Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Kedd.

2011.10.04. 19:31 :: A Tengerész

  Hogyaza...! A blog. hu új admin felületet talált ki, megpróbáltam nem tudom elmenteni amit írtam. Még szerencse, hogy éltem a gyanúval és egy mondat után megpróbáltam menteni és visszanézni, eredmény semmi.Egyelőre amíg nem teszik kikerülhetetlenné maradok a réginél. De utálom ezt az örökös szoftveres támadást!

Na ígéretemmel ellentétben mégis van ma blog, meglepően jó itt Ráckevén a mobil kapcsolat. Reggel épp reggelizünk, amikor telefonon hív Kenedi Andris régi Vízügyes vitorlázó klubtársam és azt mondja menjek a portára, mert hozott nekem egy hajókürtöt, de nem ér rá bejönni vele a hajóra, mert megy melózni. Na mondom befejezném a reggelit, de hagyja a portásnál. Kiszaladtam érte még indulás előtt  és ott volt egy remek trombita olyan a hangja mint a Quien Marynek. Pontban nyolckor "J" eltaszította a hajót a pontontól és elindultunk. A hajó kissé úgy néz ki mint amikor a vándorcirkusz összepakol.

 Autógumi pufferok elől, 

gumicsónak és bogrács hátul.

Szívesen mondanám, hogy teljesen problémamentes volt az út, de ez csak majdnem igaz. Szépen ballagunk 6-8 km/óra sebességgel, ez olyan 1300- as fordult környékén áll elő, amikor mondom lebukom a gépházba, mert bár minden műszer rendben lévő értékeket mutat (olajnyomás 4 bar, olajhőmérséklet 90-100 fok, hűtővíz 90 fok, akkuk töltődnek a generátorokról), de azért a gazda szeme hizlalja a motort nézzünk csak körül! Nos még régebben raktam egy kis, a Dunából kihalászott műanyag vödröcskét a diesel adagoló alá, mert akkoriban mindig csorgott, csepegett valami gázolaj ezen a környéken, ne menjen már a bilgébe! De milyen jó, hogy odadrótoztam. Most is lett benne egy bő deci gázolaj. Leálltunk horgonyra (csak úgy legényesen, semmi gépesítés, egy kis nyolckilós Danforth kötélen kézzel dobva, majd felhúzva, ebben a vaj időben bőven elég volt) és alávonultam a bányába felderíteni az okot. Némi törölgetés után megtalálni véltem a hibát, két csőbilincset meghúztam, a kézi légtelenítő pumpát jobban becsavartam, pikszist kiürítettük és már mentünk is tovább. Fokozott ellenőrzés során a hiba nem jött elő többet. Amikor már néhány órája haladtunk, kipróbáltam hogy állunk a sebességgel. GPS-szel mértem, amivel csak az volt a baj, hogy ez az autóra kitalált navigátor mindössze két számjegyet jelez ki, tehát 9,9 km/órát még mutat, de 10,1-et már nem, tehát 10 felett csak egészeket mutat. 10-ig szépen nőtt a sebesség a gázadással arányosan, de innen az egészek csak elég nagy fordulatszámnövelés után voltak hajlandók megjönni. 13km/óra már "üveghangon" jött csak meg, fel is forrt a hűtővíz (ezt a tágulási edényben hirtelen megemelkedő folyadékszint és az etilénglikol illat jelezte), gyorsan direktbe kapcsolva a pótszivattyút azonnal viszakotródott a mutató 90 alá, miközben persze azonnal csökkentettem a fordulatszámot. Szóval nem megy az én hajóm 12km/óránál többel. Ez olyan 6,5 tmf/óra. De persze nem siettünk, mentünk az érzésre gazdaságos fordulatszámmal úgy 7km/órával és azzal együtt, hogy Majosházánál megálltunk ismét horgonyra, ezúttal nyugodtan megebédelni, már du. 3 előtt megérkeztünk Ráckevére és egy, ha nem is elegáns, de baj nélküli és ahhoz képest hogy nem túl sok gépi manőver áll mögöttem, jónak ítélhető módon szerencsésen kikötöttünk régi ösmerősünk a Viza ex-csapatszállító oldalára. Ezután pezsgőztünk és fogadtuk a telefonos gratulációkat. Néhány kép az útról: 
 
 
 
Bahaladás a Gubacsi híd alá, melynek túloldalán a Kisember integet és az autójából Amapola szól a Mantovani együttes előadásában. Az a kis izé ott a tábla tövében ő, "J" nem hajlandó a gépen a zoomot használni, mert azt mondja, hogy nem látja szemüveg nélkül, hogy mit is csinál, szemüveg meg sosincs kéznél olyan ami jó lenne. Bár szerintem inkább az a baja vele, hogy túl sok a gépen a gomb. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A "Szamos" ami korábban itt rohadt nem messze tőlünk a Kvassay híd tövében, most itt enyészik tovább.
 
 
 
 
 Na ezért nem lehet vitorlázni errefelé 5m-nél magasabb árboccal! Mindig jön egy híd!
 
 
Az '58-as térképemen mindenfelé horgásztanyák látszanak a parton, nos azóta kicsit kinőtték magukat a házak,
 
bár most is látni nádviskót,
 
meg egyéb horgász menedékhelyeket .
 
Azt hiszem elég jól eltaláltam a hajótestet. Ilyen a farhullám és ilyen az orrhullám. Szóval gyakorlatilag nincsenek. Amikor terveztem a hajót azért, hogy valamennyire tűrhetően kreuzoljon a hajó, de ne legyen nagy a merülése egy "long keel"-es hajót találtam ki. Ennek viszont megvan az a hátránya, hogy nehezen fordul, ezt egy túlméretezett balanszkormánnyal ellensúlyoztam, de persze nem voltam egészen nyugodt az eredményre nézvést. Nos úgy tűnik sikerült megoldani a dolgot, mert a hajó rendkívül jól fordul a méreteihez képest, viszont egyenes menetben kíválóan tartja az irányt. A végefelé annyira elpofátlankodtam, hogy otthagytam a kormányt és hosszú percekig a hajó orrában beszélgettünk élvezve a táj szépségét és a végtelen nyugalmat, miközben a hajó olyan farvizet húzott maga után mintha robot kormányozna.
 

 Amikor mondtam "J"-nek, hogy kormányozzon nem igazán akart kötélnek állni, 

pedig csinálta már és nagyon ügyes volt, de mindennel úgy van, hogy amoikor én csinálom intenzív kritikát nyilvánít, de amikor mondom, hogy csinálja ő, akkor villámgyorsan visszavonulót fúj. Na de nem úgy van az, ráparancsoltam és annyira belejött a kormányzásba, hogy csak ebédkor volt hajlandó abbahagyni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volt másik integető is, egyszercsak Sün 77 állt a parton Szigethalom egykori  hajóállomáson (valaha menetrend szerint közlekedő kishajójárat volt errefelé), megközelítettük annyira, hogy a mellette működő optimista horgász összes cájgját sikerült felszedni a fenékről, nem tudom mit gondolt egy ekkora hajó merüléséről ( és akkor Amapola  1,10-es merülése még csak nem is nagy), de bent hagyott mindent a lében, pedig látta, hogy arra közelítünk.

 

 

 

 

 

 

A találkozásnak a túlpartról szemtanúja volt Szőke Felicián a "Nagyhajók a Kisdunán" blog szerzője és meg is örökített bennünket ahogy üdvözöljük egymást.  

 

 

 

 

 

 

 

A taksonyi hídról is megörökített minket, pedig mi nem is vagyunk "Nagyhajó a Kisdunán".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

És a nap fénypontja,

 megérkezve és kikötve a Vizára. Szemben előttünk a ráckevei híd. Ez is Felicián fotója.

Persze még egy csomó fotót csináltunk madarakról, vad- és szelíd evezősökről, de leragad a szemem, nincs már lelkierőm blogot szerkeszteni, jóccakát mindenkinek és mégegyszer köszönöm a sok Emailt, blogbejegyzést, telefont. Elnézést, hogy csak így és nem személyesen válaszolok  mindenkinek külön külön, de túl sok lenne, mert hálistennek rengetegen vagytok.

 

 

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr553278494

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grigorij Sandorovics 2011.10.05. 08:11:04

Eloszor is szivbol gratulalik! Ez nagy merfoldko az egesz projektben, de az eletedetekben is!
Egy jarohajo kicsit kulonbozik meg egy prima allohajotol is…

Nehany gondolatom a sebessegrol. Mivel picit azert motorcsonakoztam valaha.
Szerintem nem kell probalkozni szaguldo joszagot nevelni, de! Kene utananezni, valahogy megbecsulni (szamitani) az elvi toloerot, amit a csavarod tud adni optimalis jaraton (a motornak). Ha a csavar tudna adni nagyobbat, nagyobb fordulaton, akkor reduktor (tan sebvalto segitene) ami nem jo dolog. Ha ez a csavar nem tud, akkor mas csavar kell (atmero, leptek, geometria stb.). Mert ugy nezem, hogy a motor teljesitmenyebol nem valami sokat hasznalsz fel. Itt tenyleg az a baj, hogy ezt csak megbecsulni lehet, a motor hangjan, melegedesen. Az hogy nagyobb fordulaton melegszik, a hutes problemaja, na meg a dizele, a dozel nem forgatos, foleg a regebiek. Ugy gondolom, az optimalis valahol 1000 es 2000 kozott van.
A toloerot meg lehet probalni merni, na nem valami pontosan – de nagysagrendet kapsz. Fiksz hajonal a csavar moge lapot teszel es kitatlalsz ra eromerot. Pl. a rugosujmero is megteszi, megfelelo attetel es utanszamitassal.
Mindezt erdemes lenne nem is a sebessegert megcsinalni, mint inkabb a fogyasztas optimizalasara (na inkabb csokkentesere.)
Bocs, ha tulokoskodtam a dolgot, magamon erzem mijen orommamorban vagytok most! Szivi gratula!

Grigorij Sandorovics 2011.10.05. 08:23:06

Bocss. Hozzafuznem!
Prima hajotestet krealtal! Csak ugy suhan a vizen, mintha nem kiszoritos lenne...
A vizvonali megbecsult, elvileg folfestett csikod pedig ojan pontos, hogy szerintem teged valahova a vizugybe professzornak kene valasztani! (ha valami maradt nalatok ebbol)

Sün77 2011.10.05. 09:34:04

Szia Tengerész!

Még egy kicsit barkácsolok, felvillanymotorozom a kenumat és indulok Ráckevére. Visszafele már biztosan nem lesz kedvem evezni. Jól jön majd a géperő.

Sün

Grigorij Sandorovics 2011.10.05. 09:56:54

Most gondoltam bele. Allandoan eszembe jut porlasztos peldad - mindent egyszerusiteni kell!
Nem kell merolap. A toloerot a fikszelo kotelen lehet lemerni. Egy baki, akkor egy kotel kell (lehet biztositani laza vegekkel).

abraxas 2011.10.05. 10:07:26

Szép képek egy nagy napról :o)

whale 2011.10.05. 11:48:49

Gyönyörűen úszik, gyönyörűen!!! Semmi hullámverés, semmi víztúrás, elképesztő!!!
Ami a géperőt illeti, pont a St. John belvízi kalandjait olvasva, mire számítasz erős sodrásban? Nagytömegű test (14 tonna) manőverezéséhez nem lesz kevés az erő? Nem is a végsebesség a lényeg, inkább a manőverképesség nagyforgalmú erős sodrású szakaszokon...

harpi4 2011.10.05. 12:15:34

Gratulálok nektek az első utatok sikeréhez, mert annak tartom. Remélem továbbra is így haladtok. Nagyon jók a képek.

devton 2011.10.05. 12:47:26

Gratulálok nektek ! Az élménybeszámolót nagyon vártam és nem kellett csalódnom.

devton 2011.10.05. 12:55:59

@Grigorij Sandorovics: Szívó mercedes motorja van, annak a motornak a 2000-2500 tartomány az ideális , ahhoz kellene "belőni" a csigát, szvsz.

Opaky 2011.10.05. 20:41:26

Helló Tengerész!

Ismét gratulálok a lajstromszámhoz és a sikeres próbaúthoz!

Félve teszem fel a kérdést, mint néhány előttem szóló: elegendő lesz-e a tolóerő tengeren a ciklikus vízmozgások idején, netán erős szél elleni manőverezéskor?!

halaloszto 2011.10.05. 21:17:14

nemtudom mennyire laikus hozzallas:

kotelen vontatva valami erosebb hajoval, a kotelbe egy komolyabb horgaszmerleget teve meg lehetne tudni az adott sebesseghez szukseges erot?

az erobol es a sebessegbol kiszamolhato a szukseges teljesitmeny. a csigara meg csak van katalogusadat hogy mekkora a hatasfoka.

igy meg lehetne tudni hogy a tuti csigaval mennyi lehetne a sebesseg, ahhoz kepest hol tartunk, van-e ertelme kuzdeni.

vajk
süti beállítások módosítása