Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.
  • A Tengerész: @whale: Kösz, de egyedi és azért ereszt, mert elrepedt egy üveg benne, szóval azt cserélni kell. (2024.10.11. 17:13) Szerda.

Linkblog

Vasárnap.

2024.11.10. 11:33 :: A Tengerész

8:17 Olyan köd van, hogy a 10 méteres teleszkópos póráz végén a Szmájli kutya már elkezdett homályosodni. Nem néztem reggel a műszert, de amikor kiléptem a  deckre minden zúzmarás volt, szóval legalább 2-3 fok mínusz van. Tehát a 6:40-es séta után megreggeliztem és most aztán tényleg befejezem a beszámolót, utána meg majd kiderül odakint mire jut a napocska, aszerint lesz ma "fázás" ( nagyon szeretnék már túllendülni ezen a tűzifa pakoláson) vagy henyélés.

Tegnap ott hagytam abba, hogy november 1-je péntek van, Primostenben, ébredés és reggeli, nekem szokás szerint korán. Kis zárójel, az én koromban ennek koreográfiája van, fél órával reggeli előtt bevenni a pajzsmirigyhormont, reggeli közben két másféle tablettát, reggeli után fél órával a következő kapszulát, majd a főétkezés előtt megint egy másfajtát. Aztán van itt még egy kissé gusztustalan dolog amiről majd az összegzésben beszámolok, nem akarom kizökkenteni vele a történetet az ő medréből. 

Primostenből Rogoznica, ahol a hajót le kell adnunk kiürítve szombat reggel csak egy köpés, összesen talán hat mérföld ( egy tengeri mérföld az 1,852 km, úgy jön ki, hogy az egyenlítő mentén mért egy szögpercnek megfelelő távolság, azaz a Föld kerületének 21600-ad része), szóval ráérősen (az én fogalmamim szerint TÚL ráérősen) indultunk, komótos reggeli (mármint a többiek) szedelődzködés, fürdőzés (én már nem megyek be a vízbe, tegnap megvolt a kötelező) hosszas rákészülés és a csónak felszedése után. Az idő csak annyiban számít, hogy a hajót tele üzemanyag tankkal kell leadni és a töltőállomás 16 órakor bezár, tehát oda kell érnünk délután háromig.

Más is szedelődzködik, ez a szép retro schooner is felszedi a dinghyjét és indul, szemmel láthatóan egyedül csinál mindent a gazdája.

20241101_093341.JPG

A mi dinghynket megszállta egy sirály

20241101_093431.JPG

J a halaknak dobál be kenyérdarabkákat, a sirály lecsap rájuk, mire egy csomó más sirály is megjelenik, de a csónakfelszedést nem zavarja az akciójuk.

Lehet bennem van a hiba én mindig sietek. MINDIG arra számítok, hogy "közbejöhet valami", hogy az elején siessünk, a végén ráérünk lazítani. Ezért mindig mindenhova korán érkezem. Józsi időnként az órájára néz, de még nem indulunk. Aztán mégiscsak. Most már nem erőltetjük a grószt, ezért csak génuával cammogunk bő szélben, de gyenge szélben, szóval mászunk mint a csiga. Én vagyok kormányon, ez lenne az útirány.

primosten-rogoznica-1.png

Kiérve utoljára búcsúzunk el Papától. Judit papájának az volt a vágya, hogy halála után imádott Adriájába kerüljenek a hamvai és Primosten volt a kedvence. Ezért utunk elején, Rogoznicát elhagyva Primosten előtt hátszélben J-vel kimentünk kettesben a hajó végébe és a már itthon jóelőre megnyitott urnából a Papa hamvait szép lassan a baloldali test mellett, a vízhez egészen közel,  a tengerbe szórtam. A hátszél  szétterítette Papát a víz felett, a végén még valami nehezebb is csobbant, Isten veled Papa!

Odalent készül az ebéd, terv szerint palacsinta lesz, de kolbászos rántottát adnak fel a kormányállásba, ami finom, de a palacsintához képest csalódás. De aztán amikor mindenki megebédelt odalent és az idő előrehaladtával Józsi kapitány kiadja a parancsot, hogy motor indul, leváltanak és kiderül van még palacsinta bőven, még másnap reggelre is maradt. Magamban megállapítom, hogy ha egy órával korábban indulunk, amikor még szél is több volt, akkor most nem kellene motorozni.

Az üzemanyagtöltés vízről történik, kissé körülményesen de, sikerül megtalálni a "kutat". Mellékötünk (András  talált a dinghy tartalék benzintankja alatt egy alkalmasabb kötelet)  és mindkét oldali tankot csurig töltjük. Olyan 70 € körül fizetünk, nem sokat motoroztunk, az összeg nem sújt minket porba. Aztán némi bizonytalankodás után rendben beállunk a hajóval a helyére, szerencsére a parti személyzet ( bár egyikük aki a parton marad nincs amúgy a topon technikában, hiába állok ott készenlétben a csáklyával, a dolgozónak nemigen akaródzik a kötelet megfeszíteni, hogy fel tudjam venni) segít meghúzgálni a két mooring kötelet, mert bevallom ehhez már kevés az erőm.

Ez a kikötőn belül bejárt utunk.

rogoznica_ut_vege.png

Este a többiek, akiket felizgat a tengeri herkentyűk elfogyasztásnak lehetősége a hajón elköltött saját készítésű étkezések után, vacsorázni indulnak, de én nem megyek a halételekért az ajtóig sem, maradok a hajón, fáradt is vagyok, J is, aki pedig szeret mindent ami vízben nőtt, velem marad, inkább elkezdünk csomagolni, hogy másnap reggel ne kelljen egymást taszigálva kapkodni, mert Józsi reggel nyolcra hirdet indulást hazafelé, amit később reggel hétre módosít. Miközben a többiek kint vannak J kihasználja az időt, a maradék kenyeret felszeletelve  szendvicseket készít és csomagol mindenkinek a hazaútra. Amire visszaérnek mi már 99 %-ig becsomagolva várjuk őket a hajón. Most sikerül elkerülni, hogy  elkövessük azt a hibát mint idefelé, hogy defektes kerekű kocsival cuccoljunk, visszafelé az étteremből jövet kiváló kézikocsikat hoztak a vacsorázók, másnap, szombaton reggel gond nélkül könnyedén gurulunk az autóhoz és 7:00-kor kiautózunk a Frapa marinából. Primosten felett a dombról még egyszer elköszönünk a Papától és irány Magyarország.

Az út hazafelé zavartalan volt, csak az adonyi kompot késtük le öt perccel, illetve egészen pontosan a komp indult korábban, de  öt óra után nem sokkal már idehaza örvendeznek nekünk a kutyáink, mi meg őnekik. Búcsuzóul megöleljük Klárit és Józsit, akik jóvoltából részünk lehetet e későnyári élményben, mi a házba, ők meg hazafelé sietnek Budapestre, itt a vége az utónyaralásnak.

Végére hagytam az út legkellemetlenebbik részének leírását (akik régen olvasnak, tudják, hogy nem szoktam a blogban szégyenlősködésből öszintétlenkedni). A hajón a négy utaskabinhoz négy külön WC és két kabinonként egy-egy közös zuhanyfülke tartozott. Ez kicsit túlzott a hagyományos hajókomforthoz szokottaknak, de nagyon kényelmes. Viszont a WC-k nem kézi pumpálósak voltak, hanem  nyomógombbal működő elektromosak. Sőt két gomb is volt egy "eco", meg egy "normal" öblítés. (hogy a kettő közt mi a különbség nem tudtam rájönni) Tehát az ember dolga végeztével megnyomta az egyik gombot, mire az automata kevés vizet töltött a csészébe majd kiszívta az egészet és egy kevés vizet töltött be ismét. EZ nagyon jól hangzik, ha az ember kézzel pumpál a hagyományos hajóvécébe, ugyanezt a rítust csinálja. CSAKHOGY a mi klotyónk ürítése, alighanem az előző bérlők jóvoltából valami dugulással volt gátolva ( hajón szigorú szabály, hogy a WC-be tilos dobni bármit amit előzőleg az ember nem evett meg) és csak töltötte a vizet, kavarta a (bocs) sz@rt, aztán újra rátöltött. Sok nyomogatásra elment az anyag sűrűje, de a folyadék csak szaporodott. Klozetpumpa nem volt a hajón. nekem már az gyanús volt a legelején, hogy a mosdóból is csak lassan és visszabugyogva folyt le a víz, szóval biztos voltam hogy valami dugulás van. A kifolyó egészen biztos közös volt a szomszédos, velünk egy hajótestben lévő kabin vizesblokkjával, mert egyszercsak olyan csütörtök környékén felfigyeltem, hogy a másik kabinban valamelyik lány folyamatosan WC-t öblít, tehát alighanem náluk sem megy el az anyag. Panni később elmondta, hogy valóban ez volt  a helyzet, de aztán sikerült kiürítenie a csészét. Na de ettől kezdve a mi vécénk teljesen eldugult. Csináltam Klári tanácsára egy "mericskét" PET palackból és a tartalmat a csészéből vödörbe mertem (aki mer az nyer) mielőtt kifolyt volna a csésze peremén, és kivittem a deckre, majd a tengerbe öntöttem. Elég macerás módja a WC használatnak. Én még a kisdolgot elintéztem a hajó végében a deckről, de J sajnos ezt nem tudta csinálni. A baloldali test orrában szerencsére volt még egy head, kézi pumpás Jabsco WC-vel az esetleges skippernek (pont olyan mint ami Amapolán van) én oda jártam, de ebbe meg nem volt egyszerű lemászni, az 50X50 es nyíláson át, kb. mint idehaza létrázni a szűk vízóraaknába.

Aztán. Nem volt gusztusom megízlelni az öblítés vizét a WC csészéből, de erős a gyanúm ( az "eco" miatt), hogy édesvízzel történt. Mert miután a mi klotyónkat rengetegszer kellett öblítenünk, a harmadik nap már elfogyott a 800 liter édesvizünknek több mint a fele. Ettől kezdve zuhanyozás és általános tisztálkodástilalom volt a hajón, mert ezt az édesvizet kellett beosztanunk, a krumplit is tengervízben főztük és azzal is mosogattunk. 

Érdekes lehet még a villamos energiaellátás. A hajón egy központi elektronika monitorozta az erőforrásokat, a térképasztalon lévő műszerpulton egy kis képernyőn lehetett lapozni az üzemanyag, víz, villany rendelkezésre állást. Két nem túlságosan nagy akkumulátortelep volt a hajón, viszont ÁLLANDÓAN ment valahol a gépházakban, vagy azok valamelyikében, nem tudtam kideríteni csak az éjjel-nappal zümmögő hangról, egy (vagy két) segédgép, mert olyan 20-25A körüli áramokat mutatott a kijelző, amik eléggé nem normálisak vitorláson. De hát itt szokatlan luxus volt, hatalmas  normál- és mélyhűtővel, mikrohullámú sütővel, klímával mindenütt, állandó melegvíz folyt a csapokból, sőt nálunk a mosdónkban a hidegből is az folyt, egész úton képtelen voltam rájönni, hogy melyik állás a hideg- és melyik a meleg víz, mert jelölve nem volt a csapon a szokásos kék és piros színekkel és bármelyikben folyattam csak forró víz jött. Csak a végén, utolsó nap jöttünk rá, hogy a hálókabinokban azért van hőség, mert a segédgép (ek?) hűtése ott adhatja le a veszteséghőt, ugyanis leállt (ak?)valamiért, az akkuk elkezdtek kevés töltöttséget mutatni és a hálókban meg hideg lett éjszakára. Sehol egy vizes rendszer rajz, villamos meg pláne sehol, szóval idegesítő volt hogy ülünk egy űrhajóban amiről semmit nem tudunk. Adtak ugyan egy vastag dokumentációt a hajóról, de abban EZEKRŐL semmi nem volt, inkább csak olyan reklámanyagnak tűnt.

Mindezt a sok mindent az elmúlt héten nemcsak a magunk kedvéért írtam, rajzoltam meg ilyen részletesen, hanem azért, hogyha valaki hasonló hajóbérlésre szánná magát, tudja mikre számíthat.

Hát ennyi volt az útról a történet. A társaság kellemes volt, az időjárás meg kifejezetten pompás, november elsején még 22 °C-os tengerben, szikrázó napsütésben fürödni remek dolog volt, nagyon jól éreztük magunkat (leszámítva  a leszámítandókat), de én nagyon nem akarok már ilyen félkarú óriásként a tengerre menni... nem tudom mennyire tudok majd J-nek ellenállni, de utanként egy bordatörés ( a bal oldalamon még mindig nem tudok aludni) elég fényes bizonyítéka annak, hogy nem vagyok már igazán formában.

11:32 van, kinézek hogy áll kint az időjárás, ha elviselhető, tűzifát fogok fűrészelni és pakolni.

16:00 Hát kimentem, aztán olyan undorító volt az idő, köddel, hideggel és mindenről csöpögött a lecsapódott pára, hogy vissza is jöttem, megebédeltem és elaludtam, ott egye meg a fát a fene, nem csináltam semmit ma. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr1518728010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása