Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • Advocatus Diaboli: Micsoda veszélyes szörnyetegeket tartasz.... 8-) (2024.11.22. 11:26) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Hétfő.

2013.07.22. 14:11 :: A Tengerész

Eléggé eltanácstalanodtam. A hiba ugye az volt, hogy véletlenül elzárva maradt egy csap a hűtővízkörben. Ettől amikor a termosztát kinyílt, azaz elérte az üzemi hőfokot a motor, akkor nem indult be a hűtővíz keringés a hajófenéken keresztül ( egykörös az un. "köpenyhűtés", kb 240 liter hűtőfolyadék cirkulál, maga  a fenéklemez a hőátadó felület). Miután kiderült a hiba ( füst a gépházban, maximumon kiakadva a hűtővízhőmérő mutatója, hűtőfolyadék tágulási edény maximumra megtelve, azaz bőven felforrt a víz, jelentős gőzmennyiség keletkezett ),  a gépet  leállítottam és kezdtem keresni a baj okát. Felfedeztem az elzárt csapot, kinyitottam és az elektromos szivattyúval ( a motor saját mechanikus hűtővízkeringtető szivattyújával sorbakötött pótszivattyú) elkezdtem keringetni a vizet. Amikor visszahűlt 90 fokra újraindítottam a motort, ekkor történt, hogy az időközben lecsökkent tágulási edényben a folyadékszint nemvárt módon hirtelen megemelkedett és lelökte a nyomás a csatlakozó csövet elöntve alant mindent hűtőfolyadékkal. A vízen próbáltuk begyűjteni és újra feltölteni, de a jelenség megismétlődött. Aztán már a motort indítani se sikerült, akkor úgy véltem az akku merült le, de tévedtem, ma ráindítóztam feltöltött akkuval, így se indult, kiszedtem az önindítót, a mágneskapcsoló ment tönkre. Ezzel valamikor régen már volt baj,  eltört a bakelit háza, akkor megragasztottam, működött, ezért nem raktam be azt a pótdarabot amit az egyik kedves autóbontós olvasómtól kaptam ajándékba. Na ma beraktam, működik, mondom szuper. A folyadékfeltöltődést úgy magyaráztam, hogy biztos van valahol egy nagy levegődugasz a rendszerben, ettől nem tud keringeni a víz és kínjában feltölti a szabadkifolyású legfelső ponton lévő tágulási edényt. Ez volt az elmélet, amiben ugye minden működik. Mindent alaposan légtelenítettem és gondosan megszűrve vissza is tudtam tölteni a rendszerbe mind az összes folyadékot amit  kínkeservesen begyűjtöttem a fenékből. Megmondom őszintén azt vártam, hogy meggyógyítottam a hajót, már az indulás járt az eszemben, amikor beindítva a motort azonnal láttam a tágulási edényben ahogy rohamosan emelkedik a szint, azaz hullafáradtságig menő erőfeszítéseim ellenére semmi se javult meg, az önindítót kivéve. Végignézve a csőkapcsolási rajzot azért rejtélyes számomra a dolog, mert a sorbakötött szivattyúk pontosan abból a csőszakaszból szívnak, ahova a tágulási edényt kötöttem. Tehát éppenhogy ott nem kéne túlnyomásnak lennie! Gyártottam egy újabb elméletet, nevezetesen a túlmelegedéstől a motor hengerfejtömítése kifújt, ettől a sűrítéskor levegő megy a víztérbe azaz felfújja a folyadékot a tágulási edénybe. Ennek viszont ellentmond az, hogy a motor, bár a szokásosnál kissé nagyobb gázzal, de indul, márpedig diesel be nem indul ha ott nincs kompresszió. Létezik, hogy csak egyik hengerből megy levegő a hűtővízbe? Van valaki aki ért hozzá nálam jobban hogy kéne ezt a hibát kiszűrni?

23:46 Szóval elolvastam a kommenteket, kösz a tanácsokat. Továbbá konzultáltam két szakemberrel is időközben. Az eredmény ; minimum hengerfejtömítés csere. Merthogy a tágulási edény átlátszó ( 5 l-es műanyag marmonkannából csináltam) a folyadékszint erőteljes gázbuborékolás közben növekszik benne amikor a motor beindul és olyan savanyú büdös jön ki belőle.  És attól, hogy kicsit átmegy a víztérbe a kompresszió, még vidáman beindul a motor, csak én gondoltam, hogy nem. Aztán hiba volt a hűtővíz felforrtakor hirtelen leállnom a motorral, ha visszaveszem a fordulatot alapjáratra, lehet, hogy megúszom a dolgot. (persze ehhez az kellett volna, hogy egyből rájöjjek, hogy a hiba az elzárva maradt csap és gyorsan kinyissam, de hát ez elmélet) Szóval okosodtam, de persze eső után köpönyeg. Holnap utánakavarok új tömítésnek, továbbá kellenek szerszámok is, mert az irka azt írja, hogy a belső kulcsnyílású hengerfej csavarokat nem lehet sima imbuszkulccsal kioldani csak egy ún. poligon kulccsal( erre én is emlékszem amikor a motort szétszedtem annakidején, a Székely Boldizsár műhelyében az ő spéci sokcsillag szerszámával csináltam, de ő most külföldön van ), továbbá kell nyomatékkulcs is a meghúzáshoz, mert három lépcsőben kell meghúzni őket közben időnként 10 perces szünettel, ahogy a német szervízkönyv precízen leírja. Mondjuk a fordítás az katasztrofális, egész mondatoknak se füle se farka, de remélem mutatja magát a dolog, nagyjából az a lényeg ahogy nézem, hogy nagyon precízen össze kell jelölni a vezérléssel összefüggő alkatrészeket szétszedéskor, mert ha elállítódik akkor kaka van.

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr585418577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

leslie.hun 2013.07.22. 15:52:58

Nem vagyok szakértő, de nagy esély van arra, hogy elszállt a hengerfejtömítés egy része. :(
Nem akarok hülyeséget mondani, de nem lehet, hogy a motorolaj meg vizes lett? Mert ha igen, akkor szinte tuti a hengerfej ment el.

G.Zs · http://www.dunaihajout.eu 2013.07.22. 16:12:27

ha kiveszed a termosztátot akkor sem cirkulál a vized?
ha hengerfejes akkor vagy a vizedbe olajnak vagy az olajadba kellene víznek lenni és ha járatod fehéren füstölni
szerintem

leslie.hun 2013.07.22. 16:15:01

@G.Zs: Igen a termosztát is beállhat, ha felforrt a víz. Mondjuk ez lenne a szerencse a hengerfejjel összevetve.

G.Zs · http://www.dunaihajout.eu 2013.07.22. 16:26:18

valamennyire egyébként fel kell hogy nyomja a vizet mivel telelehet levegővel

tabulator 2013.07.22. 16:50:48

Esetleg az is előfordulhat, hogy valamelyik szivattyú szívóoldali szimeringje ment tönkre és ott levegőt (is) szív be.
Ezt a szimering csöpögése jelezheti és az, hogy a motor bekapcsolása után nagyon gyorsan felforr a levegővel feldúsított hűtőfolyadék.
Szóval ez is egy lehetőség.

abraxas 2013.07.22. 17:29:52

Ajvé! Amapolát még csak szervizbe se lehet vinni :-\

Grigorij Sandorovics 2013.07.22. 20:37:25

Haat. Sajnalatom.
Nekem kozonseges uj benzinmotornal volt nemileg hasonlo problemam.
A gep mukodott, 100-200 km normalisan ment - aztan hirtelen kezdett forni. Sokaig keresgeltem - a vegere megtatlaltm - hengerfej meghuzasi hiba (nem a megfelelo erokkel es rendben). Ezert neha-neha atszokott a nyomas a hutorendszerbe - az meg rogton beallt.
Az olajba - es vissza nem jart semmi.
Tomites csere es megfelelo meghuzas utan mar 13 eve mukodik rendben.
De mindez NEM jelenti - hogy nalad ez van.
Probakepen, ha lehet - vedd le a nyomast a rendszerbol (szedd le a dugot) es probald meg beuzemelni. A taguloedeny atlatszo? Akkor meglatod a buborekokat - tomitesnek vege...

HöZsö 2013.07.22. 21:31:38

Ha hengerfejes vagy tömítéses lett, ugyanúgy beindul, ritkán megy az összes hengerbe víz. Viszont ha ennyire hamar felfújja akkor nagy bajnak kellene lenni, ami azt jelenti, hogy álló motornál jó eséllyel tele kell folyni a hengernek vízzel. Ez könnyen ellenőrizhető, ha kiveszed a porlasztókat mondjuk. Ha vizet köp indítózáskor, ha az olajszint megnőtt(a vizet nem látod a pálcán ugye, csak a magas olajszint árulkodik), ha a szelepfedél alá benézel és fehéres emulzióval van tele, ha a tartályba feljövő buborékok kipufogógázszagúak, kezdhetsz bontani. Minden más esetben kompressziómérést indítványoznék. Nem olyan örökkévalók ezek a Merci motorok mint mondják, sajnos, mivel a hengerfej aluminium, nem jól tűri a forralást. Ráadásul a csap nyitásácval, keringetéssel ráengedted a rendszerből a hideg vizet a forró hengerfejre.

Remélem segítettem és nem veszed okoskodásnak írásom!

HöZsö 2013.07.22. 21:49:49

Ja még az, hogy ha befolyik a víz a hengerbe akkor éppenséggel pont hogy emelkedik a sűrítési végnyomás. Ez összevágna azzal ha az indítómotorod a nagyobb áramfelvétel miatt dobta volna el az addig működő mágneskapcsolót.

halaloszto 2013.07.22. 23:05:54

@HöZsö: Es a vizi kipuffogo miatt nem latni hogy mennyire feher a kimenet :-(

Vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.07.23. 00:16:10

@HöZsö: Nem veszem annak, pont a tanácsaitokat kértem. Viszont hálistennek ez egy öreg Merci motor, jó ki rozsdás acél öntvény a hengerfej, szóval remélem csak a tömítés károsodott.

silvermoon 2013.07.23. 03:42:06

MAzlid van hogy a hengerfej nem alu.A tomites csere sem egy alom melo. Nem CSAK a hengerfej tomitest kell cserelni. Altalaban ilyenkor a felragadt kifufogo tomites is szakad, es egyeb tomitesek is karosodnak.Ezert azt ajanlom, ne bontsd le a kipufogo sort hanem a toldasnal szedd le. A mercinel tobb esetben a ket henger kozott is ateges van.Hozsonek igaza van , h az olajbol azonnal megallapithato h az a problema persze igy az olajat is cserelned kell. A porlasztok kozotti resolaj visza vezeto kis csovecskek majd minden esetben elszakadnak a leszedeskor. Azt ajanlanam addig nem menj tomitest vasarolni, amig szet nem szedted. Mert valszeg mehetsz ujra a boltba.Igy egy utat megsporohatnal. 12 evig hajtottam oreg mercimet,nem sok bajom volt vele majdnem elerte mar az egy millio merfoldet mikor le egett. De meg nem ette az olajat. Merem alitani, h a legjobb leg igenytelenebb motorok ezek a vilagon.Persze rendes hasznalat melett.

Grigorij Sandorovics 2013.07.23. 08:36:06

Na adok meg egy tanacsot.
A ket meghuzast csinald a szerviz szerint (10 perc) este. A harmadik utanhuzast reggelre, precizen es pihenten. Ezt a tomotest semmikeppen se tudod majd atbokni :))
Na es minosegi nyomatekkulcsot hasznalj. A diesel-nek nagyok a meghuzo eroi, konnyu menetet lehuzni :((

Grigorij Sandorovics 2013.07.23. 08:39:22

ui. Na azert a tomitesekbol vegyel x2. Majd valahol a nyilt tengeren jol jon...

nord47 2013.07.23. 09:02:22

Szia Wili!
Olvasva a jelenséget, erősen az a gyanúm, hogy a hengerfej valamelyik két szelepe közt , úgynevezett, gát repedéses.
Ez egy hajszál vékony repedés a hengerfejen. Itt a robbanáskor
a nyomás beledolgozik a víztérbe.
Ha megtisztítod a hengerfejet, rögtön észreveszed.
Csak a hengerfej csere segít!

silvermoon 2013.07.23. 12:51:52

@nord47: A mercire nem jellemzo a gatrepedes,es eleg nehez eszrevenni mert szbad szemmel szinte lathatatlan, de ahogy Vili irta, h a hevult motorra ra engedte a hideg vizes hutest, hat elkepzelheto. Akkor viszont mar komolyabb a baj, en minden hajonal indulas elott vagy 20 percet jaratom a motort akkor ki derulnek dolgok. Neha en is el felejtem a fenek szelepet ki nyitni, ami hutovizet hozza a motorba. Amig jar a motor, ra erek gondolkodni mit felejetettem el ilyenkor altalaban meg idoben eszembe jut a csap...! LAssan en is cedulas ember leszek.(Nyakamban a "cedulaval" mit kell nem elfelejteni !!!)

Grigorij Sandorovics 2013.07.23. 16:39:38

Na.
Ha repedes lenne, akkor a hutofojadek (antifriz nagyon fojekony - sokkal tobb mint a viz) baztos bejutna a hengerbe. Kis menyisegben inditaskor dolne a feher fust meg a viz alol is. S az olaj habosodna.
Tehat ugy nez ki - hogy nincs mechanikai serules. A tomites enged, ugye a diesel surutese valahol 20 atm korul van - ami tenyleg eleg nagy nyomas. Egyszeruen kinyomja - es priman mukodik :))

HöZsö 2013.07.23. 20:49:20

Az adagoló lánckerekét ha le kell venned akkor vigyázz, lehet hogy balmenetes, és nyakban el van vékonyítva, könnyen törik.
süti beállítások módosítása