Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.
  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.

Linkblog

Vasárnap.

2024.12.15. 23:05 :: A Tengerész

Meghívót kaptam Fuchs Antaltól, egykori tengerész kollégától egy hajómodell kiállításra, a Kertvárosi Művelődési Házba Csepelre. Nagyon el akartam menni, de nem autózom már 10 km-nél messzebbre és nem volt egyszerű odajutni. ( Nem akarom túlrészletezni, bár nem érzem igazán autóvezetői képességeim hanyatlását, ugyanakkor nem akarok abba a hibába se esni amibe számos korombéli, hogy meg van győződve róla, hogy még mindig remekül vezet, miközben gyakorlatilag már tökhülye hozzá. Ami tény, romlott a látásom, hallásom, és egészen biztosan a reflexeim se a régiek, TEHÁT korlátoztam a vezetést a legszükségesebb helyi autózásra ahol minden kavicsot ismerek.) Naszóval szombaton akartam menni, de miután eső volt és köd, nem volt kedvem a hosszú gyalogláshoz, mert csak úgy tudtam megközelíteni  a helyszínt. De mára megjavult az idő, még a nap is kisütött egy kicsit, úgyhogy kiautóztam a HÉV végállomásig, onnan a 8:14-es HÉV-vel a soroksári Hősök teréig, onnan gyalog a kompig,

pict0155_3.JPG

(Pihen a komp, kikötötték...de nem kellett rá sokat várni fél óránként jár és mivel BKV járműnek minősül nekem ingyenes.)

pict0156.JPG

komppal át a Csepel szigetre, onnan meg egy bő kilométer még gyalog a művházig.  Kis testmozgás enyhe emelkedőkön, bírtam.

Pont tíz órára ott voltam és gyakorlatilag az első látogató, az itt lévők mind kiállítók voltak. Két terem volt, ez volt a nagyobbik.

pict0157_1.JPG

Az ilyen kiállításokkal (frászt MINDEN kiállítással) az a bajom, hogy gyakorlatilag minden egyes tárgyat képes lennék akár negyedórákig vagy még hosszabb ideig is nézegetni, de ez egyszerűen fizikailag lehetetlen. Pedig itt még nem is volt annyira sok kiállított dolog mint egy múzeumban. Kis zárójel, annakidején kissrác koroman apám szoktatott rá a múzeumlátogatásra, rendszeres vendégei voltunk a Közlekedési-, Mezőgazdasági-, Hadtörténeti-, Tűzoltó-, Ipari-, Néprajzi-, Nemzeti Múzeumnak, később az akkor még  a Kossuth téren a parlamenttel szemközt lévő, Nemzeti Galériának, ahova később a Néprajzi Múzeum kertült (talán még ma is az van ott, de ebben nem vagyok biztos). Naszóval itt is a bőség zavarával kellett megküzdenem. Fáradt is voltam, jó lett volna egy széket odahúzni valamely kiállított modell mellé és csak nézni és hagyni szaladgálni a fejemben a gondolatokat.

Ez például egy működőképes hajó-gőzgép modell. Van róla egy videója is a Fuchs Antalnak, de sajnos hiányos informatikai ismereteim okán képtelen vagyok ide berakni. Hogy érezni lehessen a dolgot ez a makett alig több mint egy arasznyi.

pict0158_1.JPG

 

Bal szélen a PB gáztartály, mellette az a csillogó a szabályzó, ami a gőznyomás függvényében szabályozza a középső kazánban lévő égő teljesítményét, a kazán tetején a kémény mellett a gőzsíp, mellette a biztonsági szelep, ami megakadályozza a kazánrobbanást, a kazán elején a nívóüveg, jobb szélen a kéthengeres gőzgép, a kazán és a gép közt a kondenztartály ami a használt gőzből visszanyeri a vizet. Mondtam már hogy a legkedvencebb "gépem"- a gőzgép, mindjárt a diesel előtt eggyel?

pict0159.JPG

Ilyen gépeket építettek a hangyaszorgalmú és különleges precizitású modellezők ezekbe a hajókba.

pict0161_2.JPG


pict0168_2.JPG

Decsi Ferenccel egy kicsit össze is ismerkedünk, az ő modelljeit szabad alkatrészenként megfogdosni is,

pict0167_2.JPG 

elmondja, hogy ezek mind működőképesek, időnként távirányításos ügyességi versenyeket is szoktak tartani velük. Elképesztő.

pict0169_1.JPG

pict0170_2.JPG

Ezek itt a hadihajók fegyverei. Ide is betört a modern technika, az 5-10 cm-es modellek 3D-s nyomtatással készültek.

pict0171_1.JPG

Egy Jugoszláviában (valamikor volt egy ilyen ország) épült aknász naszád, nem tudom mennyi van belőle a honvédségnél, 1977-ben volt egy szakács az M/S Kőrös-ön, amin akkor elektrikusként hajóztam, ő előtte szerelt le a seregből a flottillától, mesélte, hogy NATO szabvány fegyverzettel szállították a jugók, azaz  a lőszere nem kompatibilis a Varsói Szerződés tagállamaiéval, szóval ha netán háborúba keveredünk az imperialistákkal, ha elfogy az ágyúgolyónk tőlük kell kérni pótlást. 

pict0162_2.JPG

Azóta persze mi is NATO vagyunk és két volt aknász naszád ma a "Legenda" hajózási vállalkozás keretében működik és így néz ki https://www.facebook.com/legenda.hu/videos/253491112623516?locale=hu_HU

Későre jár, elfáradtam, holnap folyt köv. 

Na most olyat csinálok amit még nem tettem, az előző napit folytatom azonos oldalon másnap. Szóval

HÉTFŐ,  2024. 12. 16.  10:45

Ez itt a BUDA nevű, egykori iskolahajó 3D-s nyomtatással készült modellkezdeményezése, háttérben egy kacsával)..

pict0200_2.JPG

Valaha így nézett ki

pict0199_2.JPG

tengerész karrieremet ezen a hajón kezdtem 1975 tavaszán. Hivatalosan vegyes áruszállító hajó volt, de kibővítették rajta a felépítményt ( ha jól emlékszem ott a középfelépítmény és a hátsó közti darut szüntették meg és beépítették egy előadóteremmel, alatta pedig a hombárt bekabinozták, így alkalmas lett oktatóhajónak és vagy 30 ember számára lakótérnek. Arra határozottan emlékszem, hogy a fedélzet alatt laktunk és testablakai voltak a kabinjainknak, márpedig ezen a fotón nem látok sehol porthole-t. A Szabadság híd pest hídfője alatt, a Matróz csárda előtt volt a kikötőhelye, erre hajóztak be minket újfelvételiseket, egyhónapos tűz-, és munkavédelmi tanfolyamra. Annakidején több üzemigazgatósága volt a MAHART-nak, folyami, kikötői, balatoni és hajójavító, az összes közül talán ketten voltunk új felvételis tengerészek. Amúgy miközben napközben a tanteremben okultunk, a hajó uszályokat húzott Budapest és Mohács közt, mert akkoriban még főleg vontatóhajózás volt. Ha majd az "emlékezetblog"-ban eljutok a felnőttkoromig, terveim szerint jövő januárban, fogok erről részletesebben is írni.

A másik amihez szegről-végről közöm volt a Lajta nevű egykori monitor. Ebből több is volt mert hosszú életű volt (és van) a hajó, ami alatt sokszor átépítették

pict0163_1.JPG

pict0194_1.JPG

De a legérdekesebben akkor esett át amikor a második világháború után a lepusztult hajótestet a FOKA (Folyamszabályzó és Kavicskotró Vállalat) vette használatba, lepusztítva róla a felépítményt és markolót rakva rá úszó munkagépnek használta. Aztán a gengszeterváltás elpusztította a FOKA-át is, de a NATO csatlakozás felbuzdította a hadseregben a hazafias vonalat és felkutatva a szeméttelepen Pilismaróton a maradványt, mozgalom indult a hajó megmentésére. Külalakjában rekonstruálva lett a magyar honvédség legöregebb hadihajója. Amikor a hajómat építettem és közben könyvet adtam ki és árultam, akkor volt nálam az a fiatal hajómérnök, aki a fedélzeti fegyverek rekonstrukcióját végezte. Búza Béla ex bócman barátom, aki nélkül meg nincs retro hajózás ma Magyarországon, matrózkodott is rajta a legújabbkori diadalútján amikor a Parlament elé kötötték ki, ahol még látogatni is lehetett a hajót. Hogy MOST hol van arról fogalmam sincs, mert a parlament elől eltűnt. 

Ez meg itt a Szamos. Amapolát amikor építettem a Vízügy telepen szembe a volt nagyvásárteleppel, ott volt kikötve évekig és egyre romosabbá vált, leloptak róla mindent amit csak lehetett. Úgy tudom csendőrhajó volt a két háború közt. Aztán valakik elvitték onnan, amikor még rendszeresen hajóztam az RSD-n sokáig láttam rohadni a sekély vízben valahol nem messze a komptól amin épp az imént jöttem át a Dunán, de mostanra eltűnt.

pict0164_1.JPG

Hadihajók miden mennyiségben. Igazából ezek olyan nagyon nem dobogtatják meg a szívemet, pedig ez is egy híres hajó a "Scanhorst", a fasiszta Németország egyik legutolsó csatahajója, sikertelenül próbált a védelmére kelni a brit flotta büszkeségét, a  "Hood"-ot,  egyetlen sorozattal a tenger fenekére küldő "Bismarck" óriás csatahajónak, melyet a bosszúra szomjas brit flotta kalandos üldözés után a francia partok előtt süllyesztett el. A "Scanhorst" végül a jeges északi vizeken lelte halálát 1943-ban amikor egy, a Szovjetunióba tartó ellátó konvojra támadt, de a kísérő brit hadihajókkal szemben alul maradt, közel 2000 német tengerészt magával ragadva Davy Jones ládájába, a tenger fenekére. A Wiki szerint mindössze 36 túlélője volt a hajónak.

pict0165_1.JPG

pict0166_2.JPG

De ami engem igazán érdekelt azok a vitorlások. Mondjuk a legrégibbeket még főleg evezőkkel hajtották, a vitorla csak segédhajtómű volt. De hát amikor a nagy tengeri csatákat vívták az ókor népei a mediterránon, még az volt a fontos, hogy mindenféle szélbe minden irányban tudjanak hajózni és erre csak az evező volt alkalmas, a szükséges rabszolgák meg korlátlan mennyiségbe álltak rendelkezésre. Ez itt egy római "trirema", azaz  három evezősoros gálya, hiányolom róla a csodafegyverüket a "corvus"-t, amivel a római gyalogsággal a tengeren sikerült legyőzniük a hajózásban náluk gyakorlottabb karthágói pun tengerészeket.

pict0188.JPG

Itt az ellenség is, egy karhágói gálya makettje.

pict0189_1.JPG

De hát ami engem igazán érdekel a vitorlások. Itt van mindjárt a volt tengerész kolléga modellje, a "Royal Caroline"

Akit érdekel a hajó története itt https://en.wikipedia.org/wiki/HMY_Royal_Caroline_(1750) megralálja, akinek csak a lényeg a fontos, királyi jacht volt valami olyasmi mint most nekünk a Mészáros Lőrincé, azon parádéztak a kor kiválasztottjai. Hogy érezzük, a modell teljes hossza mintegy 80 cm és minden részletében korhű. Tehát például a kötélzet ugyanolyan technológiával készül, mint az eredeti. 

Ezeket ugyanolyan elemi szálakból sodorta vagy négyféle vastagságban, miniatűr kötélverő padon, mint anno az eredetit  a kötélműhelyben

Ez a csónak nem hosszabb  12 centiméternél.

Gyönyörű munka. De itt van egy hölgy munkája, az Eagle nevű schooner, ez olyan 35 cm hosszú lehet és ezen is MINDEN olyan mint az igazin.

Ez a dinghy itt kb. 6-7 centiméteres.

A kötélzetről sajnos nem sikerült igazán jó fotót készítenem, pedig ez is maga a csoda.

Ebből a hajóból több makett is készült

Egy kicsit visszaugorva a történelemben , itt vannak a középkor hajótípusai,  kétárbocos latin vitorlákat hordó nef 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr4218749552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Műszaki 2024.12.16. 09:21:50

Milyen érdekes, néhány nappal ezelőtt biciklizés közben nosztalgiáztam az első munkahelyemről, meg amiket ott tapasztaltam. A munkák során dolgoztam együtt Fuchs Tónival (nekem így van meg) akiről tudtam hogy korábban hajózott tengerjárókon. Gondoltam egyszer majd megkérdem itt tőled, hogy ismered -e. Most akkor már okafogyott a kérdés.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2024.12.17. 01:49:42

@Műszaki: Kicsi a világ. Meg öreg is vagyok. Szinte bárhol bármikor találok ismerős ismerősére.

solidarity1 2024.12.18. 07:44:27

Itt látható a Buda 1970-ből már porthole-okkal:
fortepan.hu/hu/photos/?id=119122

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2024.12.18. 12:23:32

@solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös csillag alatt. Erről jut eszembe, volt egy hetyke kis hajó, a "Vörös Csillag" nevű, amit a gengszterváltás után átneveztek "Csillag"-nak, na az is hogy eltűnt. Itt www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/csillag_exvoros_csillag_exii__lajos/499 az utolsó hír, hogy elsüllyedt a Dunán 2010-ben.
süti beállítások módosítása