Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • solidarity1: Itt látható a Buda 1970-ből már porthole-okkal: fortepan.hu/hu/photos/?id=119122 (2024.12.18. 07:44) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.
  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.

Linkblog

Hétfő.

2024.12.16. 14:27 :: A Tengerész

Hoppá. Szétesett a program, nem megy a szerkesztés. Soha többet nem csinálok ilyet, hogy korábbi bejegyzésbe szerkesztek bele, úgy tűnik a csinálója a szoftvernek ebbe nem gondolt bele. 

Tehát a középkor másik jellemző hajótípusa a három árbocos velencei karakk.

pict0192_2.JPG

Látszik az ókor praktikus gyors hadihajója helyett a középkori nehézkes, öblös, nagyobb befogadóképességű kialakítás, a tengerre "kivonultak" a bástyák. Az arab, török kalózok a latinvitorlás, tehát jobban kreuzoló (szél ellenében élesebben vitorlázó) karcsú gyors hajóikkal nem véletlenül voltak ezeknek az áruszállítóknak félelmetes ellenfelei. Csak az erődökről a tengerre magukkal vitt ágyúkkal tudták őket távoltartani. 

Egy nagy ugrás 300 évvel későbbre, az Endavour , Cook kapitány eredetileg szénszállító hajója ( az admiralitás ajánlása ellenére választotta hadihajó helyett a kis merülésű, lapos fenekű hajót, számítva a zátonyokra) , amivel másodszorra és "igazából" felfedezte Ausztráliát. (Merthogy igazából Abel Jason Tasman járt ott először, de miután a hajónaplókat, térképeket és általában a felfedezéseket minden tengeri hatalom szigorúan titkosan kezelte, száz évig nem tudta senki hogy ott van egy földrész, amit aztán James Cook újra felfedezett) Sajnos  beüvegezett, ezért tükröz, pedig nem vakuztam, de így se lett túl jó a kép, pedig gyönyörű a modell.

pict0186.JPG

pict0184.JPG

És ez már a "modern"  kor az Amerika kupa névadója 1851-ből.

pict0178_2.JPG

A szomszédos kis teremben kifejezetten hadtörténeti bemutató. Egy hosszú asztalon apró makettek az USA különböző monitorairól. Ezek a kisméretű, gyors, gépi meghajtású hajók végig kísérték a fiatal állam történelmét kezdve a függetlenségi háborúktól, át  a polgárháborún, egészen a vietnámi háborúig. 

pict0195.JPG

pict0196_2.JPG

Egy "kakukktojás" az imperialista hadihajók közt.

pict0197-1.jpg

És a végén pár harckocsi makett... hát ők kevésbé mozgatták meg a fantáziámat mint a történelmi vitorlások. 

pict0198.JPG

Visszefelé lesétáltam a komphoz és ismét átkeltem az RSD-n, kissé lihegve, de egyszuszra megmásztam a 92 lépcsőfokot a Duna szintjéről Soroksárra és haza HÉV-eztem. A legnagyobb meló volt összekalapálni ezt a két bejegyzést, mert a közepén összekuszálódott minden. Az a baj, hogy egyre türelmetlenebb vagyok. A kezem is gyakran remeg, a szemem meg pocsék, ezért se kísért meg a modellezés, mert tudom már nem lennék rá alkalmas.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr4518752990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása