Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • solidarity1: Ezt írd be a keresőbe: site:amapola.blog.hu korcsolyázás (2024.12.23. 18:24) Hétfő.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: :) Hajón jelenleg csak alszom, mégcsak nem is fűtök, meg minden ami kell hozzá.... (2024.12.23. 07:46) Vasárnap.
  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.

Linkblog

Péntek.

2013.04.12. 07:53 :: A Tengerész

Nem tudom mikor kezdett el éjjel esni az eső, de még az is lehetséges, hogy kicsiny híján 24 óra is eltelt azóta, hogy utoljára esett... óriási. Páratartalom 70 % idebent, tisztára mint Malaysiában monszunidőszakban. Ha kicsit rámelegszik az idő annyi szúnyog lesz, hogy szétmarnak minket. Tele van az ország belvizekkel, a telepen egyfolytában bőgetik a motoros szivattyúkat, aggregátorokat, készülnek az árvizekre, hosszabbított műszakban ügyelnek ha valahonnan jönnek szivattyúért legyen bent valaki, a sajnos az, hogy nincs pénz évek óta a gépek terhelés alatti próbájára (az, hogy egy 50 éves, Csepel motorral hajtott szivattyú beindul és üresjárásban elpöfög az nem feltétlen jelenti azt, hogy képes lesz teljes terheléssel dolgozni heteket a terepen), ez eszköz, ember  és üzemanyagigényes dolog, mindhármat folyamatosan nyirbálja az éppen aktuális kormány, úgy tűnik a lényeg az, hogy szép egyenruhájuk legyen a TV-ben nyilatkozó katasztrófavédelmiseknek, miközben ha vízügyi dolgozót, vezetőt mutatnak az majdhogynem toprongyos. 

19:36 Naná hogy megint esik az eső. Reggel az éjszakai eső után kisütött a nap, mindjárt megvidámodtam, felpattantam a robogóra és megvettem a csavarokat az árbocveretek felszereléséhez, mert már azon spekulálok, miközben a maradék blokkokat csiszolgatom és dobozolom  gépiesen.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr305217975

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2013.04.12. 18:23:25

Én azon gondolkoztam, hogy vajon a hollandok mit szólnának ahhoz a bohóckodáshoz, amit minden áldott évben előadunk vízügy címén?:) Ők konkrétan a tengerszint alatt élnek, de valahogy nem rémlik, hogy arról szólnának híradások, hogy hol elönti őket a víz, hol meg aszály van náluk.:)
Én ugyan nem vagyok vízépítő mérnök, de józan paraszti ésszel azt gondolnám, hogy ezt a rengeteg vizet csatornázni és tározni kellene, hogy majd a nyári aszályban lehessen vele öntözni pl...

egeresz 2013.04.12. 21:46:29

@whale: Voltam egy kis időt Hollandiában. Az tünt fel, hogy esőben is ment az épitkezés. Meg az is feltünt, hogy az alapozásnál nem szivatyúzták ki a munkaterületet, hanem fél méteres, méteres vízben forogtak a munkagépek, ásták az alapot, fektették a betonvasat és betonoztak is. A betonvas festve-korrózióvédve volt.

Voltam kis időt Finnországban. Az tünt fel, hogy fagyban is épitkeznek. -10, sebaj, betonozunk. Nyílván valami fagyálló adalékkal, mert szétfagyott betont valahogy nem láttam.

Egyszerűen túl jó dolgunk van: megtehetjük, hogy csak eső és fagymentes időben épitkezünk, mert abból is van elég.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.04.12. 22:16:53

@egeresz: Ezért lehet az, hogy minél délebbre megyünk annál lustábbak a népek. A hidegben muszáj tüsténkedni, mert aki leáll megfagy. Néhány ezer év és az evolúció megmutatkozik.

Gáz Géza 2013.04.13. 11:50:17

Igen lehet vízszint alatt is akár sós vízben betonozni. Ez a kolkrét eljárás. A lényeg a cementetet molekuráris szintig egy ügyes szárnylapátos forgómalom szerkezettel felbontom, így képes felvenni a maximális édesvize. Több vizet nem vesz fel. Dagályban végezték az építést. Utána rőzsefonattal biztosítoták a természetes védelmet amibe aztán a természet megtelepítette a megfelelő növényzetet. A VITUKI is végzett pozitív kísérletet műtárgyakon nagy sikerrel. 1970-s évek végén. Sajnos nem vettük meg a gépet, pedig csak a konténer árát kérték. Amini képsort segélyként kaptuk volna. A vízügyes szakembereink már elvégzett kifizetett munkájáért. Köszönet képen.

silvermoon 2013.04.13. 15:24:36

@A Tengerész: Ez tok igaz ! Lustabbak es vidamabbak ! Nem latszik rajtuk a rengeteg stress. Mikor utoljara otthon voltam mast sem lattam mint sieto embereket okolbe szoritott arcokat. Jo volt visszajonni a mosolygos baratsagos emberek koze.Delen majd mindenhol szol a zene es a slogen "No problem" Mindenki haver es jo a hangulat. Eszakon epitkeznek dolgoznak ejjel nappal es allitolag "haladnak" de vajon merre? Kina is epitkezik "fejlodik" igaz mar nem lehet levegot kapni a varosokban. Dehat fejlodnek. Ki tudna megmondani kinek van jobb elete es kinek van igaza. Mert az elet Eleg rovid es ugysem viszunk magunkal semmit.

harpi4 2013.04.13. 15:46:15

MINDEN HAJÓZÓ, VAGY HAJÓZÁS UTÁN ÉRDEKLŐDŐ BLOGTÁRSNAK!!! Még melegében írom le a ma, kora délután látottakat. Ebéd után a "főnököm" kitalálta, hogy le kéne mennünk a SPAR-ba vásárolni. Ilyen esetekben én rendszerint a "málhásló" szerepét szoktam eljátszani. Na jó, menjünk, hiszen alig 95 m-re van a a bolt. De az nem jó, van egy másik SPAR a Boráros-téren a DUNA-ház aljában. Nos elvánszorogtam odáig, de be már nem mentem, mert nincs rosszabb egy boltban egy nő mellett menni, és kibattyogtam a közeli Duna partjára, a Petőfi-híd alá, és néztem a hajóforgalmat. A kis személyhajók már szorgalmasan jártak ide-oda. Elnézve őket, egyszer a Vitézy Dávid flottáját, illetve az ún. 1 órás sétautakat járó "Moszkva" típusokat. Mit mondjak, borzalmasan lehangoló látványt nyújtottak. Utoljára vagy negyven éve, Alexandriában és Sulinán láttam ilyen rozsdamarta, koszlott, úszó roncsokat. A hajók testén alig találni 1 nm-t, ahol ne lenne leveve (évek óta, és ne lennének óriási rozsdafoltok. (folyt.köv.)

harpi4 2013.04.13. 15:57:49

FOLYTATÁS: Volt viszont rajtuk tenyérnyi széles, mocsok csík, a téli állástól. A felépítmények már nem voltak annyira rozsdásak, csak rettenetesen mocskosak. Tapasztalataim szerint ezek még a tavalyi koszok. Szégyen-gyalázat ilyen állapotú hajókat üzemeltetni. Azt még csak megértem, hogy kevés a pénz, de hát mosószerre meg kefére talán volna. Ebből is látszik, milyen pancser a Vitézy féle banda, mert ha én szerződéseket kötnék a hajók tulajdonosaival az adott feladatokra, biztosan belevenném a hajók küllemére vonatkozó követelményeimet. Ezek le sem sz...ják az ilyet. Így pedig nagyon rontják a városképet, és a renoménkat. Az ún. "sétahajók" állapota pedig szintén a tulajok igénytelenségét, kapzsiságát tükrözi. nagyon régen láthattak festéket, meg rendes előkészítést és alapozást. Az pedig köztudott, hogy ez a "Moszkva" típus, amiket a "testvérek" gyártottak annak idején, mintha kifejezetten a rozsdásodásra alkalmas lemezekből épült volna. (folytatom de kiírta hogy elfogyott a karakter)

harpi4 2013.04.13. 16:07:50

FOLYTATÁS. Ez lesz az utolsó. Csak annyit, hogy megcsodáltam még a Pest-Buda nevű, állatira lepukkant, Vitézy féle bárka kikötését a Boráros tér pontonjánál. Többszöri nekifutásra sikerült csak kikötnie, folyó vízben, áramlással szemben, egy ponton mellé!!!?? Mi, annak idején a 167 m-es Petőfivel majdnem ennyi idő alatt álltunk be Calcuttában a folyóról a zsilipbe, a teljes terhelésnél 26 000 tonnás vízkiszorításával, egy főgéppel. Nem mondom, az olajos talpúak lent a gépházban már hülyét kaptak a sok előre- és hátra indítástól, de valahogyan megoldották, nem úgy mint ennek a tökhéjnyi nagyságú csónaknak a kutyaütő vezetője. Nem csoda, hogy annyi baj volt tavaly velük, mert a gyatra állapotuk mellett még a hajóvezetők sem mind tudnak rendesen hajózni. Konklúzió: ezek a koszlott roncsok jóformán mind a hajóbontóba valók, (lehet, hogy onnét vették őket ócskavas árban). Jaj de ismerős valahonnét ez a történet!!!!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.04.13. 20:16:59

@harpi4: Toldy Miki mesélte, hogy nemrég a felügyelet szemlézte a Vizát ( Ex CsSz...talán 2), simán ment minden, az hangzott el a hatóság részéről, hogy " Egyre kevesebb ilyet látni". Mármint ami ilyen rendbentartott, tudod Béla állandóan vagy takarít vagy matyál, Miki meg a gépeket tartja karban. A hajók pontosan olyanok mint Budapest, vagy tágabb értelemben az ország. Rendetlenség és kosz mindenütt.
Más. Ez egy új dolog, hogy limitálja a kommentek hosszát a program, nem én csináltam engem is meglepett tegnap. Ráadásul szemtelen, valami olyat írt rám, hogy : "Írhatnál rövidebben!".

Sün77 2013.04.13. 20:41:22

Milyen kicsi a világ!

Ma 04.13. délután 16,00-17:00 között a Sződligettel hajóztunk egy előbb említett egyórásat két busznyi gyerkőccel. A hajón belülről érződött a kor, de tiszta volt és a festés, kárpitozás stb. javítva volt. Az idegenvezetés teljesen rendben volt. A kolléga megérdeklődte előre, hogy milyen összetételű a csapat, és annak megfelelően merült a részletekbe.
A manővereket tökéletesen hajtotta végre a kapitány és a 2 főnyi személyzet. Meg is jegyeztem a feleségemnek kikötéskor, hogy ezt a manővert egy főgéppel és kormánylapáttal, csakis folyón lehet így végrehajtani.
A Harpi által említett mocskot csak a mellettünk elhaladó Nagymaroson, vagy Visegrádon láttam. A vízvonal környéke siralmasan zúzott, kopott, rozsdás és olajos volt. .Szerintem a mienk is hasonlóan nézhetett ki.
Ez a mi élményünkön nem rontott semmit.
Szép időnk volt, jól esett a városnézés.

harpi4 2013.04.14. 11:40:09

@Sün77: Örülök, hogy kellemes élményben volt részetek. A Dunáról megnézni Budapestet valóban szép dolog. Pláne azoknak, akiknek erre nem sokszor nyílik lehetőségük. Ami a hajókat illeti, nos én csak a külső megjelenésüket kifogásoltam, mivel a belsejükben már vagy 25 éve nem jártam. Bizonyára kitakarítják mindet. A hajóvezetők egy részére vonatkozó bírálatom nem ezekre a városnézőkre vonatkozott, hanem a Vitézy flottáéra. A "Moszkvákat" általában a folyamhajózásnál nagy tapasztalatokat szerzett emberek vezetik. Ismertem is közülük párat. Továbbmegyek, még a BKV vonalon járó kishajók vezetői sem mind kutyaütők, mert közöttük is vannak jó hajósok. Sajnos azonban akadnak nagy balfékek is. Azt azért fenntartom, hogy a pénztelenség mellett igen nagy szerepet játszik az igénytelenség és a nemtörődömség, illetve a kapzsiság. Egy hajózási vállalkozást nem elég beindítani, hanem megfelelő színvonalon működtetni is kell. Aki nem tud arabusul, ne beszéljen arabusul, ergo ne hajózzon.

harpi4 2013.04.14. 11:50:10

@A Tengerész: A VIZA a CSSZ-1-es volt korábban, (Buczkó László kapitány). A CSSZ-2-est már a 70-es években kiselejtezték, és azóta alighanem szétbontották, vagy talán valahol magától szétrohadt. Nem meglepő, hogy a Felügyelet rendben találta. Két olyan ízig-vérig a hajóját szerető tengerész, mint a Miklós és a Béla, szerintem másképpen nem is tudna a hajójához viszonyulni. Persze ehhez feltétlenül szükséges a tulaj hozzáállása is (anyagok biztosítása).
süti beállítások módosítása