Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Hétfő.

2019.01.07. 17:29 :: A Tengerész

2019.01.07. 17:29 

( Az alsó az eredeti bejegyzés dátuma ami passzol a hétfővel, az új dátum, amit a blog formátum automatikusan ad és mindig az utolsó módosítás időpontja, azért más, mert frissítettem a pocsék minőségű színes képeket egy olvasóilag javasolt szoftverrel. A fekete-fehéreken nem segít semmi sajnos.)

Reggel mínusz 10 fok volt, amikor keltem. Ebben a hidegben a "kötelező" kutyasétáltatáson kívül nincs kedvem kint tüsténkedni. Meg nem is nagyon lenne mit, mindent hó és jég borít, úgy hogy visszatértem a tavasszal félbehagyott foglalatossághoz, szkennelem a pincéből előkerült régi diákat, negatívokat. 

Egy nagyhajós bajnokság rajtja 1972-ben. A képen balról az első a Kishamis, a kormánynál Vass Boldizsár.

Ps. Nem gondoltam volna, hogy ilyen hamar és ennyien olvasnak. Három órával a megjelenés után a Fb messengerben jött a javítás: "Látom a blogodon a színes képet a Hamissal. Nem lehetett a nagyhajós bajnokság rajtja, mert a dragonokkal nem rajtoltunk együtt és 1972-ben miután Bobó Kanadában volt a bajnokságon is én kormányoztam a Hamist. A hajó orránál a Csongor áll, Máthé Zoli és Zsolt Gábor Andris, Fehér Árpi és jómagam voltunk a hajón, ha ez a bajnokság alatt készült. Üdvözöl, a Jajó." ( Jajó= Varga János)

20190107142646_04_1.jpg

Az Orion vas 50-es, a forstágnál  Hrehuss György, azaz a "Rihonya", később csak "Rihi", manapság ő a Kishamis kormányosa, a kormánynál háttal a keresztkomám Szilágyi András. Az Orionon kezdtem vitorlás versenyző pályafutásomat.

20190107142646_03_1.jpg

Erős szélben bójakerülés  az Orionnal Balatonszemes előtt egy pályaversenyen ugyanabból az évből. Még nem voltak használható csörlőink (konkrétan semmilyen csörlőink nem voltak fockbehúzáshoz), az volt az eljárás, hogy valaki kiment (itt éppen én) a hátulról, úgy-ahogy behúzott orrvitorla sarkához, azt a hóna alá véve teljes erejéből tolta menetiránynak háttal, a többiek a cockpitból húzták a shottot mint állat, a kormányos meg kicsit felment, hogy lobbanjon a génua eleje, hogy ne legyen rajta akkor erő. Miközben ezt csináltuk, térdig vízben állva  leeben a decken felpillantok,  előttem 10 m-re a Beloiannisz  ( ma Balaton, akkoriban a Balaton legnagyobb utasszállítója) jön kifelé keresztben nekünk a  kikötőből, legkevésbé se zavartatva magát a vitorlásversenytől. ( kissé megviselte a negatívot az utóbbi 45 év)

20190107124136_08.jpg

20190107122825_11.jpg

Siófok kikötői kép az Orion árbocáról, lentről fölfelé Berecki Sanyi legeslegelső Leguánja ( utána még épített vagy kettőt ugyanezen névvel, az utolsóból típus lett a Balatonon), felette  Koós Jani 25-öse (később amikor "Happy" néven szerepelt "Az oroszlán ugrani készül" című felejthető magyar filmben {amin még az se sokat segített, hogy Papp Laci játszotta benne a verőembert} lecserélte egy Rebellre aminek ugyanezt a nevet adta, aranyos pici gyermekei mentőmellényben ott játszadoztak a mólón)  és Böröcz János szép mahagóni belugája a Kagyló. Legfelül azt hiszem Újlaky Laci bácsi ( a legszebb hangú magyar színész, ha valaki nekikoccant a hajójának, ahogy azt elküldte melegebb éghajlatra annak "zenéje volt", az István a királyban ő volt a főpap aki a koronát a fejére tette Istvánnak ) 25-öse, amire később sztár kielt rakatott, mert útban volt a svertkaszni, kellett a hely az unokáknak a hajóban.

siofok_1973.jpg

Akkoriban még senkinek nem voltak menő cuccai. Mentek hajók még igazi pamut vitorlavászon vitorlákkal is, amik állandóan megpenészedtek. Itt például egy hajó a maga szabta spinnakerrel, amit ejtőernyőből aktualizált hajójára a gazdája. De már ez is drága holminak számított, a mezőny fele ugyanazzal hátszelezett amivel kreuzolt.

20190107142646_01_1.jpg

Hát szóval ilyenek kerülnek elő a múltból. A Jankó Mari, aki évtizedeken át volt a magyar vitorlázás fotósa csinálhatna már egy blogot azokból az időkből, had nyáladzzunk már egy kicsit a múltba révedve mi öreg csontok, mielőtt lehúzzuk a rolót!

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr5914545050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.01.08. 09:32:27

Néha az ember úgy lő tízest, hogy háttal áll a céltáblának. (Moldovától loptam) Nem gondoltam volna, hogy ez az egyszerű, ráadásul meglehetősen silány fotókkal illusztrált blogbejegyzés "ekkora hullámokat ver". 15 órával a megjelenés után 150 felett van az olvasottsága és rám is írnak a tárgyban. A legszebb ma reggelről, a Varga Jajó fontosnak tartotta utánanézni még egyszer és ezt írta messengerben: "Jaj sajnos tévedtem, mert megnéztem a jegyzeteim, amit Csongor hajónaplói alapján készítettem(Ő minden versenyt részletesen megírt!) és én 73-ban vittem a Hamist, de a rajtokat gyakran csináltam én, mert Bobónak nem volt kishajós versenyzési múltja. A Rihi nagyszerű kalózos volt egykor. Tehát ha 72-es a kép akkor a Bobó is van!!! Sorry! Jajó" Jó tudni, hogy nem pusztába kiáltott blog amit írok.
süti beállítások módosítása