Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2011.08.14. 22:16 :: A Tengerész

 "E" még nálam is sportosabb, annyira felizgattam a búvárfelszerelésemmel, hogy ma délelőtt lemerült vele csak úgy fürdőgatyában és spaklival levakarta a hajócsavaromról a vízkövet. Nem tudom  miért lesz vízköves minden hajócsavar. "E" kapott búvárkiképzést sok évvel ezelőtt a honvédségnél, meg javított készülékeket a hőskorban, bár merülni sose merült igazán. Szóval ma délelőtt megint búvárkodás volt a program. Én is beöltöztem, hogy elgyönyörködjek a tükörsíma hajócsavarban, bár a szemüveg a maszkban még nem jött össze. További tapasztalatokra tettem szert. Persze ha elmennék egy tanfolyamra biztos megtanítanák amire így magamtól kell, hogy rájöjjek, de hát a személyes tapasztalat mindennél többet ér, azt az ember soha az életben nem felejti el. Tehát úgy tűnik ebben az átlátszatlan vízben egyszerűen nem lehet lámpa nélkül boldogulni. Szóval nem csak a szemüvegtelenség ami akadályoz. Merthogy "E" se sokat látott, pedig ő nem hord pápaszemet. Aztán. Kísérleteztem az ólmokkal. Semmi másra nem ügyeltem, csak a lebegésre, uszonyt se vettem fel. Nos csak teljesen kifújt tüdővel süllyedek le a fenékre, amint beszívom a levegőt, már emelkedek is. Tehát nemcsak ezt az ólomcső tekercset kell formába öntenem, hanem még egy jó kilót rá kell tenni, hogy ne igényeljen erőfeszítést munka közben a lent maradás.

A búvárkodást megelőzte egy reggeli "kellemes" program. Tegnap este "J" rezignáltan közölte, hogy "már megint nem folyik le a mosogatóból a víz". Na ma reggel, miután eredményetlenül próbálkoztam a gumicsónakpumpával, bevetettem a "nehéztüzérséget". A headben lévő tisztítónyíláson keresztül benyomtam a csőbe a duguláselhárító spirált (ugye teljesen természetes, hogy minden hajón van ilyen), az eredmény azonnal megmutatkozott, iszonyatosan bűzölgő zsírcsombékokkal és egyéb nyálkás, valamint megkövesedett koszokkal dús szennyvíz árasztotta el a head padlóját, innentől kezdve csak a hosszan tartó takarítás volt hátra a dugulás megszűnt. A legkellemetlenebb, hogy a zsírcsomók nem kiszivattyúzhatók a bilgében lévő graywater rekeszből, mert a maradék víz tetején úsznak akkor is, amikor a búvárszivattyú már csak szörcsög, mert levegőt szív. Csak úgy tudtam megszabadulni az illatozó mocsoktól, hogy beengedtem a Dunavizet a rekeszbe és a tetejéről lemeregettem az uszadékot egy szűrőkanálra terített csipkefüggöny darabbal. Ezt többször megismételve (a bilgébe fejjel lefelé lógva) a végén "ivóvíz tisztaságú" szennyvíz volt már csak a tankban. Hja a jachtosok élete csupa öröm és henye élvezetek tömkelege.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr323153638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalik Péter 2011.08.15. 10:12:19

Szia Vili Bá! Ami a hajócsavar elvízkövesedését illeti, szerintem csak akkor lehet ez a jelenség, ha kavitál valami okból a hajócsavar... bár ezt a Te hajódnál el sem tudom képzelni, mivel mélyen van. A fordulat, meg kevés ahhoz, hogy a mélyben is kialakulhasson a jelenség...pontos oknak utána kéne nézni.. az enyém enyhén algás volt egy hónapja, mivel merültem egyet én is és leszedtem egy felcsavarodott etető bólya kötelét. Persze horgászzsinór is volt rajta rendesen. A szennyvízrendszer elzsírosodása ellen én hideg zsíroldó és forróvíz keverékét használom, persze úgy, hogy a kifolyót lezárom és a puffertankból szivattyúzom vödörbe a szennyvizet. Kb 20 perces várakozás után szép eredményeket lehet elérni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.15. 21:49:52

@Mihalik Péter: A helyzet még ennél is rejtélyesebb, gyakorlatilag alig mentünk pár kilométert a hajóval, tehát áltó helyében kellett volna kavitálnia...
A zsíroldó jó megoldás...lenne, ha eszembe jutna venni amikor éppen a boltban járok. Az is lehet a dologban, hogy környezetszennyezőnek gondolom az erős lúgot és azért hanyagolom.

pernahajder Campbell 2011.08.15. 21:54:28

@Mihalik Péter: Ööö, bocsi, de nem kevered a dolgokat kicsit? Nekem úgy jön le, mintha azt hinnéd, a kavitáció levegő leszívása a felszínről. Bocs, ha félreértelek.

egeresz 2011.08.16. 07:59:07

tipem szerint cinkanód - dunavíz - vas hajócsavar alkotta galvánelem csaphatjaa ki a vízkövet. Függhet a víz összetevőitől.

Mihalik Péter 2011.08.16. 10:20:09

@pernahajder Campbell: Igen, kicsit félreértesz, de nem gond, mert érthető: 2 fajta kavitáció létezik: 1. a rosszul beállított hajtómű által a felszínről beszívott levegő ( általában motorcsónakok külmotorjainál fordul elő) és a második, a túlforgatott, vagy rossz méret/fordulat arányú hajócsavar által kicsapatott oxigén okozza. Ilyen esetben a hajócsavar vészes kopásnak indul, de hogy vízkő legyen rajta..azt nem tudom, mivel én is csak találgatok...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.16. 10:43:27

@egeresz: Azt hiszem megfejtetted a dolgot. Mondjuk az anyag más, de a lényeg ez lesz. Az anód magnézium (a cink tengervízre való)a hajócsavar bronz. Valóban itt a katód a bronz, az anódnak (más néven "önfeláldozó fém") ugye pont az a dolga, hogy hogy az fogyjon ne a vas hajótest. Csak ez lehet amit írsz, hogy a magnézium "elvándorol" quasi oldatba és az elektrolitból azaz a Dunavízből a bomló anyag "valamije" talán éppen a vízkő, meg kicsapódik a bronz katódra. Azt hiszem megfejtetted a dolgot.

abraxas 2011.08.16. 16:37:11

@Mihalik Péter: A kavitáció során alacsony nyomású gőzbuborék képződik, nem az oxigén válik ki. A roncsolást a buborék kipukkanása nyomán keletkező nyomáshullám okozza.

pernahajder Campbell 2011.08.16. 17:04:28

@Mihalik Péter: Mégpedig azért, mert az víz felgyorsul a hajócsavar mentén, és így lecsökken a nyomása. Ha a nyomás egy helyen az adott hőmérséklethez tartozó telítési gőznyomás (őrült alacsony érték, valami 1100 Pa 20 Celsiuson) alá csökken, akkor a víz ott telített gőz fázisba megy át.
Kizárt, hogy a levegő leszívása ennek egy fajtája lenne. Bocs, szerintem ezt rosszul tudod.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.16. 19:49:18

@pernahajder Campbell: Szerintem is így van ahogy írod, rémlik valahány évtized távlatából, hogy a gőzbuborékok okozzák a kavitációt, különösen, hogy csak a hajócsavar leveleinek a hegyén jelentkezik ahol a kerületi sebesség ugye a legnagyobb. De az én esetemben ez egy lerakodás, a vízből kiváló anyag, egyenletes vastagságban vonta be a felületet, nagy valószínűséggel valamiféle vízkő, amit ahogy itt valamelyik kommentelő alighanem rátapintott, a bronz hajócsavar mint katód és a magnézium "önfeláldozó" anód közti galvánelem okoz. Szerencsére lerakodás, ami spaklival levakarható volt, tehát a drága jó hajócsavar nem fogy.

Mihalik Péter 2011.08.17. 09:16:06

@pernahajder Campbell: Igen, valóban rosszul emlékszem a dologra, de vagy 10 év távlatából elsőre nem is rossz...legalább nem a vitorlánál kerestem a kavitációs problémát...

abraxas 2011.08.18. 08:28:15

Hehe... ha már kavitációs érdekességeknél tartunk:
Az állatvilág leggyorsabb mozdulata címet egy sáskarák féle birtokolja, amely módosult végtagját buzogányként használva töri fel a kemény kagylókat. A tudósok sehogy sem értették a dolgot, mert a mozdulat gyors ugyan, de korántsem elég erős ehhez a mutatványhoz. A lassító kamera leplezte le végül, hogy nem maga a "bunkó" töri fel a kagyló páncélját, hanem a visszarántásakor fellépő kavitációs buborék elpukkanása robbantja be azt.
A kavitáció sem emberi kreálmány tehát ;o)

pernahajder Campbell 2011.08.18. 20:12:45

@Mihalik Péter: :D

@A Tengerész: : Ja, hogy a problémához érdemben hozzászólni? Hát, az sajnos nem megy :-)
Én még csak lerakódásmentes csigákat láttam kisólyázott hajókon. Lehet, hogy a sok állás miatt van, és menetben leszédül a vízkő. Meg még az jutott eszembe, hogy átkeresztelhetnéd a hajót Calgonra, ha már így lágyítod a vizet, de ez hülye vicc, és bocsánatot is kérek.
Lehet, hogy hülyeség, de nem keveredhetett oda még plusz valami kósza feszültség, amivel most elektrolizálsz?
Különben, azt nézted, hogy a védőanód elkezdett-e fogyni?

Más, Rácz Tamás írt egy érdekes cikket Duna-ügyben az Építészfórumra, itt találod, ha érdekel:
epiteszforum.hu/node/18889

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.18. 21:27:52

@pernahajder Campbell: 1. Hát nem valószínű, hogy "kóboráramok" folynának. Amúgy nem lehetetlen ha az ember nem vigyáz az egyenáram mínuszának, a part és a hajó nullavezetőjének és a földnek és a hajótestnek azonos potenciálon léte nagyon fontos. nem elsősorban a korrózió miatt, de olyan rémdrámát is hallottam, hogy a hajó mellet a vízben úszó embert is áramütés érheti a quasi "lépésfeszültség" miatt. Nálam külön glim lámpák lelzik a fázis-nulla azonosságot és a hajótest sehol nincs áramvezetőként használva, még úgy se, hogy az autómotor villamos rendszere amit beépítettem ugye egyvezetékes, mint minden autón az akkumulátor, önindító. De itt bár a generátor mínusza a test, de akkor is behuzaloztam a mínuszt, csak van annyi esze a villanynak, hogy ne a vasban folyjon, hanem a jó vastag rézkábelen.
2. Tamás (akivel rendszeres Email kapcsolatban állok, a parti partyn is itt volt, van egy szép kétárbocosa az Adrián)felhívta rá a figyelmemet. Végülis rajta keresztül tudtam meg, hogy három oldala van a vízlépcsővitának, nem kettő, ahogy korábban gondoltam. 1-es csoport; a folyamszabályzás drasztikusabb módszereinek hívei, akiket a minden szakirányú végzettséget nélkülöző, de jelentős lobbiérdekekkel bíró méregzöldek (2-es csoport)rendszeresen hazugságokkal támadnak (kibetonozott élettelen vizek, szennyezett ivóvízbázis, papírtigris "C" variáns, a Duna WC tartály lesz a csúcsrajáratás miatt, stb.)Én ezekről tudtam korábban. de van a 3-as csoport, ide tartozik a Tamás, akik jelentős szakmai tapasztalatokkal és jónéhány nagydoktorival, a vizek szelídebb szabályzását támogatják, valamilyen optimumot keresve az első két csoport közt. Én úgy gondolom, hogy a szakmai vitának az 1-es és 3-as csoport közt lenne értelme, mert akkor mindkét oldalon szakemberek ülhetnének, de erre semmi esély, mert a 2-es csoport a hatalom bástyáin belül és kívül(Illés Zoli ott van minden kilométerkőnél és az ellenzék Jávor Benedekkel az élen)tesz róla, hogy a Duna ügye még véletlenül se mozduljon el a tudatlan demagógia szintjéről.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.18. 23:20:46

@pernahajder Campbell: Ja.... "Különben, azt nézted, hogy a védőanód elkezdett-e fogyni?" Igen. Igazából az volt az egyik ok amiért a víz alá mentem. Valóban megindult az enyészet útján, de még van benne rengeteg anyag.
süti beállítások módosítása