Kedd.

2012.08.07. 22:03 :: A Tengerész

Hálistennek enyhült a hőség mára. Éjszaka viharos széllel hidegség áramlott erre, reggelre helyreállt a normális nyári idő, ami azt jelenti, hogy végre lehetett fuldoklás nélkül dolgozni odakint. Persze csak a korábbihoz képest van hűvös, a fuxban odalent tegnap 45 fok volt, ma csak  35, a decken a 30 fok kifejezetten kellemes volt. Mindazonáltal még tegnap kész lettem az első szélvédő keretével és délután kettőre a helyére is tettük a polikarbonát lemezt. Ezután csak pihegtem az árnyékban a saját levemben ázva, 40 fok feletti hőmérséklettel megdőlt az évszázados hőségrekord. Ma reggel a bicikliutánfutó reparálásával kezdtem, megrepedt a műanyag láda a húzókánál, egy darab lemez és pár popszegecs segítségével ismét használható az eszköz. Nagyon bevált ez a pótkocsi, szinte napi használatban van, de hetente egyszer-kétszer biztosan. Aztán folytattam...volna a munkát a hajón, de olyan fáradtság tört rám, hogy hagytam a fenébe az egészet, ledőltem és elaludtam olimpianézés közben, csak ebédelni keltem fel,de aztán tovább aludtam, csak akkor nyitottam ki a szeme amikor J felébresztett, hogy magyar versenyzőt mutatnak. Csak késő délután folytattam a melót, lecsiszoltam a leműanyagozott tetőt, felcsavaroztam az alsó profilokat amik az új leműanyagozott tetőelemekhez rögzítik a szélvédőket a háló kabin és a szalon tetején. Ha nem jön vissza megint ez a trópusi hőség, talán lehet majd végre normális körülmények közt dolgozni.

Ma délelőtt elbicikliztem a szomszédba a tojásnagykerbe. Miközben a tojásokat pakoltam a tálcából a kereskedő mesélte, hogy 30000Ft-ra büntette a rendőr, mert a zebrától 5m-en belül állt meg (régen tanultam a KRESZT, de én úgy emlékszem, hogy csak akkor parkol valaki, ha otthagyja a kocsit), de amikor látta, hogy ott van a rendőr, már ment is volna tovább, tehát ki se szállt, de ez nem számított, kapta a csekket. A másik történetet tegnap mesélte a büfés Misi. Tiszatúrán voltak kenukkal. Kinézték maguknak a Túrt, hogy ott szállnak vízre, valaha 2m-es hajózható víz volt ott, majd elérve a Tiszát (ott ahol a kis Túr siet beléje, mint a gyermek anyja kebelébe) azon mennek lefelé. De hát változnak az idők. A Túr hajózhatatlan az uszadékfák miatt. Ugyanis a helyi önkormányzat előkapart valami rendeletet, mely szerint a lakosság csak 2000Ft/m3 áron szedheti ki és szállíthatja haza tüzelni az uszadékfát. Miután pénze senkinek sincs, a fa ott rohad bele a folyóba. Akinek meg talán van pénze, az 3000-ért megrendeli a fát, amit ellopnak neki az erdőből. Nekem nagyon úgy tűnik, hogy élén az állammal mindenki "feladta". Aki a karmai közé kerül azt megpróbálja lehúzni amennyire tudja. A jövőkép továbbra se fejlődésről, innovációs elképzelésekről, kitörési pontok kereséséről szól (nemzeti együttműködésről?) , hanem arról, hogy a másik fuldoklót hogy tudja maga alá gyűrni, hogy pár percnyi levegőhöz jusson. Valami pánikhoz hasonló jelenség ez, a tervszerű cselekvést önző, ösztön diktálta, vadállati automatizmusok váltják fel, az erős fennmarad a gyenge elpusztul. A természetben ez működik..egy darabig. De a társadalomnak az egységben van az ereje, nem abban, hogy atomizálódik, mindenki magának kapar, mindenki mindenki ellensége. Az ember aki soha nem hazudik nagyon helyesen látta, hogy nem homokra épít akkor amikor a hatalmát a belső ellenségeskedések iránti össznépi igényre alapozza. Most aztán így maradtunk egymás torkára szorított kézzel...

apiesze 2012.08.08. 08:01:48

@A Tengerész: Én másnak, nem egymásnak a torkát szorítanám. Utoljára 68-ban volt ilyen szándékom, amikor a személyzetis torkát szeretem volna "magamévá tenni". De hát akkor még ifjú voltam és bohó. Gondolj vissza (van mire), mindig voltak nehezebb időszakok is, mégis túléltük, itt vagyunk! Nem feltétlen egymás torkát kell szorítani, hanem "ezekét", a hívőkét, a vezérürüjét, aki lelkiismeret furdalás nélkül viszi, - sajnos nemcsak a saját birkáit - az országot is a szakadék felé. Változnak az idők, és nem mindig jó irányban. A házunkban egy"ránk maradt méltósága" (Soós Zoltán) kijelentette: "Soha többé nem szavaz Orbánékra, hanem a Jobbikra". Itt tartunk, de nem szabad feladnunk. Legalább nekünk nem.

Mihalik Péter 2012.08.08. 08:59:20

Hát, Vili...sajnos igazad van, tök mindegy kire adod a voksodat, úgy is azokon hajtják be a pénzeket, akik elérhetőek, van adószámuk, bejelentett lakcímük. Talán annyival jobb ma, hogy a vadkommunizmust felváltotta a vadkapitalizmus, azaz régen lopott mindenki, hogy életben maradjon, ma a csalás jött divatba, és ez független attól, hogy mennyit dolgozik az ember,akit becsületre neveltek és így is él, az nem tud kitörni.
Nem régen én is jártam a Túrnál...a bukó gátnál is, ahol a Túr a Tiszába folyik.Nagy a tömeg, mindenki fürdik és többnyire ott van végük (vagy kezdetük) a kenu túráknak. A Kis Túr manapság egy patakhoz sem hasonlítható pici vízfolyás,kb. bokáig ér, csupa iszap és benőtte a növényzet. Ha jól tudom a Túrtól lefelé a bal parton kb 1-2 km.re folyik a Tiszába.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.08.09. 08:47:08

@apiesze: @Mihalik Péter: Higgyétek el az egész nyavalygásom nem a saját sorsom miatti aggódás miatt van. Én egyáltalán nem számítok. A saját sorsom a legkevésbé érdekes, egyáltalán nem szempont. Az életem aktív része eltelt, valahogy elleszek a maradék időben. A hazám sorsáért aggódom. Azt látom, hogy a vörös, majd rózsaszín igazságtalanságot felváltotta a narancsszínű igazságtalanság. Becsapják, kihasználják az embereket, amióta élek ezt látom, vannak a többiek hiszékenységén felkapaszkodott akarnokok, aki fűt-fát ígérnek, de csak a saját hatalmuk érdekében cselekszenek, a nemzet felemelkedéséért nem tesznek SEMMIT. Régen is ez volt, most is ez van. Valaha a hívő kommunisták voltak vakok a tényekre, most a hívő fidesznyikek. MONDOM! SEMMI különbség.

apiesze 2012.08.09. 09:26:59

@A Tengerész: Igazad is van, meg nem is. A nyolcvanas évek elején a gyerekeim sorsa miatt aggódtam, mostanra (ha lehet ilyet mondani) az ő sorsuk sínen van. Most kezdjek aggódni a tegnapelőtt született unokám miatt? A népek tanulási folyamata időben nagyon hosszú. Gondolok pl. a magyar parasztokra, akiket mindig a "nadrágos emberek" (általában ügyvédek, értelmiségiek) vitték jégre. Túléltük ezt is, mint ahogy túléljük ezt a Buday figurát is. Sorolhatnám, de te is tudsz legalább annyi, mint én.
Még valami. Való igaz, a hívők azok hívők. Boldogult apám is az volt, amíg nem ki nem kerül a "védett körből" (sereg). A leszázalékolása után (1970) egy hazalátogatásomkor megkérdezte: "Te itt mindenért pénzt kérnek?" Bizony. És amikor a körzeti orvos tőlem pénzt fogadott el (csak a visszajárót :o), akkor teljesen megdöbbent, hogy tőle még soha. Akkor felhomályosítottam, hogy azért, mert félt tőle, mert tudta, hogy Józsi bácsi katonatiszt volt.
Tempora mutantur... és bízzunk a változásban.

sevylor 2012.08.09. 10:02:56

No megyek, hozom a tárogatót és leülök mellétek fújtatni. :(

Mihalik Péter 2012.08.09. 16:51:31

@apiesze: @A Tengerész: Na, ezért utáljuk a politikát! Aki hisz egy rendszerben ( főleg, ha diktatúra), azt védi a hatalom. Aki hisz egy ún. demokráciában, azt lenyúlják azok, akikben hisz. Aki nem hisz egyikben sem, az terrorista, ha hatalomváltás van, akkor meg szabadságharcos. Volt gitártanárom mondása egy párt-beszervezés alkalmával valamikor a 70-es évek végén: " Nem szeretném azt tanulni, amit az sem hisz el, aki tanítja". A retorziókat hagyjuk...
Szóval, így kell élnünk és így is éltünk, amióta ember az ember, ha a történelmi tényeket nézzük. Soha sem lesz jobb az élet, csak rosszabb, mint volt.

apiesze 2012.08.09. 19:04:15

@Mihalik Péter: Tudod ez olyan, mint amikor azt mondja az optimista, hogy "ennél rosszabb nem lehet" - erre a pesszimista - "dehogy nem!" Szóval nem minden fehér vagy fekete. "Soha sem lesz jobb az élet, csak rosszabb, mint volt." Szerintem a jó vagy rossz nem egy egyenes mentén működik, hanem inkább a szinuszgörbét követi. 1848-49 után is jött a megtorlás, majd a kiegyezés. Olyan az egész, mint a hullámvasút. Amikor a csúcson vagyunk, akkor is sikítozunk, hogy milyen rossz, hát még mikor lefelé megy a kocsi. (Szidtuk a focistákat 60-70-es években, pedig azok ezekhez képest, már ami a sikerességet illeti.) Az első - második világháború után is volt itt-ott néhány békeév. Fel a fejjel semmi remény! :o)

apiesze 2012.08.09. 19:27:42

@Mihalik Péter: Még valami. Egyszer írta valaki (talán pont Te) hogy ne politizáljunk a blogon. Arra írtam, hogy - akarod nem akarod - beleszól (mit szól, pofázik) az életünkbe, ha nem akarjuk akkor is. Egyedül - de az is csak egy kívülállónak tűnhet úgy -, hogy néhány természeti nép kivétel ez alól. De csak látszólag. Úgy vélem - nem volt, nem van :o), nem lesz olyan társadalmi berendezkedés, amelyik kivétel lenne ez alól.

Mihalik Péter 2012.08.10. 09:20:24

@apiesze: Természetesen igaz, ami írsz: ha valakiknek jó, akkor az valaminek az árán történik, tehát ezzel párhuzamosan valakiknek rossznak kell lennie. Akiknek rossz, elkezdenek mozgolódni, kiabálni és kész egy idő után a felkelés, vagy a forradalom, ami vérbe és hatalomváltásba torkollik, majd akiknek rossz volt, azoknak lesz jó és így hullámzik ez tovább és tovább. A világon ( az általunk ismert világon) ez mindenhol így van, még az Amazonas melletti elzárt törzsek is háborúznak egymással, csak nem pénzért és hatalomért, hanem a másik törzs termőföldjéért vagy természeti erőforrásaiért. Ez az állatvilágban kimerül a táplálékszerzésben és a szaporodási ösztönben. Fölöslegesen nem gyilkolják egymást soha sem...és ezek szerint erkölcsileg az ember bőven az állat alatt van. Ehhez vedd még hozzá az uszító politikusokat és a média hatalmát és máris kész a gyűlölködés és az ármányság. persze az is lehet, hogy az ember a technikai tudása révén szerzi meg másik ország vagy etnikum javait, ami egyenesen a másik kiírtásához vezet. Viszont 2008-tól elindult egy újfajta háború, ami vérontás és rombolás nélkül szerzi meg mások javait, nincsenek összedőlt épületek, de mégis tulajdonos változás történik. Ez nem más, mint a hitelválság, amit szintén a politika által gerjesztett túlfogyasztás és az újra előállítás közti időkülönbség okozott.

apiesze 2012.08.10. 10:36:39

@Mihalik Péter: "tehát ezzel párhuzamosan valakiknek rossznak kell lennie." Nos, mint annyi más dolog ez is csak viszonyítás kérdése. Lényeges kérdés-e, hogy hány embernek jó (16%-os egykulcs pl.), vagy nem? Az erkölcs mint olyan, szerintem csak az emberrel kerülhet kapcsolatba, az állattal nem. Mindig is dühített a bestiális (állati) bűncselekmény (szerintem az írójuk nem tudta mit ír), az állat nem jó, vagy gonosz ép úgy, mint a kannibálok sem voltak rosszak azért, mert "ízlett" nekik az ellenfél, vagy az indiánok sem a skalpgyűjtési szokásukkal (aztán jött a "művelt" kelet, nyugat, minden égtáj és a vallás, király, majd a helyi köztársaság kiirtotta őket írmagjukkal, kultúrájukkal együtt.

Mihalik Péter 2012.08.10. 15:14:50

@apiesze: Egyértelmű szerintem: az ember mindig viszonyít valamihez, vagy valakihez. Pl.: Előveszel egy colstokot és leméred a hajód árbocát, tehát viszonyítasz valamihez valamit, vagy a másik: " Nézd már Apus, a Kovácséknak új kocsijuk van, nekünk meg a régi szarral kell járnunk,pedig te is sokat dolgozol". Itt is megmérettetés folyik, csak sokan fel sem ismerik az egészet, vagy nem tudatosul, ami nem is baj, de létező és meglévő viszonyításról van szó.Ami a 16%-ot illeti, az kinek jó, kinek nem és ezzel vissza is értünk kiinduló pontomhoz. Kinek a pap, kinek a papné. Ennyi.

Mihalik Péter 2012.08.10. 20:26:32

@apiesze: aha... a szaporodási ösztön??? Pont a pap lányával...??? ( egyébként jó a humorod!!!) A leírtakhoz képest csak az egyházak szerepéről nem írtunk...( keresztes háborúk, boszorkány üldözés, inkvizíció... egyházi tized...stb.)

apiesze 2012.08.10. 21:38:24

@Mihalik Péter: Valóban. A vallással (egyikkel sincs) semmi bajom. Az egyház az már az állami szint, csak rá kell fogni, hogy történelmi 4? Miért pont annyi? Ez olyan (és megint visszaérünk a politikához), mint az állam - egyház újbóli összefonódása. Ha belegondolsz teljesen logikus dolog, hiszen a hívő ember sokkal könnyebben kezelhető, mint a hitnélküli (aki nem is biztos, hogy az, csak nem csapódott egyetlen egyházhoz sem, nem állt be a nyájba, nem uralta el a csordaszellem). Az iskolák "egyházasítása" nem véletlen, hiszen így lehet nevelni az új hívő nemzedéket. Anyám, nem ilyen lovat akartam! De ez se ló, se szamár, de még öszvér se. Ennek tényleg a szarva között van a tőgye!

Mihalik Péter 2012.08.11. 09:05:52

@apiesze: Izgalmas okfejtés! Valóban, aki hisz Istenben, nem biztos , hogy vallásos is egyben. Én spec.ebbe a kategóriába tartozom.Istenből szerintem egy van, csak minden egyes vallás más létező vagy létezett földi halandóval személyesíti meg, pl. Jézus Krisztus, Buddha, Mohamed stb., ugyanis így nem annyira misztikus a vallás gyakorlása. A vallás gyakorlásnál elengedhetetlenek a szombólumok...( pl. Jézus isten fia) ami nagy valószínűséggel nem igaz, még is elfogadják. Manapság már a hit térítés sokkal konszolidáltabban folyik, nincsenek keresztes háborúk, vagy hasonlók és tény, hogy a szeretet, az összetartozás és a "jó" kategóriája tartja össze a felekezeteket. Nyilván való ezek után, hogy az állam, ha jó kapcsolatokat ápol az egyházakkal, így a nyájat is megnyeri magának ..és már a politikánál járunk.

apiesze 2012.08.11. 11:09:41

@Mihalik Péter: Szerintem (hangsúlyozom) szerintem, a hittérítés nem a hitről, hanem az uralkodásról és a hatalomról szólt. Az inkák aranyától az arab olajig - csak később (most) nincs szükség vallási köntösre az időleges gyarmatosításhoz.
"tény, hogy a szeretet, az összetartozás és a "jó" kategóriája tartja össze a felekezeteket." Nem feltétlen. Az összetartozást "okozhatja" az ismeretlentől - rossztól való félelem is. Valamint a hit (és ismét - nem utoljára - szerintem) ott kezdődik, ahol véget ér a tudomány (racionalizmus). Olvastam néhány nagy formátumú tudós "megtérésének" történetét, akik amikor már a megmagyarázhatatlanba "ütköztek" - Istenhez, vagy inkább istenhez - fordultak.
Bödöcs Tibor (showderklubos humorista) mondta a mostani kereszténydemokratákról, hogy ha ezek azok (mármint keresztények), akkor a máriapócsi Szűzmária nem könnyezik, hanem zokog. Ez mindent elmond (szerintem ;o) a mai keresztény egyházak állapotáról. És min fentebb már írtam, nem a vallásossággal, hanem az egyházakkal volt midig is problémám, amelyek a vallásuk nevében és nem ért, indítottak vallásháborúkat, népirtást (inkvizíció, vörös khmerek, stb., stb.). A hittel (hitesekkel), mint már a Tengerésszel is beszéltünk róla -, nem lehet mit kezdeni. Nincs hitvita - szerintem :o) - mert egy igazhívővel nem lehet vitatkozni, hiszen ahol az ész megáll, ott kezdődik a hit. A hit (saját tapasztalat) nem feltételezi feltétlenül a saját vallása alapvető ismeretét sem. A családomban is előfordult, hogy alapvető bibliai (az imakönyvüket összetévesztették a Bibliával) ismeretek nélkül voltak hívők többen is, de volt olyan 4 elemis parasztasszony is, (lehet, hogy tőle örököltem a papok - nem személy szerint, csak a "szakmájuk" iránt érzettett utálatomat), aki napi szinten tájékozott volt mindenben.
Néha-néha (a hetvenes években) elmentem egy-egy misére, mert érdekelt, mint mit mond a másik fél. Megállapítottam, hogy a pap fejből mondja a szöveget a párttitkár, meg felolvas. És mi van ma? Most már ugye mindketten ... :-(

Mihalik Péter 2012.08.11. 13:14:08

@apiesze: szerintem pont fordítva volt: előbb volt a hit (hiedelem, ha így jobban tetszik) és az után következett a tudományos magyarázat. Pl. a föld lapos, a föld a világegyetem központja és hogy a nap kering a föld körül. (itt emlékeztetek Giordano Bruno egyház általi megégetésére "és mégis mozog a föld"). A hitet és a tudományt teljesen elválasztom egymástól. Míg az egyik mindenféle tudományos alapot nélkülöz, addig a másik nem tesz kijelentést az éppen vizsgált dologról, míg azt nem tudta bizonyítani.És végül:
" Isten az, kit a bölcs láng esze föl nem ér, csak titkon érző lelke óhajtva sejt"... ebben asszem minden benne van...

apiesze 2012.08.11. 14:26:10

@Mihalik Péter: Azt gondolom tévedsz. Én nem az általam un. "natúr"-nak nevezett hitről beszéltem, mint az ősemberé, a természeti népeké, vagy az ókoriaké, hanem a modernnek nevezett időkről. Ebben az esetben már a hit, mint olyan, csak később jelentkezett. Kémikusok, atom - és természettudósok, stb., stb. Utána lehet nézni, és itt a történet saját kontextusba kerül. Hiszek - nem hiszek és kiben - miben, kiben vagy kiben nem. És ha belegondolsz: a Föld lapos vagy csak azért nem az, mert már látjuk, hogy nem az és nem hisszük? Mi van? És ha egyre több ilyen meggyőződésünk foszlik semmivé? Én a hívő szkeptikusok közé tartozom. Nem tudom, hogy ez a kategória létezik-e egyáltalán, de őszintén szólva nem is érdekel, mint ahogy a reklámok. Csak sem, csak idegesítenek. Bár ideges ember nincs, csak bolond. :o)

Mihalik Péter 2012.08.11. 19:29:32

@apiesze: ezt az utolsót nem értem egyáltalán.

apiesze 2012.08.11. 19:46:24

@Mihalik Péter: No igen, a kémia, az atom -, mind természettudományok. :-)
"és mégis mozog a föld": ugye ezt Galileire fogták rá, sem nem mondta, így aztán vissza sem vonta, csak egy városi legenda. :) Szeretünk hinni bennük (bennük is), aztán amikor nem jön össze (:(), akkor, vagy elhisszük, vagy nem és ha nem, akkor keresünk más kapaszkodót. Istent, sámánt, Orbánt ... ;) Döntse el ki-ki kire-mire van szüksége!

apiesze 2012.08.11. 19:52:49

@Mihalik Péter: Bocsánat, hülyére sikerült, mert nem kellett volna a nagybetű. Ha erre gondoltál: "Nem tudom, hogy ez a kategória létezik-e egyáltalán, mint ahogy a reklámok sem, csak idegesítenek." Az ideges ember meg én vagyok! Bár egyre kevésbé ...