Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szombat.

2011.04.02. 20:45 :: A Tengerész

 Így jár aki nem a legnagyobb gyanakvással kezeli a dolgokat. A boltban a LED-ek közül csak a zöldet próbáltam ki. A pirosról, meg a fehérről elhittem, hogy az. Nem kellett volna. Ma, miután szépen összeforrasztottam minden fényforrást véglegesre, kiderült, hogy a piros az sárga. Egyrészt csinálhatom újra, másrészt mehetek a boltba kicserélni (biztos örülnek majd a rövidre vágott lábú öszeragasztózott használt jószágoknak), ha van egyáltalán nekik. Merthogy ezt is valahonnan hátulról kotorták elő.

Bánatomba nekiálltam a lámpaházakat megcsinálni 1-es vörösréz lemezből. A problémám az volt, hogy a "sapkáját" domborítani kell, amiről nem igazán volt elképzelésem, hogy tudnám szépen megcsinálni. Az ilyen dolgokat gyárilag mélyhúzással készítik, ha lett volna hozzáférésem az esztergához szóba jöhetett volna egy pozitív forma kiesztergálása után arra forgás közben egy tompa anyaggal való "trébelése" a lemeznek*, de hát nem számítottam erre a dologra. Na addig keresgéltem a lakatosműhelyben szerteszét heverő kacatok közt, amíg rendkívüli szerencsémre találtam egy levágott flansnit egy darab csővéggel. A csővég pontosan 91mm átmérőjű volt, azaz a kívánatos méret. Ezt sikítóval merőlegesre alakítottam és lekerekítettem a peremét. Ezzel megvolt a pozitív szerszámom. További keresgélés után találtam egy vastag acélcsövet, melynek a belső átmérője 95mm volt. Ebből levágtam egy 10mm-es darabot. A rézlemezből dekopírfűrésszel kivágtam  három darab 105 mm átmérőjű tárcsát és az udvaron heverő óriás golyóspréssel, melyet "J" tekergetett, szépen belesajtoltuk a csőből levágott gyűrűbe a rézlemez tárcsát. Kicsit bő volt a cső, helyenként beráncolt az anyag, de a lágy rézlemezt utána satuban  "F" műanyag kalapácsával szépen rá tudtam kalapálni a nyomószerszámra. Ilyen lett. Piszok büszke vagyok rá, hogy megoldottam. Ezután a vízügyesek kézi lemezhengergetőjével meghengerítettem a fényterelő házakat, holnap ha minden rendben megy össze is forrasztom őket.

*Vasárnap 7:57 Miközben várom, hogy odakint kicsit felmelegedjen az idő, eszembe jutott egy eset a régi, "létező szocializmus" bértollnokairól (Na nehogy azt higgye valaki, hogy a mostaniak jobbak!). Az esztergapadon történő öblös lemezedények formázásáról, a trébelésről még a technikumban Szaniszló Tibor Tanár Úrtól (így nagybetűkkel, mert megérdemelte) tanultam, meg minden egyebet, amit gépelemek tantárgyból, gyártástechnológiából tudok. Szóval ő magyarázta, hogy a gyorsan forgó, megfogott és megtámasztott síklemezt egy kézben tartott tompa szerszámmal, gyakorlatilag egy hosszú nyelű bunkóval rányomják a forma szerszámra. Van is egy vasbográcsom Balatonon, melyen az ilyen "nyomatás" körkörös rovátkái látszanak. Ehhez a dolgozó, hogy erőt tudjon kifejteni, egy erős "biztonsági övnek" támasztja a fenekét. Ez általában egy bőrbe bújtatott lánc, melynek a hossza változtatható. Nos valamelyik akkori ('60-as évek) újságban közöltek egy képet egy gyarmati fekete munkásról aki éppen egy esztergapad mellett áll ilyen munkát végezve. A képaláírás ez volt: " Bár a gépek modernek, de a dolgozót még a géphez láncolják.".

 

A Parti party felhívást a késedelmes olvasók kedvéért megismétlem.

 Bár az ötlet ha jól emlékszem Süné volt, de többen, beleértve jómagamat is lelkesen üdvözöltük, tehát meg is fogjuk csinálni. Miután "én vagyok itthon" bizonyos mértékig védnökségem alá vagyok kénytelen venni a dolgot, tehát anélkül, hogy az egyéni kezdeményezéseknek gátja akarnék lenni pár alapvetést lefektetnék. Mostantól minden olvasó szóljon hozzá, hogy ha valakinek valami nem gömbölyű, akkor még változtathassunk!

1. Nem várhatunk a dologgal túl sokáig, tehát semmi szín alatt nem lehet ebből nyári esemény, akkor már mindenkinek más dolga lesz. Javaslom az esemény időpontjának április 9-e szombatot. Ha az időjárás nem megfelelő, szóval esőnap a rákövetkező hét szombatja 16-a és így tovább amig nem lesz jó idő, de feltétlen meg kell lennie a nyárfavirágzás előtt, mert vattát utálok enni.

2. Miután nem lehet tudni hányan leszünk és még véletlenül se szeretnék belebonyolódni az előre jelentkezés, utólag nem stimmelés ingoványába, az esemény alapvető formája ebédidőben tartott szabadtéri piknik, azaz mindenki azt eszik iszik délben és koradélután, amit akar, azaz amit maga és a többiek magukkal hoztak. A magunk részéről az eseményhez egy nem túlságosan megpúpozott 10 literes bográcsnyi marhalábszárpörkölttel, az ehhez szükséges bográccsal és tűzifával járulunk hozzá. Célszerű hozni evőeszközöket, poharakat és mindent amire a szabadban ülni leheveredni lehet, mert bár pár pallót egy-egy tuskóra rakva tudunk a tűz körül ülőhelyet kialakítani, de ha mondjuk 247-en lennénk akkor ahhoz kevés a deszkám, igy a hajóépítés vége felé.

3. Lehet vízről is érkezni, sőt aki vizijárművel érkezik, az külön piros pontot kap, amivel a későbbiek folyamán henceghet.

4.Ha valakinek bármi hozzáfűznivalója ötlete, javaslata van, kommentben közölje, hogy meg tudjuk vitatni itt addig. Ezt a négy pontot addig is minden blogbejegyzés végére oda fogom másolni, hogy nehogy valaki aki csak párnaponként figyeli a naplót diszkriminálva érezze magát, hogy nem értesült az eseményről, tehát MINDENKI meghívott korra nemre, pártszimpátiára való tekintet nélkül, aki a blog olvasója és egyáltalán nem peremfeltétel, hogy notórius kommentező legyen.

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr562794544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sün77 2011.04.02. 22:12:25

Szia Tengerész!
Te ma szó szerint kivágtad a rezet.
Egy hét múlva találkozunk.
Szép napot!
Sün

Kis ember 2011.04.02. 22:32:19

Na, ha így belejöttél, akkor már csak egy jó vésnök kell és lehet gyártani az aranypénzeket is. :)))

temtom 2011.04.02. 22:42:25

@Kis ember: Kis ember, jövő szombat, Deni kutya, bográcsozás, biciklis érkezés, sörözés, fröccsözés, fuvar-egyeztetés ügyében, -ha gondolod- engem is hívhatsz, kétszemélyes kisfurgonom van, ha Deni hajlandó beszállni hátra a raktérbe, akkor szívesen odaviszlek Titeket Amapolához. A hazaszállítás viszont kérdéses és bizonytalan. :) Számom: 20-330-47-82

Kis ember 2011.04.03. 10:18:26

@temtom:
Ah, köszönöm, meglátjuk. Eléggé fennforgás van, nem tudom, mikor hajózok be...

beho 2011.04.03. 11:49:04

@Kis ember: ha csak a szállításon múlna a részvételed, én a hazafelé utadat (utatokat) is vállalnám. Akkor legalább lenne értelme az absztinenciámnak.

Mihalik Péter 2011.04.04. 12:01:17

@Kis ember: Hát, konkrétan nálam is ez a helyzet: a hajómotor eszi a belső hűtővizet, a hengerfej pakolásnak kutya baja sem volt. Lehet, hogy a kipufogó tankra csak kéne tennem egy túlfolyó tartályt? Vagy esetleg repedt a hőcserélő valahol? Tud valaki segíteni ebben ötlettel? Így nem merek elindulni Ráckevéről...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.04.04. 12:52:19

@Mihalik Péter: Ajaj. Bár a Kis ember másfajta behajózási gondokkal küzd, nem hatalmazott fel a hajó nevének közlésére, de egy 1000 személyes luxusóceánjáró "jön érte" néhány zongorával a különféle bárjaiban.
Sajnos a hűtővízfolyásra nincs távdiagnózisom... Rohadt egy dolog az biztos. És valami fertőző betegség lehet ott Ráckevén, mert a Vizáról a Toldy Miki is panaszkodott, hogy a három főgép egyikét is, amivel a távollétében beindultak, saját fagyálló vizeletében állva találta.

Mihalik Péter 2011.04.04. 12:57:22

@A Tengerész: Ez is eléggé szomorú...én mikor a Vizán voltam, akkor Búza Béla bá volt az ügyelet, de mi hozzá se nyúltunk a gépekhez... de annál inkább a páleszes üveghez...(igaz csak kicsit).A tágulási tartály talán megoldás lesz a jövőben...

Mihalik Péter 2011.04.05. 09:04:25

@Mihalik Péter: Probléma megoldva, ha minden igaz. Csak pár nem látható bilincset kell utánahúzni és kész is.
süti beállítások módosítása