Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • solidarity1: Ezt írd be a keresőbe: site:amapola.blog.hu korcsolyázás (2024.12.23. 18:24) Hétfő.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: :) Hajón jelenleg csak alszom, mégcsak nem is fűtök, meg minden ami kell hozzá.... (2024.12.23. 07:46) Vasárnap.
  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.

Linkblog

Csütörtök.

2024.09.12. 21:46 :: A Tengerész

Hétfő, szeptember másodika. Vidámság a hajón, irány a Korinthoszi csatorna.

20150602_170125.jpg

20150602_170144.jpg

A nap épp felkelőben van.

20150602_170828.jpg

J szebb képet komponált róla telefonnal.

85235c14-c026-4a1e-ad94-323c72c5b741-1.jpg

Persze szembeszélcsend van, szóval motorozás.

20150602_190359.jpg

Ez a szép klasszikus schooner már kifelé jön a csatornából.

20150602_192734_1.jpg

Mi még csak most igyekszünk bekerülni a konvojba. ... 

20150602_193124_1.jpg

Nem sikerült, kis várakozás a partfalnál a kikötéshez, ezalatt pont lekéstük, egy óra várakozás. Aztán besorolunk. Itt mindenki kormányoz egy kicsit, így én is, bár értelemszerűen itt aztán végképp nem lehet vitorlázni. 

20150602_212241.jpg

20150602_213010.jpg

Azért folyamatosan karbantartják a víziutat. Ha jól emléxem 240, vagy 260 €-t fizettünk az átkelésért és elég sok áthaladó volt, szóval van miből.

20150602_213218.jpg

20150602_213403.jpg

Déltájban kihajózunk a csatornából.

20150602_214331.jpg

A rotta ( a magyar tengerésznyelvben használatos olasz szó, tervezett útvonalat jelent) vastag pirossal a chartplotteren (olyan XXI. századi navigációs eszköz, ami  a műholdas helymeghatározás révén mutatja egy térképen a hajó aktuális helyzetét) a vékony piros a hajó pillanatnyi iránya, a piros nyíl a hajó pillanatnyi helye, 

20150602_214928.jpg

bal felső sarokban a sebessége, a rotta végén az aznapi úticélunk ahol éjszakázni fogunk, úgy hívják Galaxidi, jobb alsó sarokan a becsült érkezési időpontunk 17:56 A többi adatot amit mutat, hogy mit jelent én se tudom. Ja, persze motorozunk és robot kormányoz.

Nagyon unom az egyhangúságot és különben is rohadt hőség van, fürödni akarok a tengerben, elvégre azért jöttünk. Megengedtetik. Bár én a szokásos balatoni "fürdővontát" szeretném (amikor valaki bedob egy kötélen egy puffert, vagy egyéb úszó valamit, azt húzza menetben a hajó után és arra kapaszkodnak a fürdőzők), de Gyuri kapitány nem támogatja az ötletet (később azért puhult), így csak az álló hajó mellett pancsoltunk. Alattunk 800 m víz, na ÍGY szeretek én feredőzni, nem a strandon ahol százan vannak köröttem aminek a fele épp a vízbe pisál.

Cs elsőre nem lelkesedett az ötletért, de aztán ráérzett az ízére.

20150602_220749.jpg

J-t persze nem kellett biztatni, imádja a tengert, akármeddig pancsolna benne, a víz meg volt vagy 30 °C

458653508_492602327019095_5336212789268207202_n.jpg

A hajócsirke kissé megfakulva, de jól viseli a napot. (egyesek szerint kakas)

20150602_231048.jpg

Fürdőzés után irány a kikötőhely. Itt van a kiszögelés után.

20150602_231405.jpg

Galaxidinek két kishajókikötője is van, az elsőben semmi hely nincs

20150603_041106.jpg

és már elég késő is van, próba a második kikötő  (azt most nézem a  Google Earth-ön, ezt nem is Galaxidinek hívják, hanem Skeletobrachosnak).... OTT SINCS HELY. 

Nade Gyuri kapitánynak nincs ilyen. Kinéz egy egészen lehetetlen helyet egy, a derékszögben beforduló partfalhoz kötött nagy katamarán mögött, ahova mesteri módon csont nélkül beáll. Ennek örömére koccintás rummal mint minden sikeres manőver után tavaly is. Egy dolog változott, ÉN nem iszom már vagy fél éve. Legalábbis az un. "égetett szesz" kategóriát. Bevallom soha nem jelentett számomra különösebb élvezetet. Sem az ízek, se az egyszerűen megszerezhető mámor. Most, hogy megöregedtem, őszintén akarok élni a maradék életemben és nem alkalmazkodom olyan szokásokhoz, amik nem érdekelnek. Szóval nem iszom. Ez nem vonatkozik bizonyos borokra amik ízlenek, meg általában a sörre. 

20150603_053221.jpg

Este vacsora a kedvenc (mármint azoknak akik már jártak itt, én még soha) helyen

20150603_064847.jpg

Nem rajongok a halételekért, de hát itt a tengeren vagyunk és amit kifejezetten szerettem amikor hajóztam a tintahal hirtelen sütve erősen forró olajban. Mert ha nem elég forró az olaj, vagy forró, de kevés, tehát a belerakott anyag visszahűti, akkor nem ropogós lesz a hús, hanem olyan mint a radírgumi, vagy még inkább mint az autókülső, megrághatatlan. Na ezt külön eltáncolom a pincérnek, hogy hogy kell tintahalat sütni. Nem rajong értem, nyilván megvan róla győződve, hogy ők a világon mindenkinél jobban tudják, hogy hogyan kell tintahalat elkészíteni, de megcsinálják, és MAJDNEM olyan jó is lett mint amit én először tengerész koromban ettem.

20150603_064832.jpg

Csak egy egészen kicsit rágós, a miénk anno omlósabb volt és mi nem karikára, hanem csíkokra vágtuk, meg a csápokat nem ettük meg hanem elraktuk horogra csalinak. De összességében jó volt a kaja. Sört meg csak helyit iszom, Drehert ihatok itthon is. Amúgy egész jó a görög sör.

Ja macska itt is mindenütt.

20150603_064920.jpg

Utána kis séta az éjszakában és sütizés, fagyizás.

20150603_081709.jpg

20150603_081659.jpg

Folyt. köv.

És most a jelenről.  Ma reggel megjelent Attila és segédje István. Rég láttam valakit ilyen hatékonyan dolgozni. Annyira elromlott általában a szakmunka minősége, hogy én csak "profiknak"(szóval a jelző nálam átment pejoratívba) nevezem azokat a kétbalkezes kóklereket, akik mostanában úton útfélen felbukkannak mint vállalkozók. Ott kezdődött, hogy megnéztem az eszközeiket. Terepjáró autó utánfutóval, rajta a munkacsónak és anyag ami kell, és szerszám eszköz, minden ami csak szükséges lehet. Semmi luxus, de mindenből az ár/értékerányos minőség. Van szemem hozzá.

pict0106_1.JPG

Előszöris a vízen csónakból kivágták az összes használhatatlanná vált tartót.


pict0093_2.JPG

Aztán elkezdték kiemelni ami lesüllyedt és kiegyengetni ami eldőlt. Volt állítható  szerszámuk letalpalni a fenékre és arról olajemelővel emelni. Spaniferekkel húzatni, szóval mindenre a megfelelő eszköz.


pict0092_2.JPG

pict0095_3.JPG

Délutánra már áll is a a bejárat fele. Szerencsésen kimentettem még időben az elúszás ellen a deszkákat, az így már járható is.

Nagyobb falat a második, teljesen tönkrement rész pótlása, ide új lábakat is levernek.

pict0109_2.JPG

Előre lefestett acélanyagot hoztak, ahol meg a hegesztés leégette a festéket ott Attila lehűlés után azonnal fújja is le festékspray-vel. Kitart egy darabig, az én életemben biztos nem fog elrohadni.

Megtehettem volna, hogy azt mondom eltörtek a deszkák, de nem akarok se a város, se a biztosító kárára nyerészkedni.  Nem lenne becsületes dolog. Ami fákat kimentettem átválogattam, és amit már korhadtnak minősítettem az megy a tüzelőbe. A hiányzó deszkákat, kb. a teljes mennyiség 40 %-át a képen látható új anyagból fogom beszabni. Addig is, hogy ki tudjak járni a hajóra csak felfektettük a pallókat a tartókra és pillanatszorítókkal rögzítettük. A nap végére ilyen lett a stég.

pict0112_3.JPG

Na mondja valaki, hogy nem igazán munkacsónak!

pict0113_2.JPG

Szóval ritkán mondok ilyet, mert mondom rosszak a tapasztalataim, de Szökő Attilát jószívvel ajánlom mindenkinek, akinek ilyen munkára van szüksége.

458767306_1165139387893603_8346571564194143236_n.jpg

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr5518490149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2024.09.13. 20:08:56

Szerintem túl sokáig fényképezted az esti társaságot, a vacsorát és ezért hűlt ki és lett gumírozott a calamari...
süti beállítások módosítása