Szerda.

2011.10.05. 21:15 :: A Tengerész

Reggel elkötöttünk a Vizáról és átálltunk a piac mellett kikötött Tarna nevű hajóra, ami az acélhajók építőjéé, Golenár Ferié. Kimentünk a piacra, vettünk kenyeret, kalácsot, zöldséget, gyümölcsöt, kolbászt, baromi erős óriás ruhacsipeszeket amikkel ragasztáskor össze tudom szorítani a dolgokat ideiglenesen (harmadik kéz), meg sikítóba darabolótárcsákat. Aztán áthajóztunk a Mihalik Péterhez, ahol csak beszélgettünk, ittuk a sört, megcsodáltuk Péter szép hajóját meg este megettük a gulyást amit Péter főzött. Nem voltunk túl sokan, Denivel együtt is legfeljebb ha tízen voltunk, ráadásul többen meg se várták a gulyást, pedig nagyon finom volt.  Már esti zuhanyozásra vonultam úgy fél nyolc után  amikor egyszercsak "J" kiabál a partról: "Megjött a Géza!". Az előzményekhez tartozik, hogy  Takácsy Géza egykori sárkányrepülő oktatóm ( http://www.xcontest.org/hungary/repulesek/reszletei:nagymagus2/30.5.2011/12:35 ), amúgy a Nagymágus nevű Európa 30-as tulajdonosa, szóval rendes hajósember felhívott korábban, hogy kilátogatna Amapolára kajakkal a Római partról. Miután megtudta, hogy Ráckevén vagyunk, egy kicsit tovább evezett, úgy 40 km-el, most ért ide sötétben. Közben vele ellentétben lemerült a telefonja, csak annyit tudtam elmondani éppen, hogy hol talál minket Ráckevén, de úgy gondoltam biztos visszafordul, mert ide csak sötétben érne le, bár ha visszafordul akkor meg haza. De nem számítottam rá, hogy megjön. Ő azonban vitézül kitartott, megérkezett, megette a gulyást, megitta a sörét, aztán máris indult vissza gyalog a HÉV állomáshoz, hogy még tömegközlekedni tudjon Pesten haza Rómaira. A kajakot majd mi visszük neki haza Amapolával, ha egyszer visszamegyünk, mert ha nem romlik el hosszabb időre az időjárás még csalinkázunk egy kicsit idelent, ha már lejöttünk.

Minden a legnagyobb rendben van, csak a horgászokkal van állandó problémám, itt mindenütt mindenki botokat lógat be damillal a vízbe én meg mint kezdő géphajós leginkább a manővereimre figyelek amikor valahová odaállok, vagy elindulok és legkevésbé se ügyelek az alig látható damilokra amik az utolsó pillanatban villannak meg előttem, vagy még csak nem is látszanak, mert a víz alatt vannak, csak abból kéne következtetnem rájuk, hogy ott arrébb a parton ül egy lassútekintetű egyén aki valamit tart a lábánál. Ma pl amikor "MP" felé mentem át egy keskeny szakaszon a Senkiszigete és a szárazföld közt már kifele haladtunkkor kiabált egy halgyilkos, hogy "Itt tilos átmenni". Hogy ezt honnan kellett volna tudnom?

A kommentek közt többen foglalkoztok a hajóm sebességével, a motor, a hajócsavar, a tolóerő problémájával. Nos amit én tudok az egy képlet. Vmax = négyzetgyök CWL szorozva  4,5 . Ez km/órában adja meg a sebességet. (csak "úszó" hajókra érvényes, azaz nem siklókra) A hajó elméletileg elérhető maximális sebessége ezek szerint kizárólag a vízvonalhossztól függ. Azaz a vízvonal az ami "úszik". Ha elérte a sebességmaximumot akkor semmiféle erővel se gyorsítható tovább, legfeljebb nagyobb hullám keletkezik, kiugrál a vízből, netán szétszakad  stb. Nos én úgy gondolom, hogy rendkívül fontos a test formája. Tehát nem mindegy, hogy mekkora a "gázolt" víz keresztmetszet. Nyilván sokkal nehezebb a 3:1 hosszúság:szélesség testarányú Amapola maximális sebességre való gyorsítása, mintegy 6:1 arányú scherenkreuzeré. A képlet alapján Amapola maximális sebessége nem egész 15 km/óra. Ehhez képest a 12 km/óra sebességmaximum nem feltétlen rossz eredmény, tekintetbe véve a testarányokat és a mindössze 50kW motorteljesítményt. Ha erre a motorra egy nagyobb átmérőjű, vagy menetemelkedésű  hajócsavart raknék, lehet, hogy még ezt a tolóerőt se érném el vele, mert alacsonyabb fordulaton is túlterhelné a motort. Ha kiszedném ezt a motort (nem fogom) és beraknék egy nagyobbat, nagyobb teljesítményigényű  hajócsavarral, lehet hogy képes lenne elérni ez a "trampli" test a vízvonal meghatározta sebességmaximumot, de annak hatalmas költség lenne az ára. Miután az üzemanyagfogyasztásom elég kedvezőnek látszik ezeken a fordulatszámokon, a motor meg remekül muzsikál, nem gondolom, hogy bármit is változtatnom kellene.

Más. tegnap mutattam egy képet a Szamosról, ami a haraszti komp mellett rozsdásodik. Ma ezt a képet kaptam a Kenedi Andristól. Biztos, hogy ez az a hajó (ha csak nem sorozttársa), megismerem a hülye formájú szivarról a fara alatt. Úgy tűnik a sorsa a Kisdunához kötődik. A képen a háttérben az akkoriban még nyilván fénykorát élő Nagyvásártelep mára elhanyagolt rommá silányodott csarnoképülete, mellette a farakodóval, szóval Amapola szülőföldje, ahonnan két napja elindultunk. Ez a szöveg állt a kép alatt: " Úgy tudom,hogy ez volt a BM vontatója. Előtte 1944-45 telén ez a vontató húzta azokat az uszályokat amik tele voltak emberekkel, hogy Őket az Óbudai  téglagyárban nyugatra vagonírozzák. A bátor hajós nép elvágta a vontatókötelet és útjára engedte az uszályokat. Sok embert megmentve. A háború idején a vontatót elsüllyesztette a legénysége és elsők között tették úszóképessé.   "

5 komment · 1 trackback

Trackbackek, pingbackek:

halaloszto 2011.10.05. 22:53:57

Orulok hogy jol erzitek magatokat!

Pont azon gondolkoztam, hogy innentol van-e olyan, hogy hazamenes? Persze telelni gondolom a jol megszokott helyen fogtok, de innentol akar minden heten lehet masik piacra menni.

Ha most megvan az elmeleti max sebesseg 80%-a, akkor tenyleg lehet hogy nincs ertelme gorcsolni rajta.

vajk

silvermoon 2011.10.05. 23:27:36

Kepeket kepeket !! kerunk szepen !!

harpi4 2011.10.06. 08:06:03

Igen ez a Szamos. Kezdő dunász koromban még láttam üzemben. Később valóban a BM tulajdona lett, és ott állt a Kvassay zsilipnél sokáig. Azt hogy mennyire használták, azt már nem tudom. A kiselejtezése után is ott rozsdásodott szegény. Egy ilyen régi hajónak a hajómúzeumban lenne a helye, mint ipari műemléknek, de hát Magyarországon vagyunk!
Más. Engedtessék meg nekem is, hogy hozzászóljak a "sebesség" kérdéséhez. Még a Hajóépítéstan c. tantárgyunkból emlékszem arra, hogy egy hajó tervezésénél, a Vili által előadot képlet, vízvonalhossz, tömeg, tolóerő, hajótest alak és még a fene tudja milyen tényezők figyelembevétele mellett, ezeknek az eredőjéhez méretezik a hajócsavar nagyságát és menetemelkedését. Tehát a csavart azok fügvényében alakítják ki az optimális sebesség elérése érdekében. A részletekre sajnos már nem nem emlékszem különben sem foglalkoztunk ezzel olyan mélységben, mint egy hajóépítő mérnök tanonc.

Sün77 2011.10.06. 08:30:48

Köszönöm a tegnapi vendéglátást MP-nek. Biztosan lesz folytatása. Sajnálhatják mind, akik lemaradtak a gulyásról, de tudjuk, hogy a szerdát nem egyszerű a munkás népeknek szórakozás céljára felhasználni!
Tengerészék boldogsága és szabadsága határtalan.

Szép napot mindenkinek!
Sün

Mihalik Péter 2011.10.06. 09:59:50

@Sün77: Nagyon szívesen mindenkinek! Ma reggel kiszaladtam még a partra, mert este nem volt kedvem és fényem sem ahhoz, hogy rendesen összepakoljak és a kocsim is kint maradt... Viliék békésen kávézgattak 8-óra körül...Elköszöntünk egymástól... persze nem örökre... Ők mennek, ahova akarnak, mi meg itt csináljuk, amit muszáj...rémes! Egyébként Géza esti érkezése nagyon tetszett...fuldokoltam a röhögéstől, ugyanis hatalmas csobogás a víz felől...Judit rám néz: - mi ez, hal? ..majd koppanás egy másik csónak oldalán...kiszaladunk, hát ott ül a Géza egy kajakban a tök sötétben és mosolyog: megjöttem! Evett-ivott majd felvette a szandálját és gyalog a tök sötétben és párás fűben elindult a HÉV végállomáshoz ami tőlünk gyenge 6-7 km! Hiába 60 km kajakozás után jól esik még egy kis séta!