Eléggé eltanácstalanodtam. A hiba ugye az volt, hogy véletlenül elzárva maradt egy csap a hűtővízkörben. Ettől amikor a termosztát kinyílt, azaz elérte az üzemi hőfokot a motor, akkor nem indult be a hűtővíz keringés a hajófenéken keresztül ( egykörös az un. "köpenyhűtés", kb 240 liter hűtőfolyadék cirkulál, maga a fenéklemez a hőátadó felület). Miután kiderült a hiba ( füst a gépházban, maximumon kiakadva a hűtővízhőmérő mutatója, hűtőfolyadék tágulási edény maximumra megtelve, azaz bőven felforrt a víz, jelentős gőzmennyiség keletkezett ), a gépet leállítottam és kezdtem keresni a baj okát. Felfedeztem az elzárt csapot, kinyitottam és az elektromos szivattyúval ( a motor saját mechanikus hűtővízkeringtető szivattyújával sorbakötött pótszivattyú) elkezdtem keringetni a vizet. Amikor visszahűlt 90 fokra újraindítottam a motort, ekkor történt, hogy az időközben lecsökkent tágulási edényben a folyadékszint nemvárt módon hirtelen megemelkedett és lelökte a nyomás a csatlakozó csövet elöntve alant mindent hűtőfolyadékkal. A vízen próbáltuk begyűjteni és újra feltölteni, de a jelenség megismétlődött. Aztán már a motort indítani se sikerült, akkor úgy véltem az akku merült le, de tévedtem, ma ráindítóztam feltöltött akkuval, így se indult, kiszedtem az önindítót, a mágneskapcsoló ment tönkre. Ezzel valamikor régen már volt baj, eltört a bakelit háza, akkor megragasztottam, működött, ezért nem raktam be azt a pótdarabot amit az egyik kedves autóbontós olvasómtól kaptam ajándékba. Na ma beraktam, működik, mondom szuper. A folyadékfeltöltődést úgy magyaráztam, hogy biztos van valahol egy nagy levegődugasz a rendszerben, ettől nem tud keringeni a víz és kínjában feltölti a szabadkifolyású legfelső ponton lévő tágulási edényt. Ez volt az elmélet, amiben ugye minden működik. Mindent alaposan légtelenítettem és gondosan megszűrve vissza is tudtam tölteni a rendszerbe mind az összes folyadékot amit kínkeservesen begyűjtöttem a fenékből. Megmondom őszintén azt vártam, hogy meggyógyítottam a hajót, már az indulás járt az eszemben, amikor beindítva a motort azonnal láttam a tágulási edényben ahogy rohamosan emelkedik a szint, azaz hullafáradtságig menő erőfeszítéseim ellenére semmi se javult meg, az önindítót kivéve. Végignézve a csőkapcsolási rajzot azért rejtélyes számomra a dolog, mert a sorbakötött szivattyúk pontosan abból a csőszakaszból szívnak, ahova a tágulási edényt kötöttem. Tehát éppenhogy ott nem kéne túlnyomásnak lennie! Gyártottam egy újabb elméletet, nevezetesen a túlmelegedéstől a motor hengerfejtömítése kifújt, ettől a sűrítéskor levegő megy a víztérbe azaz felfújja a folyadékot a tágulási edénybe. Ennek viszont ellentmond az, hogy a motor, bár a szokásosnál kissé nagyobb gázzal, de indul, márpedig diesel be nem indul ha ott nincs kompresszió. Létezik, hogy csak egyik hengerből megy levegő a hűtővízbe? Van valaki aki ért hozzá nálam jobban hogy kéne ezt a hibát kiszűrni?
23:46 Szóval elolvastam a kommenteket, kösz a tanácsokat. Továbbá konzultáltam két szakemberrel is időközben. Az eredmény ; minimum hengerfejtömítés csere. Merthogy a tágulási edény átlátszó ( 5 l-es műanyag marmonkannából csináltam) a folyadékszint erőteljes gázbuborékolás közben növekszik benne amikor a motor beindul és olyan savanyú büdös jön ki belőle. És attól, hogy kicsit átmegy a víztérbe a kompresszió, még vidáman beindul a motor, csak én gondoltam, hogy nem. Aztán hiba volt a hűtővíz felforrtakor hirtelen leállnom a motorral, ha visszaveszem a fordulatot alapjáratra, lehet, hogy megúszom a dolgot. (persze ehhez az kellett volna, hogy egyből rájöjjek, hogy a hiba az elzárva maradt csap és gyorsan kinyissam, de hát ez elmélet) Szóval okosodtam, de persze eső után köpönyeg. Holnap utánakavarok új tömítésnek, továbbá kellenek szerszámok is, mert az irka azt írja, hogy a belső kulcsnyílású hengerfej csavarokat nem lehet sima imbuszkulccsal kioldani csak egy ún. poligon kulccsal( erre én is emlékszem amikor a motort szétszedtem annakidején, a Székely Boldizsár műhelyében az ő spéci sokcsillag szerszámával csináltam, de ő most külföldön van ), továbbá kell nyomatékkulcs is a meghúzáshoz, mert három lépcsőben kell meghúzni őket közben időnként 10 perces szünettel, ahogy a német szervízkönyv precízen leírja. Mondjuk a fordítás az katasztrofális, egész mondatoknak se füle se farka, de remélem mutatja magát a dolog, nagyjából az a lényeg ahogy nézem, hogy nagyon precízen össze kell jelölni a vezérléssel összefüggő alkatrészeket szétszedéskor, mert ha elállítódik akkor kaka van.