Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Szerda.

2011.07.06. 20:50 :: A Tengerész

Miközben a lakatos csarnokban sertepertéltem, észrevettem, hogy vastag lemezekkel dolgoznak, szóval vastag lemezhulladékok képződnek. Régen szeretnék egy nagyobbacska horgonyt. Ehhez hozzátartozik, hogy egy  horgonytesztben az ilyen kialakítású horgonyok mutatták a legjobb eredményt, ennek nyomán használ "RP" a hajóin ilyet és ő is nagyon meg van velük elégedve.( Nagyon meggyőzőek a filmek  https://www.youtube.com/watch?v=pmGAckf69pE , https://www.youtube.com/watch?v=wwaVD2KqitM&feature=related) Szóval elkezdtem vágyni egy ilyesféle "macskára". csak az a bökkenő, hogy nálunk hasonlót nem gyártanak, utánanéztem az áraknak a neten...a lényeg, nekem megfizethetetlen. Ilyenkor az ember magyaros megoldást keres, ezt a "KT"  "fordított tervezésnek" nevezte ha jól emlékszem, ami kevésbé szebben lekoppintást jelent. Nem mondom, hogy büszke vagyok a dologra, de hát nem azért csinálom, hogy gyártsam és üzletet csináljak belőle, itt a példa, a kínaiak is ezt csinálják, ahogy korábban a japánok is, ráadásul valóban ipari méretben, továbbá 33 kiló vasért nem fogom (tudom) kifizetni kéthavi nyugdíjamat. Szóval ma ezzel foglalkoztam, elkészítettem a részletrajzokat, kivágtam vastag kartonból az egyes lemezdarabok szabásmintáját (Nem lesz egyszerű kivágni, csak autogénnel megy majd, a kapa belépő része 20-as lemezből van, a szára 16-os, ahol a legvékonyabb ott 6mm vastag.) és csináltam egy primitív 1:10-es papírmakettet is 

ami ugyan a lemezvastagság vonatkozásában nem pontos, de mutatja, hogy sikerült eltalálni a formát, merthogy az ilyen koppintásokkal az szokott lenni a baj, hogy "olyan mintha", de mégsem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Csodálatos az állatvilág. Egy tőkésréce valamilyen érthetetlen okból a sólyatéren fészkelte be magát a gazba, tőle, nem túlzok 10-15m-re ütik-vágják a kazánlemezeket a fiúk a kihúzott Mahartos pontonokat foltozgatva, neki ez semmi. Amikor a pontonokat ki-be húzgáltuk, a kötélmanővereknél ott mászkáltunk el mellette egy méterre, kezdetben még felrepült ijedtében, de a végén még akkor se zavartatta magát. Megszámoltuk, 11 tojáson ücsörgött, már azt hittük bezápultak a nagy zavargászás közepette, de nem. Tegnapelőtt kikelt 10 kiskacsa, "J" állatkertje újabb kosztosokkal szaporodott. A hajózóút uszadékrönkmentesítési, egyúttal téli tüzelőgyűjtési akció keretében Amapola fara mögé kihúzott tuskókon remek madárrezervátum alakult ki, ott ücsörögnek tollászkodnak , bár tegnapelőtt akkora szél volt, hogy az "újszülötteket" időnként befújta a vízbe, de életrevaló jószágok, miután belehemperegtek, ismét kimásztak szárítkozni, pihés  tollaikat rendezgetni. Az anyjuk éjszakára mind a tízet a szárnyai alá veszi és úgy szunyókálnak, de reggel már ott pedáloznak a hajó körül várva, hogy mikor kapnak enni, "J" minden mennyiségű kenyeret képes velük feletetni, mindenkitől aki a környékre vetődik szárazkenyeret kunyerál a védenceinek. Én halványan megemlítettem, hogy a korábbi kelésből immáron pecsenyekacsa méretűre növekedettekből kilőnék esetleg párat, de csúnyán nézett rám.

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr643045381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silvermoon 2011.07.07. 00:17:05

Ezek a horgonyok valoban nagyon jok, De! Ami nagyon fontos, hogy a horgony utan ha 1 mod van ra legalabb 2 meter leheto leg vastagabb lancot hasznalj ! Nekem temerdek bajom volt mar a horgonyok miatt, mivel allando-ide oda- sodrasban allt a hajom evekig.( apaly dagaly) 4 alkalommal sodrodott ki a homokpadra nem kis karokat okozva.A vegen egy oreg hajos tanacsara dognehez 3 meter lancot tettem a horgonyokra. Es a kotelnek vagy lancnak( a kotel jobb) min. 3 x olyan hosszunak kell lennie mint a hajo hossza. Persze ez fugg a vizmelysegtol is. Nalam Apalykor 10-12 dagalykor 15-17 feet a vizmelyseg es en a lancal egyutt 120 feet kotelet hasznaltam. Soha tobbe bajom nem lett veluk. CSak ember legyen a talpan aki azt a horgonyt 3 honap utan felhuzza.(persze annak is meg van a modja.) Egy idos hazaspar baratom, a horgony eltorese miatt veszitette el a hajojat egy egyszeru kis viharban Barbuda szigeten a long bay obolben. Szoval nem art 2 horgonyt kesziteni hamar ugyis benne vagy.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.07.07. 07:52:48

@silvermoon: A dolog egyszerű ebből a szempontból, CSAK lánc lesz a horgonyon. Van 50m 10-es láncom és ha nagyon szükséges, azt toldom meg még kötéllel, esetleg drótkötéllel. Az úgy fog kinézni, hogy lent a vízvonalnál van egy szem behegesztve az orrtőkébe. Azon mindig lesz egy kötél (esetleg drótkötél)aminek a vége feljön a deckre, általában csak ott lifeg a vége. De ha lehorgonyzok hosszabb időre, vagy várható a "nagy idő", akkor a horgonylánc végébe, vagy bármelyik közbenső szemébe, beseklizem ennek a toldásnak a szabad végét, ettől az erő nem a hajó orrába a deckre, hanem az orrtőke tövébe megy át, nem fog annyira tekeregni a hajó, nem basztatja a horgonylánc a bowsprit lehúzó kötelét (angolul nem jut eszembe németül wasserstag).
Horgonyeltörés; van egy 20 kilós Bruce horgonyom ami ugyan elvileg akár elég is lehet a hajóra, de amióta minden vasat kínában öntenek és nem Magyarországon kovácsolnak, azóta kevés bennem a bizalom. Valaha úgy próbálták ki a horgonyokat, hogy a felső rakpartról ledobták az alsóra az úgy 5m zuhanás a macskakövekre, ha kibírta akkor elég erős volt, ha nem akkor kidobták. Sajnos akkora ott a forgalom, hogy nem tudom kipróbálni az enyémet.

menhir · http://menhir2.blogspot.com/ 2011.07.07. 08:00:14

Valószínűleg már elkéstem, de ezen az oldalon pontos méreteket találsz:
www.manson-marine.co.nz/Dimensions/Supreme%20Dims%20Generic.pdf

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.07.07. 08:29:34

@menhir: Kössz, nem akartam nagyon részletezni, de amit kiszerkesztettem (Rocna) ahhoz is találtam egész jó anyagot. Jó ez az internet...

whale 2011.07.07. 09:33:42

@A Tengerész: Csúszóhorony lesz benne, vagy fix lyuk a szár végén?

Mihalik Péter 2011.07.07. 09:57:21

@A Tengerész: Vili bácsi, ha szükséged van rá és picit autóznál egyet ( kb 25 km) van plazmavágóm, talán azzal egyszerűbb (és szebb is lesz) az anyag kivágása. Elhozni sajna nem tudom, mert használják a srácok minden nap.Ezen kívül van a telepen csomó "vas"...alu, stb. hátha érdekel valami... Apropó: hajóvizsga mikorra várható?

silvermoon 2011.07.07. 11:56:39

A Bruce horgony igen jo, a lenyeg, h eleg hosszu legyen a ( kotel,lanc) es hogy ha 2 horgony van mindegyik mashova legyen fel erositve, mert ha olyan helyen torik hat elvesz mind a ketto. A tengeri horgonyzas kulonbozo oblokben nem egyszeru, a dagaly es apaly miatt. Lehetoleg mind 2 horgony az orrban van jo helyen es egyik elore a masik a hajo oldalan Vagy alatt megy hatra. Igy a hajo konyen forghat a sodras szerint. Fontos, h a 2 horgny ne legyen egymashoz kozel mert forgas kozben osze gabalyodnak es a hajo siman ki sodrodik. Ez tortrnt velem is 1 alkalommal. 6 evig horgonyoztam New Smerna beach en az intercost waterwey-en. Volt is bajom eleg mig meg nem tanultam a szabalyokat. Mindenkit ovok a rozsdamentes lancoktol! en is be invesztaltam 200 metert belolle. par honap mulva majdnem minden masodik szem megnyilt. Dobhattam ki az egeszet.

silvermoon 2011.07.07. 12:07:08

Meg valami.. Egy hajohosznyi jo kotel azert jobb mint a lanc, mert nem dorgoli le a hajo oldalarol a festeket es ejjel nem zorog olyan csunyan a hullamok es a sodras miatt. Amelett a lanc minden zajt behoz a hajoba. Meg a delfinek siopogasai is be halatszanak, a manatti-k brummogasa es egyeb tengeri elolenyek orokos (beszelgetesei) neha a fraszt hozzak az emberre.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.07.07. 13:13:16

@whale: Egy mondjuk oválisnak titulálható 16mm széles, kb 50mm hosszú lyuk.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.07.07. 13:21:10

@Mihalik Péter: Köszönöm szépen! Ilyen luxuscájggal még sose vágtam, azt se tudom, hogy működik. De élnék a lehetőséggel. Kérdés:
1. Mennyivel nagyobb darab kell a végleges mérethez ? (befogás, stb)
2. Lehet e vele a 20mm vastag lemezt netán nem a felületre merőlegesen, hanem ferdén vágni, hogy a hegesztéskor ne kelljen sikítóval "gyökölgetni".
3.Az anyagvastagságok 20, 16 és 6mm. Van e ilyesmid, mert úgy tűnik a 16mm vastag az problémás, abból lesz a szára, ahhoz meg olyan méter hosszú anyag kell.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.07.07. 13:22:19

@whale: Néztem én is, mert körbenéztem arra tegnap, ijesztő a dolog, arra számítottam elszakad a lánc a végén.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.07.07. 13:30:40

@silvermoon: 1. Ez a kétfelé horgonyzás még a Tóth Kálmán könyvben is benne van, hogyha a két horgony egymáshoz közel van, akkor egymást szedik fel. Az lehet még a megoldás a biztonság növelésére, ha a két horgonyt "sorbaköti" az ember.
2. Látod erre a hajoldal ledörgölésére nem is gondoltam, akkor egy jó vastag kötél lesz, nem drótkötél.
3. Te vagy a második aki óv a rozsdamentes lánctól, na nem lesz ilyesmim soha, már az ár is távoltart az ilyen döntésektől.
4. Sajnos a hangot nem a horgonylánc, hanem a hajótest fogja behozni, merthogy vas minden. De valahogy ki fogjuk bírni!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.07.07. 13:31:51

@Mihalik Péter: ja...szeretném még ebben a hónapban levizsgáztatni.

Mihalik Péter 2011.07.11. 09:01:11

@A Tengerész: Elnézést a késői válaszért, de nem voltam gépközelben..szóval, ha jól tudom kb. 2-3 cm-es acélanyagot lehet vele vágni, de az lesz a legjobb, ha ma (hétfőn) megkérdezem a srácokat, hogy mi hogyan működik. Ami a 16 mm-es vastagságot illeti , szerintem nem lesz gond, max. 2 db. 8-as lemezből össze lehet faragni a dolgot, de az is lehet, hogy van ilyen anyagunk. Holnap írom a kérdésekre a választ.

Mihalik Péter 2011.07.12. 09:05:28

@A Tengerész: Nos, a dolog működik, a gépkönyv szerint max. 3 cm-es anyag vágható vele. Gyököt is lehet vágni vele, bár az nem lesz túl szép, szóval flexelni kell mindenképpen. Ha neked jó, bármelyik reggel találkozhatunk 8 körül, Kiskunlacházán. Bővebb info: www.kamionbonto.eu a számomat ismered...
süti beállítások módosítása