Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • Advocatus Diaboli: Micsoda veszélyes szörnyetegeket tartasz.... 8-) (2024.11.22. 11:26) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Péntek.

2012.08.17. 21:11 :: A Tengerész

'12 aug. 17. 001.jpg,'12 aug. 17. 003.jpg'12 aug. 17. 002.jpgVisszajött a hőség. Gyakorlatilag hideg gyümölcslevesen, fagylalton és görögdinnyén élünk ilyenkor. (bár ma már jól jött valami komolyabb is, tegnap oldalast vett J a piacon, azt ettük sütve olyan ebédvacsorának tört krumplival uborkasalátával) A piacról hoztunk tegnap egy 20 kilós görögdinnyét (hogy ez a bringapótkocsi mekkora király!!), ma már alig van belőle. Szépen haladtam a ponyva tetejével. Tegnap délután lesikáltuk az összes régi ponyvát, olyan szép tiszták lettek, öröm ránézni. A képen látható rögzítés a szélvédő felső pereménél a látszat ellenére nem patentekkel, hanem menetes távtartókkal és anyákkal történt, mert felhasználtam a meglévő ponyván már  korábban beütött karikákat. Így azt is megoldottam, hogy egy centit eléugrik az ablaknak, így a csurgalék talán kevésbé fogja kosszal megcsíkozni. A nagy kihívás a tetőn keresztbefutó bejárati toldás vízmentes, viharálló megoldása, ehhez rengeteg ötlet kavarog a fejemben, plusz RP Ausztráliából is fertőz elképzelésekkel, lassan el kell döntsem hogy csinálom.  Igazából nagy optimistán azt gondoltam már ma eljutok odáig, de reggel felébredve amikor kinéztem, azt láttam, hogy megint lement a víz vagy 20 centit, az elmúlt pár napban kb. fél métert apadt a Duna, elkezdtem félteni a kormányt, hogy felüt a fenékre. Miután megnéztem a hálistennek megint  működő http://www.hydroinfo.hu/Html/hidelo/hidelo_graf_duna.html oldalon a prognózist, elkezdtük Amapolát eltávolítani a parttól. De akárhogy is mértem a mélységet, ahhoz, hogy megfelelő legyen a parthoz közeli farkosár alatt, az kellett volna, hogy ismét kiálljunk horgonyra. Sok kedvem nincs megint csónakkal kijárni, ezért azt eszeltem ki, hogy megfordítjuk a hajót, így orral a part felé ugyanezen a helyen állva a kormány 12 méterrel messzebb kerül a parttól, ahol már 2 méter körül van a mélység,  Amapola 1,10-et merül ennyit  csak nem apad már. Korábban azért volt fontos orral állni a víznek, mert az uralkodó szeleket így szemből kaptuk és nem a hátulról kevésbé zárható ponyvatető felől, de most ha meglesz a bombabiztos doghouse, mindegy lesz, hogy elölről, vagy hátulról kapjuk a zegernyét. Szóval a kötélmanőverrel, meg egy Tescobamenéssel ( a "dömpingárút "a Tescoban, a minőséget a piacon vesszük)elment a délelőtt. De alkonyatra kész lettem a tetőponyva elejének rögzítésével.

Más. Sokak szerint elég egyoldalúan nyilatkoztam a horvátokról.Álljon itt egy ellenvélemény amit  V I küldött Emailben.

"Látom a blogodból hogy nem nagyon nyerték el a horvátok a tetszésedet. :) Egy két dologra írok ezek közül, amit én máshogy látok. Pl. Én másfél éve vagyok ebben a kikötőben és szerintem segítőkészek az itt dolgozók, pedig tőlem még nem láttak borravalót. Az meg hogy fizetni kell az áramért meg a vízért? Viszont az én hajóm éves díja 1790 EUR. Előzőleg Vodicében volt egy ACI marinában, ott ingyen volt az áram és a víz, de az éves díj 3450 EUR volt. 
Azt hogy 18 havonta el kell hagyni a külföldi hajóknak az országot, meg pont az EU miatt vezették be. Mert az EU-ban van egy ilyen törvény hogy ne tudd elkerülni a vám fizetést, a horvátoknak meg a csatlakozás miatt kellett a törvény harmonizáció keretében ezt a törvényt meghozniuk. Az mondjuk vicces hogy ez az EU-s hajókra is vonatkozik. De ezen ők semmi pénzt nem keresnek, mert az országból való kilépés és belépés teljesen ingyenes. Persze ha már van matricád, de az úgyis van mert itt tartózkodik a hajód. 
Nehogy azt gondold hogy védeni akarom őket, csak egy másik szemszögből is meg akartam mutatni amiről írtál. Amúgy abban egyetértünk hogy a külföldi a fejőstehén, de ha az országunk ilyen természeti adottságokkal rendelkezne mint ők, akkor mi is ezt tennénk. Jól el tudnak élni a külföldiekből, mást nem is kell csinálniuk. "

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr44718000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

harpi4 2012.08.18. 11:01:46

VILI! A kérdésem, melyből kiderül, hogy vajmi keveset értek a vitorlás csónakokhoz, az, hogy látván a szerdai képek közül az utolsó előttin a kötélrögzítésre szolgáló hat db. fapecket, hogyan fogod rögzíteni a köteleket a "kutyaól" akadálya miatt, ha egyszer vitorlát bontasz a tengeren. Talán terelőcsigákkal, vagy tán lebontod a "kutyaólat" ha kifutsz a nagy vízre? Amúgy, nem látod fennállni annak a veszélyét, hogy ha a nyílt vízen, minden elővigyázatosság ellenére, elkap egy hirtelen szélvihar, mely eléggé nagy hullámokat is tud kelteni (láttunk mi már ilyet), akkor egy-két lecsapó hullám nem veri-e szét az "ólat", veszélyeztetve a benne álló(k) életét? Ne vedd a kérdéseket rosszindulatú kötözködésnek, inkább az aggodalom mondatta ezt velem. Persze, neked biztosan vannak már jól elgondolásaid az ilyen esetekre, de nem árt mindig a legrosszabbra felkészülni. Ha nem következik be, akkor annál jobb!!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.08.18. 22:42:20

@harpi4: Vitorlás üzemmódban feltekerődenk az oldalponyvák, tehát mintha nem is lennének, lehet shottolni a deckről. A hullám ha akkora, hogy már a kutyaólra is rázuhan akkor amúgyis nagy a baj, a legkevesebb az, hogy netán eltépi a ponyvát a tetején. Olyan ez, mintha mondjuk az M/S Újpesten azért aggódtunk volna, hogy egy hullám elviszi a Fülöpcsúcsot. Szóval üzemszerűen ez nem fordulhat elő, a hajónak "vennie kell" a hullámokat, "lecsapni" csak akkor tud a hajóra ha mondjuk valami nagy baj van amitől az manőverképtelen lesz, kidőltek az árbocok, leszakadtak a vitorlák és a motor is beszart.

Opaky 2012.08.19. 22:25:03

A dekken látható szemescsavarok mi célt szolgálnak (mert a hajó kiemelésére gyengének tűnnek, lábujjal történő belerúgáshoz viszont éppen ideális :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.08.19. 23:14:08

@Opaky: Orrvitorlák (klüver, fock, flieger) behúzópontjai.

Opaky 2012.08.20. 20:58:32

Elnézést a kérdésért, de az én fejemben inkább géphajóként van elraktározva az Amapola.

Nyilván tudatosodik bennem hogy ez alapvetően vitorlás, ha olyan tudósításokat is olvashatok, amit szívből kívánok!

Jó szelet, Tengerész!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.08.20. 21:07:56

@Opaky: Hát nagyon köptem a markom, hogy szeptemberben felállnak az árbocok és lesznek vitorlák, de akárhogy hajtom magam ez nem fog összejönni. Marad a dolog télre.

Opaky 2012.08.20. 21:14:53

Ne hajtsd túl magad, eddig többet teljesítettél, mint amennyi a gépkönyvedben van!

Csak lazán, faszánkósan...
süti beállítások módosítása