Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Csütörtök.

2012.05.24. 22:28 :: A Tengerész

Reggel verőfényre ébredtem, gondoltam  mégiscsak el kéne már indulni. de azért biztos ami biztos meghallgattam az időjárás jelentést, meg a neten is megnéztem  mi várható. Nagyon rosszakat mondott délutánra. Ezért elnapoltam az indulást. Hamarosan meg is jött az idő. Felváltva verték a fedélzetet a zivatarok, volt vagy négy hullám, a szél meg hol elállt, hol viharossá erősödött. Szóval jól tettem, hogy nem indultam el. Késő délutánra feltisztult az ég, elmentünk sétálni a környéken kicsit. Talán Tókert utca amiben jártunk, az egyik oldalon házak a vízparton, a másikon magas töltés. El nem tudom képzelni mi a célja a töltésnek itt ahol szabályzott a vízszint. Azon kívül, hogy kétszer kimertem az esővizet a bociból, más hasznosat nem tettem ma. Mondom, hogy érzem az esőt. Hiába volt reggel szikrázó napsütés, valami miatt majd leragadt a szemem. Hát hamarosan be is borult. Ahogy elkezdett zuhogni, máris elnyomott az álom. A fél napot átaludtam.

Nem tudom mi van a halakkal, pontosabban mitől döglenek a nagyok. A halászoknak itt van a parton a telephelyük. Persze nem halásznak már hálóval a Dunában, halivadékkal kereskednek a halastavak számára, meg gondolom  a Dunába is telepítenek. Mellettük a Vízügy telepe. valaha olyan egy brancs lehettek, mindkét cég állami vizes csapat. Most már hatalmas a különbség. A halászok szemmel láthatóan gazdagok, ők kereskedők. A Vízügy állami, közpénzből él, a káderállomány alighanem rosszul fizetett, a rendszerváltás óta közpréda a tárca, hol ide csapják, hol oda, ugye legutóbb a BM-hez. A telephely szögényös, pedig szemmel láthatóan megpróbálják rendben tartani, pláne, hogy most nyakonöntötték őket a sok mihaszna közmunkással.  De visszatérve a halakhoz. A halászok stégjénél egy nagy műanyag ladik van kikötve, ebbe szedik a haldögöket. Van benne jó pár mázsa, de nem aprók ám, hanem olyan méteresek, meg még annál is nagyobbak. Ott bűzölögnek a félig esővízzel telt ladikban tőlünk nem messze, még az a szerencse, hogy északról fúj a szél, nem ide hozza a szagot. Az esővízen kívül valamivel le is önthették, ami valamennyire megfogja a szagot, mert közelről se annyira borzasztó az illat, de holnap ha kicsit kijavul az idő azért eltűzünk innen, mert nincs kedvem megvárni amíg jobban megbuggyannak a tetemek.

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr344544663

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kis ember 2012.05.25. 02:31:51

Vilmos!
Gyerekkoromban én sem értettem, hogy a Makád-Ezüstpart mellett miért fut töltés, hiszen a Kis-Duna szabályozott. Aztán rájöttem, hogy az ELLENKEZŐ oldal miatt, azaz nem az erdőt védi a Kis-Dunától, hanem a Kis-Dunát (és mögötte Dömsödöt, Tasst) a Nagy-Dunától, mikor az árad és elönti az erdőt is. Nem lehet, hogy itt is valami hasonlóról van szó?

abraxas 2012.05.25. 07:52:55

Azt olvastam, hogy a Balcsiban azért látni gyakran óriás busadögöket, mert egyszerűen elvitte szegényeket a kor. Tavaly akkorát láttunk kint a vízen, hogy négy sirály üldögélt rajta békésen. Mivel nem halásszák a busát kellő mértékben, természetes ellenségük meg nincs, tisztes aggkort megérve egyszerűen elhullanak. Mivel a halak életük végéig nőnek, ha sokkilós haldögöt látsz, az jó eséllyel időskori végelgyengülésben múlt ki.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.05.25. 09:12:36

@Kis ember: Hüm. Nehezen tudom elképzelni, mert ez itt van ahol, már széles a Csepel sziget. Ennek alapján úgy nézne ki, hogy a mentett oldal mindössze tán 100 méter, miközben az "ártér" egy nagy darab Ráckeve. Valami más logika lehet itt, mert van egy érdekes csatorna is errefelé egy hatalmas szivattyúházzal a végén, ami a kisdunába (vagy abból??) szivattyúz. De nem vagyok olyan mint a méregzöldek, akik ha nem értenek valamit azonnal rávágják, hogy hülyeség. Szóval nyilván van értelme a dolognak, csak előttem nem világos hogy micsoda. Most arra gondoltam, hogy talán ha ez a csatorna belvizet vezet le és mondjuk elromlik a szivattyúállomás (vagy az ellenség felrobbantja)akkor ha nincs a gát, összefolyik a belvíz a kisdunával és kiegyenlítődik a vízszint, ami lehet, hogy a csatornánál alacsonyabb a kisdunáéval.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.05.25. 09:22:08

@abraxas: Az kétségtelen, hogy a dögök többsége busa volt és talán amur. Ugye egyiket se nagyon lehet horoggal kifogni, tehát valóban addig élnek, míg meg nem halnak. De volt pár hatalmas nyurgaponty is köztük. Persze ha nem fogják ki őket horoggal közben, azok se élnek örökké. Szóval az, hogy kizárólag hatalmas példányok úsznak döglötten a vízen, erősíti a teóriádat. Különösen, hogy rengeteg a hal a vízben (ha valami méreg lenne a vízben a kicsik is pusztulnának, gondolom). Szabad szemmel is látni a párcentistől a félméteresig keringeni őket a hajó mellett. Pedig ugye csak a azokat látjuk amik a felszín közelében úszkálnak. Mi lehet még a fenéken, ahol a pontyok túrják az iszapot?

Mihalik Péter 2012.05.25. 09:45:37

@A Tengerész: Mint régi ráckevei én úgy tudom, hogy a nagy Duna felől is van gát ( pl. a Lórévi komp előtt kb 400 m-re) és a Kis-Duna felől is van gát, ahol Viliék sétálgattak.Ha valaki emlékszik talán az 1956-os árvízre, ami Budapestről jeges árként átszakítva a Kwassay zsilipet elöntötte az összes ráckevei szigetet. Nyár elején (1956-ban)édesapámék haverokkal együtt kötözgették fel a fák tetejére az elszabadult,de még használható csónakokat. A vízszint akkor a jelenlegi átlag szint felett, mintegy 5 méterrel tetőzött. Apám szerint izgalmas látvány volt, amikor a víz visszavonult látni a fák tetejéről láncon lelógó csónakokat.A gát így biztonsági szempontokat szolgálhat... A halpusztulás ilyenkor nyár elején teljesen természetes: a téli vermelést nem mindegyik példány éli túl, így természetesnek mondható. A volumen pedig helyi hatásoknak megfelelően alakul, szennyezettségnek, algaképződésnek, sőt a széljárásnak és a vízállásnak is köze van hozzá. Sokszor szoktuk szídni, mi horgászok halívás után a Vízügyet, mikor leengedik a Kis Dunát és a frissen a part menti fák gyökerére, nádasba lerakott ikrák egyszerűen a víz fölé kerülve percek alatt elpusztulnak.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.05.25. 11:32:21

@Mihalik Péter: Na könnyen lehet, hogy ez a gát ami egyébként a Tesco parkolójához kiérve a magaspartra "elfogy", az 1956-os árvíz nyomán épült. Pontosan nem tudom meddig követi a part vonalát, mert egy idő után visszafordultunk,de a google earthön nézve jó hosszan látszik, amennyire kivehető, túl az Angyalisziget spiccen ahol a nagyfeszültségű légvezeték keresztezi a kisdunát még egy darabig eltart. Aztán a töltés két oldalán futó út (ami a Tesconál válik ketté, közrefogva a töltést), ismét összejön, úgy tűnik ott a vége.

apiesze 2012.05.25. 13:20:01

@abraxas: Ez így igaz. A végelgyengülés vitte el őket. A halászok a horgászokra mutogatnak, hogy nem látják be, milyen fontos lenne megszabadítani a Balatont (ez vonatkozik más élő vizekre is) a nem őshonos fajtól, közben a halászat telepítette be a 70-es években, a piaci ára meg kb. a fele az önköltségnek, bezzeg a szintén nem őshonos angolna (az egyik legnagyobb ivadékgyilkos), az viszont jól fizet.

Mihalik Péter 2012.05.25. 16:40:52

@A Tengerész: Ha kiértek a Tesóhoz,ott már pontosan olyan magas a partvonal, mint a Tókert soron a gát. Ha végig jöttök a Kastély előtt ott is van töltés,csak nem látszik...(mögötte hatalmas parti ártér ami kastélyhoz anno tartozó birtokrésszel együtt terül el gyönyörűen parkosítva ezáltal teret engedve több rendezvényhez is, pl.:a volt EDDA koncerthez is, ma főút szeli át az egészet). Ráckeve belvárosa, meg egészen magasra van építve, ha völgymenetben mentek a piachoz érve, de a híd előtt is végig támfalak szolgálják a gát szerepét a jobb oldalon, sőt, maga a piac is feltöltött rész, de ez ma már nekünk természetes part. Nem véletlenül követik a piacon egymást a fűzfák, ti. ezeket is a part megtartása céljából ültették oda. Én, aki több tízszer végig hajóztam ezen a szakaszon, egészen a Tassi zsilipig tudom követni a gátat.Ma látott titkos kémeim egyike Titeket, kéz a kézben sétálni a központ felé...hiába..az ember itt ragad egy idő után... innen nincsen hova menni, azt hiszem. Szeretem ezt a helyet!

tabulator 2012.05.25. 18:27:05

@Mihalik Péter: Hiszem, hogy szereted és még irigyellek is érte. Én utálom Kecskemétet, egy lavór víz is ritkaság, talán ha beduin lennék.

abraxas 2012.05.25. 22:47:36

@apiesze: Boldogult katona koromban a terepgyakorlatok réme volt a busa konzerv zöldséges lében. Utáltuk, mint a bűnt :o(
Asszem tavaly volt az "Együk ki a busát a Balatonból" program meghirdetése, a sikere még várat magára :o/ Biztos mások se szeretik.
Már nem emlékszem, kinek a TV műsorában volt annó az a derék feltaláló, aki kidolgozta a busák feldolgozásának teljes vertikumát (erre a szóra még emlékeztek?). Volt abban a habfürdőtől kezdve a cipőbőrig minden. Egy árva pikkely nem sok, annyi sem maradt volna utánuk. Aztán még mindig úszkálnak.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.05.25. 23:10:03

@abraxas: Azt olvastam, hogy azért telepítették a Balatonba, hogy megegye az algát, meg a hinarat. (bár az lehet, hogy az amur volt) Aztán meg azt, hogy nem ívik csak trópusi vizekben, ezért nem kell tartani az elszaporodásától. Sok évvel ezelőtt Fonyódon a Port Lacajban álltunk bajnokságon. Arra ébredtem, hogy iszonyatos vízcsapkodás van a hajó mellett. Mondom vizipólóznak a gyerekek? Vagy mi a fene van? Kinézek, olyan tízkilós halak tömegével verik magukat fel a vízből, métereseket ugorva, szóval ívtak. Trópus ide, trópus oda, a Balatonban a sekélyvízű Lacaj kikötőben. Kettőt kihúztunk csáklyával, valaki aki értett hozzá felboncolta és kivette belőlük azt a részt ami ehető. Bepácolva 24 óráig utána kisütve NAGYON finom volt. Viszont úgy tudom nem lehet a hagyományos módon húzott hálóval kifogni, mert kiugrik belőle. A siófokiak állítólag ezért vásároltak nagyon gyors hajókat, mert ugye a sebesen mozgó hálóval el lehet kapni. Aztán hogy mi volt az eredmény azt nem tudom. Olvastam, hogy megnő több mint százkilósra is, na az aztán szép lehet amikor megdöglik és ott hever a strandon.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.05.25. 23:18:08

@Mihalik Péter: Mindig kéz a kézben sétálunk. Nekünk így természetes. (Én a jobb oldalon a hagyománytól eltérően {csatnak, kardnak, f@sznak, századírnoknak bal oldalon, nőnek a jobb oldalon a helye}mert a jobb fülemre süket vagyok)Kenyérért mentünk a Lipótihoz, én ugyan szívesebben bringáztam volna, de Juditka ragaszkodott a sétához.

apiesze 2012.05.26. 06:35:35

@abraxas: Persze, meg a volumenre is. Szóval a "te" sereged a felelős a busa létszámért? Milyen katona az, amelyik nem éhes? ;o)
@A Tengerész: Valóban elég körülményes a halászata, az "ugrálóssága" miatt is. Mellesleg a busa halászata közérdek, mondták. Az amurral együtt azért telepítették, hogy majd kitisztítsa a Balatont. Az egyik a nádat, a másik a planktont zabálta volna, csak nem azt amire telepítették és ebbe majd' beledöglött a tó, mint a Kis-Balaton lecsapolásába.

Itt van néhány egészen jó kép.
galeria.index.hu/belfold/2011/06/08/busa_halaszat_a_balatonon/?current_image_num=5&image_size=m

1900 "jaj de rég" Földváron úgy csukáztam, hogy a kabin ablakon dugtam ki a horgászbot spiccét és a lábujjamra tekertem a damilt kapásjelzőnek. Ősszel fogtam is rendszeresen.

Matterhorn 2012.05.26. 09:16:53

Az 1956-os árvíz nem a Kvassay-zsilipet szakította át, hanem a Tassit.

"A ráckevei Duna-ág torkolatánál 1926–1929 között épült meg a zsilip és egy kisebb vízerőmű, utóbbi gépészeti berendezéseit az 1956-os jeges árvíz lerombolta, később sem állították helyre."

abraxas 2012.05.26. 09:57:56

Amerikában a fehér busával kinlódnak. Mutatták a TV_ben mekkora parádét rendeznek ha csak elmegy egy hajó.
süti beállítások módosítása