Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Szombat.

2012.01.14. 23:17 :: A Tengerész

 Régi tengerészmondás, hogy "elsüllyeszthetetlen hajó nincsen". Mindazonáltal én elképzeli nem tudtam volna, hogy egy olyan hajót, mint a Costa Concordia olyan baleset érjen, mint amiről ma adtak hírt a médiák. Csak a paraszti eszemre hallgatva és a képeket nézve a neten: Egész biztos, hogy nem ott érte a baleset ahol egész közel a parti sziklákhoz a jobb oldalára dőlve fekszik. A képeken jól látszik, hogy a bal oldalán van a lék. Nem tudom elképzelni, hogy olyan közel hajózott volna a parthoz a hajó. Az csak a bulvárújságírók agyában létezhet, hogy egy ilyen felszereltségű és képzettségű személyzettel működő hajó rossz útra téved. Számomra inkább az a valószínű, hogy a hajó a rendes rottán haladt, de valamivel ütközött (a franc tudja hány elveszett konténer van a tengerfenéken, lebeg vízközt, netán a tengeralattjárók merre kóricálnak) a fenék bal oldalával. Az őrtiszt, vagy már a captain nagyon helyesen úgy döntött, hogy partra futtatja a hajót, ezzel valószínűleg sok ember életét mentette meg. Ezután telt meg a fenék oly mértékben vízzel, hogy amikor felült a sziklákra a lékesedéssel ellenkező oldalára feküdt le. 

A kályha hamujából kiszedett faszéndarabok közül egy diónyit porrá törtem és epoxi gyantába kevertem. Ezzel a péppel kentem ki a kis csónak nevének bevésett betűit. Majd holnap ha megkötött és átcsiszolom kiderül, hogy mennyire sikerült a felirat. Eldugóztam a dörzsléc facsavarjainak fejét is. Kivágtam 18 mm vastag vörösfenyőből a két szkeget,  a két, 11cm átmérőjű kereket meg 10mm vastag bakelitből amik a szkegek végébe jönnek. 120-as papírral átcsiszoltam a teljes belső részt. Úgy döntöttem, hogy az evezőpadok maradnak natúrban, ezért ezek még pár réteg híg UV stabil epoxi gyantát, quasi színtelen lakkot kapnak, a fenék és a két medersori palánk amin taposok szürke, a többi fehér lesz belülről.

Reggel hóesésre ébredtem. Szerencsére azonnal elolvadt amint decket ért. De azért előszedtem a parti raktárból és behoztam a hajóra a hólapátot (gyerekhólapátnak árulták az OBI-ban pont hajóméret), szeretném elijeszteni vele a havazást.

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr623546396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sün77 2012.01.15. 00:12:41

Behajtok a telepre, leparkolok, majd kiszállok az autómból. Fülemet kellemes, ismerős zene csapja meg. A verőfényes napsütésben a fagyos szél egy vitorlás állókötélzetén fütyörészik. Körbenézek és teljesen balatoni hangulatom támad. Egy vastestű kieler, egy túrakatamarán, meg a már, az előbb említett jolle leponyvázva várják a tavaszt partra vetve. Kicsit arrébb fordulok. A környezet ipari. Siófok üzemi kikötő, vagy talán a Füredi hajógyár? Merengek. Hosszan.
Egyszer csak felnézek gondolataimból, s a Kvassay híd ismerős zöld íve, a zsilip bejárata, a vízi rendőrség mólója, a bontás alatt álló nagyvásártelepi épületek és a vízen ringatózó Amapola képe tárul elém. Itt vagyok. Itt a Vízmű telepén, a Ráckevei-Soroksári Duna-ág partján, aktív nyugger barátunknál, Vilinél. Mindez egy munkás pénteki nap (01.13.) délelőttjén.
Telefonálok. Megvárom a reggeli rutin végét, megnézek egy partraszállást, lekezelünk. Végigsétálunk a Vízmű, régen szebb napokat látott csarnokán, amin látszik, hogy anno hatalmas szivattyúk, generátorok felújítására, a zsilip karbantartási munkáira szakosodott. Néhány őskövület szaki még serénykedik, valami nem is ebbe a környezetbe illő apró-cseprő munkán. "Magánterület, behajtani tilos" táblát gyártanak egy régi felniből és egyéb fémhulladékból. Szépen lefestve. Mindenki barátságosan köszön, majd a legeldugottabb szegletében meglátom a képekről már ismert „Vili bácsi csónaképítő műhely”-ét.
Amit láttam, hallottam, éreztem, az megnyugtatott. Tetszett. Jól eset. Szép volt, szív melengető. Tiszteletet, megbecsülést keltő, kellemes, jó, nyugodt. Példa mutató.
Irigy nem vagyok. Nekem ma más céljaim vannak, más a feladatom. Másért kelek minden reggel, másért gürizek, teszem a dolgom, dolgozok, hajtok ezerrel. A családomért, magamért, és saját álmaimért.
De minden, amit láttam, éreztem, az erőt ad, motivál.
Én ezt köszönöm neked, öreg barátom Tengerész!
Sün

abraxas 2012.01.15. 07:50:30

Vilmos!
Nagyon jól néz ki az a véset, mivel csináltad? Roppant profi munkának tűnik. Csak egy dolog nem világos. Nem jól emlékszem, hogy kívül fekete lesz a festés?

abraxas 2012.01.15. 08:08:59

Az indekcen van egy kép a lékről:
kep.index.hu/1/0/261/2616/26167/2616714_4a5b61e9c16941138c76fa47921185c8_wm.jpg
Mintha egy kő lenne beleékelődve :o(

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.15. 08:47:53

@abraxas: Semmi különös. Kinagyítottam a feliratot egy bannerszerkesztővel amit a neten találtam, ráraktam egy papírt a képernyőre, körberajzoltam, felragasztottam a betűket az orrtükörre, egy árnak megköszörült bicikliküllővel átszurkáltam az íveket meg az egyenesek sarokpontjait. Schnitzerrel úgy 1mm mélységig körbevágtam a betűk kontúrját, mondjuk ez elég vacakolós volt, majd egy 3mm széles vésővel kiszedegettem a rétegelt lemez felső rétegéből a körbekaristolt részt. A vésőt Attilától az erdélyi ezermester asztalostól kértem kölcsön, neki van ilyesmije még, mert műbútorokat is restaurál. Mondjuk szerszámot csak nekem ad kölcsön.
A tükrök amúgy natúrban maradnak, szóval a fekete betűk jól látszanak majd.(Ma kiderül milyen lett, ha lecsiszolom a felesleget, miután tegnap vastagon kikentem a felületet a faszénporos gyantával.)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.15. 08:51:43

@abraxas: Gondolom amikor már felült a fenékre, ahogy süllyedt átment rajta egy szikla csúcsa. Tán még szerencse is, alaposan lehorgonyozza a hajót, ami fontos lehet a további mentés miatt. Egy sodródó hempergő hajótestben elég nehéz lenne a búvároknak túlélőket keresni a test belsejében rekedt légzsákokban.

abraxas 2012.01.15. 12:21:29

Most már egyre kíváncsibb vagyok a végeredményre :o)

whale 2012.01.16. 13:21:41

inforadio.hu/hir/kulfold/hir-477167

HA ez igaz, a kapitányra a műanyag lakat is rárohad a sitten...

Kis ember 2012.01.16. 16:25:40

@A Tengerész:

Hm. Nekem már van egy kis tapasztalatom szállodahajózásban, ezért nem tudok véleményt mondani. Ahhoz hogy egy ilyen megtörténjen gyakorlatilag az ÖSSZES létező szabályt meg kell szegni. Nem értem. Mindegy, majd kiderül - ha kiderül.
Itt minden O.K., érdekes, még csak nem is téma a hajón, mindenki azonnal másfelé tereli a szót. Hiába, a hajósnépség nem változik: babonás. Én is. :)

Kis ember 2012.01.16. 16:29:04

@whale:

Hát, nekem volt egy ilyen gyanúm, hogy ez belejátszik, állítólag a görögök szoktak ilyet csinálni, de ez túl új hajó volt hozzá. Ki tudja?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.16. 20:59:17

@Kis ember: Bizony. Én mondtam annakidején, amikor Juditka keresztelte Amapolát az első vízretételkor, hogy úgy vágja hozzá a pezsgősüveget (kedvenc édes muskotályos pezsgőnket), hogy HOLTBIZTOSAN törjön össze, mert ha nem az biztos balszerencsét jelent. Szét is tört apróra. A Fa Nándi második hajójával kétszer havariázott, nem is tudta még igazából megkezdeni se a földkerülő versenyt, már fel kellett adnia és még szerencse, hogy ennyivel megúszta. A Costa Concordia keresztelőjén se "sült el" az elsőre a pezsgősüveg, lám naponta növekszik azoknak a száma akik már bent vannak Davy Jones ládájában. Egy magyar zenész sincs még meg...

abraxas 2012.01.17. 14:51:53

@A Tengerész: :o(
A koreaiak (de hülye szó) is előkerültek élve...

teddybear01 2012.01.18. 11:56:32

A tegnapi híradóban lejátszott felvételek szerint ez a "kapitány" lábbal tiporta mindazt, ami tengerészhagyomány és szokás. Azonnal elmenekült a süllyedő hajóról amint lehetősége akadt, sőt taxival akart lelépni a környékről, az olasz parti őrség diszpécsere kénytelen volt rádión fenyegetőzve visszaparancsolni, stb.

Valahogy nem így képzelem el a valódi tengerészt...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.18. 14:23:02

@teddybear01: Hát nekem is leesett az állam amikor az esti híradóban hallottam a bejátszást! Én még ott tartottam, talán a Bisset könyvek hatására, hogy a kapitányok kiválasztása a legnagyobb körültekintéssel történik, nem lehet csak "seggel" eljutni egy ilyen óriás szuperhajó parancsnoki posztjára. Tudván tudom, hogy a digóknál mindenütt nagy a lazaság, de azt gondolom...gondoltam, hogy azért a tengerhez értenek, hisz ezer éve vasalgatják a hullámokat ott a Földközin. Meghatározói voltak a fejlődésnek, amit mi tudunk, tanultunk, tanítottak, annak a nagyrésze olasz tudás, a magyar tengerésznyelv szavainak 80 százaléka olasz eredetű szavakból áll. És tessék...Még mindig nehezen hiszem el. Úgy vagyok vele, mint fideszes a Schmitt Palival.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.18. 14:24:02

@teddybear01: Hát nekem is leesett az állam amikor az esti híradóban hallottam a bejátszást! Én még ott tartottam, talán a Bisset könyvek hatására, hogy a kapitányok kiválasztása a legnagyobb körültekintéssel történik, nem lehet csak "seggel" eljutni egy ilyen óriás szuperhajó parancsnoki posztjára. Tudván tudom, hogy a digóknál mindenütt nagy a lazaság, de azt gondolom...gondoltam, hogy azért a tengerhez értenek, hisz ezer éve vasalgatják a hullámokat ott a Földközin. Meghatározói voltak a fejlődésnek, amit mi tudunk, tanultunk, tanítottak, annak a nagyrésze olasz tudás, a magyar tengerésznyelv szavainak 80 százaléka olasz eredetű szavakból áll. És tessék...Még mindig nehezen hiszem el. Úgy vagyok vele, mint fideszes a Schmitt Palival.

LadySatch 2012.01.18. 22:49:46

Na látod Apu! Még a "tőkesúlyos" hajó is fel tud borulni. Igaz nem volt vihar, és nem dőlt a hajó. :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.18. 23:13:24

@LadySatch: Hát meg fogsz lepődni. Ez a nagy bazi utasszállító hajó nem tőkesúlyos. Pontosan ugyanolyan formastabilitása van, mint a 25-ös jollénak. Csak mivel nagy, a hullámok nem bírnak vele, ha megfelelő irányban helyezkedik el rajtuk. Ugye a szél az hajtja a hullámokat, tehát ha szembe áll vele, akkor nem fog felborulni. De egy főgéphavaria esetén bizony fel tudna borulni, ha keresztbe kapja az óriáshullámokat. Persze egy ekkora hajón nem egy főgép van és amin meg egy van(mint amilyeneken én hajóztam), az elég üzembiztos ahhoz, hogy ne nagyon romoljon el.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2012.01.19. 12:03:13

@A Tengerész: Én csak ma reggel hallottam a (szerencsére) felvett beszélgetést a parti őrség parancsnokával: azóta se tudok napirendre térni felette!:( Bennünket, kis lenézett "skippereket" minden kis sz@rságért b@szogatnak a vizsgákon, meg ilyen mentés, olyan mentés... Ez meg lelép, és még van bőr a pofáján magyarázkodni, miért nem tud visszamenni a hajóra a mentést irányítani!:(( Nem tudom, kinek a kije, és hogyan, mennyiért kapta ezt a posztot, de ha nem kap életfogytiglanit, akkor vagy a túlélők, vagy (valószínűbb!) a tisztességes kapitányok fogják meglincselni!!

Kis ember 2012.01.20. 17:13:39

@A Tengerész:

Én is teljesen kész vagyok. Aztán elintéztem annyival, olaszok.
süti beállítások módosítása