Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • Advocatus Diaboli: Micsoda veszélyes szörnyetegeket tartasz.... 8-) (2024.11.22. 11:26) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Hétfő.

2009.06.29. 19:28 :: A Tengerész

Kicsit hazajöttünk. Én már csütörtök este kimentem a hajóra, J péntek este jött utánam. Meglehetőst összefolytak a négy nap eseményei, de megpróbálom kigubancolni, bár sok jelentősége nincs, hogy melyik nap éppen mikor szakadt le az ég felettem, merthogy  az egész hétvégén zivatarok jártak. Ma volt először, hogy csak pár csepp eső hullot tar fejemre, bár dörgéssel és fekete fellegekkel jócskán ijesztgetett délután, le is ponyváztam a hajó melletti famegmunkáló állványomat. De csak sorjában! Csütörtökön Erdőkertes, összevont László-Vilmos (após és én) nap, rántott  borjúlábszárral, a veresegyházi strand melletti tápláldában, ami jól hangzik, de az enyém csak zsírból és mócsingból állt, aki teheti, kerülje  a helyet. Hogy ne vesszen egészen kárba a nap, este még kiautóztam Csepelre a hajóhoz, felpakolta a mizzen bummjának faanyagát és kivittem a KJ-hoz, lenyomtuk vastagsági gyaluval, hogy másnap reggel tudjam őket ragasztani. KJ elismeréssel nyugtázta  a kifogástalan hossztoldásaimat, kijelentette, hogy őt (asztalos létére) nem lehetne ilyesmire rávenni, ami persze nem igaz, láttam a házának a csavart lépcsőjét, amit hónapokig csinált, mestermunka, de hát az nála is a hobby, a hivatás az a lamellózás szakmányban. Ha már kint voltam, kint is aludtam, így másnap hajnalban neki is álltam a bummnak, azaz álltam volna, de amint kitakartam a fákat, azonnal lezúdult az eső. Tiszta trópusi zivatar. Miután visszatakartam mindent, kimentem a Vizára, ahol a M már nyújtotta is felém a hajó kulcsát, mert látva a kínlódásomat, azonnal tudta, azért jövök, hogy beköltözzek a hétvégére a hajóba dolgozni. Meg is állapították B-vel, hogy olyan az idő, mint amikor annakidején a trópusokon gyapotot, rizst (szóval olyasmit aminek árt az eső) rakodtunk és sütött a nap, de amikor elkezdődött a rakodás, azonnal elkezdett esni az eső, na gyorsan raktárcsukás, amire becsuktuk, megint kisütött és ez ment egész nap, mindenki örjöngött, a stivador (stevedore) a bócman (boatswain) a chief (a rakodásért felelős első tiszt).

Szóval felfújtam a pofámat és az egész rettenetes mennyiségű betyárbútort, deszkákat, szerszámokat, irányvonalzónak, felsőmaró vezetőnek  és culagoknak egyaránt univerzálisan használt hosszú 40X60-as zártszelvényeket be- és felpakoltam az örökifjú  VW-re és legurultam a Vizához a partra. Ott berámoltam mindent a fedett hajóhombárba, aztán meglátogattam az asztalosüzemet és hétvégére kölcsönkértem 40 pillanatszorítót, tele lett vele ismét a csomagtartó. Ezt is behurcoltam a Vizába. Íly módon felkészülve csak kacagtam a további felhőszakadásokon, amik jöttek is rendszeresen, szombaton és vasárnap, de már nem tudtak gátolni a munkában. Ez az igazi. Hajóépítés a hajón!

Elöször is a fellelhető himihumiból, asztalból, festékeshordókból, fa- és vasládákból csináltam egy víszintes, öt méter hosszú munkafelületet, mert a bumm végleges hossza 4,40m, most még némi plusz van a végén. Aztán összeragasztottam és szorítóztam két-két deszkát, úgy hogy a négy egymáson fekvő közűl csak a felső és alsó kettő közt volt ragasztó, a középső kettő közt nem. Így hagytam péntek estétől szombat reggelig kötni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szombaton leszedtem a szorítókat és kettéválasztottam a két darabot középen. Felsőmaróval a vezetőnek használt zártszelvények mentén kimartam üregesre mindkét munkadarab belsejét, úgy, hogy összefordítva egy csövet alkosson, melynek két vége-, valamint az a 20 centi, ahova a shott bekötőpontja kerül tömör maradjon. Így nézett ki a két féldarab. Ezután gondosan megkenve mindkét felületet ragasztóval, összefordítottam őket és a vas culagok közt ismét ráraktam vagy 50db szorítót, teljes erőmből összeszorítva őket. (a jobb tenyeremen ekkor már 3db felszakadt vízhólyag nehezítette a csavargatást) Az eredmény egy durván 12X8cm-es külméretű, kb 30mm falvastagságú két végén zárt fa cső lett. Az üreg középen nem egyenletes átmérőjű, mert követi a két végén elvékonyodó külső átmérőt. Eredeti terveim szerint a négy deszka kiadta volna a végleges vastagságot, de amikor a vastagsági gyaluval kiegyengettük a deszka évgyűrűi által okozott holkereket, a collos deszka  20mm vastagra (vékonyra) fogyott el. Ezért a külső oldalakra, miután vasárnap leszedtem a szorítókat, ráragasztottam még egy-egy 10mm vastak kőris lécet. Ezzel némileg bajban voltam, mert nem volt ilyen hosszú kőris anyagom. Namármost a 10mm vastag "deszkát" srégelve toldani 20 centi hoszon,..... elsőre aggodalommal töltött el, vajh hogy fogok tökéletes sík ferde felületeket csinálni, amik ék alakban egymásra helyezve hézag nélkül kiadják a centis vastagságot. Ilyen vékony anyagnál saját "patentom", a maróval való megmunkálás kevés sikerrel kecsegtetett. Nekiálltam tehát gyaluval, körtárcsás sikítóval, végül szalagcsiszolóval  megcsinálni. Nos alábecsültem a tehetségemet. Minden gond nélkül megoldottam. Általában elég nagy a mellényem, de most kishitű voltam. Nem is volt különösebben nehéz megcsinálnom. Immáron harmadszor is felraktam a rakás szorítót vasárnap délután. Ma reggel leszedtem mindet, a 40 db kölcsönzöttet reggel 7 órára, a munkakezdésre visszavittem az asztalosüzembe. A manőver annyira felkeltette a főasztalos érdeklődését, hogy kisétált a Vizára megszemlélni a végertedményt, ami azért jött kapóra, mert mindjárt befogtam, hogy segítsen a munkadarabot lecipelni a hajóról a kocsihoz. Ettől eltekintve neki is tetszett a munkám. Aztán mindent visszahurcoltam Amapolára és mellé a bakokra, majd  a már bejáratott módon (lásd bowsprit) mind a négy oldalát síkba martam a bummnak úgy, hogy középtájt vastagabb mint ahol az árbochoz csatlakozik, a külső vége pedig még annál is vékonyabb. Ráadásul (ha már cifrázom a statikáját) kissé nem egyforma az alső és felső ív,  a felső fele ahol a vtorla van kissé domborúbb, mint az alsó (a húzott szál) aminek a közepe táját húzza, görbíti lefelé a shott. Ne ennél tudományosabb bummot nem vagyok képes se kitalálni, se megcsinálni.

Mi történt még? Pénteken ebéd után épp a legjobb álmomban kopogás ébreszt fel. Általában ki-be jár mindenki hozzám, ez egészen természetes, hozzám csak jó emberek jönnek, ki is ordítok szokás szerint, hogy "gyere be, mássz fel a létrán", de nem jön senki. Na kimászok az ágyból, egy szerény ember ácsorog az esőben a hajó mellett esernyője alatt. Beinvitálom. A netről talált rám, rendes vitorlázó ember, könyvet visz, hajót néz és remek ajándékokkal lep meg. Csuda hasznos holmik. Első perctől fogva az energiatakarékosság okán erősfényű ledekkel szándékoztam  megoldani a navigációs fényeket, de hasonlóan a P hajóján látott horgonylámpához,  több ledből kialakított körsugárzó, illetve szektorosan sugárzó fényforrásokban gondolkodtam. Nos látogatóm két kis lámpát mutat, (és ad nekem) amiknél egyetlen diódával megoldotta a 360 fokban való sugárzást! Zseniális, ráadásul pofonegyszerű megoldás, én elég nagy ötletelőnek tartom magam, de ez a trükk, amit itt szándékosan nem akarok részletezni, mert hátha szabadalmat sértek vele, sose jutott volna eszembe! Kapok még tőle egy általános világításra, tehát nem navigációs fénynek használható kis elektronikával működtetett ledes lámpácskát. Nem volt még időm kisérletezni velük, de mindegyiket ki fogom próbálni, áramfelvétel és láthatóság szempontjából,az eredményről feltétlen beszámolok. Amúgy van valami anyag róluk a neten is, de még nem volt időm megnézni. (http://yachtlight.hu/)

Siva kutyát meglátogattuk, megnéztük a kicsiket, mert ugye  a halászlévacsora másnapján lekölykezett. Elég elhanyagolt, bűzlő állapotban van a fészekalja, nem sokat törődik velük a gazdájuk, de azon kívül, hogy néha enni adunk a lesoványodott "kismamának", "akit" a sivalkodó dagadt apróságok valósággal szétszopnak, nem sokat tehetünk értük.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olvasom a Vitorlázás-ban, hogy a tervezett hajóadó évi  2000Ft/ vitorla négyzetméter lesz. Amapolára fel tudok majd húzni annyi vásznat, hogy  kéthavi nyugdíjamat befizethetem érte az államkasszába. Na ez az amit egészen biztosan nem fogok tenni.

Remoskában főztünk a hajón szuperebédeket. Ez az eszköz egy régenvolt ország (Csehszlovákia) régenvolt olcsó, de remek  produktja. Aki ki akarja próbálni, íme a recept. Kell hozzá kb. másfél kiló krumpli meghámozva, kb.15 deka kolozsvári szalonna, 20 centi parasztkolbász és két tenyérnyi szelet sajt. Az edény aljára  J  leterített egy réteg kakastaréjra vágott szalonnát, rá egy réteg krumplit (a burgonya szót utálom), rá egy réteg kolbász szeletet, arra megint egy réteg krumplit, majd további szalonna- krumpli-kolbász-krumpli-szalonna rétegeket . Lecsukni, konnektorba bedugni, úgy bő egy órát rotyogtatni, majd rátenni a sajtot és még hagyni kb egy negyedórát, amíg jól ráolvad az addigra átsült felső szalonnarétegre. Nincs vele sok meló, nem kell különösebben odafigyelni, keverni-kavarni, kóstolni, fűszerezni, nem kell sok főzőedényt drága édesvízben mosogatni, szóval igazi hajóskaja. Legalábbis amikor van parti áram. Egy-egy sörrel felséges laktató ebéd négy személyre. Egyébként is visszavettem kicsit a fogyókúrából, tavasszal éreztem, hogy a hasamon elkezdett feszülni a farmer, semmi gond, indul a "felét enni-dupláját mozogni" project, ez a világ leghatékonyabb fogyókúrája, garantáltan eredményes, leadtam 7 kilót, ismét lötyög rajtam minden, de ha így folytatom, az erőm is elhágy, szóval be is reggeliztem jó kis húsos paprikás szalonnából lila hagymával tegnap és ma, mindjárt könnyebben emelgettem a fákat. Amúgy a Remoskában még akár piskótát is lehet sütni.

Valamelyik nap meglátogatott a második kötetért "A", régi kollégám, aki  sokszoros díjnyertes bármixer és a magyar mixerek szakmai elnöke, amúgy meg annakidején a piaristáknál fertőződött meg vitorlázással. Amikor még ifjan jártam a Balatont  gyakran találkoztam a "Fiastyúk" nevű belugával,  a piaristák zászlóshajójával, amit kalóz flotta kisért vidám diákcsapattal járták a Balatont. Hát "A" egyike volt azon régi diákoknak. Azóta ugyan nem vitorlázott, de ahogy a fiatal fa kérge megőrzi a karcolást öreg korára is, úgy él benne azóta is örökké a régi hajózás emléke és örökös nosztalgikus vágya. Nos e blog és a Google Earth alapján bukkant rám úgy bő 25 év után és azon kívül, hogy Bisset fan lett általam, nagy élvezettel nézte Amapolát immáron második látogatása során is. Az Isten tartsa meg jószokását, meglepett egy málnalikőrrel és hozzá egy fantasztikus cocktailrecepttel, úgy, hogy az elmúlt napokban a hőségben könnyű jeges koktélokat szopogattunk a cockpit árnyas ponyvája alatt. Szerintem ezt a jó érzést irigyli tőlünk a sok csirkefogó tolvaj honatya és próbálja megtorolni horror hajóadóval, na közlöm velük, hogy tőlem egy fillért se látnak, adósok börtöne még nincs, hajón lakom  majd a világban, lakcímem nem lesz, csak nem adnak ki nemzetközi kőrözést ellenem adótartozásárt.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr421216159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

leslie.hun 2009.07.01. 17:42:31

Valóban felháborító ez a vitorlás adó.
25nm névleges vitorlafelület felett kell 2000Ft/nm-t fizetni.
Az én idősebb(29 éves) B24-esemnek 26nm!!! ÁÁÁÁÁ azt hiszem felrobbanok. Öröm az ürömben, hogy a kora miatt "csak" 500Ft/nm lesz a díj. Kösz szépen!

Egyébként ne légy nyugodt Tengerész, mert az APEH nem viccel!
Mellesleg külföldön csak a bankszl-ra utalt nyugdíjjal tudsz valamit kezdeni és arra az APEH minden szívfájdalom nélkül rárakja az inkasszót.

Méltányossággal lehet valamit kezdeni, vagy ezzel:

22. § Mentes az adó alól:
1950. év előtt tervezett eredeti történelmi vízi jármű, valamint annak a túlnyomóan eredeti anyagokból készített és a gyártó által ilyenként feltüntetett egyedi utánzata.

De ha minden igaz jövőre eltörlik az egész szemétséget...
Majd meglátjuk.

Jó szelet!
süti beállítások módosítása