Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Kedd.

2011.08.30. 22:06 :: A Tengerész

Reggel leszereltem az orrsudarat (bugsprit, bowsprit, ki hogy szereti), mert az elmúlt két év alatt (hogy röpül az idő, mintha most lakkoztam volna a Viza hombárjában) amióta kint napozik a helyén, kissé megviselt lett rajta a tizenkét lakkréteg, így nem lehet nekimenni vele a télnek, szóval K A R B A N T A R T ÁS ! ! Merthogy valaki nálam tapasztaltabbat idézzek; "Cruising is  maintenance on exotic places." Nos lehetne tanakodni azon, hogy a kies Ferencváros és Csepel mennyire egzotikus, de a karbantartás fontos. Ez volt a próba, holnap folytatom a többi farésszel ami kint van a szabadban. Szóval kiraktam a stánglit a pontonra a munkaasztalra, átcsiszoltam és lekentem három réteg kikoricasárga Kemikál Diszlazurral. Nos ha a fele igaz annak a 10 évnek amire a dobozon lévő felirat szerint garanciát vállalnak, akkor az anyag, bár szívtam a fogam, mert a két doboz, összesen másfél liternyi anyagért kifizettem majd ötezret (amióta EU lettünk nincs már literes festék, csak 0,75-ös), nagyon megéri a pénzt mert fantasztikus. 

1. Lakkhoz szokva azt gondoltam először, hogy nagyon sűrű az anyag, de szó nincs róla, nagyon szépen terül ecsettel, ugyanakkor egyáltalán nem hajlamos megfolyni, ott marad ahova felkentem. Szóval teljesen felesleges az a "tudomány" ami a lakkhoz kell, hogy pontosan mennyire hígítsa meg az ember, ha vízszintesen fekvő kerek tárgyat, vagy függőleges falat ken, hogy se túl vastag és ezért hullámos, ecsetnyomos ne legyen, se le ne folyjon, engedelmeskedve a gravitációnak.

 2. Vízbázisú anyag, tehát vége a drága oldószerrel, komponensek keverésével való vacakolásnak, az ecsetet az ember munka után kitötyböli egy vödör dunavízzel és kész, nem szennyezi a környezetet.

3. Nagyon szép átlátszó selyemfényű felületet ad, az ecsetnyomok tökéletesen eltűnnek, az az érzésem nem is lehet csúnyán felkenni, a hülye is elboldogul vele, mondjuk a jó minőségű ecset valószínűleg nem árt. Még elgondolni is szép lenne, ha 10 évig nem kellene hozzányúlni, de ahogy mondom a felével megelégszem. Két réteget javasol a gyártó, én felraktam hármat és a felső részre ahol a legnagyobb az igénybevétel négyet...nos meglátjuk. Ha működik, megszűnik odakint a lakkozás.

Aztán megjöttek a hajódöntögető fiúk, stílszerűen vízről érkeztek "PGy" aknásznaszádjával, mert a munkát egy kellemes csapatépítő hajózó tréninggel kötötték össze. Aztán befutott "MA" is a hordókkal,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

amiket felpakoltunk a deck jobb oldalára és búvárszivattyúkkal megtöltöttük őket, összesen 920 liter vízzel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezzel, meg azzal, hogy két ember sertepertélt azon az oldalon, ennyire dőlt meg a hajó. Leolvasva a dőlésmérőt, picivel több, mint 7 fokra. Ezzel, meg a sok oldalméréssel a különböző testhelyzetekben, ki fog adni a számítási képlet egy elméletben felhúzható maximális vitorlafelületet, meg egy lélekszámot ahányan felszálhatnak a hajóra és erre fog szólni a hajólevél.

Délután még befutott egy látogató, akinek a nevét minduntalan elfelejtem, aki itt volt a parti partyn talán még emlékszik rá, ő volt aki rokkantkocsival odakűzdötte magát Amapolához, fagyit hozott én meg sört mellékeltem hozzá, jól elbeszlgettünk. Este nosztalgiaséta volt kettesben "J"-vel, röhögjetek ki, időnként odaszóltunk a "kutyának"..."gyere Deni, ne maradj le!". Reméltük, hogy ő is gondol ránk.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr123191687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

temtom 2011.08.31. 06:37:17

A "kutya-hiány" képletes leírása miatt nem röhöglek ki Titeket. Sőt! Gyönyörű kedvesem találó szóhasználatát illesztem inkább ide ezzel kapcsolatban, mert pont ide való: "mélymosoly".

:)

egeresz 2011.08.31. 09:41:52

Valami ógöróg mesében maradt fenn, hogy a (tengerjáró) hajó egyik oldalára szaladt az egész legénység és utasság és katonaság, mire az felborult.

Milyen irgalmatlanul kicsiny lélekvesztőkkel küzdhettek eleink pár ezer éve!

Nagyon szép hajód van.

harpi4 2011.08.31. 12:16:33

Az 50-es évek elején történt B.füreden egy hajókatasztrófa, amikor is az akkoriban éppen "Pajtás" nevet viselő, a Dunáról felvezényelt csavargőzös, a kikötő mellett felborult. A lakótérben lévők közül sokan megfulladtak. A fedélezeten és a felső fedélzeten szorongó, vitorlásversenyt néző tömeg átszaladt az egyik oldalra, mire a hajó felborult. A víz uygan nem volt mély, mivel az oldálaráa feküdt hajó felső oldala éppen a víz színén volt, de a lent rekedtek, meghaltak. Nos, ha annak is lett volna döntéspróbája a Balatonra, akkor biztosan nem engedtek volna fel rá annyi embert, pláne nem a felső fedélzetre. Ismervén már annyira az Amapola paramétereit, alakját, stb. szerintem géphajóként, akár még a 60 fokos oldalradőlésből is feltápászkodik. Vitorlásként persze, különböző nagyságú vitorlafelülettel és szélerőséggel viszont már fogalmam sincs hogyan viselkedne, mert ehhez abszolúte nem értek, de bizonyára nem lehetnek ott sem sokkal rosszabb jellemzői, sőt ....

pernahajder Campbell 2011.08.31. 14:15:36

@harpi4: A legenda ellenére a Pajtás nem azért borult fel, mert az utasok átszaladtak az egyik oldalról a másikra, itt van egy jó cikk róla:

honisme.blogspot.com/2009/12/otven-evvel-ezelott-sullyedt-el-pajtas.html

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.01. 01:11:15

@harpi4: Én úgy számoltam annakidején amikor terveztem a hajót, hogy 95 fokig megdöntve még feláll. Magyarul vitorlával nem lehet felborítani. Persze SOHA nem fogunk vele 20-25 foknál jobban megdöntve vitorlázni, ha nagy a szél csökkenteni kell a vitorlafelületet, ezért értelmetlen az a "hivatalos" álláspont, hogy a stabilitás függvényében határozza meg a max vitorlafelületet, hisz gyenge szélben még a kapitány gatyáját is fel kell húzni az árbocra, egy ekkora hajóra simán felhúznak 150m2 rongyot versenyhajóknál és akkor spinakkerről még nem is volt szó. Eszembe jutnak a régi keresztvitorlázatú hajók ahol aztán különösen számított a rakomány, a ballasztnak berakott anyag (aki olvasta a Bisset könyvet az tudja!), hogy éppen mennyi vitorlát göngyöltek ki. Más a helyzet a hullámokkal. 10 méternél magasabb hullámok közt bármi megtörténhet egy Amapola méretű hajóval. A Sydney-Hobarton pl csak olyan hajó indulhat el, amit előtte 100 fokra megdöntenek és se felborulnia, se víznek behatolni a testbe nem szabad ettől, ennek ellenére minden évben páran otthagyják a fogukat. De hát az üvöltő 40-esek, 50-esek környékére se megyünk.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.01. 01:11:48

@harpi4: Én úgy számoltam annakidején amikor terveztem a hajót, hogy 95 fokig megdöntve még feláll. Magyarul vitorlával nem lehet felborítani. Persze SOHA nem fogunk vele 20-25 foknál jobban megdöntve vitorlázni, ha nagy a szél csökkenteni kell a vitorlafelületet, ezért értelmetlen az a "hivatalos" álláspont, hogy a stabilitás függvényében határozza meg a max vitorlafelületet, hisz gyenge szélben még a kapitány gatyáját is fel kell húzni az árbocra, egy ekkora hajóra simán felhúznak 150m2 rongyot versenyhajóknál és akkor spinakkerről még nem is volt szó. Eszembe jutnak a régi keresztvitorlázatú hajók ahol aztán különösen számított a rakomány, a ballasztnak berakott anyag (aki olvasta a Bisset könyvet az tudja!), hogy éppen mennyi vitorlát göngyöltek ki. Más a helyzet a hullámokkal. 10 méternél magasabb hullámok közt bármi megtörténhet egy Amapola méretű hajóval. A Sydney-Hobarton pl csak olyan hajó indulhat el, amit előtte 100 fokra megdöntenek és se felborulnia, se víznek behatolni a testbe nem szabad ettől, ennek ellenére minden évben páran otthagyják a fogukat. De hát az üvöltő 40-esek, 50-esek környékére se megyünk.

Kis ember 2011.09.01. 23:03:17

Denike sokszor vág tanácstalan-fülféligleeresztős fejet, szerintünk olyankor rántok gondol. Jó dolga van, kacsanyakat eszik, egész nap autózik vagy villamosozik, ahogy jön velünk ügyeket intézni
Majd a jövő héten meglátogatunk titeket.
süti beállítások módosítása