmi ott? Meg soha nem lattam levett arbocot, h hogyan is nezhet ki.Tobben alitjak, h ott nem folyhat be viz. De en tudom, h ez az egyetlen utja van. Az arboc teteje termeszetessen lukas hiszen ott mennek a csigak antenna egyebek...! Miert nem eshetne bele esso? Es ha igen hol folyik ki? Apro furoval megfurtam az arboc aljat, de nem jott ki viz. Viszont az arboc melett van egy kis szellozo azt mikor kivettem a csavarok helyen szabalyosan csorgott a viz. A net en nem latok semmi hasznalhato kepet vagy leirast. HA valaki tudna tanacsot adni megkoszonnem !

Gáz Géza 2013.01.12. 21:49:20

Szervusz Silvermoon!:)
Nézz körül a csavarok környékén találsz-e repedéseket a kajüt tetőn. Az anyagától függő technológiával. Aztán tehermentesíted az árbocot leveszed róla a boumot és az egyéb terhelő tömegeket. Csinálsz egy 3 lábú állványt egy kerek megfogóval amivel a megemelt árbocot ideiglenesen megfogod. Rögzíted a grószfalt az árbóc alsó részén és a lejövő ágát átvezeted egy csigán amit a hajóhoz, vagy kajüt tetőre rögzítesz. Aztán jön a sziszifaszi apró meló. Állvány berak húzósra rögzít, talpcsavar lazít, felhúzó meghúz. A többít már ismered. Üdv. Gáz Géza:)

silvermoon 2013.01.13. 03:08:58

@Gáz Géza: kOSZI ! Ha az arboc dologra nem is de talaltam egy erdekes megoldast. Az egyik kepen eppen ugyan az a tipusu hajo motorjat cserelik ami nekem van. 18-as columbia. Ugyan az az uj motor van az enyemben is 2 honapja tettuk bele. Nagyon jo kis moci.Felgazon megy 7 Tmf-el. Ez a tipusu hajo a leg kezesebb amit valaha vezettem. Szinte a tengelye korul megfordul. A Csavaroknal nem azhat be. Mint irtam mar csak azarboc maradt lehetseges oknak.

abraxas 2013.01.13. 08:35:43

@Gáz Géza: Haha....
Kicsi a net mégiscsak :o)

Épp most akartam ugyan ezt a fészbúk oldalt Vilmos figyelmébe ajánlani :oD (ami azt illeti, ott meg is osztottam)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.01.13. 09:20:35

@silvermoon: Hát ez a víz dolog... Tele vagyunk drámákkal ezügyben. Mindenkinek megvan a története, akár több is. Így látatlanban elképzelésem sincs, azt kellene tudni, hol jönnek ki az árbocból a drótok amik bemennek a kabinba, antenna , lámpakábel ilyesmik. Ezek általában oldalt jönnek ki az árboc tövéből és látható helyen valamiféle tömszelencén át mennek át a tetőn. Létezik, hogy nálad nem így van? Nem tudok mást tanácsolni, mint hogy próbálj a "víz fejével gondolkodni", szóval, hogy te hol folynál be. MINDEN gyanús. Ez a szellőző a vizes csavarokkal...mit szedtél le? Belül a keretet? Az, hogy mindent eltömítettél mennyire pontos? Biztos, hogy a tömítés a legalaposabb volt? Nézted a repedéseket a gélben? Akár nagyítóval is. Veretek körül a kabintetőn, ablakok, hatch, szellőzők körül.

silvermoon 2013.01.13. 14:59:12

@A Tengerész: Hiaba hat az ember holtig tanul. A KABELEK !! Hogy ez miert kerulte el e figyelmemet nem is ertem. Ugy latszik oregszem.Az elozo hajomon (1976-os 30' hunter) az arboc toveben bujtak elo a kabelek. Itt nem. valahol allul es sehol nem latszanak. NA holnap ujra ki megyek es szet kapom az egesz hobelevanc-ot.Jonathan irta, h honapokig nem latta a katamaranjat es mikor ki nyitotta latta , h POR SZARAZ MINDEN ! De ilyent? Szoval nem nyugszom bele a dologba.Koszi az agyvezetest. MAjd referalok a tortenesrol. Bekes idot Nektek !

silvermoon 2013.01.13. 15:05:03

@A Tengerész: JAh igen a szellozo egy olyan kerek valami amit ha ki csvarok bejon a levego, kivul bellul van oszecsavarozva. Amikor a kulso csavarokat le vettem mint egy kis geizir vagy 2 centire felszokott a viz. Szoval rendesen tele van. A tomiteseket nagyon alapossan csinaltam elobb jol kitisztitva, es a legjobb anyagot hasznaltam. Ablakok es minden ami gyanus alapossan el van tomitve. So marad az arboc.
süti beállítások módosítása