Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: :) Hajón jelenleg csak alszom, mégcsak nem is fűtök, meg minden ami kell hozzá.... (2024.12.23. 07:46) Vasárnap.
  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.
  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.

Linkblog

Péntek.

2011.02.25. 10:22 :: A Tengerész

 Hát szégyenszemre körbefagytunk. Megmondom őszintén nem erre számítottam. Szóval törheti Mátyás a jeget, van belőle!

Felteszek egy kérdést a computerszakosaknak, miért van az, hogy a hotmail-com levelezőm nem hajlandó levelet továbbítani t-mail.hu-ra, se fogadni onnan? Kiír egy hosszú litániát, ami persze computerangolul van fogalmazva, de a lényeg, hogy nem műkxik.

Tegnap egyetlen komment se érkezett a mesére, csak a Bakács dolgához szóltatok, ha ez azt jelenti, hogy olyan jó volt a történet, hogy csak tátottátok a szátokat, akkor rendben van a dolog, de ha azt, hogy már unjátok, akkor nem erőltetem tovább a dolgot. Ma még eladom nektek a "Mártha kápó és az ökrös" történetet, ahogy a Toldy Miklós megírta, csak még kicsit "blogosítom", aztán ha nincs, vagy csak nagyon kevés a visszajelzés, nem erőltetem a dolgot, végülis ez egy hajóépítő blog.

 

Amikor ez történt, a „Nagyember” még kicsit karcsúbb volt, testsúlya még lehetővé tette, hogy ki-kijárjon a hajóról, bár mindig társaságban, "hűséges fegyverhordozójával", ahogy ő mondotta annakidején. Erre a megtisztelő kinevezésre legtöbbször valamelyik gépaszi számíthatott, legtöbb esetben az őrségében lévő (amíg őrségezett, azaz géptiszt volt, mert a kápó az már nem ad őrséget). Hiszen bizalmi ember volt ő, neki kellett hajnali négy előtt és este nyolc után a fridzsidert kisöpörnie, a teljes személyzeti watchmankaját főnökének biztosítani, nehogy éhen maradjon!

Itt megállok egy pillanatra. Valóban nem lett volna szép dolog, ha valóban „éheztették” volna az öreget. Egyszer nevetve mutatta a vacsorára kapott májkrémkonzervet:

-Na most ettől lakjak jól!?

És a dobozt az akós méretű hordóhasa mellé tette.

Amúgy igazi koplalás a magyar hajókon szinte sose esett meg. Volt, hogy pocsék volt a kaja, mert a tolvaj kambuzer és a barba ellopták amit csak tudtak. Ezt persze nem úgy kell érteni, hogy felették, vagy eladták, hanem a Shipschandler adott számlát a cégnek százról, és behozott ötvenet, a különbözetet eltette a barba és lökött belőle a kambuzernek, esetleg az első pincérnek, akik beleláttak a dologba. Persze a cégnél tudtak erről, ezért általában nem engedélyeztek semmi vásárlást, inkább itthonról küldték a kaját kamionnal, aminek egyrészt devizakímélő, másrészt lopásgátló funkciója volt. Persze megesett, hogy hosszabbra sikeredett egy út és közben kifogytunk, de ha egy nagyobb étkű ember még éhes volt, az rendszerint kapott repetát, na persze az nem működött, hogy a lucskoskáposztából kisadag, másnap meg a rántott húsból két dupla adag. De a pincér mindig megkérdezte mindenkitől:” Mit kérsz?” És a válasz lehetett háromféle, kis-, normál-, vagy nagy adag és ha erre lehetőség volt, még válogatni is lehetett, ilyenkor leszólt a pincér a konyhába a szakácsnak aki kiporciózta az adagot: „ Eleknek egy felsőcombos normált!”. Nade vissza a kályhához!

Jelen történetkor az én beosztottam volt a választott, együtt mentek ki délután valamilyen célból. Legtöbbször ruhakeresés volt tervezve, Jóskánknak állandó problémája volt a leghétköznapibb dolgok beszerzése, lévén abban az időben, itt a mi mozgáskörzetünkben, tehát Levante vizein, nem volt ennyi "seggbenvállas" ember, az ő termetére ritkán lehetett valamit is kapni, készruhában.

A Porto Vecchio főbejáratától az "Ökrös"-t egy széles utca választotta el, nem kellett sokat lépni az első hűsítő kortyokért. Hogy ők, ketten mit ittak, nehéz lenne megmondani, lévén Nagyember ekkor sem ivott semmi szeszeset és emlékeim szerint Sanyi gyerek sem volt iszákos. A helység azonban zsúfolt volt, műszak vége a kikötőben és a rakodómunkások ugyanúgy törzshelyüknek tekintették, mint a tengerészek. Nem csak mi, magyarok! Az ajtótól balra állt az ominózus erőmérő gép, két karja bikafejből meredt ki és szarvat formázott. Gondolom, Nagyemberben fölbuzgott a magyaros virtus, "megmutatom ezeknek a makarónizabálóknak, mit tud egy magyar úr" és a szükséges pénzérme bedobása után hatalmas mancsaiba kapta a két szarvat és böhöm nagy teste minden erejét beleadva összeszorította. Össze! És a szarvak úgy is maradtak, két végük egymás fölött összeakadva, a gép pedig hatalmas reccsenéssel megszűnt működni. Az olaszok röhögtek, a tulaj káromkodott, Sanyi barátunk a sarokban sunnyogott, neki semmi köze az egészhez, ő nem is itt van! Ekkor esett meg az a szégyen, hogy Nagyemberünk - ha nem is lángpallossal - de ki lett hajtva a Paradicsomból! Azt nem tudom megmondani, hogy önszántából-e, vagy tudtára adták, hogy nem kívánatos, de többet nem láttam őt ebben a műintézetben. Igaz, mikor legközelebb a "Cegléd" m/s-en ismét együtt voltunk és rendszeresen jártuk a Trieste-Venezia- Levante vonalat, nem nagyon ment már a városba ki. Pedig mindössze 5 év telt el a két együtthajózás között.

Ezzel az "Ökrös"-beli eseménnyel nem zárult le a nap, vették az irányt a via Carducci-ra, a főutcába. A városban sok helyen volt nyilvános mérleg fölállítva, ha jól emlékezem egy kávé áráért - 50 líra volt abban az időben - lemázsálhatta magát az ember. Sőt nyomtatott cédulán el is tehette az eredményt. Egyik ilyen gépnél Jóskánkat elfogta a kísértés és nekiállt kibogozni, hogyan is kell használni. A digók persze kibökték a hatalmas ember készülődését és egy ilyen mókát egy olasz, hogy elszalasszon, na azt már nem! Szépen össze is verődtek, mire Nagyemberünk rálépett a mérlegre. A mutató elindult és...megállt a nullán! Körbe futva! A cédula is megjelent a nyílásban: 0.00 kg!!! Ezt már Sanyi barátunk sem állhatta meg röhögés nélkül - a nézelődők régen fetrengtek jókedvükben - és kapott akkora hátbavágást, hogy napokig maródit jelentett. Egyébként a történetet innen tudom, kifaggattam, miért kapta a fenyítést.

A "Tokaj" egyébként igen különleges hajó volt, a személyzetvezénylők minden igyekezetükkel  sem tudtak volna kacifántosabb társaságot összehozni. Az emberben az első néhány hajón történtek nagyon megmaradnak - még így negyvenvalahány év távlatában is - utána kezd összemosódni minden. Ezért is nem nagyon szeretek mesélni, tartok a keveredéstől, a "szinesítés" kísértésétől, inkább hallgatok.

A mostani egy különleges alkalom, ha már fölemlegetted ezt az időt és személyeket, ráadásul ott is voltam, átéltem.

Charlie captain kapcsán szóba került az ánizspálinka, ami közkedvelt ital Macedoniától délre, de itthon sem ismeretlen, hiszen néhai keresztapám is rendszeresen készített szőlőtörkölyből.

Mi, ebben az időben nem a görög uozo néven tartottuk számon, hanem vagy raki vagy arak volt a neve. És szír kikötőben, legtöbbször Latakián vettük bagóért, gallonos üvegben, olyanban, amilyenben manapság az olasz borokat árúsítják a super-hiper akármikben. Kitűnő ital volt, lévén teljesen tiszta szőlőtörköly alapanyagból készítették. Egyet nem volt vele szabad tenni - berúgni tőle! Többeket ez terelt absztinenciára, a rakis másnaposság.


Ezt megint én teszem már hozzá, ez a fajta „üdítőital” úgy működött, hogy a magát másnapra kijózanodottnak érző ember mit sem sejtve vizet ivott. Ettől az egész részeg állapot újra kezdődött.

 

 

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr172689361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalik Péter 2011.02.25. 11:07:18

Szia Vili Bá! szerintem nem t-mail, hanem t-email.hu. Megpróbálod?

Mihalik Péter 2011.02.25. 11:08:18

Szerintem t-email.hu...(előző üzenetem asszem nem ment át)

vadegér 2011.02.25. 11:43:18

Üdv Tengerész. Eszedbe se jusson abbahagyni a történeteket.

Gáz Géza 2011.02.25. 17:11:58

Szia Vili!
A történeteid Siofoki MAHARTkocsma&klubház és a kokpit óta mék mindig naonjók-naonjók! Mi montukhogy, megkék írni. Biztos más Nemzetek hajós lyányai és Fíjjai is boldogan kacarásznának olvastában.
Szerintem is t-email . A delivery üzenetet akkor kapsz, ha tévesen írsz be valamit. Próbáld alapfokon lefordítani a google fordítóval. :)KA

beho 2011.02.25. 20:33:45

bakácsnál még egy negyed történet is több

vetojo 2011.02.25. 21:11:09

NE HAGYD ABBA!!!!!!!
LIDÉRC

pernahajder Campbell 2011.02.25. 22:02:49

Jók ezek a sztorik, ne hagyd abba!

temtom 2011.02.25. 22:35:20

Jöhetnek tovább a tengerész történetek. :)
Egy rövid kiegészítés az utolsó mondathoz:
A raki-arak-ouzó ánizspálinkákról az az erős legenda terjedt el, hogy megivása után valami módon kikristályosodik a gyomorban, és másnap bármit iszik rá a tengerész, (teát, vizet, kólát) akkor az feloldódik, és újra be lehet tőle rúgni. (Ahogy azt Tengerész is említi.)
Magam mindössze egyszer próbáltam ki, Kavala (görög) kikötőjében, ouzó-val, és működött a dolog.
Amikor évekkel később elmeséltem orvos barátomnak, akkor azt mondta, hogy élettani-biológiai szempontból lehetetlenség, amit állítok, ő is hallotta már ezt a (tengerész)tévhitet, tekintsem nyugodtan amolyan urban-legendnek, nincs valóságalapja. Azt tudja elképzelni, hogy az erős hit miatt egyszerű placebo-hatást éltem át, vagy pedig nem teával-vizzel próbáltam feloldani az ouzó kristályokat, hanem sörrel, és attól rúgtam be. :)

Kis ember 2011.02.25. 22:39:42

hm. A mail.t-email.hu - t is próbáld meg...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.25. 22:44:54

@Mihalik Péter: Kössz, így már nem küldött vissza hibaüzenetet, bár válasz nem jött a mailemre, pedig megbeszéltük, de hát lehet, hogy nem volt türelme kivárni a címzettnek.

rgranc 2011.02.26. 22:09:49

@A Tengerész: igazából az, hogy tegnap esetleg kevés visszajelzés jött a történetre, nem feltétlenül jelenti, hogy nem tetszett, vagy nem érdekel bennünket. Akárcsak mások, jómagam is nagyon szívesen olvasom őket - csak éppen hozzászólni nem tudok mit...

zootyo 2011.02.27. 20:21:42

Köszönöm a magyarázatot. Én azért várom, a hajózás részét is, imádom az útleírásokat.
A történeteket pedig abba ne hagyd, nagyon jók.
süti beállítások módosítása