Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Kedd.

2019.06.04. 23:40 :: A Tengerész

Csupa hétköznapi dolgot csináltam. Miután hirtelen kitört a nyár ( a múlt héten még fűtöttem a hajón az esti zuhanyozáshoz), átköltöztem éjszakára a fűthető szalonból a hátsó hálókabinba. Ez alkalomból ágyneműt is cseréltem... rá is fért, emlékeim szerint karácsony táján húztam utoljára át az ágyat szóval nem kapkodtam el a dolgot. A melegre való tekintettel immáron többnyire nyitva a head tetőablaka, ide varrtam egy új gumizott szúnyoghálót, mert a régi alaposan elvásott és jönnek a szúnyogok, legyek meg a sok mezei poloska. Azért ilyen laza, hogy lentről a hálón keresztül is tudjam a fedelet nyitni csukni.

003_109.JPG

Ha már varrtam, kicseréltem a szandálom pántján a szintén elvásott tépőzárat, azt hiszem rajtam kívül ember nincs az országban aki nem kidobja és vesz egy új szandált a kínainál kettőötért, hanem megvarrja. De kivételesen már a harmadik szezont bírja anélkül, hogy keresztbe eltört volna a talpa, ami ezeknél rendszerjelenség, adtam neki még egy szezon esélyt.

Ezt gyakorolom harmonikán ricordo_kepernyofoto.png

aki nem emlékszik rá ez a szám: https://www.youtube.com/watch?v=ic0wVPSIrxU  Nos bajban voltam a kísérettel. mert ezek az akkordok amik be vannak írva a kottába, nem tetszenek, sehogy se stimmelnek. Nem tudom az igazi zenészek hogy csinálják, ez valahogy az "összhangzattan" tudományába tartozik, hogy mik azok a hármashangzatok, amik alkalmasak egy dallam kísérésére, a zenei elméleti tudásom meg abszolút alkalmatlan az azt hiszem matematikai összefüggések kiókumlálására. Miután a külső segítség se működött, nekiálltam csak a fülemre hagyatkozva kitalálni a hangszeren. AZTÁN írtam vissza kottába úgy hogy tükörben néztem milyen gombokat nyomogatok és az irkából néztem ki hogy az épp milyen akkord. Biztos nem ez a legcélravezetőbb módszer, de végülis többszöri nekifutásra összesen olyan 3-4 óra alatt sikerült egy nekem fülre tetsző kíséretet kreálni. Így néz ki, ha netán valakinek kedve lenne eljátszani.

002_136.JPG

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr414879026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2019.06.05. 23:14:26

Tetszik a hermómika, bár nekem lágy, mert némileg elmarad Weszely Ernő barátom dinamikus előadásmódjától. Persze ő időnként keményen nyomja, mintha B-középben ülne...

A szandálról szívesen látnék egy képet!

Egy hétköznapi, nem drága és nem márkás átmeneti cipőmtől képtelen vagyok megválni. A felső része szinte olyan hibátlan és szép mint annak idején, a futófelület miatt viszont a rendőr már bírságolna, mert "tükör radiál". Viszont kényelmes, hiszen évek alatt a lábamhoz idomult, formálódott.

Kis ember 2019.06.07. 20:50:46

Most volt időm egy pillantást vetni rá. Mik azok a D és m jelzések a kottában? És miért basszuskulcsban írtad?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.06.07. 23:26:29

@Kis ember: A "D" egy D hang (tehát az "umpappából" az "um") a "m" meg a d moll (pap-pa) Azt hittem ez zongorában is így szokás. A harmonikakottában a kíséret mindig basszuskulcsban van. www.youtube.com/watch?v=dJlNbOmKvng&app=desktop

Kis ember 2019.06.08. 08:34:21

@A Tengerész:
Értem. Hasonló a jelzés, azzal a különbséggel, hogy a mollt a hang mellé írjuk. (Dm, Dmin, d, re-min)
Ha jól értem, az első hat ütemben egy D mollt (D-A-F) játszol váltóbasszussal (a váltóbasszus az V fok, azaz D esetében az A), a következő nyolcban egy A7 (A-C#-E-G) akkordot váltó- majd peres basszussal, aztán 6 D moll, majd megint hat A7, végül megint hat D moll.
Teljesen jó Tonika-Domináns váltó kör (bár hogy miért van benne egyszer nyolc ütem, mikor a többi hat nem értem, de most nem tudom meghallgatni a zenét)

BaMi 2019.06.08. 10:14:15

Elnézést,ha segító szándékkal beleszólhatok a zenei témába:
A valzer 3/4-es ütem ugye? A te írott kottád hibás.A 3/4-es jelölés,de minden ütemben 1 negyed és 2 nyolcad található.(kivéve az utolsót).Az összesen csak 2 negyed.Az utolsó ütemben az alsó pontozott üressel jelölt hang az 3/4-es,a felső telivel jelölt hang pontozottan szintén csak 2/4-es.Bocs a szolfézs óráért!
Üdv!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.06.08. 17:00:27

@Kis ember: Hát ebből nem sokat értek, "váltóbasszus", "peres basszus", Tonika-Domináns váltó kör", mert sajnos hiányzik hozzá az alap. Amikor a gitárt csépeltem 18 éves koromban akkor sem jutottam el idáig, egyedül a kvint kör rémlik és amikor a harmonika tanáromnak említettem, mondta, hogy egy harmonikás azt nagyon vágja, mert az alapsoron a basszus (gombos) oldalon kvintenként jönnek egymás után felfelé a gombok (az "alapsor" az ha szemben állsz a hangszerrel, balról jobbra a második függőleges oszlop, az első mindig a tőle ferdén jobbra lévő alaphang terce, a harmadik az alaphang dúr akkordja, a negyedik a moll akkordja, az ötödik a szeptimje, a hatodik a szűkített ) Szóval én ezeket az akkordokat csak úgy "kitaláltam", hogy mi az ami a fülemnek tetszik. Egyébként elsőre egyszerűbb kíséret jutott eszembe kevesebb akkorddal, de közben "megjött az étvágyam". Mindenesetre megnyugtat, hogy szerinted is rendben van. Sajnos a zenei képzésem 7 hónap után megszakadt, mert kirúgtak minket a művházból tanárostul, tanoncostul, alighanem mi voltunk az első áldozatai az önkormányzat és az igazgató közt kitörő háborúnak, de hát neked nem kell mondanom, hogy MINDIG a kisember szívja meg legjobban... bár később az igazgatót is kirúgták.
@BaMi: Welcome aboard BaMi! Ne kérj már elnézést, minden tanácsért hálás vagyok! Hehe... én futólag azt hittem, hogy a két negyed akkor is két negyed, ha fent össze vannak kötve. Pedig ezt tudtam, csak elfelejtettem. De TÉNYLEG az leírva két nyolcad. De hálistennek fülre játszok, szóval háromnegyedes ütemet. Botladozok itt a hangos matek világában ( a zene szerintem az), ami egyedül nehéz, viszont van egy hatalmas előnye, amire a hibáim után jövök rá azt soha többet nem felejtem el. A szolfézstől mindenki retteg, ÉN szeretném ha többet tudnék az elméletből, de igazából nem találtam rá irodalmat, ami gyakorlatban rávezetne. TUDOM, hogy mekkora hiba kihagyni az alapokat. A Kis ember (talán nem sértem meg az inkognitóját ha annyit elárulok róla, hogy bárzongorista) emlékeim szerint mondott is valami olyasmit, hogy a cigányok többsége azért nem lesz jó zenészből kiváló, mert a rutin működik de nincsenek meg az alapok.

Kis ember 2019.06.08. 17:30:59

@A Tengerész:
Sok roma "filhallásra" játszik, de az a szép a zenében, hogy az sokszor elég is.
Váltóbasszus:
Egy alapakkord három hangból áll: alap, terc, kvint. "C-dúr" esetében ezek C-E-G, "C-moll" esetében C-Eb-G, azaz az alap és a kvint ugyanaz, a terc határozza meg, hogy dúr vagy moll. Az angol ebben is logikusabb, mert a dúr akkordot "Major"-nak (pl. C Major) hívja, utalva a nagy tercre (C-E), a moll akkordot medig "Minor"-nak (pl C-minor), utalva a kis tercre (C-Eb). A kvint tehát, amelyik az akkord része ("C-dúr" esetében a G hang, "D-moll" esetében az A hang)egyben váltóbasszusként is szolgál, csak nem ugyanabban az oktávban, hanem lejjebb ütik meg. Ha pl a "D-moll" esetében a D és az A hangokat váltogatjuk basszusban, akkor váltóbasszusról beszélünk.
Peres basszus az, mikor nem az adott akkord alaphangját ("D-moll" esetén D-t) ütsz meg basszusban, hanem valamelyik más hangot, ez a "tiszta" zenékben (nem jazz :D) általában az akkord valamelyik hangja. Pl. "A-dúr" esetén a C#.
------
Tonika-Domináns kör:
A zenék nagy része a következő zenei eszközöket használja a leggyakrabban: feszültségkeltés és feloldás. A feszültséget általában az adott hangsor V. fokára felépített harmóniával (akkorddal)kelti. Ennek komoly akusztikai oka van, de ebbe most ne menjünk bele. Akit jobban érdekel, annak ajánlom először tanulmányozni hu.wikipedia.org/wiki/Felhangsor .
A skála V hangjára felépített akkordot hívjuk Dominánsnak, mert dominálja, uralja a dalt és az ember füle vágyik a megnyuvásra, az alaphangra, a Tonikára.
A következő példában kettős nagybetűvel jelölöm az alaphangot, egyes nagybetűvel a dominánst. Mivel dúr skálákról van szó, ezért az adott hangokra I és V fokon dúr akkord (harmónia)építendő fel. (A mellékhármasokat majd máskor)

C-dúr skála esetén:
CC-d-e-f-G-a-h-CC (0#)
GG-a-h-c-D-e-f#-GG (1#)
DD-e-f#-g-A-h-c#-DD (2#)
AA-h-c#-d-E-f-g#-AA (3#)
EE-f#-g-a-H-c#-d#-EE (4#)

stb, a keresztek száma a felfelé következő kvinten kezdett skálával mindig eggyel növekszik, lefele pedig csökken.
Ugyanez "bé"-s hangnemekben:

FF-g-a-b-C-d-e-FF (1b)
BB-c-d-eb-F-g-a-BB (2b)
EbEb-f-g-ab-B-c-d-EbEb (3b)
stb, A bék száma a lefelé következő kvinttel mindig eggyel nő.
Ebből jön ki a kvintkör. www.thetunedinacademy.org/redesign2014/wp-content/uploads/2017/01/colorful-circle-of-fifths.jpg
Aki ezt megértette, innen már le tudja vezetni a zene legtöbb harmóniáját.

Kis ember 2019.06.08. 17:40:48

Bleh, hülye blogmotor itt nem hagy javítani:

C-dúr skála esetén:
CC-d-e-f-G-a-h-CC (0#)

G-dúr skála esetén:
GG-a-h-c-D-e-f#-GG (1#)

D-dúr skála esetén:
DD-e-f#-g-A-h-c#-DD (2#)

A-dúr skála esetén:
AA-h-c#-d-E-f-g#-AA (3#)

E-dúr skála esetén:
EE-f#-g-a-H-c#-d#-EE (4#)

stb, a keresztek száma a felfelé következő kvinten kezdett skálával mindig eggyel növekszik, lefele pedig csökken.
Ugyanez "bé"-s hangnemekben:

F-dúr skála esetén:
FF-g-a-b-C-d-e-FF (1b)

B-dúr (angol kottákban Bb Major) skála esetén:
BB-c-d-eb-F-g-a-BB (2b)

Eb-dúr (Esz-dúr) skála esetén:
EbEb-f-g-ab-B-c-d-EbEb (3b)

stb, A bék száma a lefelé következő kvinttel mindig eggyel nő.

BaMi 2019.06.08. 19:40:36

Az eredeti kottarészletben egyébként az akkordok jelölése szerintem jó,te is tulajdonképpen ezeknek az akkordoknak a hangjait váltogatod,és irtad le nagyjából hallás alapján.
Rem=d moll - d-f-a hangokból
La7=A7 - a-cisz-e-g
Re7=D7 - d-fisz-a-c
Solm=g moll - g-B-d
A neten egyébként sok elmélet található az alapokról.
Pl.:http://www.hogyankell.hu/Kottát_olvasni
süti beállítások módosítása