Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Hétfő.

2012.09.17. 20:46 :: A Tengerész

Szalma vagyok, J-nek haza kellett mennie két napra otthoni dolgot intézni, de ahelyett hogy „kihasználnám a felügyeletlen állapotot” az ágyat nyomom, mert délelőtt egyszerre csak elerőtlenedtem, mintha hirtelen nem is 68 éves lennék hanem legalább 69, na megmértem a lázam 37,2 ami ugye némi ok a fáradtságra. Ilyenkor azonnal lefekszem, mert így lábalok ki a leggyorsabban bármiféle kórból. Ha csak tehetem úgy időzítem az ebédet, hogy közben hallgathassam a Kossuth Rádió irodalmi műsorát 13:04-kor. Ma, miután amúgyis heverésztem, előtte hallgattam az „Ütköző” című műsort, amiből gondosan kihagyták azokat a szakembereket akik esetleg ütközni is hajlandók lettek volna véleményileg. Ment a balablabla, kerülgette mindegyik „vitázó” a lényeget, nehogy elhangozzék a duzzasztás szó, meg azt is csak nagyon burkoltan lehetett vájt fülekkel kihallani, hogy hát bizony a vízügyi berendezéseket a végletekig lesz@rták, hagyták szétlopni, mert a Vízügy a „lobbi” az ökoterroroisták céltáblája elpusztult, kontraszelektálódott, sarlatánok martaléka lett  és ebben MINDEGYIK kormány egyformán bűnös. Megint említették a tanulmányok szükségességét, na ez marhajó, szerintem vízgazdálkodás tárgyban rettenetes mennyiségű pénzért tonnaszám írtak tanulmányokat az elmúlt húszvalahány évben, ebben az egy dologban igazuk van a lobbivádra vonatkozóan a méregzöldeknek, csak a politikusok nem csináltak semmit, odalöktek erre valamennyi pénzt a tudósoknak, akik ettől befogták a pofájukat, vagy csüggedten legyintettek, dolgoztunk, de minek!? Ha valakit érdekel visszahallgathatja a nagy semmit a Kossuth archivumában.  Viszont utána http://kereso.nava.hu/document/show/id/754842 Arthur Gordon Pym történetét hallgattam vígasztalásul. Amúgy határozottan jobban érzem magam, bár a hőemelkedés még nem múlt el, de azért nem erőltetem a cselekvést, szóval ha netán vérmesebb hölgyolvasók felfokozott vágyaik csillapítása okán rám akarnának törni, egyelőre várjanak!

Miklözben heverészek olvasgatok mindenféle alapvető elhatározásokon, szükségszerű beszerzéseken töröm a fejem. Első. Hiába reméltem, hogy a hajó villamos energiaellátását megoldom solarokkal. (Motoros menetben nincs probléma, a generátorok termelik az áramot, de horgonyon baj van.) Ez egy szép elképzelés volt, de ha csak egy napon át nincs intenzív napsugárzás nem bírják az akkuk. Ha mondjuk megsokszorozom a jelenlegi 350 Ah-t és megduplázom a solar peneleket elmegy egy csomó pénz és annyit változik a dolog, hogy mondjuk két napot bírok ki nap nélkül villannyal. Utána leolvad a hűtő és nincs rádió, TV . Mondjuk lámpák még csak-csak ha átállok mindennel LEDesre, de semmi ami komfort. Kezdettől fogva úgy terveztem és készítettem el a villamos rendszert, hogy legyen betáp egy segédgépről, magyarul egy agregátorról, de reméltem, hogy megúszom. Nem fog menni. Amíg van parti áramunk még elvagyunk vele, de legkésőbb jövőre ha elindulunk be kell szerezzek egyet. Még a teljesítménnyel vacilálok, mert ez árbefolyásoló tényező, kell csináljak egy energiamérleget némi mérésekkel, jó lenne ha nem kéne nagyot vegyek, mert ugye a helyigény meg a súly hajón fontos szempont, de tartok tőle nem úszom meg 2kW alatt, ha valóban akarok használható akkutöltést.

A második. Szeretek olvasni, de tele már a hajó könyvekkel. Egy lakásban mindig lehet bővíteni a könyvespolcot (bár már otthon is tele könyvvel a bútorraktár), de hajón ez lehetetlen. Nem tudom pontosan hogy hívják azt az eszközt (Tablet, Ebook) amit láttam többször, hogy valaki a BKV-n olvas és elférne rajta több könyvtárnyi, a netről letölthető könyv. A PC, laptop azért nem jó, mert ott kell előtte seggelni, a könyvvel viszont elheveredik az ember a cockpitban, vagy elalvás előtt az ágyon, aztán ha jön az álom, csak félrerakja, szóval majdnem olyan jó mint a könyv. Sőt, idegennyelvű könyvnél rá lehetne segíteni Google fordítóval ami ugye papírkönyvnél nem megy (bár a múltkor angol helyett, ami egészen jól működik, már ha az ember ismeri is valamennyire a nyelvet, franciával próbálkoztam, hát az katasztrofális volt, keverte a magyar szavakat angollal). Tud valaki tanácsot adni a vásárlás, a kiválasztás, az ár-érték arány szempontjait illetően?

86 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr284784231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

halaloszto 2012.09.17. 20:53:15

350Ah x 12V az 4.2kWh

ha ez eleg neked egy napra, akkor egy 2kW generatort napi 2 orat kellene csak jaratnod. viszont ha muszaj, flexelni is lehet rola.

egy 600W kicsi cucc is eleg lehetne, de annak napi 7-8 orat kellene pofognie, es tuti nem birna a sok uzemorat. plusz ha hirtelen egy nagy fogyasztot kell megtolni, akkor eselytelen.

szoval tenyleg ugy tunik hogy muszaj a nagyobb cucc.

a fogephez szerezni komolyabb generatort meg attetelt, hogy alapjaraton kis ido alatt feltolja az akksikat? vagy az sem gazdasagos?

Vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.17. 21:03:59

@halaloszto: Pontosan ezeket számolgatom én is. Napi 8-10 órát dargácsoljon a gép a hajón, még ha alacsony a zajszintje akkor is sok. És valóban, fontos a 230V-os szerszámok működtethetősége is. Ráadásul ha magasabb a külső hőmérséklet a generátorok máris nem terhelhetők a katalógusárammal. Főgépen lévő két generátor menetben untig elég (a nagyobbik 80 A-t tud) de azt dübörögtetni békés horgonyon állás közben....

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.17. 21:24:07

@halaloszto: www.profikisgep.hu/kerti_gepek_es_kiegeszitok_2632/aramfejlesztok_15/feszultsegszabalyozos_aramfejlesztok/heron_dgi_20q_aramfejleszto___egyfazisu___2_kva_1353 Most nézd meg ezt az árat! Megérted ha vakaródzok a dolgon. Viszont nem akarok kétüteműt és a barkácsáruházak bizonytalan kínai (van persze abban is jó, csak nem az olcsó kategóriában)kínálata se megnyugtató egy gyakran használt holminál.

Matterhorn 2012.09.17. 22:03:47

A helyettes államtitkár a gátak nélküli vízvisszatartással kapcsolatban teljes képzavarban van. Vajon mitől tározódik a víz? Ha a Tiszán épített két vízlépcső (Tiszalök és Kisköre) nem lenne a Keleti- és Nyugati- főcsatornákkal, ill. a Nagykunsági- és a Jászsági-főcsatornákkal, s a Körösökre (Bökény(nem üzemel), Békésszentandrás, Békés, Gyula és Körösladány) nem építettek volna duzzasztókat, akkor a Tiszántúl és a Körös-völgy már rég az aszály áldozatává vált volna. Amint elhangzott Nováky professzor szájából, a hetvenes években már 470 ezer hektárt lehetett öntözni, s az ezredfordulóig 800 ezer és 1,2 millió hektár közötti értékre akarták növelni ezt az értéket. Híres közgazdászaink azonban beavatkoztak, mert az öntözőtelepek kapacitáskihasználása nem érte el az általuk gazdaságosnak kikiáltott értéket, ugyanis nedves esztendőkben nem kellett annyit öntözni. Magyarország nem tartozik a feltétlen öntözések zónájába, de az ilyen aszályos esztendőkben létfontosságú az öntözés. Így fordulhat elő, hogy csak 100 ezer hektár körüli területet öntöztek, pedig az öntözőművek egy része még most is üzemképes, vagy könnyen azzá tehető.
Az 1984-ben készült Országos Vízgazdálkodási Keretterv minden probléma megoldására megmutatta az irányt, de a gengszterváltás során kialakult helyzet mindent keresztülhúzott. A megfélemlített és háttérbe szorított vízügyi szakemberek a túlélésre álltak rá, s aki nem állt be a sorba, az repült. A Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszer ellen fellépők olyan „szellemi terrort” alkalmaztak, hogy hivatalos helyen a duzzasztás szót ki sem merték ejteni. Ez jött elő ma a helyettes államtitkár nyilatkozatából is.
Az élet persze ment tovább, jöttek az árvizek, s a régi, jól képzett gárda még elhárította a katasztrófákat, de ez sem tart örökké, mert a vízügy teljes szétverése előbb-utóbb visszaüt.
A további tiszai vízlépcsők (Csongrád, Dombrád és Vásárosnamény) megépítésére előbb-utóbb szükség lesz, s ugyanez vonatkozik a dunai (Nagymaros, Adony, Fajsz) és a drávai vízlépcsőkre is, valamint a Duna-Tisza-csatornára is.
Vili, jobbulást kívánok!

devton 2012.09.17. 22:29:58

@A Tengerész: Benzinmotoros agregáttal nem kezdenék azzal csak a problémáidat szaporítod. Ha nem akarod a főgépet egy tisztességes generátorral bővíteni akkor, valami kis diesel generátort keress.Így nem kell kétféle üzemanyagot tárolnod sem, ami + előny.

Pl: www.expressz.hu/gep-szerszam/aramfejleszto/hirdetes-31817316/

Mihalik Péter 2012.09.17. 22:52:08

@A Tengerész: Szerintem megoldása deep cicle akkusor és az inverter lenne..nekem 3600W-os inverterem volt, 3 nap, szinte teljes fogyasztás mellett ( álló gépnél!!!) sem volt semmi problémám és a légkondi is ment ( na jó, napi 1-2 órát). A parti áram rendbe rakta kb 3 óra alatt a teljes rendszert, ha lementem 11 V alá. Természetesen nem olcsó muri, de a deep cicle akkuk közel 4000 feltöltést bírnak 99,6% -os töltöttségi szintre!!!
javaslom olvasásra , tanulmányozásra ezt: www.victronenergy.com.(Google hozza.) Hazai forgalmazó: Proyacht kft.( Atzél Viktória)

Mihalik Péter 2012.09.17. 22:59:47

@A Tengerész: Deep cicle akkuk (200 Ah-s) beszerezhetők használtan, lényegesen olcsóbban, kb. 150 x újra tölthetők. Az új ára közel 200 e Ft/ db/ 200 Ah.és nem kicsik, viszont gondozás-mentesek..télen-nyáron a hajóban kell tartani őket, ha van megfelelő csepegtető töltés és kontroll. A használható diesel aggregátok ( amitől nem őrül meg az ember, szagolni és hallgatni) közel 8.000.- EUR(!!!) ba kerülnek/ 2 KW.

akiga 2012.09.17. 23:44:50

Szerintem sokszorozd meg bátran a napelemek számát, valamint szerezz be két szélgenerátort is. A tengeren ritka, hogy se nap, se szél, bár ezt te jobban tudod. A napelemből lehetne, olyan változat, ami nem ilyen lépésálló, mint a tiéd, hanem pl. a ponyva tetejére helyezhető, vagy a hátsó kabin fölé, ott útban sincs. Ezek a táblás napelemek egész baráti áron beszerezhetőek, és nem is igen romlanak el. Mivel a korlátod fix és jó erős, szokás még elhelyezni a korláton oldalra fel-le hajthatóan a táblákat. Ez lehajtva belesimul a korlát síkjába nincs útban, kinyitva pedig nap közben állíthatod is, hogy a beesési szög ideális legyen.
Én inkább ilyenekbe fektetném a pénzt, mert a generátor pedig benzint eszik, ami olcsóbb már sosem lesz. Mivel főleg enyhe, illetve mediterrán vizekre készültök, ez is a napelem vonalat erősíti. A napi több órás pöfögés eléggé elrontja a hangulatot is. Max. vész esetére vennék egy olcsó pöfögőt. Azért ha már "kész" a hajó, ritkán kell sikítózni, hegeszteni meg nem jó generátorról. Fúróból van olcsó akkus, egy-két vágás meg megoldható kézi fűrésszel is.
Ezek mellett persze a legfontosabb az energiával való spórolás. Agyonszigetelt hűtőt nem nehéz csinálni, meg egy jó kompresszor kell bele, mert a kikopott dugattyús csak úgy zabálja az áramot. A hűtőrács, elehelyezése a fenéken neked valószínűleg elég jó, de oda is szokás egy kis ventillátor, mert összességében jobban jön ki, a kényszer hűtött a ráccsal, mint a természetes légáramlattal.
A tv nézés hossza meredeken zuhanni fog szerintem, ha elhagyjátok a magyar tv-k övezetét.

Egyébként azt hiszem, kb. egy éve elüldtem neked, egyik egyetemi beadandómat, az elektromos energiafogyasztókról a vitorláson, amiben én is arra jutottam, bárhogy döntesz, bizony spórolni kell, és figyelni, hogy mikor mennyi a töltés, azzal arányban fogyasztani.

E-könyv olvasónak erősen ajánlott:
www.amazon.com/Kindle-Wireless-Reader-3G-Wifi-Graphite/dp/B002FQJT3Q
Ahol van 3G a mobil hálózathoz kötődően, ott automatikusan ingyen lehet vele netezni a világ szinte minden országában. Persze, ez nem számítógép, szóval főleg csak szövegeket tud megjeleníteni, meg e-mail írásra-olvasásra jó.

Akkor ma ebéd közben hasonlón járt az eszük, mert először én is bosszankodtam, a Poe regény viszont felderített, és közben eszembe jutott, te is biztos ezt hallgatod. A Windsori víg nők engem nem igazán kötöttek le, jó, hogy most más témájú művet adnak.

harpi4 2012.09.18. 09:25:07

@A Tengerész: VILI! Ha már olvasgatsz, feltétlenül olvasd el a "Szelek szárnyán" c. könyvet.

whale 2012.09.18. 09:27:35

@akiga: "Ahol van 3G a mobil hálózathoz kötődően, ott automatikusan ingyen lehet vele netezni a világ szinte minden országában."

Nem a wi-fire gondolsz véletlenül? A "mobil netért" (3G), szerintem mindenhol fizetni kell. A wi-fi LEHET ingyenes, ha találsz nyitott (tehát jelszóval nem védett) privát, vagy publikus hálózatot. Privát hálózat esetén gyakorlatilag lopod a netet. Ez jellemzően városi kikötőkben lehet, menetben a 3G a megoldás (ahol van mobilhálózat, persze:) az Atlantin a műholdas net megy sok pénzért...)
netezni különben sem nagy élmény ezekkel, részben a monokróm kijelző, részben az e-ink technológia tulajdonságai miatt. Persze szükséghelyzetben megteszi.:)
Summa-summárum, szerintem felesleges 3G-t venni belőle és azon netezni, nem arra való.

Tengerész! Az e-bookokról azt kell tudni elsősorban, hogy a kijelzőjük ún. e-ink. Ez azt jelenti, hogy nincs háttérvilágítása, tehát nem rongálja a szemet, ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy sötétben ugyanúgy lámpa kell az olvasáshoz, mint a könyv esetében.
Az is a tulajdonsága még, hogy áramot nagyon keveset fogyaszt, gyakorlatilag csak "lapozáskor" vesz fel minimálisat, az állapot megtartásához nem. Ezért az üzemideje egy töltéssel több hét is lehet!
Az kicsit kényelmetlen, hogy-mint általában a számítástechnika világában:)-saját, nem kompatibilis formátumot használ, tehát a "megszokott" .doc, .pdf formátumokat konvertálni kell tán .prc-re, hogy meg tudja jeleníteni.

hitvantanyitto.blog.hu 2012.09.18. 09:38:43

mindenképpen Kindle-t javaslok venni olvasni
az aksija hetekig is birhatja, es a kijelzoje a legjobb a piacon

nekem is van

csudálatos kütyü

halaloszto 2012.09.18. 09:52:19

Kicsit elgondolkoztam ezen a 4.2kWh-n.

Az en csaladi hazam atlagos napi elektromos fogyasztasa napi 6kWh. Es az tobb mint 100 m2, 5 ember. A vizhez nem kell aram, de cserebe van bazinagy huto, mosogep, mosogatogep, rengeteg lampa, porszivo, vasalo, barkacsgepek.

Komoly eselyt latok hogy az akksijaid nincsenek mar a toppon. Kellene valahogy merni a toltest/fogyasztast.

Vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 09:59:36

@devton: Hát ekkora erőműveket biztos nem rakok be a hajóba. 150 kiló! Nem. A cél a fogyasztás minimalizálása és az energiatermelés optimalizálása, erre a következtetésre jutott @akiga: is a dolgozatában.
A hűtő olyan (ahol a legvékonyabb a hőszigetelés ott 10 cm)és egy nagyon tudományos kis Danfoss kompresszor van benne, azt hiszem mindössze 50 W-os. Ha süt a nap a jelenlegi lépésálló de nem "napraforgó", összesen 160 wattnyi solar mindent elvisz és feltölti az akkukat. Tehát ha még felrakok paneleket attól csak akkor lesz több "áramom" ha több akkut is rakok be, amit nem nagyon szeretnék a hely és a súly miatt. Ha meg nem süt a nap akármennyi napelem se termel (szinte)semmit. Szélgenerátornak belvízen sok értelmét nem látom. Tenger az más, de attól még messze vagyok.
@Mihalik Péter: Az a gondom, hogy úgy kell berendezzem az életünket, hogy akár hetekig nem számíthatok parti áramra, tehát bármennyi akkut rakok be a hajóba, nem tudok áramot betankolni hetekre. A legjobban tárolható energia a hajón a PB gáz, de abból nem tudok villanyt csinálni. Tehát valamennyi akkukapacitás bővítés elképzelhető (a fent említett napelem kombinációval), de csak erre alapozni ábránd.

whale 2012.09.18. 09:59:41

Ha már konkrétan rákérdeztél én ezt ajánlom. Most best buy.

www.amazon.com/gp/product/B008GG93YE/ref=fs_sz

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 10:02:49

@akiga: Kösz az összes tanácsot. A Windsori víg nők csak élőben tudnának engem is érdekelni :)) (pláne ha még a te életkorodban lennék), bár félek én lennék a második Sir John Falstaff.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 10:03:37

@hitvantanyitto.blog.hu: Juhhé! Hát még olvasol? Évek óta nem írtál. Kösz a tanácsot.

hitvantanyitto.blog.hu 2012.09.18. 10:05:19

@A Tengerész: sosem álltam le az amapola-blog-olvasással :) alig várom már az utazási beszámolókat :)

whale 2012.09.18. 10:12:20

@A Tengerész: Ezzel kapcsolatban eszembe jutott még a fűtés kérdése. Egyrészt, mert fát is csak korlátosan vihetsz magaddal, másrészt ajrópai nagyvárosi kikötőkben a beszerzése is bizonytalan, illetve azt sem tudom, hogy belvárosban kormolhatsz-e egyáltalán fatüzeléssel.
Erre jó megoldás lehetne neked a lakóautós technológia. (az elv ugyanaz-lakjunk járműben:) Azt hiszem a Truma nevű cégnek van olyan GÁZOLAJKÁLYHÁJA, ami a tankból vett gázolajat égeti és azzal fűt. HMV-t is előállít. Az árát nem tudom, valószínűleg nem olcsó, de jónak tűnik.

Itt is van.:)

www.truma.com/hu/hu/heating/diesel-heater-combi-d-6.php

whale 2012.09.18. 10:30:34

@A Tengerész: Megtaláltam az árát is.Ööööö......hát nem olcsó.:)

www.biwak.hu/webshop/futes/diesel

rgranc 2012.09.18. 10:40:14

@whale: ehhez a best buy-hoz viszont kell valaki, aki elhozza Ámerikából, mert Magyarországra nem szállítanak "Special Offer" kiadást. Ha viszont valaki el tudja hozni Tengerésznek, akkor tényleg nincs értelme máson gondolkodni...

Ja és a 3G viszont tényleg ingyen van világszerte szinte mindenhol. Ezen a szürkeárnyalatos kijelzőn sok mindenre nem érdemes használni, viszont Tengerész helyében én valószínűleg mégis azt igyekeznék beszerezni: a blogra ránézne, emaileket elolvasni bárhol tudna vele.

@Tengerész: én is a Kindle-re szavazok, a fentieknek megfelelően lehetőleg 3G-re. Illetve a legújabb verziókban beépített világítás is van (nagyon diszkrét, pont arra elég hogy sötétben is lehessen olvasni, valamint az üzemidőt sem csökkenti jelentősen), azon is érdemes elgondolkodni...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 10:43:38

@halaloszto: Jó helyen jársz. Még azt se tudom igazán, hogy az akkuim igazán mennyit tudnak. A kapocsfeszültség a teljesen feltöltött, délutáni 13,5 V-ról reggelre rendre 12 V-ig csökkent, majd ahogy a nap elkezdett feltápászkodni ismét emelkedett. De azt, hogy vajh meddig maradt volna még 12 V-on, azaz a névleges feszültségen, szóval ténylegesen mit bírt volna, még nem próbáltam. De végülis akármilyen jók (vagy rosszak) biztosan nem bírnak ki napokat. Most elkezdek egy méréssorozatot, áramokat mérek az egyes fogyasztóknál, ez sok mindenre fényt fog deríteni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 10:47:22

@whale: Van rendes olajkályhám a hajón, szóval nem kell a fűtésen törjem a fejem. (legfeljebb a gázolaj árán)

whale 2012.09.18. 10:49:30

@rgranc: Nem akarnék itt senki kontójára alkudozni, de szerintem silvermoon szívesen megrendeli Tengerésznek és aztán postázza...:)
Ez a világszerte ingyen 3G hogy működik? Hogy tudsz bárhol bejelentkezni a mobilhálózatba, illetve ki fizeti a számlát, mert ingyen ebéd ugye nincs.:)

whale 2012.09.18. 10:51:32

@A Tengerész: Hopp, ez elkerülte a figyelmemet, azt hittem csak a kandalló van. Persze gondolhattam volna, hogy erre is gondolsz.:))

rgranc 2012.09.18. 10:53:26

@Tengerész: Kindle-t itthon kb. négyféleképpen lehet beszerezni.

1) A leghivatalosabb módszer: megrendelni az Amazonról. Hitelkártyával, bankkártyával kell fizetni, futárszolgálattal küldik. A garanciát szintén postai úton kell érvényesíteni. Az Amazonon listázott árra még rájön a vám és az áfa.

2. A legolcsóbb módszer: Amerikából hozatni ismerőssel, kicsomagolva, mintha sajátja lenne. Értelemszerűen nincs vám, áfa, garanciához szintén ki kell küldeni.

3. Nemhivatalos közvetítők is árulják itthon: pl. bookandwalk.hu/keszulek/Amazon-Kindle-4-17460.aspx vagy
www.hardverker.hu/catalog.php?product_id=360813
stb. Drágábbak, viszont egyik-másik maga intézi a garanciát, ezt egyedileg kell érdeklődni.

4. Magánszemélyen keresztül, apróhirdetésből, akár használtan, akár újan: olcsóbb mint hivatalosan, de valamivel drágább mint ismerőssel behozatni, cserébe a garanciát ismét postázva kell intézni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 10:53:44

@rgranc: @whale: @akiga: Magyarázzátok el, hogy mi az a 3G mobilhálózat ami van szinte az egész világon ingyen! És hogy ennek mi köze az általatok javasolt Kindle villanykönyvhöz? Nem értem az összefüggést. Gondolom a 3G az három gigabájtot jelent ami egy adatmennyiség. A könyvet nézve azt gondoltam ennyi fér bele, azaz sok. Gondolom egy hatalmas könyvtár. De mi köze ennek a külvilághoz, internethez?

whale 2012.09.18. 11:04:05

@A Tengerész: A 3G ebben az esetben 3. generációs mobilhálózatot jelöl, nagy sávszélességű adatátvitellel. Egyébként most már 4G-nél tartunk szép lassan.:)

hu.wikipedia.org/wiki/4G

Gyakorlatilag amikor "mobilnetezel", akkor a 3G-t használod. Azt én sem értem, hogy ez hogy érhető el a kindle-nek ingyen, a világ számos országában, a legkülönbözőbb mobilhálózatokon, de majd egy hozzáértő elmagyarázza.:)

rgranc 2012.09.18. 11:07:32

@whale: Amit a 3G-ről írtam, visszavonva... :( A hivatalos infót akartam linkelni, és kiderült, hogy ez már megszűnt azóta... :( Elnézést a félretájékoztatásért!

www.theregister.co.uk/2012/07/26/kindle_3g_crimped/
es
www.amazon.co.uk/forum/kindle/TxGPT17594YQYV

Az Amazon sajat maga csak ennyit mond:
"The Experimental Web Browser is currently only available for some customers outside of the United States and may be limited to 50MB of browsing over 3G per month."
vagyis
"A bongészés csak egyes vásárlók számára érhető el az USÁn kivul, és számukra is 50MB-ra lehet korlátozva."

Akkor mégis a 69 dolláros "special offer" ami ajánlott.

rgranc 2012.09.18. 11:11:37

@Tengerész: bár sokfajta Kindle van, az adatkapcsolat szempontjából két csoportra lehet osztani őket: az egyik csak Wifin (és persze USB-n) keresztül tud kommunikálni, a másik pedig 3G mobilhálózatokon keresztül is, mint egy mobiltelefon vagy 3G-s modem. Ez utóbbi beszélgetésre értelemszerűen nem alkalmas, csak adatátvitelre, egyrészt az Amazonon megvásárolt könyveket ezen keresztül tölti le a Kindle, másrészt a korai Kindle változatokban böngészni is lehetett rajta.

whale 2012.09.18. 11:15:12

@rgranc: Csodálkoztam is, hogy az Amazon ezt finanszírozza a vásárlóknak, mert gondolom ő fizette a számlát.:)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 11:21:12

@rgranc: Te hogy értelmezed ezt a "special offer" -t? Ha nem olvasok éppen akkor mindig jön rá valami Amazon reklám mint képernyővédő?

rgranc 2012.09.18. 11:24:50

@A Tengerész: igen, a reklámok csak mind képernyővédő jelennek meg. Illetve az Amazon szerint külön egyedi ajánlatokat is küldenek a tulajoknak, mint pl. egyes könyvek csak 1 dollárért, stb:
www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=200671290

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 11:28:36

@rgranc: Hogy jut el a könyv az eszközre? Ezek szerint jól értelmezem, hogy az egyik fajta önmaga is képes felcsatlakozni a netre (de ki fizeti a számlát?), a másikba be kell dugni azt az USB sticket amit jelenleg is használok pénzért a Tmobiletől. Ha jól hámoztam ki az előző kommentekből az első típus már megszűnt, marad a második ami valami miatt special offer ettől 69 dollár. Gondolom annak sincs akadálya, hogy mondjuk a MEK-ről (magyar elektronikus könyvtár)letöltsek, nem csak az Amazonra korlátozódik a választék.

whale 2012.09.18. 11:37:06

@A Tengerész: Írtam neked feljebb, hogy saját formátuma van, konvertálni kell, nem eszi meg egyből a pdf-et, doc.
Legegyszerűbben USB-n. Könyv letölt, konvertál (ha szükséges), dróton feltölt az olvasóra. Ha elérsz wifi-t, akkor a kindle-vel is letölthetsz megfelelő formátumú könyvet. Konvertálni magában azt hiszem nem tud.

rgranc 2012.09.18. 11:39:10

@A Tengerész: a sima wifi-s Kindle-re kétféleképpen lehet könyveket juttatni:
- USB kábelen át saját számítógépedről (a csatlakozás után meghajtóként látszik a Kindle 2 GB tárhelye, oda lehet felmásolni az általa felismert PDF/TXT/MOBI/PRC/AZW formátumokat)
- illetve WiFin keresztül, az Amazonon megvásárolt, vagy az Amazon által átkonvertált könyveket automatikusan le tudja tölteni

A 3G-s Kindle-n ehhez jön még a mobilnet.

Az USB sticket nem fogod tudni beledugni, vagy routerre van szükség, vagy a számítógépre kell dugnod a Kindle-t, USB kábellel.

A special offer a reklámok miatt special offer - ezért 20 dollárral olcsóbb mint az ugyanolyan sima, reklámmentes Kindle. A special offer Kindle-t az Amazon hivatalosan nem árulja az USÁn kívül!

A MEK-ről vagy bárhonnan máshonnan letöltött könyveket (ha szükséges), át kell konvertálni a Kindle formátumába, ez történhet az Amazon által ingyenesen, vagy a saját gépeden valamilyen programmal, mint pl. a Calibre.

akiga 2012.09.18. 12:31:34

@A Tengerész:
Nekem nincsen ilyen könyvolvasóm, de ismerek olyanokat, akik használnak. Ezt a 3G-s ingyenes netezést bármikor lekapcsolhatják központilag, de már évek óta megy, gond nélkül. A számlát fene tudja ki fizeti, de nem te! Ez valami multi cégek közti megállapodás lehet. A netezés alatt persze ne olyanra számíts, mint egy rendes számítógéppel. Ez csak a szövegeket mutatja fekete-fehérben. Az weboldalak formátumát, meg kicsit áttördeli. Tehát képek, java, youtube, meg ilyesmit nem tud. Aki használja azt mondja, hogy szöveg bevitel, pl. blog írás, lassú vele, de olvasni a netet jól lehet, meg rövid e-mailezésre is jó.
Ők használták az ingyen netet Magyarországon, Romániában, az Osztrákoknál, Kínában, Nepálba, Indiában, és még egy sor országban. A kommentek közt Árpi ír még róla:
360fokbringa.hu/hu/felszereles

Amire neked még szükséged lehet, az egy jó nyereségű wifi adó-vevő antenna. Többnyire usb-vel köthető a notebookra. Ennek a segítségével nagyobb területről kereshetsz ingyenes wifit. Ezzel pl. egy öbölben horgonyozva, kereshetsz wifit a parti szállodákból, éttermekből, akár több kilométerről is.
www.secron.hu/vadasz.html

De ha nem akarsz folyton wifit vadászni, akkor marad az, hogy minden országban veszel mobilinternetet. Hasonlóan ahhoz, ahogy most is netezel.

A tablet pcről: Ezek a berendezések kb. azt tudják, mint egy modern érintőképernyős telefon, csak nagyobbak. Van rajtuk operációs rendszer, sokon android. Szinte minden van wifi vevő, amivel lehet internetezni. Kezelik a pdf-et, képet, videót. Tehetsz rá te magad is programokat, térképet (Van amelyikben gps is van.) zenét, könyvet, levelezőprogramot, minden ilyesmit. Vannak olyan változatok is, amelyekben van hely sim kártyának, így az adott ország mobilnet hálózatát is elérik, így bárhonnan teljes értékűen elérhető a világháló, és telefonként is működik. Akkus üzemidejük folyamatos használattal is kb. Egy telejes nap. Ha filmet nézel rajta, akkor is bír 4-6 órát.

Rengeteg eszközt elsoroltunk itt, szóval itt is érdemes optimalizálni, mindre talán nicsen szükséged. Notebook biztosan kell, és az használható a legtöbb dologra. Tehát érdemes aköré építeni az információs infrastruktúrádat. Ez a wifi erősítő antenna ingyen biztosítat netet. A notebookról pedig nyudodtan töltögetheted a könyveket, az e-könyvolvasóra, amit csak azt tudja, amit neked kell, azaz könyvet helyettesít, minden sallang nélkül, így vehetsz egy olcsót. Esetleg telefonból érdemes olyat venni, amire rá lehet kötni a notebookot, és a telefon csak mint modem funkciónál. Így nem kell minden országban két előfizetés telefonra, meg külön netre. Így ha szárazföldön vagy, és hirtelen meg kell nézni valamit, akkor megteheted az okos telefonon.

Most pedig kezdődik az Ütköző. Jó étvágyat!

Mihalik Péter 2012.09.18. 14:38:12

@A Tengerész: Amióta ember az ember, mindig hajózott. Természetesen, egy hajón többnyire le kell mondani bizonyos otthon megszokott komfortról, mint ezt tették elődeink is. Természetesen elvárható a minimum komfort, de ha másképpen nem megy, marad a jól bevált petró-lámpa, fatüzelés, és a parti áram esetén tartósított élelmiszer.Kevesen tudják, hogy a húst pl. szárítva is lehet tárolni hónapokig, ha kell.A zöldség és gyümölcs is ecetesen, vagy cukrosan, de akár aszalva és szárítva is tárolható.Minap az egyik TV-adón volt egy összetekerhető solar panel (200x90 cm)ami a Balatonon hajtott egy elektromos csónakot. 2,5 km-es utazóval 4 személy áramfelhasználás nélkül tud vele, megfelelő fényviszonyok mellett hajózni.Szerintem vitorlára is kiakasztható.Majd utána kotrok kicsit...

halaloszto 2012.09.18. 15:07:39

@A Tengerész: tuti az akku a doglott.

a 160W napelem 10 ora ragyogo napsutesben termel neked 1.6kWh-t. Ha ez eleh a fogyasztasra, es meg tolt is, akkor a napi fogyasztasod 1.5kWh alatt van. Ami realisabban hangzik, mint a 4kWh.

viszont ezt az akkudnak legalabb ket napig ki kellene szolgalnia.

a huto lehetne pbgazos, azzal sokat sporolnal, most tuti az eszik meg napi 0.5kWh-t. de ha mar elektromos, hat elektromos.

1. kellene olcson szerezni jo allapotu akksit, esetleg hozza valami komolyabb toltesvezerlo, monitorozo felszerelest.

2. napi 1500Wh-hoz egesz kicsi generator eleg lenne, inkabb az a gond, hogy az akku nem szereti ha 2 ora alatt toltik fel.

3. ha szereznel egy haztartasi fogyasztasmerot, amikor van parti aramod, meg tudnad merni mennyi a napi fogyasztas. (flexeles nelkul, szolar nelkul) ha kell tudok adni par hetre.

4. nincs olyan szokasos generator, ami horgonyon a viz aramlasabol termelne aramot?

Vajk

akiga 2012.09.18. 15:29:04

@halaloszto: 4.pont: de van. csak ahhoz kell , hogy áramoljon a víz.
www.wire-wiz.com/

Greaser 2012.09.18. 15:45:37

@whale: A Whale által belinkelt Kindle bár valóban nagyon olcsó, én mégis a Kindle Paperwhite-ot ajánlom (www.amazon.com/gp/product/B008GEKXUO/ref=fs_cl). Részint azért, mert az olcsónak nincs se billentyűzete se érintőképernyője, ezért nagyon görcsös lehet szöveget beírni pl.: kereséshez, szótárazáshoz, library kreáláshoz. A másik, fontosabb ok, hogy a Paperwhite az új generáció (csak október 1-től kezdik szállítani), és a leírás szerint van két fontos új tulajdonsága: nagyobb a kontraszt, azaz a háttér fehérebb és a betűk feketébbek, ezért a szemet kevésbé fárasztja, valamint van egy olyan trükkös megvilágítás, ami a képernyőbe van építve, de nem a szemedbe világít, hanem a képernyőről tükröződik vissza, ezért az éjszakai olvasáshoz nem kell külső megvilágítás.
Még néhány dolog, amit érdemes tudni:
A linken szereplő olcsóbb, "With special offer" ár csak USA szállítási cím esetén érvényesíthető (de Te is megrendelheted, a billing address lehet magyar), és ahogy azt már többen írták, azt jelenti, hogy a screen-saver-re reklámok jönnek azután, hogy regisztráltál az Amazonnál. Ha ez zavar, akkor nem muszáj regisztrálni. Ha Magyarországra rendeled, akkor rájön még az ÁFA, és nem vagyok biztos, de vám talán nem terheli. (Néhány USA államban is rájön még tax, de az kb: 5-9%).
A 3G mobil telefon kapcsolathoz én azt a reményt fűztem, hogy időjárás előrejelzést tudok vele lekérni, esetleg hébe-hóba az Indexet és az leveleimet elolvasom, vigyázva, hogy ne generáljak túl nagy forgalmat. Itt Magyarországon ez működött is egy olyan készülékre, ami USA-ba került leszállításra, de sajna Görögországban nem tudtam felmenni a netre, holott elvileg ott is kellett volna működnie. Emlékeim szerint a szerződés „apró betűs” részében kb. az van, hogy nem garantálja, hogy a 3G kapcsolat örökké fog működni. Ezek után én megbántam, hogy 3G-st vettem.
Egyébként a „wind map” rémesen nézett ki a monochrome képernyőn. Ehhez kapcsolódik, hogy az ebook-ok szerintem komplementerei a tablet-eknek. Az ebook kizárólag olvasásra használható, kíméli a szemet és tűző napfényben is olvasható. Minden másra (netezés, tengeri navigáció stb.) a tablet való, ami viszont nem alkalmas könyvolvasásra, mert tönkreteszi a szemet az LCD képernyő.
Az új generáció akkumulátora a régi 4 hetével (tényleg addig bírja) szemben elvileg 8 hétig bírja feltöltés nélkül.

Greaser 2012.09.18. 16:44:45

@halaloszto: Abszorpciós (ami lehet gázos is) hűtő sajna nem jó hajóra, mivel az csak vízszintesen működik (egyébként a kompresszoros is csak max. 30° dőlést visel el).
@Tengerész: A következő szezonra nekem is van egy hűtő/szolár és esetleg szélgenerátor projektem. Sajna úgy néz ki, hogy napból elég nehéz összevakarni azt az energiát, ami a hűtő üzemeltetéséhez szükséges. Némi segítséget jelentenek az un. eutectic elvű rendszerek (waeco.com/za/3606_488.php?artOrigID=157&sprID=2 , www.ozefridge.com.au/ , ez utóbbi linken elég jól le van írva az elméletük), de azokkal is csak limitált időt lehet átvészelni.
A szolár panelekkel kapcsolatosan, nem tudom, hogy tudod-e, de nagyon érzékenyek, ha árnyék vetődik rá. Régebben olvastam valahol, hogy egy vékony kötél árnyéka 30%-kal visszavetheti egy panel teljesítményét. A SAIL magazin szeptemberi számában pedig van egy érdekes cikk egy teszt tapasztalatairól, miszerint ha egy panel 32 cellája közül egyetlennek az 50%-át letakarjuk, akkor a panel teljesítménye 35-45%-kal csökken, ha kétharmadát, akkor 65-80%-kal csökken, ha pedig egy cellát teljesen letakarunk, akkor gyakorlatilag nem termel áramot a panel. Amennyire a képekből meg tudom ítélni, amikor a teljes rig meglesz, az érintheti a paneljeidet, nem beszélve arról, ha vitorlázol. Ebből a megfontolásból én egy ilyesmi megoldáson töröm a fejemet: www.solarstik.com/applications/marine , www.youtube.com/watch?v=EuEZeHPu6QU&hd=1 , aminek az is az előnye, hogy beállíthatom a napsugárra merőlegesen, ami nagyban növelheti a teljesítményt. Mivel horror ára van, nyilván csak a lekoppintás jöhet szóba. A gondom az, hogy hogyan lehetne az üvegszál erősítésű műanyag hajóm tatjához biztonságosan rögzíteni.

Mészáros Katalin Mária 2012.09.18. 17:02:11

Ez igen ... remek szellemi élmény olvasni ezt a posztot és a hozzászólásokat!! :))

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 19:30:36

@Mihalik Péter: Ne kotorj! Ismerem. Persze. Úgy működik a dolog, hogy egész héten tölti a solar az akkut (ha csak el nem lopják), a méretéből saccolom olyan 150 Wattosra és aztán hétvégén elmegy vele a tulaj sima vízen ezzel a sebességgel két napot, ha elég akkut bepakolt a hajóba. De ha nem sütött a nap, ha szembeszél van, ha hullámos a víz, szóval megannyi ha. Nem azt mondom, hogy nem kell a napelem. Nekem is van és lehet, hogy még lesz több is. De CSAK erre alapozni nem lehet a mi villamos energiaellátásunkat. Beszéltünk az Auer harisnyás petróleumot elgázosító lámpáról, ami neked van és az enyémet amit még Malaysiából hoztam ellopták a pincéből, nos van ilyen PB gázos kivitelben, alighanem be fogok szerezni egyet (kettőt). A húst nem fogjuk szárítottan használni és a sört se fogom melegen inni az biztos, szóval a hűtő marad.

Advocatus Diaboli 2012.09.18. 20:07:36

@A Tengerész: Csak elszaladt az agyam: egy benzines aggregátort nem lehet PB-gáz üzeműre átalakítani? Nem kell hozzá a "hivatalos" PB-gáz szet, bőven megfelelne egy az illegális időkből itt maradt Lovato is. Vagy ilyet már nem lehet használtan beszerezni?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 20:19:47

@halaloszto: Nem lehet így számolni (160W x 10 óra az 1,6 kWh), de ez azt jelenti, hogy a helyzet a fogyasztás szempontjából még sokkal kedvezőbb. Merthogy a napelemekre a megadott érték csak laborban igaz (ha egyáltalán). Ha merőlegesen süt rá a nap ezerrel. A valóságban a felépítményre van csavarozva, jelentős része gyakran árnyékban van és SOHA nincs merőlegesen a napra ami SOHA nem süt annyira mint amit a gyártó kitalált. Tehát ha mindennek ellenére elviszi a hajót takarékos üzemben, akkor a fogyasztóim és a fogyasztási szokásim nem olyan súlyosak.
Most próbából mértem egyet lakatfogóval a parti tápon úgy, hogy ment a PC, a TV , bekapcsolt a hűtő és még három lámpát meggyújtottam. Miután az egyenáramú fogyasztók folyamatosan az akkutelepre vannak kapcsolva amire parti táp esetén a töltő folyamatosan dolgozik azt veszem, hogy max-ra van töltve az akkutelep, tehát gyakorlatilag nem terheli a töltő a hálózatot, azaz lehet, hogy egy kis pufferhatása van az akkuknak, de ha bekapcsol egy fogyasztó akkor az azonnal terheléskent megjelenik a parti tápon. Nos így mértem 1,1A-t ami ugye 230V-on 250 W és most megy olyan (PC, TV) ami horgonyon nélkülözhető illetve PC eleve nincs mert 230V AC-ről megy. Szóval általában nem fog ekkora terhelés előfordulni. Szerintem a napi 1kWh-t se éri el a normál üzem. Ami azért már elég kedvező.

Semmi nem bizonyítja, hogy az akkuk nem bírnak ki két napot, merthogy meddig bírnak ki még 12V-on tehát névleges feszültségen még egy napot azt nem tudni, lévén kisütött a nap közben és megint felment a feszültség délre 14 V fölé. Szóval én még nem vetnék keresztet az aksijaimra.

A töltőm a szuperintelligens azzal nincs gond, a solarok is szabályzókkal kapcsolódnak az akkukra, itt nincs mit újítani.

A PB gáz használatát a hajón igyekszem minimalizálni, egy folytonégő őrláng ott a fenékben életveszélyes, bár van vísító gázérzékelőm, de más a főzés ami ugye állandó felügyelet mellett működik és más egy a hajófenékben a hűtőláda felé állandóan nyitott gázcsap, szóval ha ma kezdeném a hajóépítést akkor se lenne gázhűtő, mint ahogy ugyanezen szempontok szerint döntöttem el anno a hajó tervezésekor.

A monitorozásban teljesen egyetértek, majd írok róla a blogban mi lesz.

Igaz, az akku nem szereti, ezért kell mindenféleképpen elkerülni a mélykisülést, ami a nagy töltőáramot bevonzza, bár a töltő mondom ezt szabályozza, de a mélykisülés amúgyis ártalmas. Köszönöm szépen, fogyasztásmérőm jelenleg is van, mert ennek alapján fizetem a Vízügynek amit fogyasztok. A havi fogyasztásomat figyeltem csak idáig, de az egyáltalán nem jellemző a hajózás közbenihez, mert ugye napelemről biztos nem fogok inverterrel napokat hegeszteni sikítózni, körfűrészelni meg azt az ezerféle árampusztító tevékenységet űzni ami a kikötői tevékenységemet jellemzi.

Van ilyen generátor RP barátom húzott is egyet a hajója után keresztbe az Atlantin és remekül bevált neki, de a Kisduna nem folyik annyival, de talán még a Nagyduna se, ráadásul óránként lehetne leszedni róla az uszadékszemetet.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 20:43:10

@Greaser: 1. kösz az Ebookkal kapcsolatos leckét, majd írok erről is a blogban.
2.Ha nem sürgős majd ha felrakom a műszereket megpróbálok neked hasznos protokollt készíteni a hűtőmről (áramfelvétel, hányszor mennyi dőre kapcsol be naponta ilyesmi), szerintem a hűtőm optimális hajóra, bár J hiányolja belőle a fagyasztót, de hát álomálom...

Igen tudom, RP Ausztráliában kitartó kísérleteken van túl ezügyben. Elég egy kötélárnyák és elment az áram 80%-a is akár.:(( Ez különösebben a legmodernebb multikristályos izékre igaz amiknek amúgy a legjobb a hatásfokuk.

Hát...igen. Lassan úgy néznek ki a hajók mint egy karácsonyfa, vagy mint egy műhold, azzal a különbséggel, hogy a világűrben nem kell a viharos szél miatt baromi vastag csövekből összerakni az állványt. Figyelted a videón azt az oszlopot? Gondolom igen. Na azt felrakni a hajódra... megértem a problémádat. Az én 3mm vastag deckemre mondjuk felhegeszthető éppen.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 20:45:50

@Advocatus Diaboli: Hüm. Erre eddig nem is gondoltam. Végülis miért ne lehetne? Mondjuk ki kell rakni hozzá a deckre, de végülis megoldható. Van az olvasók közt ezirányú szakember?

devton 2012.09.18. 20:59:30

@A Tengerész: A reduktort fűteni kell mert lefagy. Agregátorok meg inkább léghűtésesek. A gáz egy újabb gond, tárolása, palacból átfejteni, vagy palacból (drága)járatni elvileg lehetne, de nincs akkora árelőnye a benzinnel szemben ,hogy megérje.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.18. 21:17:06

@devton: Jelenleg is van gázüzem a hajón, a sütés-főzés 11,5 kilós gázpalackokról megy. Nem is az ár miatt (bár az se mindegy) lenne jelentősége, hanem mert sokkal könnyebb tárolni, azonos fűtőérték sokkal kisebb helyen elfér.

silvermoon 2012.09.19. 00:16:15

@A Tengerész: Lehet, h mar valaki masnak is eszebe jutott, -nekem van egy sajat keszitesu "generatorom" mivel Te szakcsili vagy Neked biztosan konyebben menne megoldani: volt egy viszintes kihajtasu{nem tudom hany loeros} kis motorom -valoszinu egy,jarda szelezo volt valamikor amivel a fuvet vagjak a jarda melett. 4 utemu. Raszereltem egy fa lapra es azzal hajtottam meg egy mercedesbol kiszedett generatort. Olyan erelyes{ szamokat nem tudok mert muszer nincs rajta,}de drasztikussan tolti az accu-kat. Nagyon csendes,a hajo elso reszeben nem is hallani {gumi labakon all, h el ne masszon}es a kis motor alig fogyaszt valamit. Ill csak anyit ami az eloallitott energiahoz kell. Evek ota hasznalom nagyon meg vagyok vele elegedve. en is butykolok a hajon van is egy 1500 watt-os converterem es csak 2 db bar jo nagy accum van de meglepoen jol birjak. TAlan Te is osze fabrikalhatnal egy ilyen kis vacakot ami nagyon halas dolog. Nem kell a fogepet nyaggatni. A converterem el birja a hutot is. Bar itt a napelemek igen jol mukodnek mert napsutes aztan van. De neha essos idoben nagyon halas vagyok magamnak, h ezt kitalaltam.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.19. 00:25:26

@Matterhorn: Bocs itt a nagy energia és Ebook fejtegetés közben teljesen elsikkadt a vizek dolga. Kicsit úgy éreztem amikor már megírtam a naplóbejegyzést, hogy talán túl határozott voltam vízügyben. De olvasva a kommentedet megnyugodtam, mert te nálam sokkal jobban képben vagy ezügyben. Végtelenül elszomorító ahogy a hatalom eltávolítja a helyéről, vagy prostituálja a szakembereket. Nagy árat fizetett már ezért az ország és még fog is. És ismételten hangsúlyozom, hogy bár előszeretettel szidom a Fidesz kormányt melynek gyakorlatilag nem volt még olyan intézkedése, döntése törvénye mellyel egyetértettem volna, de a vizek ügyében nagyjából MINDEGYIK bűnös.

Köszönöm szépen teljesen meggyógyultam egy nap alatt.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.19. 00:29:36

@halaloszto: Teljesen igazad van. Most, hogy a tanulságokat leszűrendő átfutottam mindent, látom, hogy én vezettelek félre amikor azt írtam, hogy nem bír ki egy napnál többet az akkutelep. Egyelőre ez csak a félelmem volt, nincs még rá bizonyíték, mert kisütött a nap és az akkufesz ismét felment 14V fölé. Szóval nagyon remélem, hogy még nem kellenek új akkuk.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.19. 00:55:00

@silvermoon: Nevess ki, de nekem súlyos előítéleteim vannak az inverterekkel szemben. Az, hogy azért állítsak elő drágán megtermelt 12V DC-ből 230V AC-t (mondjuk nálatok ha jól tudom 127V hálózati feszültség), hogy utána a készülékeim egy jelentős része (laptop, TV, rádió )ismét valami törpefeszültséget csináljon belőle nem tetszik. Ha megnézel, pláne megtapogatsz egy invertert, okádja a hőt. Ezt mind drága pénzen állítod elő. Én inkább mindenütt 12V DC készülékeket használok, erről megy hűtő, szivattyúk, világítások, TV, egyedül a PC 230V AC.Namármost. Az agregátornak ezért nemcsak az akkutöltés és a 12V DC készülékek energiaellátása a funkciója, hanem ha szükséges valami olyan ami csak 230V AC-ről megy (nagy fúrógép, sikító, PC stb), azoké is. Mert ha csak az általad használt autógenerátorral tudnék "villanyt csinálni" akkor muszáj lenne ezekhez invertert használni. Namármosta PC-hez egy jó szinuszos inverter ugyanannyiba kerülne mint egy gyári jó aggregátor. És akkor még ott van az inverter rossz hatásfoka miatti veszteség. Szóval hacsak nem találok egy ingyen motort meg egy generátort, akkor nem spórolás a házi bütykölés, mert ha mindent meg kell venni ugyanannyiba kerül és még melózni is kellett vele.

whale 2012.09.19. 08:05:33

@A Tengerész: A másik jó megoldás lehet a dízel generátor. Ez mondjuk drágább, de nagyobb teljesítményű.

www.masineria.hu/catalog/dizel-motoros-aramfejleszto-33kw-gd413300edc-p-144.html

Grigorij Sandorovics 2012.09.19. 08:06:18

1. A PC-rol mar mondtam. Kell bele vtg egy 12 v-os tap. Ha nem fer bele, lehet melle. Ha ez nem tetszik, vannak vegyes tapok -12 ~100-220.
Kulonben teljesen egyetertek es irtam is, nem jo dolog 12 konvertalni 220-ra - hogy aztan a gep (frfrmejik) megint levigye 12-re. Ennek a hatasfoka ojan 50%
2. Melegen ajanlom a ledes vilagitas telepiteset mindenfele szamitgatas nelkul. A legjobb - venni egy tekercs kozepes erossegut - abbol megoldasz mindent (12 v, harmas szegmentben mukodik).
3. PB gazos vagyok. Mindket kocsim ezzel (is) megy. Nalunk NEM volt soha PB uldozes - sot a szu-ban allami programm is volt. Kulonosebb gond nincs vele, plane neked, Villi ba, a te technikai hozzaalasoddal. Csak azt hiszem - hogy 4 utemre lesz jo. A karburator ele kell hozzakeverni a beszivott levegohoz - lehetoleg - egyenletesen. Na es fontos a jo germetizacio mindenhol - de te ezt jol tudod :))

Mihalik Péter 2012.09.19. 08:46:07

@A Tengerész: Persze, nem is azt mondom, hogy mindent meg kell vonnia az embernek önmagától (szárított, meg konzervált kaják), hanem azt, hogy ott kell spórolni, ahol lehet. Petróleum gázlámpákat jelenleg a Conrad-nál lehet kapni, van 2-3 féle, Mannesmann és Petromax is. Én rendeltem egy Petromaxot, mert állítólag örök élet+1 napig lámpa lesz, igaz jó drága, de masszív, tartós kivitel.A solar-megoldás pedig az ATV horgász műsorában volt, a bimini tetejére rakta fel az ember a panelt és menet közben mérték a felhasznált és a solar által betáplált energia mennyiségét, ami gyakorlatilag megegyezett egymással. Feltételezem, hogy full akksival indították a napot,ami végig derűs volt és szélcsendes....szóval a hajó energia ellátása is csak alku kérdése a pénztárcán kívül.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.19. 09:27:51

@whale: 1. Mondjuk ez a gép nekem óriási, de ha van nagyhoz kell lenni kicsihez is!
2. Diesel nagy, nehéz és drága. Ez baj.

whale 2012.09.19. 09:33:22

@A Tengerész: Azt írtad, hogy kell 2kW. 40-50 kilo alatt nem hiszem, hogy megúszod. Tarts terepszemlét barkácsáruházakban, ott is van pár méret és teljesítmény. Találtam táskaméretűt is, de az valami 500 Watt...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.19. 09:36:06

@Grigorij Sandorovics: 1. PC-ről majd írok a blogban este. Már tegnap akartam írni egy összefoglalót, de annyi idő elment a kommentekre, hogy elaludtam.
2. Ezt a tekercses LED-t nem tudom mi az, nem tudsz egy linket adni róla? Rengetegféle LED-es világítótest van már, szóval hálistennek van választék.
3.Eleve csak négyütemű benzinmotorban gondolkodom. Nem akarok keverékkel vacakolni. És kint lenne az egész a decken, tehát ha netán a legnagyobb elővigyázatosság ellenére szivárgás lépne fel az se okozna direkt robbanásveszélyt.

Grigorij Sandorovics 2012.09.19. 09:49:06

@A Tengerész:
1. www.belmanhetten.ru/upload/medialibrary/9d3/9d3fb0940f858e18da99f4cbf47c6d08.jpg. Sasrga vagy feher - ami szemnek nektek jobb.
2. Na a PB-rol. Magasnyomas a reduktorig van. Odaig csak ketbalkezzel szivaroghat. A reduktor utan (lovato a jobb) csak szivaserovel jon ki, tehat ha mukodik a motor.

halaloszto 2012.09.19. 09:52:04

@A Tengerész:
A napelem termelese is egy sacc volt, persze. Nyilvan nem a nevleges teljesitmenyt adja le, viszont pl nyaron tobb is mint 12 ora a napsutes.

Ha tudod merni a fogyasztasodat, lesz jobb tipped a napi kwh-ra. Ha 1 alatt lesz, (ami eselyesnek tunik), akkor nincs mitol felni. Egyreszt az akkud ha jo allapotu, akkor siman napokat elvisz, masreszt egy olcso icipici 700W honda generator jo lehet neked, es tartaleknak meg ott van a rendes fogep a generatoraval, az is tud vagy 1kW-ot, max ha manias vagy, akkor csinalsz hozza attetelt, hogy alapjaraton is eleg gyorsan forogjon, ha csak az aram a cel.

nem talalok kepet a hondarol, de van a kis kocka alaku honda, amit minden piacon, vasarban, hasonlo helyen lehet latni az arusoknal a sator moge dobva. mindig honda gyartmany, sosem mas. es az bizonyitott, tuti nem hasznalnak, ha nem birna a napi 8-10-12 orat.

@Mihalik Péter:

Hat ez marhajo! Sosem gondoltam volna hogy a conradba kell menni. Van egy ilyen lampa, amit egy ocskapiacon vettem jo regen ajandekba a tesomnak. Es mukodott is, de eltort az egofej. Mar kozel jartam hogy gyartatok hozza sargarezbol. De itt lehet venni siman! Remelem a menet passzol. A tiedben mibol van az ego? A regi klasszikban keramia, es szokasa hogy a menetes nyak letorik.

Vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.19. 09:56:38

@whale: Háát..Pénzkérdés ez is. Nézd csak! www.heron.hu/aramfejleszto/digitalis-aramfejlesztok/2-kva.html
Barkácsárúházban néztem sokat, de ott nem veszek. Sajnos ami nekem kell az nem a barkács minőség. :(

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.19. 09:59:04

@Grigorij Sandorovics: Jééé. Hát ilyen tekercseset még soha nem láttam.

akiga 2012.09.19. 14:08:44

@halaloszto: Honda generátorról csak jókat tudok mondani én is. Mi barlangászni cipelünk egyet, használjuk esőben, fagyban, hóban, sárban van aki 100% párában bent tartja a barlangban, és ezt sok éve tűri. Visszük ide-oda, nem kíméljük, de semmien gondozást eddig nem igényelt. Pedig ez nem a több százezres kategória.

Mihalik Péter 2012.09.19. 15:15:26

@halaloszto: Az én pertó gázlámpámban van egy kerámia gázelosztó, amire fel kell kötözni (vagy drótozni)az úgy nevezett égőharisnyát, ami nem más, mint egy aszbeszt-szerű szövött kis zoknicska. Mikor először az alkohollal felmelegíted a gázcsövet, közben ez a kis szar fehérre ég ki és ezután, ha hozzá ér valami, szétporlad egyszerűen.Ez a kis zoknicska az, ami a nyomás alatt lévő petróleum gőzt egyenletesen szétszórja és gyakorlatilag egy nem sima égés, hanem egy izzás jön létre a határán,olyasmi, mint egy gyufa meggyújtásakor keletkező szúró láng, csak sokkal több és intenzívebb. Fényerő tekintetében 400Wattot tud. A fogyasztása a 800 Ft/kg-os petróleumból szinte elenyésző, nekem kb. 5 éve van meg és többtízszer használtam éjszakákon át alapgőz környékén és félig van a tankja, ami 1 literes.

Mihalik Péter 2012.09.19. 15:26:30

@A Tengerész: Vili! Ha jól tudom a főgépen Neked 80 A-os a generátorod. Ez szerintem alapban kicsi, az enyém 106 LE-s motornál volt 140 Amper/törpe feszkó mellett. Ahogy én hallottam, a géped szépen csendesen ketyeg szinte..mi lenne, ha a főgépre csatlakoztatnál egy 230 V-os generátort, ami töltene is és használati 230 Voltot is adna, ha éppen szükséges, természetesen egy megfelelő be-ki kapcsolható tengelykapcsolós ékszíjas áttétel mellett. Simán meg tudod oldani szerintem és újabb jó kis feladat a gépházban az esős napokra. Nálam válogathatsz ékszíjtárcsákból,ami belefér...Szomszédban van ékszíj bolt, az egyik legjobb a környéken...generátor, meg van bőven. A motor előremenő hűtővizét én pl. becsatlakoztattam a bojler fűtésére és nem hazudok, de negyed óra járatás mellett volt 50 liter 75 fokos vizem, ami 2 zuhanyzásra bőven elég.( Ezt természetesen nem fagyban csináltam, mert akkor minden le van víztelenítve), de ez Nálatok nem így van.

devton 2012.09.19. 17:01:28

@Mihalik Péter: Valahogy így gondolkodom én is, de Tengerész nem akarja járatni a főgépet ha jól emlékszem zajosnak mondta.
Azt a motort lehet terhelni bőven "generátorral" mondjuk kapcsolhatóan akár ha áramfejlesztés a cél, és az idő alatt megtermeltetheti a HMV-t is egyúttal. Az is igaz, hogy nem minden akksi szereti a gyors töltést,egész nap járatni meg felesleges azt a nagy motort. Nincs tökéletes megoldás egyenlőre, akár a villanyautózásban.

silvermoon 2012.09.19. 19:47:50

@A Tengerész: Na ez mar szent igaz. Bocsi kiesett a fejembol, h otthon nem 120 volt van. 12-bol meg 220-230-at valoban nem erdemes csinalni. HA elszanod magad egy generator vasarlasra veletlenul se vegyel valami csajna gagyit. En mar megszivtam vele.Igaz az csak egy ezer wattos kis 2 utemu vacak volt 99 dollarert de anyit is ert. Kb 10-12 eve vettem egy honda generatort 2000 wattos a hazban kell mert itt a hurican zonaban az elso, h el megy a villany.Neha 20-40 oran at is megy es szuper csendes. A hazban nem is hallani de "mindent visz". Soha meg csak gyertyat sem csereltem benne NA olajat igen. Szoval a markas dolgot erdemes csak venni. Sajnos manapsag mar omleszve van a vilag a kinai szemettel.

silvermoon 2012.09.19. 20:02:55

@Grigorij Sandorovics: Nem veletlenul Te irtal arrol az orosz emberrol aki a balkonon epitett hajojaval kerultemeg a foldet? Nagyon szeretnek tobbet megtudni Rola. Nekem O a peldakepem. Fanatizmusbol Kitunore vizsgazott.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.19. 20:23:30

@silvermoon: Nem ő volt emlékeim szerint, hanem a "táncos" (sanyi 64 őt is régen hallottuk). Valóban egy panelház erkélyén, egészen pontosan elé felfüggesztve építette. Sajnos már meghalt szegény.

Grigorij Sandorovics 2012.09.19. 20:24:05

@silvermoon:
Nem en, de tudom kirol van szo. Ki is raboltak szegenyt a kallozok - de mivel gyakorlatilag semmije se volt, nem oltek meg. Ha jol emlekszem - elkototte a hajojat es eliszkolt...
Ha megtalalom - dobok linket.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.19. 20:40:40

@Mihalik Péter: 1. Az azbesztszövet hálót a lámpában úgy hívják, hogy Auer harisnya. 2.Többféle megoldás is felmerült mindjárt írok róla a naplóban. 3. Tudok a hűtővízzel fürdővizet melegíteni, van erre egy hőcserélő a gépházban.

csaba03 2012.09.19. 22:16:26

@Jonathan: Elolvastam, nem is az origo cikket, hanem a vitaanyagot. Hát, mint egykori közlekedésmérnök, csak annyit mondanék: siralmas. Néha tényleg kiváncsi lennék azokra az emberekre, akik ezeket a dolgokat írogatják, kik ők, és honnan szedik ezt a végtelen sok tudást, amit így a világba árasztanak. Ez az anyag felháborítóan dilettáns munka, de már nem is tud bosszantani, mindenhol ez van...

halaloszto 2012.09.19. 22:33:34

@Mihalik Péter: tiszta sor, ilyen az enyem is, meg pont olyan kinezetu, mint a conrad katalogusban. a mukodesi elvet is ismerem, meg a brutal fenyerot :-)

a kis keramia gomba, amire a harisnyat kell felkotni, arrol van letorve a menetes resz. rendeltem is a conradban egyet, 4500 penz. nem irtak mibol van, de kulon irtak hogy errol nem fog letorni a menet, mint ahogy szokott.

Vajk

halaloszto 2012.09.19. 22:36:53

@Mihalik Péter: ugy tunik, menetben eleg a generator. viszont ha all, akkor alapjaraton keveset tolt egy auto generator, mert nem alapjaratra van meretezve. hiaba 80 vagy 100 amperes, alapjaraton jo ha 10-20 ampert tud. en azt javasolnam, hogy akar egy masig generatorral, akar a meglevovel, legyen egy olyan uzemmod, aminel egy gyorsito attetel tekeri a generatort. igy lehetne alapjaraton kivenni belole pl a 80A-t, ami kb 1kW, pont jo is lenne egy ora alatt megtermelni a napi szuksegletet. a moci persze megenne szuk egy liter gazolajat, jo draga aram ez.

Vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.19. 23:54:29

@halaloszto: Ezt a problémát úgy oldottam meg, hogy a tengelygenerátort egy a motor tengelyén lévő nagyon nagy átmérőjű ékszíjtárcsa hajtja meg. Így már a motor alapjáratán is tölt a generátor, viszont túltölteni nem tud, mert magas fordulatszámon telítésbe megy a vasmag, szóval saját magát leszabályozza, nem beszélve a generátorba amúgyis beépített feszültségszabályzóról. Amúgy nem bánom ha nem tölt 80 amperrel egy 350 Ah-s telepet, mert a túl gyors töltés se tesz jót az akkuknak.

Mihalik Péter 2012.09.20. 09:09:20

@halaloszto: Én úgy tudom, hogy a dinamo töltése függ a fordulatszámtól, a generátor az már 800-as fordulaton tölt szépen...mindegy, nem is ez a lényeg,hanem az, hogy ha már van egy diesel erőforrás és van szabad kapacitása, azt kell kihasználni és nem venni egy méregdrágát ami zajos, büdös és még helyigénye is van.@A Tengerész: Ha a beszerelendő 230 V-os generátor és a töltendő akku közé beépítesz egy akkutöltőt, ami tud csepegtető töltést is, a probléma meg van oldva, nem lesz túltöltés. Szerintem van ilyen szerkezet a Conrad-nál, de ha ott nincsen, van a Victronnak akkufigyelő műszere.

silvermoon 2012.09.20. 14:51:49

@Grigorij Sandorovics: Koszi ! Szeretnek minnel tobbet megtudni Rola es az utjarol.
süti beállítások módosítása