Hát itthon vagyunk. Meg kell mondjam lassan ment az "akklimatizáció". Nem tudtam könnyen visszaállni a laza hajózásból a "szürke hétköznapokra". Mondjuk két napig esett az eső, sok ingerenciám nem volt fejest ugrani a munkába, inkább csak aludtam. Szóval nem találtam a helyemet, lassan szoktam meg újra a parti életet. Mielőtt tovább lépnék, levonom az egy nap híján egy hónapos túra tanulságait.
Alapjábavéve a hajó rendben működött. Remekül bevált a horgonycsörlő. Tartottam tőle, hogy hogy fognak beválni a betápban a bontott szovjet harckocsi túláramvédő kjapcsolók, de nem oldottak le egyszer se, remélem valódi túlterhelésnél megteszik. Amit változtatni kell, az a deckre hegesztett láncterelő görgő magassága. A lábából le kell vágni és újra hegeszteni, ezzel növelve az átfogási szöget a csörlő láncdióján, mert amikor nagy a húzás a láncon, egyet-egyet ugrik a lánc a fészkében. Úgy tűnik, hogy az új, 2 db 180 Ah-s akkumulátortelep megfelelően biztosítja a hajó háztartási energiaellátását. Meg kell fontoljam egy benzines aggregátor beszerzését, hogy ha netán több napig nem süt a nap és így a solarok nem tudnak intenzíven tölteni (1-2 A töltőáram akkor is van, ha felhős az ég) akkor is legyen villany az élelmiszer hűtőnek, a világításoknak és az édesvíz szivattyúnak. Ezek elég takarékos üzeműek, a hűtőkompresszor például mindössze 650 mA-t vesz fel üzemben és egy óra alatt mindössze 10-15 percet működött, hála a jó hőszigetelésnek (+4,5 fokon kapcsol be és +1,5 foknál kapcsol ki). Amikor nincs parti áram, csak a 9 W-os fénycsöves világítást használjuk, azt is csak a minimális mértékben, a "tyúkokkal fekszünk". A horgonylámpa LED-es, fogyasztása ha jól emlékszem csak 70 mA. Ha kicserélem egyszer a 20 W-os spot olvasólámpákat LED-esekre (egyszer már megtörtént, de rövid időn belül kiégtek, alighanem nem bírták teljes feltöltöttség esetén a 13,5 V körüli feszültséget, szóval valami masszívabb kell), akkor még olvasni is lehet majd elalvás előtt. Az édesvíz szivattyú áramfelvételét még nem mértem, de ez keveset jár, csak ha zuhanyozunk, mosogatunk vagy egyéb vízfolyatás van. Akkuüzemben nincs TV és PC használat. Be kell szerezzek autós töltőt a telefonjainkhoz, erre idáig egyáltalán nem gondoltam. Amin változtatni kell, a motor-irányváltó tengelykapcsolat, ez jelenleg IFA kuplungtárcsa-IFA bordás tengely-Lada Hardy tárcsa-tengelygenerátor ékszíjtárcsa, benne a Technodrive irányváltó bordás tengelye, túl komplikált, zajos. Működött, de nem tetszik. Még a tél beállta előtt le kell ápoljam a kültéri fa részeket, ha az időjárásnak méltóztatik pár napig végre megfelelőnek lenni a csiszoláshoz, lakkozáshoz.
Tegnap nekiálltam a padlást a szobáktól elválasztó födém hőszigetelésnek. Tudtam, hogy ronda meló lesz, de még így is alábecsültem a dolgot. rengeteget fuldoklottam a zárt térben a kőzetgyapot porától, a meleg miatt kénytelen voltam egy gatyában dolgozni, ennek következtében a bőrömet kiütésesre csípte ugyanez a por, ez még az én fakír természetemmel is elviselhetetlen. A sok köhögéstől estére izomlázam volt a mellkasomban és a rekeszizom környékén, nem is beszélve, hogy vajh a tüdőmben mit okozhat ez a por ami még a bőrömet is így felmarja. Ma vettem eldobható kezeslábast és porálarcot ( a régit nem találom), de a munkát csak akkor fogom folytatni, ha a padláson 10 fok alatt lesz a hőmérséklet, mert a szemembe folyó izzadság is rettenetesen zavaró. Ma meghozták a téli tűzifa első felét, fejszével hasogattam a rönköket és talicskáztam rakatba a tárolóhelyre. A tűzifát nem mázsára, hanem erdei köbméterre veszem, így nem kell az esővizet tűzifa áron megvennem. De hát hiába akar az ember okos lenni, a leborítás után egy kaloda nem tört össze, hanem érdekes módon egyben maradt, a kirakás során kiderült mi van a közepén ahol nem látszik a rönkök bütüje, korhadt fenyőt adtak el nekem bükkfa áron, és azt is "szellősen" rakták. Ami úgy tűnik nem változott gyerekkorom óta az a kuncsaft becsapása a tüzelővel. Akkor a széntrógerok a mázsával manipuláltak, ma a fát tartalmazó kalodák megrakásával. A sokat emlegetett rezsicsökkentésnek meg nyoma sincs, tavaly óta emelkedett a fa ára.
Ma kaptam a hírt, Ráckevén szeptember 20-21.-én régi motorkerékpárok, autók bemutatója lesz a piactéren, amire szeretettel várnak minden oldtimer hajót is. Ha valakinek régi fa motorcsónakja van, szívesen látott vendég lesz a 21.-i hajóbemutatón, a részvétel ingyenes, sőt a kaja-pia is állítólag, szálláslehetőség is van, szóval tessék jönni! Részletek iránt Cserna Gábornál lehet érdeklődni a 30-6355829 telefonszámon!
Kicsit visszatérve még a hajózás tapasztalataihoz. Nem közvetlenül, de ide tartozik. Az emberek mindenütt barátságosabbak mint Budapesten. Viszont a tömegtájékoztatás elhagyva a főváros közelkörzetét teljesen egysíkúvá válik. Konkrétan rádión csak a Kossuth szól, ami híreket is ad. Most a helyi heherészes borosbocskor tipusú rádióadókat nem nevezem "rádió"-nak, bár kétségtelen, hogy a tömeges agymosásban bizonyára jelentős szerepük van a realityshowk és egyéb maónikahhow féle szamárságok mellett. lehet azt mondani, hogy tájékoztatásnak ott van az internet, de azt nem használják tömegek. Legalábbis szerintem nem tájékozódásra. Szóval ha valaki csodálkozik a jelenlegi kormányzópárt elsöprő választási győzelmén az számítsa be azt a tömeges tudatlanságot, melyet a Magyar Termék Nagydíjas magyar televízió terjeszt ( http://www.hirado.hu/2014/09/03/atadtak-a-magyar-termek-nagydij-palyazat-elismereseit/ ). Eszembe jut a régi vicc a '60-as évekből.. A pokolban társalognak Hannibál, Nagy Sándor és Napóleon.
H: -Hej, ha énnekem olyan tankjaim lettek volna mint manapság, nem kellett volna a harci elefántokkal átkínlódom magamat az Alpokon és nem győztek volna le a rómaiak.
N S. -Hej, ha nekem olyan harci helikoptereim...stb
Mire N:- Az semmi, de ha nekem olyan újságom lett volna mint a Pravda, akkor soha senki nem tudja meg, hogy legyőztek Waterloonál!