Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • Advocatus Diaboli: Micsoda veszélyes szörnyetegeket tartasz.... 8-) (2024.11.22. 11:26) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Kedd.

2010.08.31. 07:29 :: A Tengerész

Enyhe tél köszöntött ránk, nézem a hőmérőt, 6 órakor  12 fok van odakünt (ez mostanra lecsökkent 11-re), elkél a jégergatya a reggeli kutyasétáltatáshoz. Most firkálok kicsit reggeli előtt. Tegnapelőtt éjjel letöltöttem a linket, amit devton megjelölt, mivel lejárt a havi 3GB-om tetűre váltott a net, na amikor végre vége lett, kiderült, hogy ugyanaz a szervizkönyv van beszkenelve amit itt a kezemben tartok papírban, köszönöm szépen a segítő jószándékot, de hát megmondom őszintén lövésem sincs mit kezdjek a magyarázó ábra nélküli ilyen mondatokkal, hogyaszongya: "A műszerfalban lévő előizzítás-indítókapcsolót helyezzék menetlálásba (gondolom ez a slusszkulcs, ami egyrészt nálam, nincs, másrészt csak elektromos, tehát drótos kapcsolatban van a géppel, mi a köze a mechanikához??). Ebben az állásban a beállítókar középtengelye és a hosszfurattal rendelkező szem között legalább 2mm-es hézagnak kell lennie. Ellenkező esetben a kötelet (???) be kell állítani." Világos mint a vakablak, üzenem a szaklektor Szabó Csaba okleveles autógépész üzemmérnők úrnak. Szóval motor bütykölés specialista megérkezte után, ma ahogy kitekintek az égre belső munkák lesznek, a baro is esik még mindíg, és most reggeli, forró kakó vajas lekváros kaláccsal. A többit este.

18:50 Délelőtt nem esett még, sőt időnként a nap is látszott a felhők mögött. Nekiálltam az alaposan elkoszolódott decket , felépítményeket lemosni. A közhiedelemmel ellentétben jobb ezt ilyen időben csinálni, mint hőségben, amikor rászárad a felkefélt kosz mielőtt leöblíteném. Előkapartam egy csomag Ultrát, valami 6Ft valahány fillérbe került, nem egy mai beszerzés. Most szép tiszta fedélzetre szakad az eső, mert hogy közben az is beindult. Délelőtt még rendet csináltam a külső műhelyben és összepakoltam a kacatjaimat a legkiseb helyre ahova csak elfértek, mert elvileg már nem lehetnék ott, de hallgatólagosan megtűrnek, ne érje szó a ház elejét, netán közöljék, hogy menjek a fenébe. Ebéd után már esett amikor ledőltem a jól megérdemelt sziesztámra a cockpitban, szégyenszemre be kellett öltözni, kötött sapka, pufajka, az összes téli cuccot elő kell szedni lassan, mert délutánra is csak 13 fokig ment fel a hőmérséklet. Este lefekvés előtt a Moitessier "Az óceán szabad fia" könyvét olvasom, az eleje érdekesebb volt a hajdanvolt saigoni élet, az első háború a franciák és vietek közt, aztán amikor az ezoterikus izéket forszírozza az nem hatott rám túlságosan, a végén viszont fontos tanácsokat, következtetéseket szed rendbe hajósok számára, amire érdemes odafigyelni, mert az ő földkerülő, tengeri csavargó tapasztalata óriási. Nagy elégedettséggel olvastam, hogy az acél hajótestet, a túlméretezett árbocokat, a tükörre szerelt külső kormányt, az erős orrsudarat, általában a saját építésű masszív hajót  sokkal előrébbvalónak tartja a gyári műanyaghajóknál. Az viszont kétségtelen, hogy az ő hajókomfort igénye nekünk kevés lenne, neki egy pár kanna édesvíz, egy petróleumfőző elég volt akár hosszú utakra is, nekünk a napi zuhanyozás és a jókat főzés a nagy gáztűzhelyen még kikötőben is valahogy fontos.

Délután Tim Severin "A Brendan expedició" könyvét olvastam, ő volt az az eszement, aki egy bőrcsónakkal áthajózott az Észak Atlantin, bebizonyítandó, hogy Szent Brendan ír szerzetes a koraközépkorban, 1000 évvel Kolumbus és 400 évvel a vikingek előtt átment Amerikába. Már olvastam a könyvet valamikor nagyon régen, meg is van otthon, de most "B"-től kaptam ajándékba egyet a "hajókönyvtárba", nekiálltam újraolvasni, mert már semmire se emlékszem belőle, jó könyv, most ott tartok, ahol a csónakot a brit hagyományoknak megfelelően a régi módszerekkel dolgozó műhelyek öreg mesterei összehozzák, a nyálam csorog az ősi technológiák leírásán, bár ez egy bő 30 éves történet, gyanítom azóta a jó öreg Britannia is sokat változott. Figyelemreméltó az a hozzáállás, amivel a kalandos vállalkozást a hagyományaikra büszke britek mindenben támogatták, lettlégyen hivatalos szervek, vagy a hajóépítés anyagait szállító kis cégek, tudós kutatók, szakemberek, lelkes segítők. Nem tudom, hasonló, a  magyar történelmi múlt valamely jelentős eseményét rekonstruáló akció mennyi "szponzort" lelkesítene fel, akár a legújabbkori hobbimagyarok közűl is, a "szervek"-ről nem is beszélve.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr362260660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Birkanyírás 2010.08.31. 11:44:10

Üdv Tengerész!
Gratula bloghoz :)!
Bisset kapitány könyvét keresve találtam rá.
Az UNIQA regatta lellei versenyén olvastam bele a második kötetbe és nagyon megtetszett.
Érdekel a három kötet, hol lehet beszerezni?
Tisztelettel,
Juhász György

devton 2010.08.31. 16:44:03

Sajnálom, akkor nem sokat segítettem vele, a nyelvezete nagyon sz.r de magához a motorhoz használható adatokat tartalmaz(-hat.)

A régi merciken nem a slusszkulccsal indítottál, hanem egy gombot kihúzva a műszerfalból izzított, majd tovább húzva lehetett indítózni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.31. 18:47:32

@Birkanyírás: A három kötetet egybe sehol, mert a második, harmadik elfogyott és nem is lesz belőle több, üzletnek katasztrófa, időm elfogyott. De. Az elsőből még van pár példány, mert abból optimistán többet nyomattam, mivel trilógia külön is élvezhető. 4000Ft gyere érte előtte hívj 30-2792250 .

huomate 2010.08.31. 20:25:03

Szerintem azért van összefogás ha nem is olyan nagy mint talán máshol, de azért pl.Méder Áront is sokan támogatták (támogattuk) merész földkerülésében ki mivel tudta a jókivánságtól az imádságon keresztül az anyagiakig.Szóval szerintem nem olyan reménytelen a helyzet:)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.31. 20:42:38

@huomate: Tudod az ember optimistának születik és pesszimistaként hal meg. Én már azért a leszállóágon vagyok.
süti beállítások módosítása