Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2021.03.28. 23:17 :: A Tengerész

"Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" Elindult a Balabán csatorna takarító csipetcsapat.

takaritas_5.jpg

Az akciót a Sári Pista hirdette meg az "Éljen a Balabán csatorna" ( https://www.facebook.com/groups/425549371817078) Fb oldalon közzétéve a felhívást. Túlzott reményeim nem voltak a résztvételt illetően, de a létszám még ezt is alulmúlta, mindössze hatan jelentünk meg reggel 9-kor, hogy tegyünk valamit ezért a pusztuló regényes víziútért, egy ebből is csak ismerkedni jött és elnézést kért, hogy nem ér rá. Viszont neki van nyomós mentsége, ő egyedül takarítja hetek óta a Kiskunlacháza közigazgatási területére eső mintegy 300 méteres szakaszt. Ismételten bebizonyosodott, hogy lájkoló annyi mint a pelyva, dolgos kéz, ha tenni is kell valamit vajmi kevés akad.

Mindazonáltal végülis szerencse, hogy így alakult, ugyanis, legalábbis számomra világosan bebizonyosodott, hogy partról nem sokat lehet tenni a csatornáért. Csak csónakból lehet dolgozni, márpedig csak két csónakunk volt, az optimális létszám pedig két fő csónakonként, de maximum hárman tudnak egy csónakban dolgozni, ennél többen csak zavarják egymást.

takaritas_2.jpg

 

takaritas_4.jpg

Az alkalmazott szerszámok vonatkozásban is hasznos tapasztalatokat szereztünk. A gereblyék nem sokat érnek. Igazából csak az úszó műanyag szemét begyűjtésére alkalmasak, ami itt hálistennek aránylag ritka. A víz alá merült vastag letört ágak kiemelésére viszont nem jók, mert a nyelük eltörik még egy komolyabb, iszappal telt autógumi kiemelésekor is. Ehhez vastagnyelű erős csáklya ami jó, a régi hegyes, kampós "tutajoscsáklya"fajta, nem a jachtos biztonságigombos finom eszköz ami ember és hajó megragadására alkalmas, amiken nem szabad karcot ejteni. Bevált az akkumulátoros kardfűrész, kell a hosszú kötél, mert a komolyabb ágakat csak a partól lehet húzni, csónakkal vonszolás reménytelen vállalkozásnak bizonyult. A csónaknak széles és minél nagyobb stabil jószágnak kell lennie és olyannak aminél nem szempont hogy koszos, iszapos lesz és odaverődik mindenhez. Elengedhetetlen a vastag kesztyű, az ágak közt  sok a tövises, még így is véreztünk a Mihalik Petivel mire valahogy lebirkóztunk egy nem is jelentős bokrot.

A kép háromórás munkálkodásunk eredményét mutatja. Úgy saccolom, hogy ez az eltávolítandó mennyiségnek mondjuk az egy tízmilliomod része.

takaritas_6.jpg

Szóval dolgoztunk egy kicsit, de ez a felkészültség édeskevés a csatorna megmentése érdekében. Hangsúlyozom csak a saját véleményemet mondom, lehet másnak más lesz a véleménye, de ha nem sikerül nagyobb erőt és eszközt bevetni nem sokkal jutunk közelebb a célunkhoz. 

Amit viszont meg lehetne tenni.. HA....és itt mindenki nézzen magába! A csatorna partjain mintegy 150 ingatlan van. Ezeknek a fele a vízig ér, a másik fele egy keskeny sáv a keleti parton nem ér a vízig, ott egy néhány méteres sáv van ami telekkönyvileg az önkormányzaté, de ezt a területet mindenki a sajátjaként használja. Nos ha már használja, akkor takarítsa is ki maga előtt és biztosítsa legalább azt, hogy onnan ne hulljon a mederbe leszakadt ág, bedőlt fa, a belehordott kerti szemetet nem is említsem. Ugyanez vonatkozik a nyugati partra is ahol meg mindenki a sajátját takarítsa ki, vannak akik hangulatos tusculanumot, baromfiudvart, golfpálya minőségű pázsitot, de vannak akik, miközben az utcafrontjára nagyjából mindenki kényes, hátul szeméttelepet üzemeltetnek. Már ezzel sokat tehetnénk a víz elmocsarasodása ellen.

Még köztünk, kevesek közt is akik megjelentünk, vita alakult ki abban, hogy mi az a szint amit megkövetel az egyensúly a természet és az ember viszonyában. Nevezetesen én azon a páron vagyok, hogy azt a növényzetet ami a meder felett belóg az ember képébe, leszedi a sapkáját, szemüvegét, legalább 2-3 méter magasságig vissza kell vágni. Nem kell ennél jobban, de ennyire mindenféleképpen. Továbbá a közvetlen vízparton nőtt vastag, mederbe dőlés veszélyével fenyegető fákat a partról ki kell vágni, mert előbb-utóbb ki fognak dőlni és ha elzárják a medret, hajózni sem lehet majd tőlük, valamint azt a csekély vízáramlást is lefogják majd ami minimálisan fenntartja az öntisztulást. De a projekt vezére Lengyel Miklós viszont azt pártolja, hogy csakis az elszáradt ágakat kell letördelni, minden más természetpusztítás. A mederben lévő ágak kitermelésének szükségességével viszont mindenki egyetértett. Kivéve a part mellett közvetlen a víz felszíne közelében fekvő tönköket amiken a teknősök napoznak és a gémek lesnek a halakra. TEHÁT szükséges a mielőbb korrekt környezetvédelmi elemzés, melynek elkészíttetése a vízterület tulajdonosa, az önkormányzat feladata, mely ezekben a kérdésekben pontos iránymutatást ad az egyéni kezdeményezéseknek.

Ennél többre a terület ingatlantulajdonosai véleményem szerint nem képesek. A meder kotrása mindnyájunk véleménye szerint, valamint a Horgász Szövetség hivatalos álláspontja szerint is szükséges (https://www.rdhsz.hu/index.php/horgaszoknak/a-duna-ag-es-mellekvizei/a-duna-ag-vizrendszere 15. pont) , ez azonban meghaladja a kézierő szintet. (A képeket Sári István készítette.) 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr5816483318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása