Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Péntek.

2019.09.06. 22:19 :: A Tengerész

Három napja  J felvágta az utolsó saját termésű sárgadinnyét.

001_188.JPG

Finom volt, bár nem a legeslegfinomabb az idei termésből. Fene tudja min múlik az íz. Ugyanaz a mag ugyanabból a tavalyi termésből, ugyanolyan földbe ültetve és mégse egyforma az ízük.  Jó lenne tudni, hogy hogy kell szelektálni.

Aztán mégis találtam még egyet. Az zöldbélű volt, nem is volt felkötözve, mert elbújt a földön a levelek közt, kicsi volt alig nagyobb mint az öklöm, magától elvált a szárától és ahol korábban a szára volt bele is fúrta már magát egy nagy fekete bogár és szép kis üreget rágott magának belül, szemmel láthatóan beköltözött az éléskamrába. De pechje volt, mert kivágtam az odújával együtt. Na ez a bogár tudta a frankót! EZ a dinnyécske olyan édes volt mint a méz.

Ennyit a mezőgazdaságról. Említettem, hogy a villanybojler még mindig testzárlatos a hajón. Kénytelen voltam kiszerelni az egészet, ami nem volt éppen könnyű. A legnehezebb ha egyedül kell csináljam a gépházi munkát, mert nehéz begyűrnöm magam a szűk helyre és naná, hogy mindig valami olyan szerszám kell ami nincs kéznél, ki-be kell mászni. A sérülésem miatt nem is vállalkoztam rá, befogtam J-t adogatni ami kell, kintről a szalonból. Végülis ketten kiemeltük a tartályt a deckre, ahol hozzá tudtam férni szétszedni. Korábbi Hajdu bojlerszereléseim után el voltam készülve rá, hogy derékig lesz a tartály vízkővel, de kellemes meglepetés ért. SEMMI vízkő! Egy makulányi sem. Pedig vagy 10 éve működik! Igaz ez nem gyári, én csináltam, egy kukázott  rozsdamentes 25 literes szódásballonból, amibe egy háromkaros Melitta kávéfőző fűtőbetétét építettem bele. Elsőre azt hittem az a barna rozsda rajta, de nem csak maszatos volt a csőfűtőtest a hajlatokban, simán le lehetett törölni a kevés trutymót, de mondom vízkő SEHOL. Nem is értem mit csináltam ilyen jól.

001_189.JPG

Kiszárítottam, a kapcsokat letakarítottam, a kötéseket újraforrasztottam, új tömítéssel összeraktam, most éjszaka nyomáspróbán van reggelig, ha minden rendben van, holnap megy vissza a hajóra a helyére.

008_45.JPG

Amúgy nagyon ráfért már a karbantartás a rendszerre, mert kiderült, hogy kilyukadt a bojler előtt lévő tágulás edényben a gumiharang. Ez onnan diagnosztizálható, hogy nincs puffer a rendszerben, ahogy kinyitok egy csapot a mosogatnál, vagy a headben azonnal beindul a szivattyú, míg ha a tágulási edény működik, akkor quasi puffertarályként is funkcionál, a szivattyú csak késleltetve indul be amikor a nyomás már a presszosztát megszólalási értéke alá csökken. ( a hajóban a kis hidrosztatikus nyomásigény miatt nagyon alacsony az üzemi nyomás, a szivattyú 1,7 bar-nál kapcsol be és 2,1-nél áll le, ez untig elég a zuhanyozáshoz)  Szóval kellett vennem egy 2 literes tágulási edényt is. Ez a hiba nyári üzemben nem volt észlelhető, mert a napkollektor a fedélzeten lévő bojlerra dolgozik, amiben eleve légpárna van, szóval ott van puffer a konstrukció jellegénél fogva. De most, hogy készülök a télre, hamarosan kevés lesz a napenergia a fürdővíz előállításához.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr5815048756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

keeper1 2019.09.07. 10:40:53

Sir, Zseniális a villanybojlered...bár "alulmotorizáltnak" nem mondanám..Hány (k) wattos a fűtőmű?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.09.07. 12:16:36

@keeper1: A fűtőtest eredetileg háromfázisú, az egyes fűtőelemek csillagba kötve, de itt ugye egy fázisra van bekötve. Három állása van a kapcsolójának, 1-es KIKAPCSOLVA, 2-es mindhárom betét sorba kötve, 3-as csak kettő van sorba kötve. Így ha jól emlékszem 3-as 1100, 2-es 800 W. Viszont mivel harmada, illetve fele az egy betétre eső feszültség az élettartama remélem hosszabb lesz mint az enyém.
süti beállítások módosítása