Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Péntek.

2010.02.12. 19:43 :: A Tengerész

Folytattam a szalon bejárati ajtószárnyak belső burkolatait. Estére eljutottam a felillesztési próbáig. Lassan alakul a dolog, mert minden igazgatáshoz mászkálni kell a latyakban a műhely és a hajó közt, márpedig sokat kell igazgatni, mert azt akarom, hogy szép pontos legyen. Mennyivel egyszerűbb lenne az egész ajtószárnyat leakasztani és bevinni a műhelybe! De ezzel vége lenne a jó melegedő, étkező, alvóhelyemnek. Spekuláltam valami ideiglenes ajtón, de ugyanott lennék vele időben, mint a sétálgatással. Ha mondjuk egyszerűen leálltam volna télre a munkákkal, könnyebb lenne a dolog, de az az igazság, hogy nagyon szeretném már vizen látni a hajót. Márpedig ha kihagyom a telet, csúszik  a befejezés őszre, télre nem lehet vízre tenni a hajót, vagy legalábbis nem érdemes, akkor pedig egy egész évet csúszok. Szóval marad a téli kellemetlenségek elviselése. Tudtam én, hogy baj lesz abból, hogy másodikán meglátta a medve az árnyékát.

Azt írja két kommentező is, hogy nem írtam eleget a hajótestről, a tervezésről és a kivitelezésről, pedig érdekelné őket. Meg hogy a hajtásról is írjak. Nos a propulziót elég alaposan leírtam a legelső bejegyzésben, de a hajótestről valóban keveset szóltam, most akkor "közkívánatra" pótolom. Miután úgy döntöttem (és a szempontokat ugyanott leírtam), hogy acéllemezből lesz a test, el kellett döntsem, hogy sarkos, vagy kerekített legyen. A kerekített mind áramlástechnikailag, mind esztétikailag kedvezőbb, egy baj van vele, sokkal nehezebb megcsinálni. Gyakorlatilag kiveszett az a szakértelem, ami az elkészítéséhez kell, rég a föld alatt porladnak azok a hajókovácsok, akik ehhez értettek. Merthogy akármekkora önbizalom feszeng bennem, azt azonnal láttam, hogy a testet nem leszek képes egyedül elkészíteni. Egyszerűen a többszáz kilós lemezeket kivágni és a helyükre illeszteni, bordákra hegeszteni, nem egyemberes feladat. Ehhez kellett egy daruzott csarnok és egy hatfős lakatosbrigád. Minden építkezés a tervezéssel kezdődik. Sokan hajlamosak ezt alábecsülni, én nem tartozom közéjük. Jó terv nélkül lehetetlen jót alkotni, egy jó terv "minden pénzt megér", sok későbbi problémának elejét veszi. Tehát egy évig számoltam, rajzoltam, szerkesztettem (a bordatáblázat elkészítéséhez például egy-az-egyben ki kellett szerkesztenem a félbordákat), akit érdekel, nagyvonalakban megtalálja a tudományt a Becske könyvben. Az eredmény egy 3-4cm vastag tervdokumentáció volt majd száz rajzzal és műszaki leírással. A legnagyobb problémám a trimm kiszámolása volt. Ugye egy sokszáz alkatrészből összerakott hajó súlypontját kell kiszámolni és egy görbe felületek által határolt vízkiszorítás felhajtóerejének súlyvonalát. A test vonalrajzát úgy kell alakítani, hogy ez a kettő egy függőlegesbe essen, máskülönben a hajó nem fog "evenkeelen" úszni, azaz vagy orra, vagy seggreesik. Nekem nem voltak speciális hajótervező szoftverjeim, csak zsebszámológép szintű számításokra támaszkodhattam, pl az excellbe írtam algoritmusokat, hogy egyszerűsítsem valamiképp a számolást. Sok próbálkozás újraszámolás után alakult ki a hajótest mai formája. Valamelyest megnyugtatott, amikor az akkor hat tonnás üres hajótestet próbaképpen vízre tettem, hogy majdnem jól úszott, azaz minden porcikája a tervezett vízvonal felett, az orra enyhén magasabban mint a fara, azaz a beépítés után feltehetően kiegyenesedik az úszáshelyzet, de igazán az lesz a "puding próbája", ha tavasszal immáron készen vízre kerül. Fel kell készülnöm arra, hogy utólagos ballasztolásra lesz szükség, mondjuk ez nem egy tragédia. Az acél testre a hatósági előírás minimum 3mm vastag lemezt ír elő. Nos én ezt jelentősen túlméreteztem. Célom egy nagyon erős hajó építése volt, hossz- és keresztbordákkal alaposan megerősítve, mey biztonsággal kibírja például a zsilipelések során óhatatlanul bekövetkező koccanásokat, nyomóerőket, pl ha egy mellé sorolt 1500 tonnás uszály mondjuk kicsit "rátámaszkodik". A kiel 8-as lemezzel indul, a fenéksor és medersor 6-os, az oldalsor 4-es, a mestersor 6-os lemezből van. A deck és a felépítmény 3-asból. Az "L" alakú keresztbordák és a lapos hosszbordák 5-ös lemezből készültek. A kimeknél a lemezek találkozásánál 20-as köracél erősítés fut végig, kívül belül folyamatos varratok biztosítják a vízzárást, a lemezek a bordákra "Z" varratokkal vannak felhegesztve. A hajónak nincs hagyományos értelemben vett tőkesúlya. A stabilitást részben a vastagabb lemezből készült kielszekrény és hajófenék súlya, részben a széles lapos hajótest nagy kersztstabilitása, részben a kielszekrényben lévő édesvíz és szennyvíztankok, gépészet súlya, továbbá a hajó alúlvitorlázott volta biztosítja.  Számításaim szerint vitorlával nem lehet felborítani, mert akkora erő kellene hozzá, ami előbb letépné a vásznakat. Amit sem számítani, sem becsülni nem tudok, mert hiányzik hozzá a szakértelmem, az, hogy mekkora a hullámállósága. De miután eszem ágában sincs az üvöltő negyvenesek, ötvenesek birodalmába hajózni vele, vagy az Észak Atlantira, de még a Biscayára se, ennek kisebb a jelentősége. Hát ennyit a hajótestről. Hogy valójában hogy fog úszni és hogy lesz manőverezhető, az néhány hónap múlva elkezd kiderülni. Nem mondom, hogy nem izgulok....

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr761753060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

huomate 2010.02.13. 16:22:02

köszönöm szépen a részletes leírást
ez is nagyon olvasmányos és érdekes volt csakúgy mint a többi
süti beállítások módosítása