Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Vasárnap.

2011.07.31. 22:07 :: A Tengerész

Befejeztem a villanyszerelést, minden működik. Miután az egész házban nincs földelővezeték kiépítve (!!) kénytelen voltam a vízvezeték csövére, ott ahol "S" kivéste a falból, hogy csatlakozzon a régi horganyzott vascsőhöz  az új "ötrétegűvel" (fogalmam sincs ennek a vízszerelési rendszernek mi a pontos neve, műanyag és alumínium rétegekből áll a cső, könnyű tekergetni, hajlítani és az idomokat egyszerű szerelni, majdnem olyan egyszerű mint a kábelezés)  egy vörösréz lemez bilincset csinálni, erre forrasztottam rá a földelésemet. Ez a megoldás ugyan ma a műanyagcsövek korában már nem szabványos, de ebben a százvalahány éves házban még minden cső vas, meg ólom és hát  más választásom nem volt. Megmértem a meglévő földelőérintkezős konnektorokat a lakásban, nos az eredmény siralmas, négy ilyet találtam, kettőre semmi föld nincs rákötve, a másik kettőnél 112 OHM az ellenállás a földhöz képest. Mondjuk ez a műszer 9 V-os tápfeszültségével mérve, szóval a 230V-ra az azért valószínűleg hatásos földelés, a földeletlen konnektorok meg a parkettás szobákban vannak. Valaha a melegpadlós helyiségekben megengedett volt a sima kétsarkú dugaljak alkalmazása, a régi budapesti házak 90 százalékában még ilyen a szerelés. Ami megnyugtató, hogy az ilyen helyeken használt készülékek szinte mind kettős szigetelésűek, nincs is földelőérintkező a villásdugójukon.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr273115323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grigorij Sandorovics 2011.08.01. 07:03:19

Szivesen udvozlok itt mindenkit, persze foleg a "Gazdat"! Kb. egy honapon at eltem ennek a gyonyoru hajonak az epitesevel, es ugy altalaban a M.o. dolgokkal... Ennyi ment el a tobb miny ot ev atolvasasa.
Magamrol: Felmagyar (apam) felorosz (anyam) vagyok, kozel az 50-hez. Moszkvaban elek. Nem vagyok kifejezetten "vizes", de volt nagy motorcsonakom, sot megvan a kishajo kapitanyi engedejem :), haat, semmire se emlekszem...
Nagy figyelemmel kiserem Villi -ba` keze munkajat. Remek! Sokban egyetertek, foleg faj a szivem Magyarhonert.
Szivesen segitenek ezzel - azzal, de sajna egy kicsit messze vagyok. Talan ha valami tanaccsal, gondolattal. Pl. tanacsolnam egy normalis PC beszerzeset (gondolom sokaknak van a "feszerben"). Csak utana kell nezni, lehet e 12 v-os tapot beszerezni. Mert a kulonbozo kicsinyitett gepek (notebook, netbook, laptop stb.) sokkal kisseb megbizhatosaguak, elettartamuak.
Ha netan ugy hozza a sors, hogy elvetodik Orosz vizekre, szivesen segitek errol az oldalrol (komplikalt az ugy).

UI. Elnezest a magyaromert, ennyi telik ki tobb mint 20 ev tavollt utan.

Advocatus Diaboli 2011.08.01. 08:06:39

Vili bátyám!
A horganyzott vascső és vörösréz bilincs -főleg vizes környezetben- nem fog durva elektrokorróziót okozni?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.01. 09:27:55

@Advocatus Diaboli: Hát jól betekertem szigetelőszalaggal és bevakoltam. Végülis a fittingek is rézből vannak, mégis eltart a vízvezeték 50 évig. Amúgy az igazi védelem a fírelé, az 30 mA-nél mikroszekundumok alatt lekapcsol, nem vágja agyon a dolgozót az áram.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.01. 09:31:03

@Grigorij Sandorovics: Isten hozott Grigorij! Köszönöm a tanácsot, előbb-utóbb valami ilyesmi megoldás fog születni. Nekem az az legfőbb segítség, ha sokan olvassák ezt a hajónaplót és amikor valamiben elbizonytalanodok, akkor felteszem a kérdést és megvitatjuk. Ebben a vonatkozásban nincs jelentősége, hogy "kicsit messze laksz". Moszkvába valóban nem nagyon valószínű, hogy eljutunk a hajóval, valahogy nem vágyom szúrós szemű oficérok előtt való megjelenésre, sose felejtem el annakidején tengerész koromban Reni és Izmailia aldunai kikötők hatósági vizsgálatait, bár azok még a szovjet idők voltak, de a "hivatal" nehezen változik és én se nagyon könnyen. Ugyanezen okból nem fogok SOHA az USA-be se menni, engem egy szarházi immigration officer ne fingasson!
Amúgy meg ne aggódj a "magyarod" miatt, nincs azzal semmi baj.

Advocatus Diaboli 2011.08.01. 11:42:10

Ha hamarabb tudom, hogy ilyen bajod van, ajánlottam volna egy a szigetelő szalagnál sokkal jobb anyagot. Biztosan ismered a hajóelektrikus szakmából, csak nem jutott eszedbe, nem volt kéznél.
Önvulkanizáló gumiszalag. Lehúzod a védőszalagját, megnyújtva rátekered, és ahogy összezsugorodik, a mechanikai erőtől teljes tömör és vízmentes gumivá vulkanizálódik, amit utána csak késsel lehet lefaragni az anyagról. Mobiltelefonos antennatechnikában sokat használtuk, ott ez alap. Pl. a 3M is gyártja.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.01. 22:15:57

@Advocatus Diaboli: Ó amikor én hajóztam (35 éve) még nem voltak ilyen anyagaink, azóta meg nem használtam ilyesmit, nem is tudtam, hogy van.

halaloszto 2011.08.01. 22:48:04

sajna nem ertek annyira a villanyhoz, hogy konkret tanacsot adjak, de jo lett volna elore konzultalni valakivel aki igen.

az erzesem mindenesetre az, hogy azt a foldelest mindenkeppen ossze kellett volna inkabb hozni a bejovo nullaval.

a firele meg sajna nem mikroszekundumok alatt old le, hanem 10-30millisec alatt. (ugye 10millisec egy felperiodus)es az aramot a kozhiedelemmel ellentetben nem korlatozza egyaltalan. tehat amig le nem old, akkora aram folyik, ami nem szegyell, akar tobb amper is.

vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.02. 00:16:29

@halaloszto: A földet azért nem szabad összekötni a nullával csak az épület fő betápszekrényében, mert ha netán valamelyik leágazásnál valamely szakszerűtlen szerelés következtében a fázis és a nullavezetéket felcserélik, akkor kimegy a fázis a készülékek burkolatára. A biztonságot valóban nem a nemlétező áramkorlátozás adja, hanem az, hogy ha mégoly vacak földelés is van, egy testzárlat esetén csak elfolyik 30mA a föld felé és ekkor már megszólal a védelem, tehát nem kell feltétlen embernek is hozzáérni. Mondjuk tán a 3 századmásodperc se tűnik nagyon hosszúnak. Engem már rázott meg párszor 220 majd később 230V a két kezemen át, tehát a legrosszabb helyzetben (ugye így megy át a szíven keresztül a legnagyobb adag), biztos több volt mint néhány századmásodperc amíg elkaptam a kezem. A legrosszabb volt a 220V egyenáram, mert az 50 Hz az valahogy "megüt", de az egyenáram az "kiüt" .
süti beállítások módosítása