Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Vasárnap.

2010.11.07. 17:48 :: A Tengerész

Reggel hétkor már kihasználva a jó időt (jön a tél jön a tél jön a tél!!!) gyorsan vágtam még gyújtóst, meg behordtam pár vödör fát a cockpitba. Biztos említettem már, de nem győzöm hangsúlyozni, csak akkor vagyok nyugodt, ha legalább egyheti tüzelő itt van az ajtóban, azzal átvészeljük, ha esősre fordul az idő és pár napig kimenni se tudunk igazán. Meg kimenni még csak hagyján, vízhatlanban nem gond, de kitakarni a kinti tárolót, áztatni a fát behordás közben nem szerencsés.  Reggel minden csurom víz az éjszakai páralecsapódástól, ezt kihasználva felmostam a decket. Korábban vödröztem, meg búvárszivattyúval nyomattam a vizet a deckre, de legjobban bevált, legkevesebb erőfeszítéssel jár a folyamon már tán évszázadok óta használt "svábler"! Ezt az eszközt akkor ismertem meg, amikor a Buda nevű iskolahajóra behajóztak a Dunára egy hónapra tűz- és munkavédelmi tanfolyamra, mielőtt a tengerre mentem volna. Szóval svábler. Azt hiszem a magyar neve "nyüstbojt", de senki nem nevezte így. Gondolom a blog olvasói közűl nem sokan ismerik, se a tengerhajózásban, se a sporthajózásban nem használják, egyedül a Dunán találkoztam vele, ezért elmondom. Valamikor régen a köteleket nem vacak műanyagból, hanem jó nedvszívó szálakból sodorták. Na egy ilyen jó vastag kikötőkötélből az ember levág egy másfél méteres darabot, az egyik végére köt egy törökfejet, vagy elbabázza, szóval biztosítja, hogy egyben maradjon, a másik végét meg szétfejti elemi szálakra. Az elkötött végébe belefon egy két méteres dobókötelet, ezzel a kötéllel belelógatja a Dunába, a bojt megszívja magát vízzel, mire a dolgozó kirántja és széles mozdulatokkal bő vízzel mossa vele a fedélzetet. Ennek az eszköznek a "háziasított" változata az a nyeles izé, ha jól emlékszem "mop"-nak hallottam emlegetni, de erre nem esküszöm meg, amit egy kinyomókosaras vödörrel árulnak azoknak akik nem szeretnek felmosóronggyal hajolgatni. Na amikor a műhelyt takarítottam az árbocmunkák végén kiköltözéskor, találtam egy ilyen izét, amit én merő nosztalgiából továbbra is sváblernak hívok, ezt mártogattam a vízbe, vödör se kell és szépen lemostam a decket vele.

Aztán folytattam a főárboc alsó végének kialakítását, negyed kettőre végeztem is vele, remélem az epoxi a hideg idő ellenére csak megköt valahogy, merthogy a vasakat amiket az árboc négyszögletes végébe két oldalról bemartam ebbe ültettem, mielőtt odacsavaroztam. Miután a kábelek miatt nem lehet az árbocot keresztbe fúrni, a kétoldalt kialakított fészekbe fogok egy-egy 20-as csavart becsavarni jobbról balról, ezen fog forogni az árboc töve felállításkor, ledöntéskor. Azért a betegség kivesz belőlem, gyenge vagyok, alig vártam, hogy végezzek az ebéddel, máris zuhantam vízszintesbe és aludtam egyfolytában másfél órát, de utána se volt kedvem semmi értelmeset csinálni, csak piszmogtam. Azt hiszem ledőlök, mert fáj minden tagom. Ahogy ezt írom megszólal életem párja, akit nálam sokkal jobba ráz a köhögés és mindketten egyfolytában fujjuk az orrunkat, "olyan vagyok mint a szar". Csatlakozom az előttem szólóhoz.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr782431657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Missa 2010.11.08. 13:30:17

Hmmm, influenza. Hát én vennék valami jó féle savankás-veresbort, nem keveset, oszt rittyentenék belőle egy ki forralt bort. Amúgy Istenesen jól befűszerezve. Még tennék bele szegfő borsot is. Nem baj ha csíp egy kicsit. Szerintem jobb ez az elixír bármilyen parasztvakító, vény nélkül kapható, fizessünkértejósokat trutymó...

Missa 2010.11.08. 13:40:34

Bocs, a trutymó szóról lemaradt a rag. Pótlom: -nál.
Ja és a svábler. 15 évesen 1 hónapot mi is a BUDA m/s-n tanultunk. Minden reggel a csapat egy részének az egész deck-et fel kellett sváblerezni. Én akkor lehettem 50 kg és az első mártásnál a korláthoz húzott a vízbe mártott svábler. Na ja, a hajó még ráadásul menetben is volt. Aztán amikor konyhás voltam a főgép hűtővizével akartuk kiáztatni az egyik lábast(fazekat?). Ki a fene gondolkodott előre, ha a 10-20 lityis lábas megtellik, az 10-20 kg lesz, plusz az aluedény súlya. Szóval megint csak a korlátra szorítva elmélkedhetett az ember a hülyeségén :-)
Na ekkor döntöttem el, hogy inkább gépész leszek... Azt, hogy 44 évesen megdupláztam a súlyom, azt nem döntöttem el. Az csak úgy jött...

Missa 2010.11.08. 13:50:11

A tegnapi bejegyzésben tetszett ez az árbóc talp alá 5 forintost.
1988-ban építették Óbudán a Kalocsa m/s-t. Mivel nem tudtunk róla, hogy csináltak-e ilyesmit, mi az I.géptiszttel a középső főgépalapba vastagon beragasztottunk a festékbe egy "bélást". Egy réz kétforintost. Csak hogy szerencsét hozzon a hajónak. Tudtommal még ma is vígan üzemel a hajó!
Sőt 5 éve építettem egy rádiótávirányítású hajót magamnak. Ja, ha pihenőn vagyok a hajóról akkor is hajózhassak... Na ennek az orrába is elrejtettem egy 1 márkást. Kellenek az ilyen babonák, hagyományok.
Soha nem szerettem a hajón például a cserepesvirágokat. Egyszer azt olvastam a föld vonza földet. Ha hajón van a föld, viszi magával a hajót is a földig. Vagyis elsüllyed. A Csepel m/s-n borzadva néztem a pk. házikertjét. Volt neki még félbevágott olajoshordóba ültetett nyírfája is. Ezt különösen utáltam, mert a lombját mindig a gépházba hullajtotta, meg eltömte a tetőlefolyókat.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.11.08. 15:05:05

@Missa: Na ezt jó, hogy mondod, újabb érv, hogy "J" növényeit távol tartsam a hajótól, mert be akarta költöztetni a leándereit dézsástúl.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.11.08. 15:17:28

@Missa: "5 éve építettem egy rádiótávirányítású hajót magamnak"
Ehhez mit szólsz? www.youtube.com/watch?v=YdPUGtpP4QM
Nekem nagyon tetszik. Akarok egy vízalatti kamerázó egységet csinálni. Mint a "sasszem" a Titanic filmben. Rádiótávirányítósban meg vitorlás makettet csinálok majd egyszer, ha már semmi dolgom nem lesz Amapolán.
süti beállítások módosítása