Vasárnap.

2012.10.28. 09:47 :: A Tengerész

Hát ahogy elnézem, ma se lesz munkanap. Még az orrom se dugom ki a deckre ha így megy tovább. Süvít a szél, esik az eső. De idebent minden szuper. Még hátul alszunk a fűtetlen hálókabinban alaposan betakaródzva, úgy alszunk mint a bunda, J hamarabb fog beköltözni a szalonba aludni, de én egészen a komolyabb mínuszokig szoktam húzni az időt, amíg alulról a matracon keresztül nem kezdek el fázni. Én kelek mindig elsőnek, befűtök a kályhába, ma reggel 16 fok volt a szalonban, de mire J kibújt az ágyból, már 29 fokkal fogadtam. A jó hőszigetelés és a kevés légköbméter könnyűvé teszi a fűtést, talán ha 2-3 kiló hulladékfával tüzeltem be, hogy ezt elérjem. Mindenféle terveket szőttem mára, de mindenhez ki kellett volna menni pakolászni, hát ha így marad az idő nem lesz belőle semmi. Reggelente ha ilyen az idő, az éjjel érkezett Emailekkel kezdek, ha jó idő van akkor estére marad a PC macerálás. Ma is a Rákóczy Pisti Emailjeivel kezdtem. Róla idáig keveset beszéltem, pedig sokkal többet érdemelne. Azt már említettem, hogy annakidején együtt kalózoztunk a Vízügyben és jóbarátom és Ausztráliában él nem is tudom már mióta, de nagyon régen. Szóval napi kapcsolatban állunk, ő az én állandó konzultánsom hajóépítés, általános műszaki problémák és társadalmi problémák tárgyban. Ő az én ablakom a nagyvilágra, miután olyan angol nyelvű szakmai és gazdasági sajtót olvas amit én soha, tájékozott és nálam okosabb ember. Kinti szemmel is jelentős szakmai karriert csinált, nem mellékesen felesége Zsóka is egyetemi professzor, nemrégen ha jól emlékszem a Yale-en volt vendégelőadó. P-vel együtt aggódunk Európáért és általában a "fehér ember" dominanciájának visszaszorulásán. Nem rasszizmus ez, legalábbis én nem tartom magunkat rasszistának, egyszerűen csak szeretném, szeretnénk, ha Európa és a világnak az a része amit az európai kultúra termékenyített meg, megtartaná azt a helyét a nagyvilágban amit kivívott magának és nem kellene tartani attól, hogy leigázza az iszlám erőszakossága, vagy a ferdeszeműek, szorgalommal párosult,  európai értelemben véve minden erkölcsösséget nélkülöző gyakorlatiassága. Pár napja a tablet PC-k kapcsán történt Emailváltásunk a Samsung és az Apple közti perekről szólt. Egyet nyer az egyik, egyet a másik, adok-kapok Európában és az USA-ban.  (Részletek http://index.hu/tech/2012/10/25/maris_elkeszult_a_kinai_ipad_mini-klon/  http://index.hu/tech/2012/10/26/bocsanatkeresben_is_alaz_az_apple/ ) Erre a második, általam kibogarászott linkre írta P az alábbiakat:

Tehat lenyegeben az USA-ban az Apple nyert viszont Europaban mindenutt a Samsung.
A f@szom tele van ezekkel az europai josagos hippikkel. A sok intellektuel, tele zold meg "fair play" elkepzelesekkel lassan beleveri Europat a foldbe. Mert mi lenne az USA es Europa egyetlen remenye mielott a beerek vietnami szintre mennek le? Az innovacio. De ha a kurva koreaiak lekoppintjak az Apple termekeket, a kinaiak a Siemens Maglev vonatot ees a Hyundai-t olasz arulok formatervezik akkor a nyuagtnak vege. Sajna meeg akkor is ha az Orban kornany lemond.

Ez utolsó mondat arra mutat, hogy P állandóan fékezni igyekszik kormányellenes kirohanásaimat. Azzal vigasztal, hogy az egész demokratikus világban kizárólag a hülyék vezérlik a politikát. Viszont abban egyetértünk, hogy ez a demokrácia 22-es csapdája, mivel a hülyék értelemszerűen sokasabbak mint az értelmesek, továbbá a demokrácia arról szól, hogy az győz akit többen szeretnek, ergo csakis hülyék kerülhetnek kormányba. (nálunk hab a tortán, hogy eleve pártot is csak hülyék gründolnak, értelmes embernek még szavazni sincs mire, kire)  Moldova valahogy úgy írt erről, hogy az emberek csak a maximum egy lépcsővel az ő értelmi szintjük felett állót képesek elfogadni, aki magasan felettük áll azt gyűlölik. Vannak ritka kivételek, pl valaki magát hülyének álcázva lesz miniszterelnök, de aztán leveti az álarcot (ezt később büntetésből le is váltja a nép), de ez ritkaság. Szóval folyamatosan azzal önt belém reményt, hogy ez megy Ausztráliában és az USA-ban is. És az egymással antagonisztikus ellentétbe zuhanó, szekértáborokba tömörülő nép se magyar specialitás, ma pl ezt írta:

Polarizalodik a vilag. Az USA-ban az orszag fele meg van gyozodve hogy az Obama egy Orban, csak meeg rosszabb. A masik fele imadja. Olvasom hogy a CNN bajban van mert "fair". Az emberek azt akarjak hallani amit hallani akarnak. Az egyik oldalee FOX a masikee CNBNC. Hurra, remek jo kis elvakult vilag.

Korábbi világproblémákat taglaló eszmecseréink során abban viszont egyetértettünk, hogy sok bajt okoztak a feministák. Borzasztóan szimpatikus, hogy minden jog illesse meg a nőket, hogy ez a "férfivilág" csúnya, de a gyakorlati eredménye ennek a píszíségnek az lett, hogy kialakult egy szupermacsó nőtipus. Én pl SOHA nem tapasztaltam, hogy ha alsóbbrendű útvonalról be akartam sorolni az elsőbbséget élvező főútvonalra, női vezető beengedett volna. Még ha állt is a sor, akkor is inkább keresztbe állt előttem, mintsemhogy beengedjen egy FÉRFIT. Csakis és kizárólag férfi sofőrtől számíthattam kegyelemre. A hülye amerikai filmeken állandó családi tragédiák forrása az, hogy miközben a férj (azon kívül, hogy látástól mikulásig dolgozik, hogy eltartsa a családját és az otthon a seggét vakaró feleségét) éppen küzd a világgal és eközben mitteszisten lekési a gyerek baseballmeccsét ezért aztán felborul a házasság, szegény asszony és az általa kézivezérelt, vagy inkább belőle kiklónozott  gyerek mindenféle marhaságok elkövetésére lesz evidens módon feljogosult. Ennek a nősténymacsó világnak lett a következménye, hogy kizárólag nők tanítják a serdületlen fiatalságot, aminek jelentős szerepe van abban, hogy a gyerekek zöme  hátat fordít a technikai, reálpályáknak, lenézi a kétkezi "koszos" melót, helyette médiasztár, celeb, kommunikációs "szakember", humánpolitikus és egyéb (nézem a TV-ben egy politológus hallgató nyilatkozik a mikrofonnak, tizenvalahány évesen egy vénember hablatyolása jön ki az arcából) pénzbeszopó és nem értéktermelő pályát lát maga előtt egyetlen megvalósíthatónak. Olyan pályákat, amikben az ember délután ötre otthon van a családjával és porszívózik. A hülye Ganz Ábrahám, Mechwart András, Bláthy Ottó, Déri Miksa,  Zipernowszky Károly meg ott aludtak a gyárában. Pfuj.
'12 okt.28..jpg16:56 Új idő szerint. Merthogy visszaállíttattak az órák. Sötét is van odakint a korai időpont ellenére, mint a bálna seggében. Viszont koradélutánra elállt az eső. Gyorsan behordtuk J virágoskertjét a műhelybe nehogy szétfagyjanak a hibiszkuszok. Aztán nekiálltam és feltúrtam a parti rejtekhelyet és lássatok csodát felleltem a shuntöt, meg még egy finom precíziós tükörskálás deprez műszert. A kettőnek semmi köze egymáshoz, különböző helyen és időben kukázott holmik, de itt a hajón most értelmet fog nyerni a létük és sokévi tárolásuk a kacatok közt. Nagyon nehezen találtam rájuk, már attól tartottam mégiscsak kihajítottam egy gyenge rendcsinálós pillanatomban őket, de hálistennek nem. A mA -re skálázott alapműszerből  az akkufeszültséget 10-15 V közt tizedvoltos pontossággal mutató táblaműszer lesz, a shunt a beleütött gyári adatok szerint 40 A és 60 mV, ezt kell összehozzam a nemrég vásárolt http://www.hestore.hu/termek_10025586.html panelműszerrel, ebből lesz egy quasi "középnullás" (mínuszt mutat  kisütőáramnál) ampermérő.  Még azt kell most megkonstruálni, hogy a fenébe fog ez elférni az idáig is  túlzsúfolt főkapcsolótáblán.

bananarepublica 2012.10.28. 15:38:21

Tengeresz!
Szives figyelmedbe ajallanam ezt az elektromos folyadek kazancsaladot,ha van fix 230 voltos lehetoseged.

www.galan.ru

bananarepublica 2012.10.28. 16:02:05

Vagy szilard tuzeleshez (professor-butakov)

www.termofor.ru

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.28. 16:19:19

@bananarepublica: Ajaj. Orosz legutóbb érettségi előtti záróvizsgához kellett. Mik ezek? Elolvasni pár szót még csak-csak, de nem értem. A termoforról az jutott eszembe amit egy Angliában élő humorista, Mikes György írt: " A magyaroknak szexuális életük van, az angoloknak termoforuk.". Ebből arra következtetek, hogy ez valami olyan szerkezet lehet ami az utódnemzéshez nélkülözhetetlen. :))

bananarepublica 2012.10.28. 16:41:06

Ami erdekelhet teged INDIGIRKA termoelektromos (peltier)

kalyhak kulombozo meretekben.Ha eg a tuz termel aramot.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.28. 16:54:34

@bananarepublica: Meggogliztam www.termofor.ru/eng/products/for_heating/indigirka/index.html már tudom mi az. Hááát...ha még nem lenne semmilyen kályhám elgondolkodnék a dolgon, bár az az idő elég rövid amíg teljesítményt lehetne belőle kivenni, mert begyújtok, felmelegszik a samott/öntöttvas test aztán egy jó óra múlva már nincs benne tűz. De van egy szuper kályhám, biztos, hogy nem kezdek mással. De azért köszönöm.

phaidros 2012.10.28. 17:18:41

Azért ez az Apple dolog nem annyira fekete-fehér amennyire a barátod látja. Az amerikai szabadalmi jog más mint az európai, emiatt az európai cégek nagy hátrányban vannak Amerikában, míg az amerikaiak szabadon "rabolnak" gyakorlatilag.

A peres szabadalmak között ha jól emlékszem volt az is, hogy fém keret van a telefon körül - gyakorlatilag a reggeli széklet formáját is levédethetik, és akkor a tulajdonos marha innovatív volt ám. :) Az Apple pedig még képeket is hamisított a Samsung termékekről az USA-ban folyó perben.

Az USA szabadalmi jog éppen hogy fékezi az innovációt, nem segíti, a legnagyobb szereplők is már szorgalmazzák a megváltoztatását.

Egyébként érdekes a Samsung hazájának, Dél-Koreának az ítélete is: betiltották az Apple és a Samsung termékeket is. :)

spray 2012.10.28. 18:58:50

Szia Tengerész.

Mit szolsz ehez a kormány megoldáshoz
Üdv Pali

youtu.be/_L-3jusl4Qo

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.28. 19:21:44

@spray: Kissé szokatlan, de szemmel láthatóan praktikus.

bananarepublica 2012.10.28. 19:59:49

tengeresz!

vitorlazat,allo es mozgo kotelzet,csigak,csorlok megvannak?

silvermoon 2012.10.28. 21:20:02

@A Tengerész: Most, h e sorokat olvasom dobbenek ra, h a fiam iskolajaban egyetlen ferfi tanar van az is zenet tanit. Soha ennyi hulye vagy felhulye jovojet el kepzelni sem tudo unatkozo es ostoba bargyu hugyagyu es magatehetetlen gyereket meg nem lattam. Mindig csodalkoztam azon, miert is van ez? Nem azert mert az en fiam, de kepes a crossmotorjan kicserelni a kozponti rugot egyedul mig a tobbi dagadt kolyok(mert altalaban dagadtak) a cipojet sem tudja megkotni.Kizarolag computerhez es jatekgepekhez ertenek ugy ahogy de ha nem jon ertuk senki autoval ott ulnek a jarda szelen mert tul messze laknbak ahhoz, h hazagyalogoljanak.Kb fel merfoldet. Anno en telen terdig ero hoban jartam mar az elso osztalytba is napi 6-8 kilometert. Hol lennenek ezek a hibridek ha viszajonne a "regi vilag"? A csavarhuzot csak mint roviditalt ismerik. (Screwdriver).Vajh ha minden tanar ferfi lenne valtozna ez a dolog?

Grigorij Sandorovics 2012.10.29. 06:45:22

@silvermoon: Nem valtozna - de valamicskevel jobb lenne.
Amit leirtal az Amerikai urbanizacio termeke. Nekem az tetszik - hogy meg mindig azt hiszik, hogy a vilag №1 az ovek.
Ez a lehujusodesi fojamat sajnos itt nalunk is megfigyelheto - de szerencsere csak kicsit, azert az orosz elme mindig kombinatorikus voltjaval vezetett...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.29. 11:15:02

@silvermoon: Rátesz erre még egy lapáttal, hogy a gyerekek nagyrésze apa nélkül nő fel, a válások után az anya neveli a gyerekeket. A fiúk nem látnak apamintát, vagy ami még rosszabb az anyjuk egyfolytában azzal tömi a fejüket, hogy az apjuk egy disznó. Egyszer egy nő mesélte a rádióban, hogy amikor neki férje lett akkor egy csomó dolgon elcsodálkozott. Anyja és nagymamája nevelte kicsi korától fogva és megdöbbenve látta, hogy egy férfinak GATYÁJA van! BOROTVÁLKOZIK reggelente és ÁLLVA pisál. Csupa érthetetlen szokatlan rejtélyes dolog...

Advocatus Diaboli 2012.10.30. 02:40:38

Vili bácsi!
Mi értelme van annak, hogy a feszültséget analóg műszerrel méred, az áramot meg digitálissal? Nem volna egyszerűbb még egy digitális? Kisebb hely is kell neki, meg a hajó mozgása sem befolyásolná a mutatott értéket. Amire viszont vigyázz, a digitális panelműszernek a saját tápfeszültsége független kell legyen a mérendő feszültségtől. Még a földpontjuk sem lehet közös!!! Ezért vagy telepről kell tápláld (9 V, de uA nagyságrendú fogyasztás) vagy valamilyen szigetelt 12/9V-os DC-DC átalakítót kell használnod hozzá.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.30. 19:15:43

@Advocatus Diaboli: 1. Nehéz megmagyarázni, de nosztalgikus érzések fűznek a precíziós tükörslálás műszerhez. Valaha a technikumban nagyon komolyan tanították a labor- és géptermi méréseket. A tükörskálás műszereket volt, hogy külön el kellett kérni a laborvezetőtől, a sima nagyméretű táblaműszerek kint voltak a pultok felett a szerelvénytáblákon. Szegény Tóth Béla osztályfőnököm tartotta egyszer az órát és elkértem tőle a nagy tiszteletben tartott finom Mavométert (milliamper-volt-ohm). Összeraktam a kapcsolást, de voltmérőnek amperbe steckelve hagytam a műszert. Bekapcs, egy nagy villanás az üveg alatt és a mutató rugóstul kiugrott a helyéből. Szegény Béla majdnem sírvafakadt. Nekem egy ilyen finom mutatós holmi egy darab fiatalság. Ma megszívtam a fogam és amire már régóta vágytam és most akciós volt, vettem egy egyenáramú lakatfogót. Ez persze "csak" digitális. 2.Hehe. Pont egy nappal előbb kellett volna figyelmeztess! Sikerült tönkrevágnom a panelműszert, de simán visszavették a boltban, mert mondtam, hogy sehol nincs benne a service manualban, hogy nem lehet galvanikus kapcsolat a tápfesz és a mérendő közt. Viszont nem tudtak helyette másikat adni, mert elfogyott, visszaadták a pénzt és a szomszéd boltban vettem ugyanennyiért (3000) egy univerzális kéziműszert (igazából nem tudom miért, mert van még másik három a hajón, de teljesen megveszek minden ilyesmiért, a főkapcsolótábla tartozéka a próbafeszültségkapcsok, külön védelem és főkapcsoló) ez még hőmérsékletet is mér. Namármost van egy régi kis digitális kéziműszerem, amiben a 10A-es shunt már leégett, de a többi funkciója az jó, berakom a táblába 200 mV méréshatárú mérőnek (fantasztikus az elektrotechnika, ugyanaz jön ki méréssel mint számítással, a shunt 40A 60mV és amikor egy autóizzó próbaterheléssel 3,7 A folyt a shuntön, 5,6 mV feszültségesést mértem a kapcsok közt) és előtétellenállással beállítom, hogy ugyanannyi mV-ot mutasson mint ahány Ampert a sorbakötött Ampermérő. Így lesz belőle digitális Ampermérő.

akiga 2012.10.30. 22:50:11

@A Tengerész: hétvégén kipakoltuk a sufnit és kincsekre leltünk. Valamikor 80-as évek elején édesanyámat konferenciára küldték, és megkérdezték melyik országba akar menni. Várták, hogy francia, német, norvég, amerika, mire ő azt mondta, Moszkva. Politikához semmi köze a döntésnek, csak tudja szép hely, meg van ugye, orosz kultúra, nyelv, történelem. Mindenki le volt döbbenve, hogy nőként egyedül akar odamenni, önszántából.
Hát most megtaláltuk amiket hozott. Tükrös deprez-műszer, pisztolypáka, fúróhegy készletek, menetmetsző készletek, külön kőfúrúhegyek. Persze egy csepp rozsda nincs semmin.
A műszert azonnal ki is próbáltam, nagyszerű. Van igazi szürke alu doboza, ami rugós pánttal záródik, és a tetején bőr fogantyú. A műszeren meg AC-DC-R választógombok, és tekerős méréshatárváltó. Egész fura volt, hogy a mérés közben ki kell számolni mennyit is mutat a műszer. Elképesztő, az egyetemen ha ilyet adnak mérésen valaki kezébe, egyből mondja: Fúj régi szar, nem digitális. Hát igen ehhez kell minimális ész.

akiga 2012.10.31. 00:39:15

@A Tengerész: Most fejeztem be a Komodore-t. Nagyon jó volt, köszönöm, hogy megismertettél a könyvvel, ha tudsz még ajánlani hasonló könyveket, mindenképpen tedd meg!

jobbikbal · http://www.facebook.com/photo.php?fbid=312647675440551&set=a.144971282208192.19220.100000859632031&t 2012.10.31. 08:01:42

Már megint jól beszéltél, jó lenne ha a Fiala többször is hagyna! Inkább téged hallgatnálak nem a Horváth Pétert! Péter nekem nagyon mézes, mázasnak tűnik!
Etetni kell az embereket, és ő mint hű pártkatona ezt meg is teszi!
/ Ennél cinikusabb figurát rég láttam, gusztustalan amit művel, remélem utol fogja érni a sorsa, felelni fog tetteiért!/

halaloszto 2012.10.31. 11:23:58

@spray: mit kell nezni? a csuklos rudat? versenyen teljesen altalanos azt hiszem.

Vajk

www.youtube.com/watch?v=SOIQkNNdO8w

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.31. 18:55:14

@akiga: Hehe. Nekem még logarléccel kellett számolni, ami persze macerásabb mint a zsebszámológép, de van egy nagy előnye, az embernek muszáj nagyjából fejben is kiszámolni az eredményt és kritikailag értékelni, máskülönben előfordulhat hogy pár nagyságrendet téved és kiszámol egy varrógépre akkora motort ami elvisz egy mozdonyt. És igen, a méréseknél is állandóan számolni kellett, pl a gyűrűs áramváltónál nem szabadott elfelejteni, hogy ha azért, hogy ha a műszer közepe-végetáján akarok leolvasni, hogy minél kisebb legyen a leolvasási hiba akkor a végén el kell osztani annyival ahányszor körbetekertem a mérőzsinórt. (amúgy ezt a módszert a lakatfogónál, Reich-fogónál is jó dolog alkalmazni, persze csak ha elég hosszú a drót)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.31. 19:00:38

@halaloszto: Nono. Az a kormányhosszabbító, amivel a balatoni kalózon kormányzol máshogy néz ki egy kicsit. Ott a kormányrúd a kormánylap síkjába esik és kormányzáskor hajó hossztengelyével hegyesszöget zár be. Ha megnézed itt a kormányrúd merőleges a kormánylapra és a kormányhosszabbító hegyesszöget zár be a hajó hossztengelyével.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.31. 19:09:01

@akiga: Ifjúkorom meghatározó olvasmányélménye dr Gáspár Ferenc hajóorvos több regénye az 1800-as évek végéről. Nem tudom mennyire kecsegtet sikerrel antikváriumban nyomozni utána, de talán sikerül. Én pl most csak ennyit találtam róla. www.orvostortenet.hu/tankonyvek/tk-05/pdf_Szallasi/gaspar_ferenc.pdf

akiga 2012.10.31. 20:17:11

@A Tengerész: Milyen szerencse, hogy a könyvtárból évi 1200 forintért annyi könyvet vehetek ki, amennyit nem szégyellek, és a könyvtárközi kölcsönzés az ország minden könyvtárából megszerzi ami kell, ha nekik nincs. Sőt bizonyos külföldi könyvtárakból is. Jövőhéten utána is érdeklődök, mert az OMIKK-ban nem kölcsönözhető státuszúak, de ha kedves vagyok lehet mégis kiadják.
Köszönöm az ajánlást!
Egyébként hétfőn jelent meg Kopár István Kihívás 2 című könyve 500 példányban, amiben a földkerülés utáni versenyekről, és vitorlás karierrjéről ír. Csak tőle vehető meg.