Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Hétfő.

2019.08.05. 20:37 :: A Tengerész

Ezt a  mai bejegyzést csak kivételesen erős idegzetűeknek ajánlom!!

Hajósember nem szereti, ha nem a hajóján kívül, hanem belül talál vizet. Sajnos az utóbbi időkben összeesküdtek ellenem vizek gonosz erői (meg a saját hülyeségem... mondom öregedésblog) és többrendbeli vizekkel sújtottak. Úgy kezdődött, hogy valamikor tavasszal, hosszú idő után futólag, mintegy felesleges ellenőrzésképpen betekintettem a gépházba. Megdöbbenve tapasztaltam, hogy a lámpa fénye a porszáraznak gondolt fenékben vízről tükröződik vissza! Afenébe!! Méghozzá van vagy 10 cm mély. A padlódeszkák felszedése után konstatáltam, hogy végig a fenékárokban víz van, a bordaközökben lévő négy édesvíztank alatt és az első rekeszben is amiben a hűtőláda kompresszora van, egészen a szalon elejéig, ahol a head ( feledékenyeknek és új olvasóknak fürdő-WC) padlószintjéig van egy vízmentes válaszfal, aminek a túloldalán van az a rekesz ahova a zuhanyozáskor gyűlik a víz, amit aztán egy búvárszivattyúval nyomok ki egy golyóscsapon át a "tengerbe". (ennek később még szerepe lesz) A vizet kiszivattyúztam, kiszivacsoltam ( ez különösen utálatos munka, a szivacs botra van kötve az ember guggol, térdel, hajlong, tunkol a bottal és vödörbe markolássza a vizet a szivacsból úgy ezerszer, mire elfogy a víz.

Na jött a kutatás; HONNAN JÖTT A VÍZ?? Ugye az ember kezd a rutinnal, hajócsavar-tengely tömszelence, kingstonok (fenékszelepek) SEMMI. És úgy két nap múlva ISMÉT megjelenik a víz! Na jó, ilyenkor jönnek az elméletek..... "biztos csak kifolyt az édesvíztankok alól ami még ott volt". Ezek a rozsdamentes acél lemez tartályok nem a fenéklemezen állnak, hanem 3 cm vastag keményhab lemezen, oldaluk mellett is az van, szóval talán a résekben megállt és most kiszivárgott. Hogy biztos legyek a dolgomban, leraktam a padlóra egy vízmércét és a hajót a normális úszáshelyzethez képest előreterheltem. Ehhez a deckre az orrba felraktam egy 100 literes hordót és teleszivattyúztam vízzel, az összes puffernek való autógumimat is odahalmoztam, meg egy 25 literes marmonkannát tele vízzel, szóval kb. 200 kilónyi súllyal elértem, hogy a buborék a libellán hátrébb ment egy millimétert, azaz ha volt víz a fenékben annak előre kellett szivárogni az első rekeszbe, ahonnan ki tudom szivacsolni. Megtettem, kijött vagy három vödör, fenék üres, ha nem is száraz, de majd kiszárad!

003_114.JPG

Nem száradt ki. Nem részletezem....minden áldott nap kiszivacsoltam vagy egy héten keresztül fél vödör vizet, de NEM FOGYOTT EL! Ez már nem a "régi" víz, ez már új. Egyáltalán, honnan került a hajóba? Azt aránylag hamar kizártam önmeggyőzés útján, hogy külső víz. Meggyőződésem volt, hogy valamelyik édesvíztank ereszt, ami elég nagy baj, mert ezeket nem lehet kiemelni megvizsgálni, mert a teljes belső berendezés föléjük épült. Ezeket beépítés előtt nyomáspróbáztam, szóval reménykedtem, hogy jók, de mostmár mindenben bizonytalan voltam. Várakozó álláspontra helyezkedtem, minden nap szivacsoltam és vártam sorsom jobbrafordulását, illetve, hogy a hiba majdcsak megmutatja magát. Mert ha valamelyik tartály a lukas, akkor ahogy sorban ürülnek ki a napi zuhanyozás nyomán, amikor egyszercsak abbamarad a szivárgás, akkor megvan a bűnös. Kiürült az egyes tank, de nem maradt abba a folyás ( egy tartály az kb két heti zuhanyozás, másra nem használok vizet a hajón, esetleg pár kézmosás), kiürült a kettes tank, de nem maradt abba a folyás, kiürült... megint nem részletezem kiürült majdnem fenékig a 4-es is, de a víz csak megjelent makacsul az első rekeszben, nem sok, de olyan napi 1-2 liter. Amúgy ez nem olyan rossz hír, mert azt mutatja, hogy nem valamelyik édesvíztartály, hanem valamelyik cső lehet a ludas, méghozzá az, amelyikben MINDIG víz folyik, függetlenül attól, hogy melyik tartályból megy a fogyasztás. Ilyen csak egy van, a szivattyútól a csaptelepekig menő nyomott ág. Elkezdtem végignézni, a hármas tank tetején gyanús tócsa volt. Feltörölgettem, eltűnt. Hüm...lehet, hogy itt megállt a víz és innen folyt a fenékbe? Akkor mégis ez a tartály a hibás! Mondjuk ha a zárófedél tömítése nem zár, akkor a betöltésnél esetleg....de hát a tartály már üres.... Akkor mégis valamelyik cső ami itt megy a tetején. De hogyan?? Ezek az üvegszálbeszövésű átlátszó élelmiszeripari csövek 15, vagy 20 bar nyomásra vannak bizonylatolva, minden csatlakozás ép, hogy folyhatnának? Másnapra a feltörölt víztócsa helyén új víztócsa volt a tartály tetején. Egyértelmű, hogy innen  folyt a fenékbe. OK ez itt kevesebb mint fél négyzetméter. Átvonul rajta 4 cső, meg van egy tartályfedél, VALAMELYIK bűnös! Már csak meg kell találni! Melyik az a cső amiben mindig víz van? Ahhoz végig kéne nézni az egész rendszert, jobb ötletem van, mindet szárazra törlöm és mindet betekerem újságpapírral, amelyik elázik az a cső lukas. Még mindig elképzelhetetlennek tartom, de más nem lehetséges. Sajnos dolgom akadt és mire a nap végén visszaértem az összes papír vizes lett, mert egy tócsában álltak. Na jó packázik velem, akkor mégiscsak végignézem, a bal szélső a hidegvíz előremenő nyomott, szivacsolok, törlök  és a cső alá hajtogatok alufóliából egy tálcát. Egy óra  múlva VÍZ VAN BENNE! Megvagy rohadék! Törlés, reflektor (dobpergés) nagyítós szemüveg, hasalás....nem látom hol jön a víz. OK, mostmár nem fogsz ki rajtam, hozom a borotválkozótükröt, hasalva kukkolom a nagyítón át és egyszercsak megjelenik a cső alján egy csepp víz. Letörlöm, de jön az újabb. És olyan 10 másodpercenként jönnek a cseppek. Szóval ami elképzelhetetlen, a nagynyomású cső kilyukadt. A padlódeszka alatt, ahol senki nem ért hozzá. Nem kikopott, nem eltört, hanem kilyukadt. Olyan parányi lyuk, hogy nagyítóval se látszik, de a víz átmegy rajta. Azt hittem diadalt arattam, de hol voltam még attól? ( akkor még nem sejtettem...https://youtu.be/9uIXUl5MU0A?t=19 ) Ki kell cserélni ezt a csődarabot és kész! Az ám, de a végei olyan helyeken vannak, amihez rohadt nehéz hozzáférni, akkor szereltem őket amikor még nem nagyon voltak bútorok. Az ilyen szerelés mindig azzal jár, hogy az ember az összes bütyköt leveri a keze fejéről. Azt ötlötem ki, hogy elvágom a csövet ahol a lyuk van, bedugok egy erre a célra gyártott, bordázott  réz csődarabot és rábilincselem a két csővéget. Irány a bolt, réz csővég, megvesz, bedug, csődarabok bilincselve kész, probléma megoldva.

Hittem én. Azért kicsit (de csak alig) gyanakodva, quasi a rend kedvéért nyitva hagytam a padlódeszkát, jól tettem, estére tócsa a tartály tetején. OK, van ilyen. Szétszedem a csatlakozást, a bordázott csövet megkenem a Loctite varázskencéjével, a csővégeket a bilincsek alatt betekerem szigetelőszalaggal,...reggelre tócsa... stb. Meghúzom a bilincseket és most már alá teszek egy tányért, reggelre víz a tányérban. Nem sok, kevesebb mint egy evőkanál de van. Mindent megcsinálok mégegyszer, mostmár elsőre is nagyon meghúzom a bilincseket, estére kévéskanálnyi víz a tányérban. Ezzel elbíbelődök még két napot eredmény semmi. A végén a bordázott réz csődarabot befogtam az asztali állványos fúrógépbe és mindkét oldalról az éles szélű hátranyilazott bordákat reszelővel "leesztergáltam" simára. Csak az utolsó, a végekhez legközelebb lévő bordákat hagytam meg lecsúszásgátlónak. A lesimított részekre tekertem három menet teflon szalagot, úgy dugtam a csövekbe, a bilincsek alá a csövekre kívülről tekertem öt menet szigetelőszalagot és úgy húztam meg őket. Nem folyt. Másnap sem, harmadnap sem, negyednap sem. De korai még örülni. A java csak ezután jön. Holnap megírom.

 Hogy levezessem a feszültséget. Sikerült eltalálni a sárga paradicsom szedési idejét. Mézédes, J csakis ezt a fajtát eszi. Amúgy az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az ízletes saját termésű paradicsomjaink alkalmatlanok lennének piaci árusításra. Csak úgy használhatók, hogy az ember leszedi ami érett és megeszi azonnal. Már másnapra is meglottyad, harmadnapra rosszízű. Szóval értem én a nemesítés mért indult be. Viszont a lányomnál az erkélyen cserépben is terem. Szóval aki szereti ültesse akár a panelben is a balkonon, három nagy cserép megterem annyit amennyi két embernek is elég

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr4814995802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2019.08.05. 23:11:01

Az a legrosszabb a nyugdíjas RSD-s tengerészéletben, hogy kicsit uncsi és eltunyul a hajósnép...
süti beállítások módosítása