Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Szombat.

2012.02.11. 11:17 :: A Tengerész

Folyik az új szivatyú!!! Már tegnap amikor beraktam gyanús volt, de ilyenkor az ember megpróbál elméleteket gyártani. 1. Ez a víz még a régiből folyt ki. 2. Nem a szivattyú folyik, hanem a csatlakozó. 3. Valamit elnéztem, nem létezik, hogy két új szivattyúból kettő rossz! Délután már olyan fáradt voltam, hogy  az 1-es  variációban bízva felitattam a vizet, és vártam sorsom jóra fordulását. Este ellenőrizve, a szivacs csuromvíz volt. Még mindig reménykedtem, a szivacs helyett egy edényt raktam alá és a 2-es lehetőség kiszűrésére  a csatlakozókat felmelegítettem hajszárítóval és utánahúztam a bilincseket. Reggelre mintegy fél deci víz volt az edényben. Csatlakozók szárazak, nem tudni hol folyik... Sok időm nem volt, mert a jég csak hízik a lékben, kimentem és végigbaltáztam ásóztam, gereblyéztem az árkot a hajó mellett, ez sokat kivesz belőlem, piszok fárasztó, különös tekintettel arra, hogy gyakorlatilag a fél kezemmel csinálom, a gipszelt balom csak támaszt. Visszajőve elég hülye módon "J"-vel kezdtem pörölni, aki persze még édesdeden alszik az ágyban miközben én halálra szívom magam, ez persze tökhülyeség, attól, ha ő nem alszik hanem nézi mit csinálok, még nem lesz puhább a jég, javul meg a szivattyú, de az ember már csak ilyen, ha neki szar legyen az másnak is! Kiköveteltem magamnak egy reggelit, ha tele a hasam menten jobb ember leszek, hajlandó voltam "J"-nek is megbocsájtani a hülyeségemet, vissza a szivattyúhoz. Kiszedtem és alaposabb nézelődés után (miután többször működött a kézmosások, reggeli mosdás során) megállapítottam, hogy a szivattyútest alul az illesztésnél szivárog. Szivattyú ki, asztal nejlonterítővel, újságpapírokkal, ronggyal munkaasztallá változtatva szivattyú szétszed. Hogyaza!!!! Mutatom a képeken. A fekete PVC fröccsöntvény szélén egy milliméternél vékonyabb és alacsonyabb kiemelkedő perem fut körben. Ennek az a funkciója, hogy összeszereléskor amikor a csavarokat meghúzzák belemélyed a szembe lévő (sárga) szilikongumiba és ez tömít. A nyomáskapcsolón már tegnap este minimumra állítottam a nyomást, az állító csavart annyira kicsavartam, hogy teljesen kijött a helyéről, ennél alacsonyabb nyomást nem lehet vele produkálni. Beraktam egy manométert a télen úgysem használatos kiállásába a napkollektornak, a bekapcs. nyomás 1 bar a kikapcs. 1,7 bar körül van. Szóval a tömítést ennél kisebb nyomással igénybe venni nem tudom. Viszont nagyítóval végignézve a tömítést végző peremet...szóval a régi mondás: "ami jó az német, ami szép az olasz."A perem a fröccsöntés slendriánságából kifolyólag sorjás, egyenetlen, teljesen alkalmatlan a funkciója betöltésére. A képeken karikázva a szilikongumiban a sorjalenyomatok, az öntvény képén a két nyíl közt a záróperem szinte fűrészesen egyenetlen. Vagy az öntőminta elhasználódott, vagy spóroltak a formaleválasztóval, szóval a technológiai fegyelem be nem tartása, digó (vagy kínai) lezserség, alacsony technikai kultúra. Amúgy, hogy igazságos legyek, itthon se tud már precízen dolgozni tízből kilenc ember. Nos mit tegyek? Visszavigyem ezeknek a készséges fiúknak megint? ( a Bearing Kft tovább lopta be magát a szívembe, az előterükben egy csilivili T5-ös Pannónia motorkerékpár a szobadísz, ahogy ránéztem melegség áradt a szívembe a régi emlékek nyomán) Még egy csere? Az jobb lesz? Ha nem akkor mondjuk visszaadják a vételárat én meg itt állok a hajón megfürödve...iletve frászt, víz nélkül? Amúgy amire ők használják a szivattyút arra tökéletes, felszerelik egy traktorra és kiszórnak vele százliteszám permetlevet a szántóföldre, hogy mellette még egy deci kicsepeg óránként, kit érdekel? Szóval kiszárítottam, kitörölgettem a szerkezetet és az illeszkedő részt megkentem LOXEAL nevű menettömítő kencével (http://www.loxeal.hu/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=5&Itemid=183), ez alapvetően arra való mint a faggyús kender (úristen most látom ez is olasz!!), eltömíti a vékony tömítetlenségeket, felraktam a kályha fölé szikkadni, aztán most berakom majd és remegve várom az eredményt.

17:18 Megint körbevágtam a hajó mellett a jeget, mert reggel óta legalább 2cm vastagra befagyott, gereblye már kevés volt, ásó kellett a töréshez.  Hogy reggel ne legyen megint "baltás"  (és baromi fárasztó) a dolog, elhatároztam, hogy legyőzve a jó meleg szalon marasztalását, este  11 óra felé még egyszer beöltözöm, végigtöröm és kigereblyézem a jeget. Ha reggel korán nekifogok, talán nem lesz megint olyan kidöglesztő a dolog. Ez van.....Ja már csak legyintek. A szivattyú továbbra is folyik. Most újabb kegyszerrel fogok próbálkozni. http://www.loctite.hu/cps/rde/xchg/SID-C7BAC25A-C5D95A00/henkel_huu/hs.xsl/2818_HUU_HTML.htm?iname=Loctite+5920&countryCode=hu&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FJVI

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr644093274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tabulator 2012.02.11. 15:45:43

A helyzetnek legalább háromféle kimenetele van:
1: visszaviszem,
kuncsorgok, időt, fáradtságot pazarolok. Ez nem jön be mert a gyártó takarékosságból nem követte rendszeres (és költséges) ellenőrzésekkel a szerszámok állapotának alakulását, ami alapján előre kiszámíthatta volna, pontosan mikortól kezd lejönni a gyártósorról a selejt.
2: "jóazúgyis"
a legtöbb felhasználó az ilyen gagyival is elégedett, csak működjön. Egy kis csurgalék? Uggyanmá mutass nekem olyan szivattyút ahol nincs egy kis csurgalék.
3: optimális változat
ami kiváltság, mert képes vagyok arra, hogy megjavítsam a gyári újat és hálás vagyok a sorsnak, hogy nem nekem kellett a holmit otthon a konyhaasztalon legyártani.
A Mig-29 egyik gyárában láttam egy német, O gyűrű sütő automatát, a szaporán kipörgő gumialkatrészeket egy japán robot darabonként (!) ellenőrizte. Az elkészült darabok kb 90 százaléka egy papírzsákba ment, és kevesebb mint 10 százalék pedig egy műanyag rekeszbe. Ezek voltak a megfelelőnek ítélt darabok.

foko 2012.02.11. 22:29:15

Loctite tömítő massza jó cucc. Motorok (simson, mz, pannonia) összerakásánál azt használjuk itthon. Faszán letömít mindenhol.

egeresz 2012.02.11. 22:30:35

Van egy másik, amit "majd felújitasz", nem? És annak az alja nem alkalmas donornak?

A komolyabb nyomásálló tömitő-ragasztótól pompásan szétszedhetetlen lesz. Nekem ilyen helyzetekben a "soudal fixall" klasszikus trutyija jött be, mondjuk annak 3 nap kell, mire kikeményedik.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.12. 08:36:52

@tabulator: Na ja....az MIG 29 volt. A Balatonon összefutottam egy emberrel aki a saját tervezésű és gyártású hínárarató úszó kombájnjával kikötőket strandokat hinártalanított. Az összes hidraulikája MIG 21-es bontott cucc volt. A lapátkerekekkel hajtott ügyes gépet úgy hívták, hogy "Waczila" és így ezzel vacilált. Amúgy ha jól emlékszem valami tudós műszaki egyetemi ember volt, de valamiből neki is élni kellett így hínárt aratott nyaranként.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.12. 08:40:47

@foko: Én a Toldy Mikitől kaptam amikor az UGYANCSAK OLASZ vadiúj Technodrive irányváltóm maga alá eresztette a méregdrága ATF folyadékot. Azt se csinálták meg rendesen a digó cigányok. Szétszedtem, ezzel eltömítettem azóta fasza.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.12. 08:52:41

@egeresz: Hm...lehet hogy alkalmas, bár a régi az Flojet angol, ez meg olasz. Lehet, hogy van pár mm eltérés a méretben, akármennyire is egyformáknak néznek ki. Aztán ha ez a LOCTITE tömítés netán nem működne azért mégiscsak visszaviszem megint, szóval nagyon nem akartam átalakítani.
Ez szétszedhető marad, mert tkp szilikongumi. Meg lehet vele csinálni azt is, hogy mondjuk van egy öntvényházas hajtóműved amiből kirohadt a tömítés, szétszeded, mindkét illeszkedő felületet megkened valami olajos formaleválasztóval, rákened a masszát, de nem huzatod össze, csak ráteszed lazán az ugyancsak beolajozott ellendarabot. Egy nap múlva levéve van egy szép kivehető, visszarakható gumitömítésed.
Nekem a klasszikus trutyi a Hermeticon. Nem tudom ismerted e ezt a denszesszel hígítható masszát, amit ezzel összeraktunk anno a tengeren a Mahart hajókon, az csak valami rettenetes kínnal lehetett szétszedni, de tömített is az biztos!

temtom 2012.02.12. 13:04:00

Off, de tetszik. Bár a jégtöréshez köze van. :) Most érkezett:

"Régen nem kedveltem a Hummereket... aztán megtört a jég." :)

Grigorij Sandorovics 2012.02.12. 13:57:47

Villi bá. Nem te mondá hogy a mai termékek 10%-ka van anyagbol, a tobbi 90% management (szar-bol).

Talán kéne ez alá tenni egy edenyt, amiböl a kifolyt vizet egy kisseb szivattyuval kéne szivni, az ala még egy talat még kissebb szivattyuval... végtelen.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.12. 14:08:17

@Grigorij Sandorovics: De..majdnem. 10% anyag, 90% marketing. Ez az új ötvözet amiből manapság készülnek a dolgok.

tabulator 2012.02.12. 17:17:57

@A Tengerész: már egy jó ideje kajtattam megfelelő vastagságú és méretű benzinálló gumilemez után. Amit sikerült beszereznem az nem tömített, nem volt elég puha. Amit meg sziloplastból készítettem az nem volt elég szilárd, foszladozott. Aztán egyszer csak a villám felismerés: a benzines kannák HDPE anyagúak. A polifoam PE-ből van, tehát benzinálló, zárt cellás, tehát tömít, szivacsként kitölti a réseket. Szerintem benzintartály fedél szigeteléshez tökéletes. Mások szerint felrobban a repülőm. Régi gondom oldódott meg csak mert egymás mellé raktam a tényeket és köptem az előítéletekre.
Einstein szerint:
“A józan ész azon előítéletek összessége, melyeket 18 éves korunkra szerzünk.”
“Mindenki tudja, hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani, mígnem jön valaki, aki erről nem tud, és megvalósítja.”
És még egy nagy igazság:
“Csak két dolog végtelen: a Világegyetem és az emberi butaság, bár az elsőben nem vagyok egészen biztos.”
Éljen az Amapola élet.

Grigorij Sandorovics 2012.02.12. 18:08:33

Megnéytem a Bp-i meteoprognozist. Nálatok is hidegek vannak (mi asszem most vagyunk tul a forduloponton, nehány napja -25 nappal).
Villi bá, vigyázz magadra s nejedre, a fagy nagy ellenség!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.12. 19:26:07

@tabulator: Nem tudom jól értettem e, az volt a problémád, hogy mit tegyél tömítésnek a korábbi fényképen látott üzemanyagtank, azaz műanyag (HDPE) benzinkanna kupakjába? Merthogy az eredeti gumit benne megette az idő? Nem tudom a Polifoam mennyire lesz tartós, mert az is elég foszladozós anyag. Én még parafa lemezből kivágott tömítést is el tudnék képzelni, miután kivágtad méretre, egy kis epoxi gyantával megkenve. Pontosan nem tudom milyen vastag gumi lenne jó, de szerintem a Hypalon amiből a Feri a gumicsónakot csinálja az benzinálló lehet, mert különben nem lenne jó motorcsónaknak. Mondjuk az olyan 1mm körüli vastag, de lehet ne a kupakba tenni többet egymásra.

tabulator 2012.02.13. 11:22:41

@A Tengerész: A képen látható kompozit tartály kb. 100x200-as fedelét (Swift fedél) láttam el polifoam tömítéssel. Benzin nem, csak a gőze éri az anyagot.
www.kepfeltoltes.hu/120213/DSCF0026_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Szerintem bevált.
Nem tudod, hogy a hínárból mit készít a leleményes tudósember?

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2012.02.13. 13:19:09

@tabulator: Hűűűűű, de szép a madarad! Gratulálok!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.15. 00:14:33

@tabulator: Hehe. A hinarat nem azért aratta, hogy hasznosítsa. A kikötőket és a strandokat tisztította, amikor nagyon elszaporodott a növényzet ezzel akadályozva a rendeltetésszerű használatot. A munkáért kapott pénzt már sokkal univerzálisabban hasznosíthatta.
süti beállítások módosítása