Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Péntek.

2011.12.16. 23:40 :: A Tengerész

 Ma délelőtt meglátogatott "Sz F" és meggyőzött arról, hogy érdemes levizsgáznom rövidhullámú rádióamatörnek. Már a Fa Nándi-Gál Józsi páros is rádiózott ezen a módon, de Rotorman, vagy Méder Áron is így érintkeztek az itthoniakkal. Elbeszélgettük a délelőttöt. Aztán kimentem az OBI-ba szerszámért és délután folytattam a piszmogást a dinghi fenekével. A svertnyílásba csináltam hungarocellből egy dugót (amit persze jól leszigeteltem Folpack fóliával, mert ezt az anyagot szinte minden oldja, meg se próbáltam ellenáll e az epoxigyantának). A nyílást körbelamináltam 200-as szövettel és hogy jól rásimuljon arra a részre ahol a fenéklemez ki van vágva beleszorítottam a dugót. Így semmi szín alatt nem lesz műanyag bevonat nélküli fa rész a svertszekrény-fenék illesztésnél, nem tud innen semmiféle romlás elindulni soha. Sose felejtem el, hogy annakidején minden fa kalóz innen kezdett el rohadni.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr573469921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.12.17. 19:24:19

Érdekes ez az RH rádiózás! Én is gondolkodtam rajta, de az én hajómon nagyon valószinű, hogy nem lesz! 2 okból: kis hajóm lesz, és egy jó adó SOKAT fogyaszt!!! Azért annyi akkum nem lesz...:( A 2., hogy ha valamiért kimarad a napi adás akkora idegesség lesz az itthoniakon, hogy ez a stressz nem éri meg! (lásd, amikor Méder Áronnak néha gyenge akku miatt kimaradt az adás: napokig frászban volt az egész ismerősi kör!)
Inkább majd a kikötőkben WIFI-zek...:)

horgonylánc 2011.12.18. 10:01:21

@sanyi65: Kedves sanyi65! Megnéztem a hajóépítő oldaladat! Nagy tisztelője vagyok mindazoknak, akik

megvalósítják az álmaikat és ilyen szépségeket tudnak alkotni két (vagy másfél) kezükkel! De

de nem ezért ragadtam tollat, azaz klaviatúrát. Az RH rádiózást, az RH rádió létjogosultságát

a hajón kell megvédenem! A hozzászólásod több pontatlanságot tartalmaz. Kezded, hogy a "jó

adó sokat fogyaszt" A mai berendezések NEM fogyasztanak sokat! Persze a sok-kevés az relatív.

Mennyi is az annyi? Egy erre a célra használatos és jól bevált készülék tipikusan 100w. Ez

úgy értendő, hogy amíg nyomod az adáskapcsoló gombot, tehát adsz, addig valóban 100w, viszont

egy összeköttetés alatt fele idő se. De a készülékek jelentős részén van 50, 20, vagy mégy

kisebb adóteljesítmény fokozat, sőt, nem kötelező a max meghajtani a végfokozatot. Ezek a

berendezések 13.8 volt tápfeszről működnek, tehát közvetlen az akkumulátorra köthetők, így

veszteség nélkül üzemeltethetőek. Másik téma, a megbízhatóság!Áronért nem néhány napig

izgultak, hanem néhány hétig és a GMDSS rendszerben keresték! Azért, mert a hajója,

felszerelése, útja, nem a jó tengerész gondosságával lett, elő és felkészítve. Egy igen kis

költségvetésű, nadon ócó' halálfutam volt! Egy darab használt teherautó akkumulátorra volt

bízva a teljes kommunikáció! A rendszer ellenőrizetlen volt, nem tartalmazott sem tartalékot,

sem kerülő útvonalat! Mindemellett emelem kalapom Áron előtt is, mert megvalósította saját

álmát s kitartott mindvégig. Klassz Srác! (ne feledkezzünk meg a papájáról sem, akinek

oroszlánszerepe volt a projektben, volt szerencsém az ő kezét is megszorítani) Arra

biztatlak, hogy ha elhagyod a partot, legyen veled RH rádió is, amely legyen része egy

rendszernek, mely biztonsági és tartalék elemeket is tartalmaz!
Hát, rövid nem lett, pedig még csak szinte bele se kezdtem!
Jó szelet!

Műszaki 2011.12.18. 11:04:26

:-)
14 éves koromban (12 évvel ezelőtt) vizsgáztam le RH-A fokozatú rádióamatőrnek. Ha jól emlékszem ez 20W teljesítményű adó működtetésére ad jogosultságot. Aztán azóta sem forgalmaztam, mivel az MHSZ megszűnt saját adót meg nem volt hova telepíteni.
Arra emlékszem, hogy a vizsga (akkor nekünk gyerekeknek) nem volt egyszerű. Volt Morze vétel-adás, aztán műszaki és forgalmazási ismeretek. Morzéban jók voltunk (egy osztálytársammal együtt vizsgáztam), mert már évekkel előbb elkezdtük a felkészülést és már egy-egy megyei és országos verseny állt mögöttünk, de a műszaki meg a forgalmi ismeretek megizzasztottak. Persze angolt akkor még nem tanultunk így nehezen ment a fejembe a forgalmazások közben használt sok rövidítés. S bevallom az országos területi hívójel kódokat sem bírtam tartósan megjegyezni. A miénk HA0KLL volt, ezt legalább tudom.

Tengerész. Ha belevágsz akkor majd tájékoztass erről is minket, kíváncsi vagyok ma hogy néz ki egy felkészülés.

horgonylánc 2011.12.18. 12:30:46

@Műszaki: Ma teljesen másként!!! Az általad említett fokozatok már nincsenek, morzéból nem kötelező vizsgázni, sőt 12 évvel ezelőtt sem volt kötelező a vizsga morzéból ezt hívták akkor URH vizsgának, de már ez is a múlté. Azóta a körzetszámok is megszűntek, mint megyét jelölő információ. Tehát az akkori 0-ás körzetben lakó amatőr ma már kérheti bármelyik számot!! A vizsga most is vizsga, 75-80 százalékot kell teljesíteni témakörönként, de úgy van megalkotva, hogy a hentes és a balerina is átmenjen. Persze ehhez sokat kell tanulnia egy táncosnak. Te a Valamikori RH-A vizsgád most novisz fokozatnak felel meg, morzehasználat engedélyezésével. Kérhetnél egy adóengedélyt, melyet kétévente kellene újítanod, de újabban ingyenesen. A régi gyakorlattal ellenben ma már a hívójeledet magad választhatod meg a szabály keretei között.
Próbáld ki, ma is élvezetes időtöltés a rádiózás, olykor kifejetetten hasznos!

Műszaki 2011.12.18. 13:45:45

@horgonylánc:
Bocsánat, kicsit elszámoltam magam, nem 12 éve hanem 22 éve volt az a 14 év :-) Szóval akkor még kötelező volt a morze vizsga. URH-ra meg külön kellett vizsgázni.
Különben a vizsga oklevelem nem tudom hol van, s azt sem tudom érvényes -e még.
Őszintén szólva akkor gyerekként még nem értettem mire jó ez nekem, de mivel az elektronika érdekelt és a rádió iránymérés azt pedig az MHSZ Rádiós klubjában lehetett művelni. Ott meg azt mondták hogy tanuljunk morzét és vizsgázzunk le. Aztán odaengedtek a rádióhoz és tényleg élmény volt az első, azt hiszem orosz amatőrrel "beszélgetni". Akkor ez fogott meg benne, hogy határokon túl lehet kommunikálni mindenféle emberekkel. Aztán nem volt lehetőségem tovább művelni, ma meg már itt az internet, ami ezt a beszélgetés funkciót ellátja.
Szóval pillanatnyilag már nincs meg bennem az a késztetés, hogy újra rádiózzak, de lehet ha egyszer egy kicsit nyugodtabb mederbe terelődik az életem akkor ez is előkerül.
Azért gondolom ez ma sem olcsó mulatság, adó, antenna stb.

Persze izgalmas dolog ez, pl. a mi egyik idősebb klubtársunknak volt egy QSL lapja János Károly spanyol királytól.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.12.18. 15:39:24

@horgonylánc: Nagyon köszönöm a részletes felvilágositást! Igy azért már tényleg kicsit más a "kisleány fekvése"...:) Amúgy úgy tudom, a III.osztályú Tengeri Kapitányi papirom valami Rádió-licenszet is tartalmaz (talán VHF-re), de majd otthon utána kell néznem! Az RH vizsgára viszont akkor lehet, hogy el kezdek gyúrni! (Amúgy táncos vagyok...:) Nem éppen balerin, hanem versenytánc-tanár, de szerencsére a műszaki ismeretek se teljesen kinaiak...:) )
Még egyszer köszi! És lehet, hogy még majd zargatlak pár kérdéssel!:))

horgonylánc 2011.12.19. 07:12:45

@Műszaki: A vizsgád érvényessége tőled függ. Minél tovább élsz, annál tovább érvényes! Ha a rádióamatőrségnek csak az volna a lényege hogy másokkal beszélgess, akkor lealacsonyodhatna a netes chatelés szintjére. Ennél ez sokkal színesebb, széleskörűbb! Gondolok itt a diplomákra, amik megszerzéséhez célirányos feladatokat kell végrehajtani, célirányosan kell összeköttetéseket létesíteni. pl az összes USA állammal, összes Szovjet tagköztársasággal. (ezt is koppintották) Budapest award megszerzéséhez budapesti kerületek lakóival kell felvenni a és igazolni kapcsolatot. Hogy a Magyaroknál maradjunk, létezik Dunakanyar diploma. Balaton diploma és Magyar várak diploma........ Más feladat, hogy szigetekkel kell összeköttetést létesíteni. Nemrégiben volt egy csapat, ami a rockallról dolgozott néhány órát, az egész világ őket hívta, Ez egy kb 20 méter magas, 15x20 méter alapterületű sziklakiemelkedés az Atlanti-óceán északi részén. Van olyan kit atoll a Csendes-óceánon, ami csak apály idején bukkan ki a vízből és alig fér el rajta egy aprócska asztal, két székkel, na és két amatőrrel. Katasztrófák idején is egyre inkább csak az amarőr hírközlés marad talpon!! Földrengés és cunami idején amatőkök tartották a kapcsolatot a külvilággal, a mentést koordináló, végző hivatásos egységekkel. Az ő rendszerük is meghalt. (annak idején egy Magyar amatőr alól is kimosta az ár az egész szállodát az érkezése napján) A Jugoszláv konfliktus idején is ott voltak az amatőrök, nagy meglepetést okozva a fafejű amerikaki szupercsapatoknak, de említhetem a Román forradalmat és a legutóbbi Budapesti szirénapróbát. És ha már beszélgetés. János Károly király nemcsak lelkes amatőr, de kiváló vitorlázó is. Demás királyokkal, szultánokkal politikusokkal, művészekkel is beszélgetni lehet, lehetett. Hussein Jordán király Thaiföldi király, Ománi szultán,Cliff Richard, Marlon Brandó Barry Gold Water (szenátor) Radzsiv Gandhi. Végére egy Magyart is. Horvát Lajos rádióbemondó.
Az oldal kevés, hogy ecseteljem a net és amatőr rádiózás közötti különbséget. Néhány szót még egyéb amatőr lehetőségekről. Összeköttetés létesítése rádióamatőr műholdakon keresztül. A holdat, mint tükröződő felölet használatával. Meteor rajokat, aurórát (északi-sarkfény) használva ........

horgonylánc 2011.12.19. 07:26:10

@sanyi65: Az említett rádiós papírod' már nem használatos. Illetve a licenced igen, de a rendszer nem használatos. GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System)váltja, váltotta fel, amihez ennek megfelelő vizsgát kell tegyél ROC vagy GOC fokozatban. Már a Horvátok erre mennek. Ez a vizsga nehezebb (kinek mi a nehéz) mint a rádióamatőr vizsga. Ha segítség kell, keress meg, most pont aktualitása van. Neked meg, mint táncosnak, jó esélyeid vannak. :)

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.12.19. 19:55:07

@horgonylánc: Érdekelne a dolog! Ha lehet, írj "privátban" a vekony(pont)sanyi(kukac)gmail(pont)com cimre, hogy ne terheljük le Tengerész blogját! Köszönöm!!
süti beállítások módosítása