Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Szerda.

2012.02.29. 18:49 :: A Tengerész

Mihalik Péter írja, hogy lehet lassan hajózni. A tegnapi vihar után elgondolkodtam, hogy vajh milyen mélyre szánthatták be magukat a horgonyaim a viharok során. Miután becsülettel kitartottak hónapokon át, nagy kérdés hogy fogom őket feltépni a fenékről. Gondolom szakaszosan kell majd próbálkozni, alighanem eltart majd egy darabig amíg napvilágra kerülnek.

Ma délelőtt a csónaképítésből és a műhelyben maradt, idáig megkímélt raklapdeszkák maradékából fűrészeltem fel három vödörnyit és hoztam be a hajóra elfűteni. A nagy hidegekhez szokott technikámat fékezni kell, mert mostanában, hogy melegebb van odakint, rendszeresen túlfűtöm a szalont és csak tátogunk a 35-40 fokban. Tovább takarítottam a műhelyben a placcot, mert egy lépcsőben nem sikerült azt a legalább kukányi fűrészport, gyaluforgácsot összesöpörni tegnap este. Különösen, hogy az egészet kézzel átnéztük, hogy megtaláljuk a munka közben leesett és eltűnt apróságokat. Meg is találtuk a kis glettvasat ami helyett muszáj volt újat venni anno, mert sehol se leltem, meg néhány csigafúrót. Délután pihentem, mert kicsit túldolgoztam magam, elfáradtam és a kezem is sajog a reggeli "félkézzel fogom a fát másokkal a nagy körfűrészt" sportos tűzifagyártás során, meg a gyógytornát is túlságosan alaposan végeztem. (szemben ül velem Lajos bácsi, az úgy sumákol...) 

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr244226469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2012.02.29. 20:27:30

A horgonycsörlő működőképes? Igaz, ha nagyon beásták magukat a horgonyok, ezzel is nehéz lesz feltépni őket...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.29. 20:52:38

@sanyi65: Villany nincs még benne, kézzel tekergetem. De így is működik, csak lassabban. Viszont nem ég le a motor a túlterheléstől. Amúgyse szabadna a motort ilyen extra igénybevételnek kitenni. Pl "normál" horgonyhúzáskor se szabad a csörlővel húzatni a hajót, pláne szél és hullámok ellenében, hanem rá kell motorozni, mindig laza láncot tekerni felfelé és amikor felette van a hajó orra a horgonynak akkor feltépni.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2012.02.29. 21:49:22

@A Tengerész: Találtam valami "Anchor Master" nevű segítséget a www.boaterscatalog.com/item--Anchor-Retrieval-System--anchor_ball címen. Állítólag a horgony felé kell menni, ott átfűzni a horgonykötelet/láncot a szerkentyű karikáján, majd hátrálni a hajó motorjával, és ez felszakítja a horgonyt. Mondjuk szerintem ez csak kisebb horgonyokhoz lehet, mert egy 12-15 kg-os horgony+lánc felszedéséhez akkora "labda" kellene...

silvermoon 2012.03.01. 00:14:13

Sajnos nekem rengeteg bajom volt a horgonyok fel huzasaval. Maradt is emlekbe egy servem es viszatero derek fajas is. Mire vegul kitalaltam, h egy le eresztett auto belsobe erossen be ragasztottam a kompreszor slaug-jat es a belsot egy neylon haloba gyomoszoltem. Ezzel a cuccal alamerulve(kb 2 metre) egy ugyes kampoval be akasztottam a cuccot a horgonylanc-ba. MAjd a kis 12 voltos kompreszorral el kezdtem fel fujni. Fel oran bellul fenn volt a horgony. Persze a hajonak a horgony felett kell allnia.Nekem nagy horgonyaim voltak es az apaly es dagaly miatt bizony alapossan be astak magukat 1-2 honap alatt. neha mikor tiszta volt a viz latni lehetett a LANCOT, a horgonyt mar nem. Az eltunt nyelestol. Szoval minden indulas cefet elomukakkal jart amig ezt ki nem talaltam. Persze nem buzditok senkit a jeghideg duna vizebe merulni ez idotalyt. Dehat en mindezt floridaban alkalmaztam. CSupan erdekesseg keppen emlitettem meg hiszen ez egy HAJOS blog,igaz?

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2012.03.01. 00:36:45

Harminc év múlva már te is sumákolhatsz egy kicsit a gyógytornán, Tengerész :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.01. 08:50:03

@sanyi65: Én magamtól csak arra gondoltam,miután nekem két horgonyom van elől letéve "V"-ben, hogy az egyiket lelazítom, a másikat alaposan megfeszítem amennyire csak a csörlővel (kézi üzemben) tudom, aztán otthagyom egy kis időre, közben sétálgatunk a hajón, hogy billegjen a 20 tonnájával. Aztán megint feszítek rajta, és megint pihenek. És ezt ismétlem amíg feljön. Aztán ugyanezt a másik horgonnyal. Szerintem ez többet ér mint egy ilyen labda.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.01. 08:57:37

@silvermoon: Egyáltalán nincs horgonycsőrlőd? Én a balatoni hajómon (az csak egy 8m-es jolle) azt csináltam, hogy a horgonykötelet a hajó orrától nem messze OLDALT meghúztam amennyire tudtam (nem túlerőltetve a derekam, mert az nekem is gyenge pontom, volt is egy gerincműtétem), lekötöttem a kötelet, aztán hátrasétáltam a hajó farába és jól megbillegtettem a hajót. Ezt maximum kétszer ismételve feljött a horgony. Az, hogy a horgony elássa magát, a legjobb tulajdonsága. IGAZ! Ez hajósblog! (meg minden ami közben történik)

halaloszto 2012.03.01. 09:33:01

@silvermoon: ha foleallsz a hajoval, akkor a dagaly nem huzza fel? vagy annyira nem er ra?
vajk

Mihalik Péter 2012.03.01. 15:12:24

Nos,úgy látom, hogy a bejegyzésem, miszerint kiolvadt további hajózási kérdéseket vet fel, hála a Jó Istennek...szóval újra "hajózunk" még ha nehéz is az indulás! ( ez asszem politika helyett jobb is)Horgony kitépés nálam így működött 20 kg-os danforth esetében: - kis előre menetben a horgony fölé lavírozni, majd a csörlővel feszesre húzni a láncot, majd további gyenge előre menetben vonszolni egy darabig. Ezek után általában a hajó lendülete kiveszi az iszapból a horgonyt...persze, ha valaki sziklán vesztegelt, az más kérdés... néha tán még merülni is kell miatta.A többi magától értetődik:
Más: Május 1-én buli lesz nálam a Duna parton. Szeretettel látunk minden hajós és nem hajós barátunkat is. A részleteket később írom le...de lesz minden...(pl.: a legjobb Úttörő nóták és egyéb anno május 1-ékkel összefüggésbe hozható csasztuskák ...sör...virsli...stb...)

harpi4 2012.03.01. 18:05:34

@Mihalik Péter: Nagyon jó lenne egy ilyen összejövetel. Annyit azért meg kell kérdeznem, hogy mi a szisztéma. Mindenki hoz valamit, vagy helyben járul hozzá anyagilag a bulihoz? Szeretnék én is ott lenni, ha addigra a lábam menetképes lesz.

harpi4 2012.03.01. 18:10:38

@A Tengerész: A Mihalik Péter ismertetett megoldása szerintem számodra a legmegfelelőbb. Véleményem szerint azzal a hajótömeggel (már majdnem súlyt írtam) kis sebesség mellett is feltépheted a horgonyt, feltéve ha ismered ugye a fekvését, és nem térsz el az iránytól. Különben nem hinném, hogy annyira vészes lenne a dolog. Emlékezz csak másfél éve, amikor a horgonnyal akartuk lehúzni az iszappadról az Amapolát, a hajó maradt, és állandóan a horgony jött be. Annyira vastag a fenéken a lágy iszap.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.01. 19:58:29

@Mihalik Péter: Felolvasva a bejegyzésedet "J" közölte, hogy feltétlen ott a helyünk május 1-én (pedig isten bizony még bele se kóstolt{unk} azóta a fehér rumba amit tőled kapott, ott van érintetlenül, nagyjából ilyen az alkoholizálási szokásunk, bár most, hogy eszembe jutott...), szóval mi megyünk Amapolástul és ha valakinek kedve van velünk jönni visszük a férőhely erejéig.

abraxas 2012.03.02. 08:10:18

@A Tengerész: Huhúúúú! Ezt nem lehet kihagyni! Én jelentkeznék utasnak :o) Ha addig netán sikerül Kisaranyost is vízre tenni, majd utánakötjük :oD

Mihalik Péter 2012.03.02. 09:17:47

Gyerekek! Mindent lehet!!! Sátrazni, hajóval jönni ( van 2 stégem egymás mellett, parti árammal szükség esetén ivóvízzel) sólyapaddal... kocsival is és bringával is lehet jönni. Tavaly pl. este 23 óra tájban valaki megjelent kajakkal, aki a Rómairól indult el még délelőtt...Kaját én állom, piát lehet hozni, de a sör szintén az én dolgom lesz...Van bulizós pad és asztal is, tűzrakó hellyel,mindez zöldövezetben, szóval nem látok gondot... a hajókat lehet nézegetni, tesztelgetni, aki akar még pecázhat is.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.02. 10:43:58

@abraxas: OK megbeszéltük! Eddig jelentkezett már korábban Harpi4, meg Sün a Katával, meg a Bács Tóninak is tettem egyszer egy ígéretet.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.02. 10:45:38

@Mihalik Péter: Kajapianők juhééé! Sör virsli. Éljen május elseje!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.02. 10:54:34

@Mihalik Péter: Az a Takácsy Géza volt, egykori sárkányrepűlő oktatóm, amúgy a Nagymágus nevű Európa 30-as gazdája, rendes vitorlázóember. Eljött meglátogatni minket itt Csepelen a Kvassay híd mellett, de látva, hogy eljöttünk, utánunk lapátolt Ráckevére. Este sötétben oda is ért, aztán hajnalra haza is ért Budapestre, igaz már HÉV-vel, éjszakai busszal, szóval reggel már dolgozott is a munkahelyén. A kajakját meg hazahoztuk Amapolával.

Mihalik Péter 2012.03.02. 13:27:35

@A Tengerész: Emléxem...nem volt semmi a pacák...úgy tűn nekem akkor, hogy ez egy átlagos nap volt az életében, de mi valljuk be őszintén, hogy csak néztük egymást bután, annál is inkább, mert ha jól emlékszem még a mobilja is lemerült. Egyébként a tök sötétben Vili vette észre Gézát és kiabált neki, különben lazán leevezett volna akár a Tassi zsilipig is.Itt kell megállapítanom, hogy aki szeret a vízen közlekedni, annak tök mindegy mivel megy, csak mehessen...nem számít se Isten se ember, szóval egy kicsit őrült. De azt hiszem ez így van rendjén! Mi is már baráti körben hajókat szerelünk szinte egész nap, ez így volt tegnap is este 9-ig és holnap sem lesz másképpen...
süti beállítások módosítása