Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Kedd.

2019.08.06. 21:20 :: A Tengerész

Sok időm nem volt örvendezni a sikernek amikor utolért az újabb baj. Múlt hét pénteken este megyek ki a hajóra sötétben, már az furcsa volt, hogy a reggel még a stégről a deckre aránylag meredeken felfelé vezető járó vízszintes, lett, mondom "ennyit leengedtek a  Dunából?"  (ebben az ágban a vízszint alul-felül zsilipekkel szabályzott) Lépek be a szalonba, toccs, bokáig vízbe lépek, SÜLLYED A HAJÓ!! EZ már nem csöpögés, ez már nem belső vízfolyás, ide bejött a Duna! Korom sötét van, semmit nem látok, hogy kint hogy áll a hajó, mitől lukadt ki, ha egyáltalán kilyukadt, mindenesetre a dolog cseppet sem tréfa. A belső 12 V-os világítás ég, de amikor a parti tápról működő erősebb lámpákat fel akarom kapcsolni, sötét lesz, ami azt jelenti, hogy levágott a Fí kapcsoló, szóval testzárlat a 230 V-os hálózaton. Rohanás a házba, Fí relé visszakapcsolás és a parti táp kábeléről direktben beindítom a búvárszivattyút, de ez a kis ruszki ehhez kevés lesz, pláne, hogy a víz nyilván folyamatosan folyik befelé, csak épp nem tudom hol. Amennyi víz áll a hajóban az saccra lehet olyan 2-3 m3, ide valami komolyabb szivattyú kell.

Éjjel fél egy van, felhívom Klárikát, a kórházban fekvő SP barátom feleségét, tudom hogy neki van egy közepes méretű búvárszivattyúja, azt használtam két éve amikor kiöntött a házban a szennyvízakna, elnézést az éjszakai zavarásért, de vészhelyzet van, tudja e hol van a szivattyú. Mondja, sejti. Biciklivel száguldok az alig kivilágított utcán a vízzel telt gödrökön át ( az utcai lámpák többnyire a fák lombját világítják meg felülről), közben az is átfut a fejemen, hogy hátha csak az eső jött be a hajóba, de elhessegetem a gondolatot, mert ez lehetetlen. Klárika már pizsamában, elemlámpával a kezében turkál a sufniban, mondja "az ottan az a fekete" és rámutat egy baromi nagy szivattyúra ami a házi szennyvízátemelőkben szokott lenni. Ajaj, én nem ilyen  ̶l̶o̶v̶a̶t̶  szivattyút akartam, mondom én azt a sárga Alko szivattyút keresem, ezt el se tudnám vinni kerékpárral. Na megtalálom azt is. Még csövet kell hozzá keresni, ami nem egyszerű a sötétben, ráadásul spéci bronz bajonettzáras  csatlakozója van szóval akármi nem jó hozzá. Végülis levágom a csövet a nagy szivattyúról (milyen jó, hogy mindig van schnitzer a nadrágzsebemben) , mert annak a szabad végén van a bajonettzár párja, így már kiér a hajóból a víz fölé, minden perc drága, mert a hajóm otthon közben folyamatosan nyeli a vizet, Úristen! Szivattyú be a szalonba, állok a vízben és próbálok támaszt találni a talpamnak, mert a víz tetején összevissza úszkálnak a padlódeszkák, hogy mire lépek csak emlékezetből tudom. Hosszabbító csak óvatosan, mert ha vízbe ér, megint elmegy a villany. Szivattyú indul, orrba szájba spriccel a víz, lukas a cső, gyorsan kikapcsolom, mert idáig minden száraz ami a "vízvonal" felett van, de ha folytatom elázik minden ami idáig "megúszta". J statisztál az elemlámpával, a villanyszerelő szerszámos ládáért szalajtom, amíg meghozza elrendezem jobban a szivattyút és a csövet igyekszem szárazra törölgetni, majd amikor  visszaér, szigetelőszalaggal jól betekerem a bordás vastag tömlőt, csak remélem, hogy nem fog folyni. DE... folyik. van egy lyuk arrébb is mint ahol betekertem. Törlés, tekerés, NEM FOLYIK. Szivattyú indul, kiáltok a stégre J-nek, folyik e mindkét szivattyú kidobó végén a víz, a válasz IGEN. Hurrá. Na de a legfontosabb kérdés HOL JÖN BE a víz?? És akkor mint a villám cikázik át az agyamon, TUDOM!! 

Az elején tegnap említettem, hogy a zuhanyvíz kidobó szivattyújának lesz még szerepe a drámában. Szóval az a fenék egy elkülönített rekeszéből, a head padlója  alól szívja a vizet egy golyós csapon keresztül a mosdó és mosogató közös kidobó ágába, ahonnan az gravitációval távozik a hajó alá a Dunába. Minden zuhanyozás után, amikor a fenékrekeszt kiszívta a szivattyú, a golyóscsapot elzárom, de ha elfelejtem sincs baj, csak ha a hajó netán  nagyon le van leterhelve, mert normál esetben  a szivattyú ahol csatlakozik a kidobóághoz az már vízvonal felett van, ezért megszakad a vízfolyam amikor leáll a szivattyú. DE most én éppen jól előrebillentettem a hajót azzal a sok súllyal amit az orrába pakoltam és ELFELEJTETTEM elzárni a zuhanyvíz kiszivattyúzása után a golyóscsapot, ezért miután a szivattyú leállt, a víz áramlási iránya megfordult és miután nagyon a határon van a vízszint, a szivattyún keresztül eleinte szép lassan elkezdte feltölteni a zuhany gyűjtőtartályt, reggelig meg se telt, mert akkor amikor rutinszerűen benéztem a fenékbe, nem láttam benne vizet. De napközben már megtöltötte a rekeszt, átbukott a szalonba amikor elérte a padlószintet és minél több víz jött be, annál jobban lenyomta  a hajó orrát, annál nagyobb lett a nyomás ami gyorsította az áramlást. Késő estére már vagy 20 cm vízoszlop nyomhatta befelé a fél collos nyitva hagyott csapon és a szivattyún át a vizet.

 Na elzártam a csapot és nagyon lassan elkezdett csökkenni a vízszint. Reggel négyre végeztem annyira, hogy a szivattyúk már nem szívtak vizet, mert a szívókosarukban a járókerék csak víz-levegő keveréket örvölt. Ekkor elhanyatlottam, mert olyan fáradt voltam mint a kutya. Reggel nyolckor folytattam és azóta is nyújtott műszakokban végzem a kárelhárítást. Kézzel szívom, szivacsolom, törlöm és ventilátorral szárítom részletenként az egyes területeket, sok helyhez nagyon nehéz hozzáférni, de nem maradhat nedvesség sehol, mert minden begombásodik. Van két fiók, ami annyira bedagadt, hogy kihúzhatatlan. Szóval van baj elég. Rengeteg minden elázott és a 230 V AC rendszer egy része még mindig földzárlatos. Miután a gépházba is bement a víz, a motor derékig állt a vízben, a holnapi nap feladata lesz annak kiderítése, hogy vajh a légbeszívó csatlakozáson át behatolt e a víz a motorba, mert ha igen, az elég nagy baj. Megpróbálok száloptikával benézni. Az olajat mindenféleképpen lecserélem, ha az nem vizes, akkor a motorba nem hatolt be a víz, mázlim van.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr3314998488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kis ember 2019.08.06. 23:15:08

Jézusom, ez olyan volt mint a "Das Boot" egy újabb fejezete. Szétizgultam magam.
Kicsit az U-1206 sorsára emlékeztetett.
en.m.wikipedia.org/wiki/German_submarine_U-1206

Jonathan 2019.08.07. 05:47:31

@Kis ember: olvasás közben nekem is ez járt a fejemben! Remélhetőleg csak az ijedtség nagy, nem a kár. Ha az olajat leengeded abbol rogton latni, hogy kerult e viz a blokkba. (Ha "csak" derékig állt a vízben,akkor nem valószínű lévén a levegobeomles altalaban magas ponton van. Szoritunk neked Vilmos!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.08.07. 05:50:58

@Sunny Days: Welcome aboard Sunny! Pontosan!
@Kis ember: Pontosan! Nekem is eszembe jutott a történet, ahol egy meghibásodott WC miatt süllyedt el egy tengeralattjáró, szerintem ez volt az, ilyen részletesen még nem olvastam róla.(A két azonos kommentből az egyiket töröltem.)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.08.07. 05:55:19

@Jonathan: Hüm.... te is korán keltél ma! Ma kiderül. Végiggondolva, csak a légszűrőn át juthatott víz a hengerekbe, mert a szelepházfedél elvileg légmentesen zár, az olajbetöltő nyílás az meg tutira a víz felett volt, arra emlékszem. Még gyanús nívópálca, bár elvileg az is gumidugós.

pernahajder Campbell 2019.08.07. 11:56:05

Ó, hogy a rosseb egye meg. Kitartás!

KAMA3 2019.08.07. 20:43:46

Hát ez szívás. A szó rendes és átvitt értelmében is...
süti beállítások módosítása