Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • solidarity1: Ezt írd be a keresőbe: site:amapola.blog.hu korcsolyázás (2024.12.23. 18:24) Hétfő.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: :) Hajón jelenleg csak alszom, mégcsak nem is fűtök, meg minden ami kell hozzá.... (2024.12.23. 07:46) Vasárnap.
  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.

Linkblog

Péntek.

2014.09.05. 21:36 :: A Tengerész

Hát itthon vagyunk. Meg kell mondjam lassan ment az "akklimatizáció". Nem tudtam könnyen visszaállni a laza hajózásból a "szürke hétköznapokra". Mondjuk két napig esett az eső, sok ingerenciám nem volt fejest ugrani a munkába, inkább csak aludtam. Szóval nem találtam a helyemet, lassan szoktam meg újra a parti életet. Mielőtt tovább lépnék, levonom az egy nap híján egy hónapos túra tanulságait.

Alapjábavéve a hajó rendben működött. Remekül bevált a horgonycsörlő. Tartottam tőle, hogy hogy fognak beválni a betápban a bontott szovjet harckocsi  túláramvédő kjapcsolók, de nem oldottak le egyszer se, remélem valódi túlterhelésnél megteszik. Amit változtatni kell, az a deckre hegesztett láncterelő görgő magassága. A lábából le kell vágni és újra hegeszteni, ezzel növelve az átfogási szöget a csörlő láncdióján, mert amikor nagy a húzás a láncon, egyet-egyet ugrik a lánc a fészkében. Úgy tűnik, hogy az új, 2 db 180 Ah-s akkumulátortelep megfelelően biztosítja a hajó háztartási energiaellátását. Meg kell fontoljam egy benzines aggregátor beszerzését, hogy ha netán több napig nem süt a nap és így a solarok nem tudnak intenzíven tölteni (1-2 A töltőáram akkor is van, ha felhős az ég) akkor is legyen villany az élelmiszer hűtőnek, a világításoknak és az édesvíz szivattyúnak. Ezek elég takarékos üzeműek, a hűtőkompresszor például mindössze 650 mA-t vesz fel üzemben és egy óra alatt mindössze 10-15 percet működött, hála a jó hőszigetelésnek (+4,5 fokon kapcsol be és  +1,5  foknál kapcsol ki).  Amikor nincs parti áram, csak a 9 W-os fénycsöves világítást használjuk, azt is csak a minimális mértékben, a "tyúkokkal fekszünk". A horgonylámpa LED-es, fogyasztása ha jól emlékszem csak 70 mA. Ha kicserélem egyszer a 20 W-os spot olvasólámpákat LED-esekre (egyszer már megtörtént, de rövid időn belül kiégtek, alighanem nem bírták  teljes feltöltöttség esetén a 13,5 V körüli feszültséget, szóval valami masszívabb kell), akkor még olvasni is lehet majd elalvás előtt. Az édesvíz szivattyú áramfelvételét  még nem mértem, de ez keveset jár, csak ha zuhanyozunk, mosogatunk vagy egyéb vízfolyatás van. Akkuüzemben nincs TV és PC használat. Be kell szerezzek autós töltőt a telefonjainkhoz, erre idáig egyáltalán nem gondoltam. Amin változtatni kell, a motor-irányváltó tengelykapcsolat, ez jelenleg IFA kuplungtárcsa-IFA bordás tengely-Lada Hardy tárcsa-tengelygenerátor ékszíjtárcsa, benne a Technodrive irányváltó bordás tengelye, túl komplikált, zajos. Működött, de nem tetszik. Még a tél beállta előtt le kell ápoljam a kültéri fa részeket, ha az időjárásnak méltóztatik pár napig végre megfelelőnek lenni a csiszoláshoz, lakkozáshoz.

Tegnap nekiálltam a padlást a szobáktól elválasztó födém hőszigetelésnek. Tudtam, hogy ronda meló lesz, de még így is alábecsültem a dolgot. rengeteget fuldoklottam a zárt térben a kőzetgyapot porától, a meleg miatt kénytelen voltam egy gatyában dolgozni, ennek következtében a bőrömet kiütésesre csípte ugyanez a por, ez még az én fakír természetemmel is elviselhetetlen. A sok köhögéstől estére izomlázam volt a mellkasomban és a rekeszizom környékén, nem is beszélve, hogy vajh a tüdőmben mit okozhat ez a por ami még a bőrömet is így felmarja. Ma vettem eldobható kezeslábast és porálarcot ( a régit nem találom), de a munkát csak akkor fogom folytatni, ha a padláson 10 fok alatt lesz a hőmérséklet, mert a szemembe folyó izzadság is rettenetesen zavaró. Ma meghozták a téli tűzifa első felét, fejszével hasogattam a rönköket és talicskáztam rakatba a tárolóhelyre. A tűzifát nem mázsára, hanem erdei köbméterre veszem, így nem kell az esővizet tűzifa áron megvennem. De hát hiába akar az ember okos lenni, a leborítás után egy kaloda nem tört össze, hanem érdekes módon egyben maradt, a kirakás során kiderült mi van a közepén ahol nem látszik a rönkök bütüje, korhadt fenyőt adtak el nekem bükkfa áron, és azt is "szellősen" rakták. Ami úgy tűnik nem változott  gyerekkorom óta az a kuncsaft becsapása a tüzelővel. Akkor a széntrógerok a mázsával manipuláltak, ma a fát tartalmazó kalodák megrakásával. A sokat emlegetett rezsicsökkentésnek meg nyoma sincs, tavaly óta emelkedett a fa ára.

Ma kaptam a hírt, Ráckevén szeptember 20-21.-én régi motorkerékpárok, autók bemutatója lesz a piactéren, amire szeretettel várnak minden oldtimer hajót is. Ha valakinek régi fa motorcsónakja van, szívesen látott vendég lesz a 21.-i hajóbemutatón, a részvétel ingyenes, sőt a kaja-pia is állítólag, szálláslehetőség is van, szóval tessék jönni! Részletek iránt Cserna Gábornál lehet érdeklődni a 30-6355829 telefonszámon!

Kicsit visszatérve még a hajózás tapasztalataihoz. Nem közvetlenül, de ide tartozik. Az emberek mindenütt barátságosabbak mint Budapesten. Viszont a tömegtájékoztatás elhagyva a főváros közelkörzetét teljesen egysíkúvá válik. Konkrétan rádión csak a Kossuth szól, ami híreket is ad. Most a helyi heherészes borosbocskor tipusú rádióadókat nem nevezem "rádió"-nak, bár kétségtelen, hogy a tömeges  agymosásban bizonyára jelentős szerepük van a realityshowk és egyéb maónikahhow féle szamárságok mellett. lehet azt mondani, hogy tájékoztatásnak ott van az internet, de azt nem használják tömegek. Legalábbis szerintem nem tájékozódásra. Szóval ha valaki csodálkozik a jelenlegi kormányzópárt elsöprő választási győzelmén az számítsa be azt a tömeges tudatlanságot, melyet a Magyar Termék Nagydíjas  magyar televízió terjeszt ( http://www.hirado.hu/2014/09/03/atadtak-a-magyar-termek-nagydij-palyazat-elismereseit/ ). Eszembe jut a régi vicc a '60-as évekből.. A pokolban társalognak Hannibál, Nagy Sándor és Napóleon.

H: -Hej, ha énnekem olyan tankjaim lettek volna mint manapság, nem kellett volna a harci elefántokkal átkínlódom magamat az Alpokon és nem győztek volna le a rómaiak.

N S. -Hej, ha nekem olyan harci helikoptereim...stb

Mire N:- Az semmi, de ha nekem olyan újságom lett volna mint a Pravda, akkor soha senki nem tudja meg, hogy legyőztek Waterloonál!

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr576673685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

devton 2014.09.06. 13:52:43

Most már a gáz ára pariban van a fa árával, ha mindent beleszámolsz, nem igazán éri meg a fa. Jelenleg. Tüzifát erdőről nagy mennyiségben veszünk, úgyis két évet illik szárítani, ha nem vagy ellensége a pénztárcádnak és úgy kisebb az átverés is.

abraxas 2014.09.06. 14:21:46

Régen a Néphazugság se mondott sokkal több igazságot, valahogy mégis mindenki tudta, vagy legalábbis sejtette, mi frankó és mi nem. Gyanítom, inkább a befogadók hozzáállása változott. Nem akarják hallani a többnyire szomorú igazságot :-( Kényelmesen elfekszenek inkább a készenkapott langymeleg álomvilágban.

teddybear01 2014.09.06. 20:15:41

"alighanem nem bírták teljes feltöltöttség esetén a 13,5 V körüli feszültséget, szóval valami masszívabb kell"

Ha adhatok egy tanácsot, akkor egy autóba való led lámpát válassz. Azt ugyanis szintén ekkora feszültségre(14,4V) méretezik. Ugyanaz az akkufeszültség.

Ami pedig a telefon és laptoptöltőt illeti én inkább egy kisebb teljesítményű 220-as transzvertert, olyan 350-500W körülit szereznék be, ami már nem csak az eredeti töltőket bírja el, hanem esetleg a kisebb kéziszerszámokat, konyhai kisgépeket is. Ha kell. Árban inkább ez lenne a jó, a laptop autóstöltője is ebben az árban lesz.

Jonathan 2014.09.07. 07:25:03

@teddybear01: Az inverterrel kapcsolatosan megjegyeznem, hogy a 'kici-occo' 220-as inverter bar a furogepet elhajtja, de a finomabb uri kütyüket 'telefon, ebook, laptop, stb' csak un. tiszta szinuszos inverterre szabad kötni! A hajon van egy 350 W-os normal inverter, az nem tölti az okostelefont, de erdekes modon az egyik laptopot igen. A masik 'tiszta' inverter barmit tölt, mint a konektor.
Tisztelettel szep 7veget!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2014.09.07. 08:12:39

@teddybear01: @Jonathan: A laptophoz van autós töltőm. Az első perctől kezdve ellene vagyok az inverternek. Pedig mindenki használja és mindenki megpróbál rábeszélni, hogy milyen klassz dolog. Én eddig mindent megoldottam, hogy 12V DC-ről menjen. Az érvem az inverter ellen, hogy mindegyik hátulján van egy hatalmas forró hűtőbordázat. Na ez a forróság az a nemkivánatos veszteség, amit a drága akkuenergiából elpocsékol. Szóval szerintem szar a hatásfoka.

KAMA3 2014.09.08. 08:02:22

@Jonathan: A szinuszos inverter a forgó gépekhez kell, mint hűtőgép kompresszora, flex, fúrógép, szivattyú, ilyesmi. Az olcsóbb, trapezoid jelalakú inverter alkalmas minden olyan készülék meghajtására, ami kapcsolóüzemű tápegységgel állítja elő magának a szükséges gyengeáramú feszültségszinteket. A kapcsolóüzemű tápok sokkal kevésbé érzékenyek a pontos szinuszos jelalakra. Nem véletlenül használnak az olcsó szünetmentes tápokban ilyen trapéz jelalakú invertert.

Számítógép, laptop, telefon töltő, LED lámpa, ezek mind üzemeltethetőek az olcsóbb inverterekkel.

KAMA3 2014.09.08. 08:55:45

@A Tengerész: Jó elgondolás! Minek feltranszformálni a 12 voltot 230~ ra, ha a legtöbb készülék úgyis 12 volt környéki feszültséggel működik. Ez dupla átalakítási veszteség. Akkor autós töltő a legjobb megoldás.

Flexhez, meg fúrógéphez pedig egy 1000-1500VA-es szinuszos inverter kell legalább.

LED témához javasolnék valamit. Azokat a LED lámpákat, amik 5mm-es huzallábas ledekből vannak összerakva, kerüld el jó messzire. Pár hét alatt tönkremennek, mert túl vannak hajtva, és a kialakításából eredően nem tud hűlni normálisan, mert az eredetileg halogén lámpához gyártott üveg búrába vannak a ledek beragasztva. Erre gondolok: ledrex.hu/wp-bolt/kep/lu-30led-gu4-60-cw_n.jpg
Szóval akármilyen olcsó, ilyet ne!

Itt van egy link amin jól látszik, hogy milyen kialakításúak azok a ledek, amit érdemes megvenni: www.anrodiszlec.hu/article_info.php/articles_id/204

Ezek nem olcsók, 1000-3000 forint között van az áruk. Aldi áruházakban szokott lenni sajátmárkás LED lámpa, amit az OSRAM gyárt. Árulnak 12 voltos kivitelűt is, egészen barátságos fénye van és hónapok óta nem csökkent a fényereje.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2014.09.08. 09:23:30

@KAMA3: 1. Pontosan. Dupla veszteség. 2.Nem kell flexelni ha nincs parti áram. Ha nagyon muszáj fúrni, van régi akkus fúróm aminek az akkuja már kuka, ez egy hosszabbító kábellel működik 12 V DC-ről. De van reszelő, fűrész és kézifúró. 3. Ez a másodiknak említett, javasolt Led van a fejlámpámban is, nagyon jó erős fénye van. (nem volt olcsó :( ) 4. Az élelmiszerhűtő egy aprócska Danfoss kompresszorral működik, ami gyárilag 12V DC, lakókocsira, hajóra van kitalálva, igaz, hogy egymagában többe kerül mint két nagy háztartási hűtő, de tökéletes.

teddybear01 2014.09.10. 10:55:27

@Jonathan: Pocsék minőségű tápjaid lehetnek, ha egy transzverterrel sem tudnak elmenni. Amolyan "ott rakják össze, a harmadik dzsunkán, a híd alatt!"

teddybear01 2014.09.10. 10:59:23

@KAMA3: " Minek feltranszformálni a 12 voltot 230~ ra?"

Mert az a szabványfeszültség, arra méreteznek mindent. bármilyen gépre, eszközre van szükség, azt erről a feszültségről meg lehet hajtani, minden további átalakítás nélkül.

Ráadásul a parti betáp is ez.

teddybear01 2014.09.10. 11:24:20

@A Tengerész: A te hajód, a te választásod.

De azért az ide-oda átalakítást így sem úszod meg. Vagy külön 12-os eszközöket, illetve a más feszültségről működő dolgaidhoz még egy-egy külön tápot kell vásárolnod, amik összesen jóval drágábbak, vagy egy transzvertert.
Amúgy írtad hogy tervezed, hogy veszel egy aggregátort, ami viszont majdnem biztosan ~220-as lesz. Nincs más. Viszont ahhoz is kell egy akkutöltő, ami feltölti a 12 voltos rendszer akkujait. szerencsére ~220V-ból sokkal jobb hatásfokkal lehet 12V egyent csinálni, mint fordítva.

A hatásfokról meg annyit, hogy igazad, van. Ebben a teljesítménykategóriában és a 12V egyenről ~220V- ra módban eléggé pocsék minden fajtánál.

A régimódi mechanikus(forgó) áramátalakítók elméleti hatásfoka olyan 85-90% körüli, de a valós csak olyan 70-75%. A veszteségeket részben a rézveszteség, részben a súrlódás számlájára kell írni. Viszont ezek legalább szinuszos áramot adnak, felharmonikusok nélkül, azaz nem zavarnak be mindent.

Az elektronikus transzverterek viszont már kissé más tészta.

Azok, amelyek négyszögjeles kimenetűek, hatásfokban elérhetik akár a 90% fölötti értéket is, de ez nem mindig jó. Motornál ugyanis ez pokoli nagy rézveszteséget okoz. Melegedni fog a motor, de igen durván. Akár le is éghet.

A szinuszos kimenetű meg a kapcsolástechnikából adódóan pocsék hatásfokot fog produkálni. Általában olyan 55-60%-nál nem jobbat. Ezen nem nagyon lehet segíteni, az elméleti hatásfok maximumuk ugyanis olyan 75%, e fölé egyszerűen nem tudnak menni.

Szóval a hatásfokban igazad van, de ezt nem lehet megkerülni. Vagy sok kis adagban kapod meg, vagy egy nagyban.

Mellesleg, gondoltál már arra, hogy egy jó nagy dinamót(generátort) teszel a hajómotorra, és menetben erről töltöd az akkukat?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2014.09.10. 14:31:59

@teddybear01: Na sorjában. 1. Szinte minden fogyasztó 12 V DC gyárilag a hajón, tehát nincs átalakítás, megy az akkuról ami a belső hálózatot táplálja. Ami fogyasztó 230 V AC azt csak akkor használom amikor van parti táp. 2. Az akkukat parti táp esetén egy intelligens hálózati töltő tölti, itt valóban kell 230 V AC-ből 12V DC-t csinálni, de ennél jobb megoldás nincsmég kitalálva. 3. Ha nincs parti áram, akkor töltenek a solar panelek, menetben meg két generátort is forgat a motor, egyik a háztartási, másik a starter akkukat tölti. Itt nincs semmiféle átalakítás. 4. Naná, hogy gondoltam rá, mint a 3-as pontban jelzem, írtam is róla sokszor (legutóbb a tengelygenerátor ékszíjcsere kapcsán)csak ezek szerint elkerülte a figyelmedet. Ennél energiatakarékosabb, jobb hatásfokú megoldást nem tudok elképzelni. 5. Az aggregátor végszükség esetére egyszerűen a "parti táp"-ot pótolja, nem kell hozzá semmi plusz kütyü, be kell dugni a parti kábel végét az aggregátor konnektorába. Mondjuk ez azért nem így megy , elegánsabb a kialakítás, egy átkapcsoló van a főkapcsolótáblán, mert terveztem én ezt, csak még nincs meg az aggregátor hozzá, mert próbálom megúszni. Ha lesz akkor is a legolcsóbb, kis teljesítményű, kizárólag akkutöltésre, hegeszteni úgyse lehet egyikről se.

KAMA3 2014.09.10. 16:07:30

Van olyan aggregátor ami rendelkezik 12/24 voltos akkumulátor töltő kimenettel.

Vagy venni még 2-3 solar cellát, és egy MPPT töltőt. Lehet, ez aggregátor árban ki is hozható.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2014.09.10. 17:30:11

@KAMA3: Tartok tőle, hogy az akkumulátortöltős kivezetésű aggregátor generátora is 230 V AC-s, csak van utána egy akkutöltő, ráadásul nem biztos, hogy olyan jó mint ami a hajóba van beépítve. Az a helyzet, hogy ha süt a nap, akkor a meglévő panelok is eleget töltenek, ha meg nem sötét van akkor akármennyi is kevés. Ráadásul hely sincs több.

teddybear01 2014.09.10. 21:52:19

@KAMA3: Egyszer találkoztam olyan aggregáttal, ami 24V DC-t adott ki, a seregben az R130G rádióállomáshoz tartozott.

Ez egy 50ccm-es kétütemű kismotorral volt meghajtva. Olyan 2 litert evett óránként a 33-as keverékből.

A műszaki szakasznak viszont volt egy HAD-16-osa, abban egy négyhengeres Csepel motorral hajtották meg a 16 kVA-es 220/380 voltos, háromfázisú generátort. Fázisonként 20-25 amperig olyan 4-4,5 liter dízellel elment, de ha a tábornokéknál vacogott a csíkos pizsama a sátorban, akkor volt hogy 30 ampernél is többet kellett kisajtolni belőle. Az a rengeteg hősugárzó ette az áramot. Ilyenkor akár 7 liter fölé is felment a fogyasztása.

teddybear01 2014.09.10. 21:54:10

@A Tengerész: Az utóbbi időkben nem láttam nem 230V AC, vagy 230V/400V 3fázis kimenetű áramfejlesztőt.
süti beállítások módosítása